Grannar som är missnöjda

Permalänk

Ju mer tekniken går framåt ju mer komplicerad blir den.
Inte så lätt för dem utan mycket datorvana att byta ut något dem spenderat timmar på att lära sig. Skiljer det sig för mycket så kommer det ju vara skit helt enkelt. Dock var just win 8 inte speciellt imponerande och inget jag skulle byta mitt linux distro mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urreburre:

Ju mer tekniken går framåt ju mer komplicerad blir den.
Inte så lätt för dem utan mycket datorvana att byta ut något dem spenderat timmar på att lära sig. Skiljer det sig för mycket så kommer det ju vara skit helt enkelt. Dock var just win 8 inte speciellt imponerande och inget jag skulle byta mitt linux distro mot.

Håller med. Har kört W8 ett tag nu, vant mig vid det mesta men kan egentligen inte förstå hypen över det. Tycker egentligen inte att det sticker ut åt något håll. Känns väl ok att använda, men ser inte att det skulle vara värt att på kort sikt byta ut W7. Inte direkt dåligt men jag anser inte att är det ett OS som har stigit ner från himlen för att frälsa världen som vissa här vill få det att framstå som. SÅ bra är det inte.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Håller med. Har kört W8 ett tag nu, vant mig vid det mesta men kan egentligen inte förstå hypen över det. Tycker egentligen inte att det sticker ut åt något håll. Känns väl ok att använda, men ser inte att det skulle vara värt att på kort sikt byta ut W7. Inte direkt dåligt men jag anser inte att är det ett OS som har stigit ner från himlen för att frälsa världen som vissa här vill få det att framstå som. SÅ bra är det inte.

Kan inte samma sak sägas om Windows 7 kontra Windows Vista? SÅ mycket bättre än Vista är det inte.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Kan inte samma sak sägas om Windows 7 kontra Windows Vista? SÅ mycket bättre än Vista är det inte.

Jo 7an är mycket bättre än vista, jag är en som gjorde misstaget att skaffa en laptop med vista och det var inte alls trevligt innan sp1 kom, men de fixade till en del med den och sen blev det anständigt, men inte bra, 7an var mycket bättre än vista redan från start.

Steven Sinofsky http://www.microsoft.com/en-us/news/exec/ssinofsky/ har fått sparken förra veckan, man kan undra varför, jag tror det har med metro att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo 7an är mycket bättre än vista, jag är en som gjorde misstaget att skaffa en laptop med vista och det var inte alls trevligt innan sp1 kom, men de fixade till en del med den och sen blev det anständigt, men inte bra, 7an var mycket bättre än vista redan från start.

Steven Sinofsky http://www.microsoft.com/en-us/news/exec/ssinofsky/ har fått sparken förra veckan, man kan undra varför, jag tror det har med metro att göra.

Får hoppas det iaf.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jo 7an är mycket bättre än vista, jag är en som gjorde misstaget att skaffa en laptop med vista och det var inte alls trevligt innan sp1 kom, men de fixade till en del med den och sen blev det anständigt, men inte bra, 7an var mycket bättre än vista redan från start.

Steven Sinofsky http://www.microsoft.com/en-us/news/exec/ssinofsky/ har fått sparken förra veckan, man kan undra varför, jag tror det har med metro att göra.

Deras officiella anledning är "personliga skäl" och att det var ett gemensamt beslut. Det har spekulerats friskt i pressen om orsaken, i vilket fall som helst är det en jätteförlust för Microsoft då Steven Sinofsky var ytterst ansvarig för både Windows 7 och Windows 8.

Finns mycket bra info om Sinofsky i det här inlägget på reddit.

http://www.reddit.com/r/microsoft/comments/13ay9t/thoughts_on...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

De avdelningar som jobbar med serverrelaterade produkter som databas osv. Har varit ganska överkörda under Windows 8 tiden. Där har det kommit stor kritik. Det kommer nog bli svårt för MS och de nya kvinnorna att leda, när Steve är kvar. Kanske är det dags för han att också sluta. Det är nog ganska stor risk för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det där är verkligen en sån där äcklig skrikig rosa färg. Skulle bli tokig efter ett tag.

Det beror ju bara på att den auto-matchar med min WP...

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twidash:

Det beror ju bara på att den auto-matchar med min WP...

Skojar du eller stämmer det? Synkar den temafärgen med telefonen för att du loggar in med samma livekonto? Coolt i så fall.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mrqaffe:

Hur lär man sig hur man får kortare musrförflyttning ? Ska man ställa upp känsligheten ? Om interfacet hade fungerat perfekt så hade alltid det man behöver nå funnits direkt under pekaren, men nu med 8an så hamnar det mesta betydligt längre bort än med 7an.

Varför inte ställa upp känsligheten? Har skaffat Win8 till en av mina laptops då 139kr inte var något att bråka om och har ett par laptops att välja på...

Håller helt med om att sättet som "desktop" fungerar i Win8 resulterar i väldigt mycket mer musförflyttning jämfört med något annat desktop-OS jag testat. Är väldigt van att styra med pekplatta, så min "lösning" på problemet var att dra upp känsligheten på max (verkligen på MAX). Det kombinerat med "ökad precision" valet gör det ändå möjligt att träffa saker då pekaren rör sig väldigt fort, men det blir lite vingligt. Bästa lösningen är att lära sig använda tangentbordet, men är ju lite svårt att komma ihop tangenterna för de funktioner man inte använder dagligen...

Finns saker som är hjärndöda med "hot-corners"
1. Väldigt många program har knappar och menyalternativ som används VÄLDIGT mycket längst uppe till höger. Vet inte hur många gånger jag kört muspekaren lite för långt (kanske lite p.g.a. hög känslighet) och då täcker "switch-to-app" menyn de knappar och det menyalternativ som ligger längst till höger (bakåtknappen i valfri webbläsare t.ex).
2. Jag brukar ha den applikation jag använder mest "pinnad" längst till vänster och sedan är det ungefär fallande skala. Men åter igen, kör man pekaren lite för långt så täcker "startskärm-ikonen" (hot-corner nere till vänster) det som är "pinnat" längst till vänster. Min "lösning" på detta vara att vända på sorteringen av "pinnade" applikationer.

Som flera redan varit inne på, sökfunktionen i Win8 är helt feldesignad i bemärkelsen flödet är bakvänt. Den mest generiska sökningen ska utföras först med möjlighet att filtrera senare. Detta är något som definitivt påverkar produktiviteten negativt och därför något som måste fixas a.s.a.p.

Det finns några positiva saker trots allt. Kör på en laptop med en halvhög PPI på ~145 (1920x1080 på 15"). Text var väldigt svårläst på denna laptop under Win7, men Win8 har en lite annorlunda font och den är i mitt tycke klart bekvämare att läsa. Har även en laptop med PPI på 160 och där fungerar tyvärr varken Win7 eller Win8 bra.

Personligen har jag aldrig gillat aero-glass, så tycker den platta look:en är ett lyft från Vista/7, men inser att andra tycker tvärt om.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yoshman:

Varför inte ställa upp känsligheten? Har skaffat Win8 till en av mina laptops då 139kr inte var något att bråka om och har ett par laptops att välja på...

Håller helt med om att sättet som "desktop" fungerar i Win8 resulterar i väldigt mycket mer musförflyttning jämfört med något annat desktop-OS jag testat. Är väldigt van att styra med pekplatta, så min "lösning" på problemet var att dra upp känsligheten på max (verkligen på MAX). Det kombinerat med "ökad precision" valet gör det ändå möjligt att träffa saker då pekaren rör sig väldigt fort, men det blir lite vingligt. Bästa lösningen är att lära sig använda tangentbordet, men är ju lite svårt att komma ihop tangenterna för de funktioner man inte använder dagligen...

Finns saker som är hjärndöda med "hot-corners"
1. Väldigt många program har knappar och menyalternativ som används VÄLDIGT mycket längst uppe till höger. Vet inte hur många gånger jag kört muspekaren lite för långt (kanske lite p.g.a. hög känslighet) och då täcker "switch-to-app" menyn de knappar och det menyalternativ som ligger längst till höger (bakåtknappen i valfri webbläsare t.ex).
2. Jag brukar ha den applikation jag använder mest "pinnad" längst till vänster och sedan är det ungefär fallande skala. Men åter igen, kör man pekaren lite för långt så täcker "startskärm-ikonen" (hot-corner nere till vänster) det som är "pinnat" längst till vänster. Min "lösning" på detta vara att vända på sorteringen av "pinnade" applikationer.

Som flera redan varit inne på, sökfunktionen i Win8 är helt feldesignad i bemärkelsen flödet är bakvänt. Den mest generiska sökningen ska utföras först med möjlighet att filtrera senare. Detta är något som definitivt påverkar produktiviteten negativt och därför något som måste fixas a.s.a.p.

Det finns några positiva saker trots allt. Kör på en laptop med en halvhög PPI på ~145 (1920x1080 på 15"). Text var väldigt svårläst på denna laptop under Win7, men Win8 har en lite annorlunda font och den är i mitt tycke klart bekvämare att läsa. Har även en laptop med PPI på 160 och där fungerar tyvärr varken Win7 eller Win8 bra.

Personligen har jag aldrig gillat aero-glass, så tycker den platta look:en är ett lyft från Vista/7, men inser att andra tycker tvärt om.

Det funkar inte bra att köra med maxad känslighet när man kör med 2x30" och ibland även en 3de 22" are, det blir ett helt hysteriskt musbeteende.
Jag håller med dig om problemen med sök och hotcorners och jag upplever samma sak, funktionerna är inte särskilt bra genomtänkta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

För att alla känner alla i området och "tyvärr" så har man hjälpt en en gång i tiden så har det spridit sig till alla. De vill att jag ska fixa deras datorer så de blir som de vill ha dem.

Tips: Säg att du slutat med det och dra en rövare om varför. Har funkat för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Skojar du eller stämmer det? Synkar den temafärgen med telefonen för att du loggar in med samma livekonto? Coolt i så fall.

WP för wallpaper... sry för dåliga förkortningar, men du har rätt... det hade varit fett coolt om den gjort det...

EDIT: jag tror du får samma färgtema mellan telefon och dator också om du kör windows phone 8...

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Dina grannar är nog inte ensamma. Jag installerade windows 8 på min sambos dator så snart betan kom. Hon har inte sagt något negativt försen jag frågade henne varför hon sparade ALLA filer på skrivbordet. Då kommer det fram att hon inte hittar till Hårdiskarna som hon tidigare gjorde genom Start > Datorn.

Kunde inte hålla mig för skratt men hon bad mig installera Windows 7 efter detta så hon kunde använda sin dator normalt. Hon trodde även dom helt tagit bort funktionen att söka på filer genom startmenyn/metro/windows-8-ui.

Så som en normal dator-användare så är övergången mellan windows 7 till windows 8 kanske inte så enkel.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av chila:

Dina grannar är nog inte ensamma. Jag installerade windows 8 på min sambos dator så snart betan kom. Hon har inte sagt något negativt försen jag frågade henne varför hon sparade ALLA filer på skrivbordet. Då kommer det fram att hon inte hittar till Hårdiskarna som hon tidigare gjorde genom Start > Datorn.

Kunde inte hålla mig för skratt men hon bad mig installera Windows 7 efter detta så hon kunde använda sin dator normalt. Hon trodde även dom helt tagit bort funktionen att söka på filer genom startmenyn/metro/windows-8-ui.

Så som en normal dator-användare så är övergången mellan windows 7 till windows 8 kanske inte så enkel.

Det kan nog ligga en del i det. Men jag har bytt ut Windows 7 till 8 på bägge mina datorer.
Till Windows 8 pro. (billigt pga Microsofts kampanj)
Jag har dock testat Ubuntu/Linux också, så man har väl fått en viss vana att lära sig olika system.
Så man är väl ingen "normalanvändare" så att säga.

Programförrådet till Windows 8 fylls på rätt snabbt, hittade bland annat Avast där nu:
http://www.avast.com/pr-first-free-antivirus-certified-for-wi...

Sen är det ju så att Microsoft lägger allt krut på åttan nu och man får det senaste dit:
http://www.idg.se/2.1085/1.476797/microsoft-har-redan-borjat-...

Därför känns det roligare att hålla på med Windows 8. Det är ju även på gång Svensk översatta böcker till den:
http://www.bokus.com/bok/9789163610059/windows-8-helt-enkelt/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasseska:

"Windows 8 skolan- del 1" Skulle inte tro att äldre människor har lust att börja studera bara för att dom köpt ny dator.
Nä lägg in en riktig startmeny åt dom, det nog betydligt enklare. "startisback" skulle nog passa bra, det är ju samma som Windows 7.

"startisback är ju enormt bra namnval. Antar att det är den insticks programvara som nämnts här i en nyhet på forumet. Jag kommer inte att skaffa win8- jag väntar till win10.

Win8 är ju specialbyggt för smartphones så grannarna har ju rätt.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Någon som har provat den här programvaran http://retroui.com/ sägs kunna ta bort modernUI skärmen ersätta den med en mer traditionell startknapp dock vad jag sett metro stylad, köra metro appar direkt på skrivbordet i fönster och en del annat.

Blev nästan sugen på att testa den tills jag upptäckte att startmenyn var metro stylad, så går bort om man inte kan köra start8 istället för default i programmet.

Tycker det skulle vara trevligt om startmenyn i RetroUI kunde skinas till vilket utseende som helst.
som det är nu går ju programmet fetbort, PGA metrostylade menyn.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chila:

Dina grannar är nog inte ensamma. Jag installerade windows 8 på min sambos dator så snart betan kom. Hon har inte sagt något negativt försen jag frågade henne varför hon sparade ALLA filer på skrivbordet. Då kommer det fram att hon inte hittar till Hårdiskarna som hon tidigare gjorde genom Start > Datorn.

Kunde inte hålla mig för skratt men hon bad mig installera Windows 7 efter detta så hon kunde använda sin dator normalt. Hon trodde även dom helt tagit bort funktionen att söka på filer genom startmenyn/metro/windows-8-ui.

Så som en normal dator-användare så är övergången mellan windows 7 till windows 8 kanske inte så enkel.

Ja så blir det när man inte lär sig det nya. Du kunde ju ha visat henne hur enkelt det är att komma till datorn genom att klicka på utforskarikonen längst nere till vänster och dator. Du kunde också visat att man kan söka genom att börja skriva i startskärmen.

Om hon fått reda på de två sakerna, tror du att hon ändå hade velat ha tillbaks Windows 7?

Det här är kanske den största nackdelen för Windows 8, ovana användare behöver hjälp av någon som vet hur det fungerar i några minuter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Jag tror smartphones, pekplattor och saker med olika formfaktorer blir allt vanligare framöver. Faktum är att Windows 7 inte funkar med det (går ej med ARM processorn m.m..)
Med Windows 8, RT och Windows Phone 8 har Microsoft ett helhetskoncept.
De bygger vidare på tjänster som funkar med alla dessa enheter. Xbox Musik som ett exempel:
http://www.xbox.com/sv-SE/Music

"Xbox Music är molnbaserat, vilket gör att din Xbox Music Pass-samling och dina spellistor synkroniseras automatiskt mellan surfplattan, datorn, mobilen och Xbox 360."

Det blir nog andra saker med tiden också.
Hade de bara fortsatt med Windows 7 hade företaget blivit frånsprunget.

Dock ska de gå köpa nya PC/laptops med sjuan fram till oktober 2014, så folk har tid att vänja sig med åttan.
Men jag tror att W7 blir rätt snabbt utfasad bland nya enheter till privatanvändare.

Permalänk
Skrivet av grabben!:

"startisback är ju enormt bra namnval. Antar att det är den insticks programvara som nämnts här i en nyhet på forumet. Jag kommer inte att skaffa win8- jag väntar till win10.

Win8 är ju specialbyggt för smartphones så grannarna har ju rätt.

Gör det. Win 10 har inte stöd för tangentbord och mus eller skärm.

Permalänk
Medlem

Lyckligtvis har de jag känner som tänkt köpa ny dator frågat mig INNAN köp, och då har jag gett dem rådet att ta en med Windows 7 eftersom jag inte anser att Windows 8 är moget i dagsläget, plus att ~300Kr inte är livsfarligt mycket pengar OM de vill uppgradera senare.

Vet inte riktigt vad jag skulle gjort om jag var i samma sits som TS, men förmodligen hjälpt dem ladda ner Classic shell, aktiverat klassisk startmeny och valt Skip Metro, och kanske fått ett flak öl om jag haft flyt. Lycka till

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som aldrig använde Start Menyn ?

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Jag har inte märkt några fördelar, bara nackdelar. Den omtalade snabbheten märker jag inte av. Har haft två snärtiga datorer med SSD de senaste fyra åren, så kanske beror på det, men jag märker iaf inte av nåt.

Jag fick det gratis, men om du inte råkar ha en dator med pekskärm så tycker jag inte man ska köpa/uppgradera det. Inte ens för $14.95 eller vad nu uppgraderingen kostar. Eller ja, inte ens gratis heller om du inte är väldigt nyfiken.

Med Start8 blir det ungefär som Windows 7. Nära nog iaf. Rekommenderas varmt för dom som inte orkar installera Windows 7 igen.

Sorry för negativt inlägg, men jag tycker vad jag tycker.

Snabbheten märker du bara på långsammare datorer.
Eftersom W8 kräver mindre resurser.
Men har man W7 är det ingen mening med en uppgradering.
Dock ska man ta chansen nu att uppgradera från XP för de som har kvar det

Permalänk

Känner igen trådskaparens problem, är man lite teknikintresserad och kan datorer då ska man tydligen vara någon slags hjälpreda för alla i området, det värsta är dessutom att alla tycker det är självklart att jag ska installera deras datorer gratis.
Hade det varit en hantverkare som gjort något jobb i hemmet, då hade dom så klart tagit betalt, svart som vitt, men bara för att man tycker det är intresserant med datorer då ska man göra saker och ting gratis åt hela grannskapet. Men om jag lägger ner 4-5 timmar en kväll åt en granne ja då får jag inte ett skit betalt, däremot kan dom betala kompisar som kommer dit och städar osv.
Sen kommer fanskapet och tro att man ska lösa alla deras datorproblem när det jäklas också
Börjar tröttna på folk som vill utnyttja mina kunskaper gratis hela tiden....

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Gör det. Win 10 har inte stöd för tangentbord och mus eller skärm.

Antagligen så är tangentbordet helt fiktivt, liksom musen. Man bara trycker ner tangenter i luften och ser en skärm i glasögonen. Alltså i ordinarie glasögon...

(ingen frisk människa vill ju peta på skärmen)

mvh
startisback!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Gränssnittet är ju inte logiskt och problemet uppstår direkt när datorn är nyinstallerad med Win 8 då man snabbt vill få in drivrutiner och andra inställningar. Man hamnar ganska lätt här i en oändlig loop mellan metro, skrivbord och appar utan att komma till kontrollpanelen eller lagringen.
Tålamodet tar lätt slut när man inte kommer heller ur apparna med ESC utan det tabbas fram och tillbaka.
Det blir lätt att man har hundra appar igång när man sedan är på skrivbordet, hur stänger man av dessa?

Jag har helt enkelt fått lära mig genvägarna för Win 8 och med Start8 är man nu på banan. Dock är ju Win 8 mycket snabbt när man nu kan detta och även surfandet med Firefox känns mycket rappare för att inte nämna start upp tiderna på datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThePreToriaN:

Gränssnittet är ju inte logiskt och problemet uppstår direkt när datorn är nyinstallerad med Win 8 då man snabbt vill få in drivrutiner och andra inställningar. Man hamnar ganska lätt här i en oändlig loop mellan metro, skrivbord och appar utan att komma till kontrollpanelen eller lagringen.
Tålamodet tar lätt slut när man inte kommer heller ur apparna med ESC utan det tabbas fram och tillbaka.
Det blir lätt att man har hundra appar igång när man sedan är på skrivbordet, hur stänger man av dessa?

Jag har helt enkelt fått lära mig genvägarna för Win 8 och med Start8 är man nu på banan. Dock är ju Win 8 mycket snabbt när man nu kan detta och även surfandet med Firefox känns mycket rappare för att inte nämna start upp tiderna på datorn.

Några tips som kan göra ditt liv med Windows 8 lättare är:

Högerklicka nere i vänster hörn för att få fram en powerusermeny där du kommer åt det mesta snabbt.
Du kan stänga av apparna men det är egentligen inte nödvändigt längre eftersom att systemet sköter det åt dig, den stänger automatiskt av appar när det behövs. Ett sätt att stänga av en app är genom att föra musen längst upp på skärmen så att muspekaren blir en hand, sen tar du tag och drar ner appen till botten av skärmen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja så blir det när man inte lär sig det nya. Du kunde ju ha visat henne hur enkelt det är att komma till datorn genom att klicka på utforskarikonen längst nere till vänster och dator. Du kunde också visat att man kan söka genom att börja skriva i startskärmen.

Om hon fått reda på de två sakerna, tror du att hon ändå hade velat ha tillbaks Windows 7?

Det här är kanske den största nackdelen för Windows 8, ovana användare behöver hjälp av någon som vet hur det fungerar i några minuter.

Alla har inte heller viljan att lära sig. Tex sambon i detta fallet. Jag visade henne såklart hur man öppnade dom mapparna hon ville åt och hur man söker på filer i den nya startmenyn. Men då erfarenheten och vanan av det gamla levde kvar så tyckte hon detta var onödigt krångligt. Hade jag fått välja hade hon haft Ubuntu på sin dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Alla har inte heller viljan att lära sig. Tex sambon i detta fallet. Jag visade henne såklart hur man öppnade dom mapparna hon ville åt och hur man söker på filer i den nya startmenyn. Men då erfarenheten och vanan av det gamla levde kvar så tyckte hon detta var onödigt krångligt. Hade jag fått välja hade hon haft Ubuntu på sin dator.

Nya sök-funktionen är olidlig och har förmodligen att göra med att apple eller nogon annan patent-tomte, eller troll, fått patent på unified search. Detta är inte en förbättring utan ställer till det, det här menar jag:

"Start screen also lacks a unified search - you can search, but you now have to choose a search category before you start. That is you must choose whether you want to search apps, settings (Control Panel) or files. There is one addition though - you can search some other installed services e.g. Store and Tweeter."

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_features_removed_in_Wind...

Ubuntu är ett OK-alternativ men det är fortfarande krångligt att köra exe-filer. I drömvärlden behövs det ju inte men både hård och mjukvarutillverkarna har bankat in det hyffsat hårt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nya sök-funktionen är olidlig och har förmodligen att göra med att apple eller nogon annan patent-tomte, eller troll, fått patent på unified search. Detta är inte en förbättring utan ställer till det, det här menar jag:

"Start screen also lacks a unified search - you can search, but you now have to choose a search category before you start. That is you must choose whether you want to search apps, settings (Control Panel) or files. There is one addition though - you can search some other installed services e.g. Store and Tweeter."

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_features_removed_in_Wind...

Ubuntu är ett OK-alternativ men det är fortfarande krångligt att köra exe-filer. I drömvärlden behövs det ju inte men både hård och mjukvarutillverkarna har bankat in det hyffsat hårt.

Kör Ubuntu primärt och enda programmet jag kör som exe-fil är Google Picasa. Annars är allt renodlade linux-appar. Att köra en exe fil ska inte behövas egentligen men det finns både wine och mono vilket får det mesta att flyta på rent program messigt. Hade varit bättre om fler program gjordes för fler plattformar imo.

Visa signatur