Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Hypotes problem

Hejsan, här kommer jag med ett litet problem jag stött på högstadiet.

Jag ska skriva en om pulsen.

1. Lär dig mäta din puls
2. Mät vilopulsen
3. Förbered en tabell och anteckna
4. Rör på dig så pulsen går upp
5. Anteckna dina resultat
6. Beräkna pulsen i enheten slag per minut
7. Rita ett diagram

8: Beskriv hypotesen, försöket och resultatet + slutsatsen.

Det är det jag inte riktigt får ihop rätt.

Hypotesen? Detta betyder ju ett kvalificerande antagande.
Vad ska jag skriva här?

Jag antar att min puls kommer att öka då jag rört på mig och sjunka efter det.

Försöket: Vi sprang runt byggnaden med en jämn hastighet. Väl tillbaka tog vi pulsen 15 sekunder varje minut i sex minuter. Sen multiplicerade vi pulsen gånger fyra. (15 x 4=60 1 min= 60 sekunder)

Resultatet ser man ju i både tabellen och i diagrammet så det behöver jag väll inte skriva in?

Slutsats: Efter jag sprungit runt byggnaden hade min puls ökat och efter 6 minuter gått ner till min vilopuls.
Hypotesen stämde och försöket vart lyckat.

Felkällor: Tajta byxor, fluga i ögonen, inte hitta pulsen.

Hur ser detta ut? Vad kan jag lägga till och ta bort?

Tacksam för svar!

Rigg1: i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance
Rigg2: FX 8120 @4.4 Ghz | ASRock 970 Extreme4 | Radeon HD 6850 | 8 GB 1600 Mhz G.Skill Ripjaws

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Det är mycket glädjande att någon som går i högstadiet vet vad en hypotes är! Det finns hopp! (Detta säger jag efter ändlösa utredningar av missförstånd kring begrepp som hypotes och teori.)

Jag spekulerar, men jag antar att du först ska ställa upp en hypotes, dvs formulera ett kvalificerat antagande om vad som kommer hända när du rör dig, innan du inleder försöken. Eftersom du redan gjort försöket kan det hända att hypotesen så att säga formas av resultatet. Det är en subtil felkälla. En sådan hypotes är svårare att mentalt motbevisa inför sig själv, även om den vore fel. Rent hypotetiskt alltså.

Felkällor är viktiga, bra att ta med så många du kommer på. Att ta sin egna puls, att inte använda ett stoppur, att råka ta sin egna puls när man mäter på någon annan på felaktigt sätt är tänkbara felkällor.

Tajta byxor borde inte vara en felkälla i sig, men det kan ju påverka hur bra pulsen känns. Temperatur är en felkälla, liksom diet och stress. Men det är ju den relativa ökningen från vila ni är intresserade av och om hypotesen bara är "pulsen ökar när man rör sig" så finns det inget att anmärka på. Förhoppningsvis kikar någon läkare in i tråden och ger förslag på felkällor.

Men den mest omedelbara felkällan är nog hur pulsen mäts. Ju kortare tid den mäts (15 sekunder i ditt fall?), ju större är risken att avrundningsfel påverkar resultatet. Om man känner början på en puls när exakt 15.00 sekunder gått, räknas den eller inte? Om det är två pulsslag i sekunden kan man ju räkna ut det procentuella felet (säg 31/30 ~ 5% fel).

Förutom resultatet är diskussion och presentation av felkällor mycket viktigt. Kan man beräkna (som t.ex. 5% i mitt exempel) storleken på en felkälla, så ska man göra det. Detta kallas också för mätnoggrannhet och är så viktigt att den ska tas upp i både metod/resultat och felkällor.

Om din numrerade lista är något du fått av läraren så kan det hända att denne menar att din hypotes ska innehålla en uppskattning om den faktiska ökningen av pulsen, inte bara "pulsen ökar".

Lycka till!

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av MBY:

Det är mycket glädjande att någon som går i högstadiet vet vad en hypotes är! Det finns hopp! (Detta säger jag efter ändlösa utredningar av missförstånd kring begrepp som hypotes och teori.)

Jag spekulerar, men jag antar att du först ska ställa upp en hypotes, dvs formulera ett kvalificerat antagande om vad som kommer hända när du rör dig, innan du inleder försöken. Eftersom du redan gjort försöket kan det hända att hypotesen så att säga formas av resultatet. Det är en subtil felkälla. En sådan hypotes är svårare att mentalt motbevisa inför sig själv, även om den vore fel. Rent hypotetiskt alltså.

Felkällor är viktiga, bra att ta med så många du kommer på. Att ta sin egna puls, att inte använda ett stoppur, att råka ta sin egna puls när man mäter på någon annan på felaktigt sätt är tänkbara felkällor.

Tajta byxor borde inte vara en felkälla i sig, men det kan ju påverka hur bra pulsen känns. Temperatur är en felkälla, liksom diet och stress. Men det är ju den relativa ökningen från vila ni är intresserade av och om hypotesen bara är "pulsen ökar när man rör sig" så finns det inget att anmärka på. Förhoppningsvis kikar någon läkare in i tråden och ger förslag på felkällor.

Men den mest omedelbara felkällan är nog hur pulsen mäts. Ju kortare tid den mäts (15 sekunder i ditt fall?), ju större är risken att avrundningsfel påverkar resultatet. Om man känner början på en puls när exakt 15.00 sekunder gått, räknas den eller inte? Om det är två pulsslag i sekunden kan man ju räkna ut det procentuella felet (säg 31/30 ~ 5% fel).

Förutom resultatet är diskussion och presentation av felkällor mycket viktigt. Kan man beräkna (som t.ex. 5% i mitt exempel) storleken på en felkälla, så ska man göra det. Detta kallas också för mätnoggrannhet och är så viktigt att den ska tas upp i både metod/resultat och felkällor.

Om din numrerade lista är något du fått av läraren så kan det hända att denne menar att din hypotes ska innehålla en uppskattning om den faktiska ökningen av pulsen, inte bara "pulsen ökar".

Lycka till!

Tackar! Jag fick tillslut till en fin hypotes men när jag precis var klar så upptäckte jag att jag hade skrivit på baksidan av ett bullrecept :/

Rigg1: i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance
Rigg2: FX 8120 @4.4 Ghz | ASRock 970 Extreme4 | Radeon HD 6850 | 8 GB 1600 Mhz G.Skill Ripjaws