Grannar som är missnöjda

Permalänk
Medlem

Jag har börjat lära mig leva med Windows 8 genom att ändra mitt beteendemönster och framförallt pinna de välanvända applikationerna till aktivitetsfältet (något jag i Windows 7 enbart använde till typ spotify och chrome som var igång 24/7), eftersom pinnandet gör att man slipper använda metro. Metro använder jag enbart när jag ska starta program som jag sällan använder, och då använder jag _enbart_ sökfunktionen (en sökfunktion som är totalt värdelös jämfört med den i Windows 7..).
Jag önskar mest av allt att Pyttemjuk tar sitt förnuft till fånga och lanserar ett SP som innehåller någon mellanvariant mellan Metro och den traditionella startmenyn. Metro är verkligen inget jag vill supporta när vi börjar rulla ut Windows 8 på företaget.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

Jag har börjat lära mig leva med Windows 8 genom att ändra mitt beteendemönster och framförallt pinna de välanvända applikationerna till aktivitetsfältet (något jag i Windows 7 enbart använde till typ spotify och chrome som var igång 24/7), eftersom pinnandet gör att man slipper använda metro. Metro använder jag enbart när jag ska starta program som jag sällan använder, och då använder jag _enbart_ sökfunktionen (en sökfunktion som är totalt värdelös jämfört med den i Windows 7..).
Jag önskar mest av allt att Pyttemjuk tar sitt förnuft till fånga och lanserar ett SP som innehåller någon mellanvariant mellan Metro och den traditionella startmenyn. Metro är verkligen inget jag vill supporta när vi börjar rulla ut Windows 8 på företaget.

Det är ganska många som tycker så. Även delvis jag. Det verkar som de har rensat bort lite väl mycket för oss på PC sidan. De skulle nog tänkt lite mer på oss. Som det är nu så är vissa saker inte alltid enklare. Och det bör var ett mål. Att saker ska bli lättare att förstå och kunna användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du undgått att jämföra främst överkanten på utforskaren? De ser totalt olika ut.

Var är den stora skillnaden? o.O I don't get it... en typ meny längst upp? eller va?

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Var är den stora skillnaden? o.O I don't get it... en typ meny längst upp? eller va?
http://i47.tinypic.com/2iix1qx.png

Ribbons:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

VARFÖR gnäller alla på Metro/Modern UI... när man inte behöver använda det? Inte ens UTAN modifikationer?

Ni är ta mig tusan hopplösa.

Ett ordspråk:
"Dont fix anything that aint broken"

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ribbons:)

uhm, de har flyttat lite knappar och ngt men förutom det så vet jag inte... juste man kan få ner de där menyerna om man vill så det serut som typ man är i word fast i utforskaren men det är ju bara ett klick för att bli av med om man inte vill ha de...

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Twidash:

uhm, de har flyttat lite knappar och ngt men förutom det så vet jag inte... juste man kan få ner de där menyerna om man vill så det serut som typ man är i word fast i utforskaren men det är ju bara ett klick för att bli av med om man inte vill ha de...

Jaha ja så kan det se ut, så här ser en av mina min ut, QTTabbar är bra saker det, den tar upp lite mera plats men filterfunktionen och dubbelklick för att backa är guld värda och mappar som flikar är inte dumt det heller, det här är en mycket användbar sak till skillnad från ribbon, men i original så är 7an utan ribbon bättre än 8an, och xp har nog ännu bättre funktion för där ser man även mappstorlekar direkt.
http://qttabbar.sourceforge.net/ När användaren själv får välja funktioner och allt är genomtänkt och funktionellt (Så borde det gjorts direkt från MS)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

VARFÖR gnäller alla på Metro/Modern UI... när man inte behöver använda det? Inte ens UTAN modifikationer?

Ni är ta mig tusan hopplösa.

Är MS hopplösa kan väl vi också vara det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kör med http://www.stardock.com/products/start8/ funkar perfekt. Och nej jag jobbar inte för stardock!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jaha ja så kan det se ut, så här ser en av mina min ut, QTTabbar är bra saker det, den tar upp lite mera plats men filterfunktionen och dubbelklick för att backa är guld värda och mappar som flikar är inte dumt det heller, det här är en mycket användbar sak till skillnad från ribbon, men i original så är 7an utan ribbon bättre än 8an, och xp har nog ännu bättre funktion för där ser man även mappstorlekar direkt.
http://qttabbar.sourceforge.net/ När användaren själv får välja funktioner och allt är genomtänkt och funktionellt (Så borde det gjorts direkt från MS)
http://forumbilder.se/images/f718201212830a2e8.jpg

Uhhh det där ser gräsligt ut tycker jag. Jag gillar faktiskt ribbons i Office 2010, Paint, Wordpad m.m. och nu utforskaren.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ribons faktisk rätt ok, gillar inte riktigt Office 2007 men 2010 där lirar det rätt bra, tror Windows kommer gå samma väg nästa generaton kommer antagligen ha en del av det som den nu får kritik för vara mer vettigt och mer sömlöst intregerat, kanske även med skillnader beroende på vilken enhet man kör det på.

Lite samma som mellan vista till Windows 7.

Tycker modern ui är lite stelt också, med sina raka kanter och frånvarande av skuggor samt begränsade möjligheter till styling, men onekligen lättviktigt.

Webbsidor går ju mer åt andra hållet specielt sen css3 mm gör den enkelt för sånt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Uhhh det där ser gräsligt ut tycker jag. Jag gillar faktiskt ribbons i Office 2010, Paint, Wordpad m.m. och nu utforskaren.

Jag prioriterar funktion före utseende, dessutom är 8an precis allt utom snyggt också så det lär inte få nått skönhetspris.
Det påminner mig om det en journalist som skrev om Johnny Winter, det stod nått i stil med:
Om J W är enda deltagaren i en skönhetstävling så kan han som bäst komma 4a.
Och det stämmer in bra på det platta trista W8 också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Ribons faktisk rätt ok, gillar inte riktigt Office 2007 men 2010 där lirar det rätt bra, tror Windows kommer gå samma väg nästa generaton kommer antagligen ha en del av det som den nu får kritik för vara mer vettigt och mer sömlöst intregerat, kanske även med skillnader beroende på vilken enhet man kör det på.

Lite samma som mellan vista till Windows 7.

Tycker modern ui är lite stelt också, med sina raka kanter och frånvarande av skuggor samt begränsade möjligheter till styling, men onekligen lättviktigt.

Webbsidor går ju mer åt andra hållet specielt sen css3 mm gör den enkelt för sånt.

Ja 2007 är total katastrof men 2010 funkar faktiskt ok, så det finns hopp om att ms kan få ordning på det om de vill, men de verka sakna mycket vilja vad det gäller 8an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag prioriterar funktion före utseende, dessutom är 8an precis allt utom snyggt också så det lär inte få nått skönhetspris.
Det påminner mig om det en journalist som skrev om Johnny Winter, det stod nått i stil med:
Om J W är enda deltagaren i en skönhetstävling så kan han som bäst komma 4a.
Och det stämmer in bra på det platta trista W8 också.

Jag tycker att det är snyggare och stilrendare än Windows 7. Så det där är ganska subjektivt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att många glömmer bort att det faktiskt klagades på Windows 7 när det kom också. Många hatade det nya systemet i aktivitetsfältet. Numera ser jag aldrig någon som klagar på det....

Det faktum att Windows 8 är skapat av samma snubbe som skapade Windows 7 är också rätt spännande. Jag undrar hur många som egentligen känner till det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Jo, jag vill ju helst inte nedgradera, det är både tidsödande och känns bakåt. Har testkört Win8 ända sedan developer preview och jag tycker inte det är så illa själv. Men det är ju lite bökigt att komma åt dokumentmappar osv mot Win7.

Krångligt att komma åt dokumentmappar? Tycker det fungerar likadant som i 7:an. Biblioteket är inte flyttat. Visa de aktiva hörnen och att det finns en tile på startmenyn som tar dem till skrivbordet.

Tror inte Microsoft kommer ge sig på punkten om metro oavsett vad vi tycker om det. Då vinner vi.

Skrivet av strejf:

Uhhh det där ser gräsligt ut tycker jag. Jag gillar faktiskt ribbons i Office 2010, Paint, Wordpad m.m. och nu utforskaren.

Fast funktion före form. I 8:an hade man ju bara skapat en ribbonflik till med filterknapparna och då hade man löst det snyggt.

fixade bbcode
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pzyber:

Fast funktion före form. I 8:an hade man ju bara skapat en ribbonflik till med filterknapparna och då hade man löst det snyggt.

Håller med att funktion är viktigare än form. Av just den anledningen tycker jag att ribbons är bättre än den gamla utforskaren i Windows 7. Den tar upp funktioner till ytan så att de är lätta att komma åt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Det finns ju ett vanligt desktopsutseende om man trycker på rutan där det står skrivbord eller nåt.
Annars kommer man ju till alla inställningar om man för muspilen till nåt hörn.

Jag tycker man lärde sig rätt snabbt.
Man kan ju kunna köpa nya datorer med Windows 7 till oktober 2014, så varför köpte de med Windows 8 i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Var är den stora skillnaden? o.O I don't get it... en typ meny längst upp? eller va?
http://i47.tinypic.com/2iix1qx.png

Det där är verkligen en sån där äcklig skrikig rosa färg. Skulle bli tokig efter ett tag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Lär dem att använda metro som en övergripande visuell plats för de program de har installerade, sedan fästa sina favoritprogram på sidomenyn dvs aktivitetsfältet. Och bläddra mellan med windowsknappen.
snart så finner de hur snabbare windows 8 är och bättre.

windows 8 gör det mer flexibelt att använda datorns desktop på ett mer varierat sätt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Koffe_93:

Ett ordspråk:
"Dont fix anything that aint broken"

Men det var ju broken. Windows 7 är relativt värdelöst anpassat för pekskärmar, vilket kommer bli standard i kommande datorer. Detta råder W8 bot på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Full Strike:

Men det var ju broken. Windows 7 är relativt värdelöst anpassat för pekskärmar, vilket kommer bli standard i kommande datorer. Detta råder W8 bot på.

Vilka datorer pratar vi om och isf när? Stående/vertikal pekskärm är ergonomiskt uselt om man arbetar vid ett skrivbord.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vilka datorer pratar vi om och isf när? Stående/vertikal pekskärm är ergonomiskt uselt om man arbetar vid ett skrivbord.

Pratar om alla datorer. Allt från telefoner till tablets, ultrabooks, släpbara och stationära. Pekfunktion på datorer tillför något, men ersätter inte på något sätt mus och tangentbord. Det är ett komplement. Vill man inte använda det behöver man inte. Men för de som vill ska möjligheten finnas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full Strike:

Pratar om alla datorer. Allt från telefoner till tablets, ultrabooks, släpbara och stationära. Pekfunktion på datorer tillför något, men ersätter inte på något sätt mus och tangentbord. Det är ett komplement. Vill man inte använda det behöver man inte. Men för de som vill ska möjligheten finnas.

Håller med till 100%

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Full Strike:

Pratar om alla datorer. Allt från telefoner till tablets, ultrabooks, släpbara och stationära. Pekfunktion på datorer tillför något, men ersätter inte på något sätt mus och tangentbord. Det är ett komplement. Vill man inte använda det behöver man inte. Men för de som vill ska möjligheten finnas.

När? Du som vet.

Jag kommer aldrig lägga en krona på stående pekskärm till min stationära, men det kanske finns massor andra som vill det, vem vet? W8 till telefon och platta är utmärkt men jag finner ingen anledning att använda det på andra enheter. One size does not fit all.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Koffe_93:

Ett ordspråk:
"Dont fix anything that aint broken"

Sjalvklart ska man inte det, batter leva kvar pa samma artal resten av ens liv....

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

När? Du som vet.

Jag kommer aldrig lägga en krona på stående pekskärm till min stationära, men det kanske finns massor andra som vill det, vem vet? W8 till telefon och platta är utmärkt men jag finner ingen anledning att använda det på andra enheter. One size does not fit all.

Jadu, det finns ju redan så det är inte något väldigt avlägset. Men, jag tror, och är ganska övertygad om att inom 2-3 år kommer i princip alla nya datorer och skärmar som säljs för normala konsumenter ha pekfunktion, varesig man vill det eller inte. Men som sagt, tycker man att man får ont i ryggen av att petar lite på skärmen då och då så är det ju ingen som tvingar dig att göra det bara för att möjligheten finns

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Full Strike:

Pratar om alla datorer. Allt från telefoner till tablets, ultrabooks, släpbara och stationära. Pekfunktion på datorer tillför något, men ersätter inte på något sätt mus och tangentbord. Det är ett komplement. Vill man inte använda det behöver man inte. Men för de som vill ska möjligheten finnas.

Snälla du, alla sitter inte med en liten skärm en del har flera stora skärmar, touchkärmar hemma på desktopdatorer kommer inte att bli nått pga de stora fel/problem det innebär, men det testas andra kontroller, tex ögonstyrning eller "peka i luften" det kan bli nått, men inte touch, det är en vansinnigt dålig metod att styra med om man har många och stora skärmar, även det hör hemma på plattorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Snälla du, alla sitter inte med en liten skärm en del har flera stora skärmar, touchkärmar hemma på desktopdatorer kommer inte att bli nått pga de stora fel/problem det innebär, men det testas andra kontroller, tex ögonstyrning eller "peka i luften" det kan bli nått, men inte touch, det är en vansinnigt dålig metod att styra med om man har många och stora skärmar, även det hör hemma på plattorna.

Jag ser då bara fördelar med det. Underbart att kunna pinch-to-zooma, swipa osv när man slösurfar lite eller vill zooma in något specifikt på skärmen. Jag vet inte hur folk i allmänhet brukar ha sina skärmar men jag har mina 27-tummare på mindre än en armlängds avstånd vilket jag är bekväm med. Men det ersätter ju som sagt inte på något sätt mus och tangentbord utan kompletterar dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Full Strike:

Jadu, det finns ju redan så det är inte något väldigt avlägset. Men, jag tror, och är ganska övertygad om att inom 2 år kommer i princip alla nya datorer och skärmar som säljs för normala konsumenter ha pekfunktion, varesig man vill det eller inte. Men som sagt, tycker man att man får ont i ryggen av att petar lite på skärmen då och då så är det ju ingen som tvingar dig att göra det bara för att möjligheten finns

Ok, tack för svaret. Länken är sparad och jag kommer återkomma om två år och se om du fick rätt om att i princip alla datorer då har pekfunktion. Jag tror att genomslaget för stationära pekskärmar kommer vara mycket lågt, om ens märkbart med den typen av pekskärmsinterface vi har idag (W8 och liknande/peta på platt skärmyta).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro