häva köp på ps3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden/ Sverige
Registrerad
Maj 2012

häva köp på ps3

tja, har nu byt ut mitt ps3 slim 320gb 3 ggr på media markt. Alla tre 3 gångerna har det varit samma fel och 1 först gången, vet jag att jag fick en ny konsol.

men dom 2 andra gångerna vet jag inte om jag fått någon ny, dom kanske bara tittat lite på den skickat tillbaka den?
Jag undrar om jag kan häva köpet?

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Vad är det för fel?

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden/ Sverige
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av killawife:

Vad är det för fel?

typ skramlar och skit i konsolen

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lordran
Registrerad
Jan 2012

Inte så bra kontakta Mediamarkt

Prisa Solen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012

Ja, du ska ha rätt till att häva köpet enligt konsumentlagen. (Alternativt få en likadan vara i utbyte till den med fel för att testa en sista gång.)

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Wrathborn771:

Ja, du ska ha rätt till att häva köpet enligt konsumentlagen. (Alternativt få en likadan vara i utbyte till den med fel för att testa en sista gång.)

Nja, så enkelt är det inte. Att det skramlar och skit är inte nödvändigtvis ett fel. Och kan man inte konstatera fel så kan man inte reklamera. Det är inte så att man som kund bara kan säga "det är fel på varan" utan detta kontrolleras av serviceverkstaden. Har man en annan åsikt än vad de har så kan man välja att lämna sin vara till en annan serviceverkstad men man får stå för kostnaden om den verkstaden inte kan konstatera att ett fel existerar.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden/ Sverige
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av killawife:

Nja, så enkelt är det inte. Att det skramlar och skit är inte nödvändigtvis ett fel. Och kan man inte konstatera fel så kan man inte reklamera. Det är inte så att man som kund bara kan säga "det är fel på varan" utan detta kontrolleras av serviceverkstaden. Har man en annan åsikt än vad de har så kan man välja att lämna sin vara till en annan serviceverkstad men man får stå för kostnaden om den verkstaden inte kan konstatera att ett fel existerar.

jag antar att det är fel eftersom det har var EXAKT samma ljud på alla andra och om har blivit utbytta ( tror jag )

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av FreakinOAL:

jag antar att det är fel eftersom det har var EXAKT samma ljud på alla andra och om har blivit utbytta ( tror jag )

Har för mig att Sony bytte till en billigare/sämre Blu-ray läsare och att den har problem med oljud. 160GB versionen ska ha den gamla/bättre varianten.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av killawife:

Nja, så enkelt är det inte. Att det skramlar och skit är inte nödvändigtvis ett fel. Och kan man inte konstatera fel så kan man inte reklamera. Det är inte så att man som kund bara kan säga "det är fel på varan" utan detta kontrolleras av serviceverkstaden. Har man en annan åsikt än vad de har så kan man välja att lämna sin vara till en annan serviceverkstad men man får stå för kostnaden om den verkstaden inte kan konstatera att ett fel existerar.

Hmm, ok. Men om han visar upp den där han köpte den och visar att den inte låter rätt så kanske de är snälla nog att ersätta eller häva köpet?

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Ja, det är troligt. Men någon rätt att häva köpet har man inte förrän det konstaterats fel. Det kanske är som scremin-deamon säger att man bytt läsare till en som låter illa och då är det inte något fel utan en feature

Sen skrev du ju att du inte vet om de blivit utbytta så jag antog att det var så. Har de inte blivit utbytta så borde du fått information om detta.
Jag har själv en ps3:a och fläkten på den låter rätt mycket. men eftersom allt funkar som det ska så är det ju egentligen inget fel på den.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010

All hårdvara som går att "markera" brukar jag markera med en liten "repa" som knappt syns. På så sätt kan jag lätt bevisa ifall dom verkligen bytt ut hårdvaran eller om dom bara kollat över och sedan skickat tillbaka.

Detta hände faktiskt mig när båda mina två 2TB hårddiskar strulade som bara den och dom lovade då nya på garantin. När datorn kom tillbaka ifrån support så sa dom att dom var nya, frågade efter kartong men dom hade dom ju såklart inte kvar eftersom att dom satte in hårddiskarna i datorn och inte tänkte på det.

Så jag frågade om det verkligen var nya diskar
- "Ja det är helt nya diskar"

Sa helt enkelt innan jag öppnade datorn inne i butiken att om dom här "markeringarna" finns på det och det stället så kommer jag aldrig kliva in i eran butik igen och det kommer höras över forum osv osv. Och då blev det fart på grabben ! Öppnade burken och ojsan där var dom "gamla" diskarna som dom ordnat till på något smidigt sätt.

Fick därefter ett presentkort på 1000:- och två nya diskar ^^

Tog iofs en viss risk när jag sa det där med att öppna burken men jag har hört om liknande fall från just det här företaget.

Oj så OT det blev men...Hoppas det löser sig med din ps3,a !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden/ Sverige
Registrerad
Maj 2012

Kanske blir lite lättare att häva för min bror är affärsjurist

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av FreakinOAL:

tja, har nu byt ut mitt ps3 slim 320gb 3 ggr på media markt. Alla tre 3 gångerna har det varit samma fel och 1 först gången, vet jag att jag fick en ny konsol.

men dom 2 andra gångerna vet jag inte om jag fått någon ny, dom kanske bara tittat lite på den skickat tillbaka den?
Jag undrar om jag kan häva köpet?

3:e gången är det väl sagt så att du har rätt till pengarna tillbaka. Rätta mig om jag har fel någon?

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av griid_83:

3:e gången är det väl sagt så att du har rätt till pengarna tillbaka. Rätta mig om jag har fel någon?

Tre gånger om det är samma fel så får man häva köpet hörde/såg jag på plus på SVT , det kanske har ändrats nu eller om det inte gäller konsoler av någon anledning. Men det tror jag inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av FreakinOAL:

Kanske blir lite lättare att häva för min bror är affärsjurist

Om din bror är affärsjurist, borde det inte vara enklare att fråga honom direkt och få ett trovärdigt svar?

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Arkebuzer:

Om din bror är affärsjurist, borde det inte vara enklare att fråga honom direkt och få ett trovärdigt svar?

Exakt min tanke

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig." från http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden/ Sverige
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av BasseBaba:

Exakt min tanke

Vet inte varför, kände bara för att gå till sweclockers och starta en tråd :D. Men frågade honom nu, han säger samma sak som er. efter 3 gången har man rätt att häva.

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

3ggr om det är ett konstaterat fel av en verkstad. Har du svart på vitt att de konstaterat fel?
För många kedjor byter ut direkt bara för att.

Oljud hos en optisk läsare betyder inte alltid att det är ett fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av FreakinOAL:

Vet inte varför, kände bara för att gå till sweclockers och starta en tråd :D. Men frågade honom nu, han säger samma sak som er. efter 3 gången har man rätt att häva.

Efter att ett (samma) fel har konstaterats tre gånger. Inte samma sak som att du anser att det är fel på den.

Säker på att "skramlandet" inte bara är vanligt "värmeknak"? Alla PS3 slim som jag har kommit i kontakt med har knakat ganska högljutt när temperaturförändringar sker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av griid_83:

3:e gången är det väl sagt så att du har rätt till pengarna tillbaka. Rätta mig om jag har fel någon?

Att den skrammlar är knappast ett fel om den fungerar felfritt i övrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden/ Sverige
Registrerad
Maj 2012

Om det inte är fel är det konstigt eftersom inte media markts utställningex låter.
Inte låter inte heller mina kompisars.

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av FreakinOAL:

Om det inte är fel är det konstigt eftersom inte media markts utställningex låter.
Inte låter inte heller mina kompisars.

Nä precis, och då är det fel på köpet även om inte konsollen är "trasig"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Google it:

"
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:

  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.

  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.

  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.

  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
"

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Skramlar den när du skakar på den, eller när den läser en skiva? För är den högljud när den läser en skiva så räcker det helt klart som fel. Om det är fel som påverkar ifall konsolen funkar som den ska i övrigt spelar ingen roll, utan det är felets betydelse för köparen som betyder något. Har man lyssnat på en box i affären som är tyst och det har varit ett viktigt argument för att köpet så räcker det.

Sedan så stämmer det som vissa skriver att efter tre försök så gäller inte säljarens rätt att i första hand avhjälpa felet, utan du kan välja att häva köpet om det passar för dig, eller du kan välja att få en ny PS3'a om det passar bättre. Och det är ingen lag utan det är ett utslag i ARN som säger detta. De flesta butiker brukar känna till det och följa ARN.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av FreakinOAL:

Om det inte är fel är det konstigt eftersom inte media markts utställningex låter.
Inte låter inte heller mina kompisars.

haru sett vad en annan kille skrev tidigare? att 320 gig versionenerna kan ha sämre blue ray läsare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden/ Sverige
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av shawn882:

haru sett vad en annan kille skrev tidigare? att 320 gig versionenerna kan ha sämre blue ray läsare.

Det spelar ju ingen roll, för för t.ex kirres är 320 gig och jag vet att media markts är också 320 gig. öhh... wow

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av FreakinOAL:

Det spelar ju ingen roll, för för t.ex kirres är 320 gig och jag vet att media markts är också 320 gig. öhh... wow

som han skrev så kan dom ha BÖRJAT med det ditt kanske var en av dom som dom BÖRJAT med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden/ Sverige
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av shawn882:

som han skrev så kan dom ha BÖRJAT med det ditt kanske var en av dom som dom BÖRJAT med.

Snubben på media nämnde det där med blu-ray läsaren, men det ska inte låta så ändå sa han...

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Nordisk film (som har hand om distribution av ps3) gör som Apple och lagar inte sina produkter om dom visar sig vara felaktiga utan byter ut den felaktiga. Så skickar du in ett ps3 och teknikerna anser den vara defekt så byts den alltså ut. Så det är aldrig samma maskin som kommer tillbaka om dom inte anser att inget fel kunde konstateras och då skrivs det ut på dokumentet som bifogas med maskinen.

Skickades från m.sweclockers.com