Minecraft serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellesar:

Tack för länkar!

Jag byggde ihop datorn från inet då deras kundvagnssystem är bra.
Jo, Minecraft är ett RAM ätande spel.

Så lite så! Länka gärna innan du köper så alla delar passar osv, jag har själv handlat från eco-finder och de är riktigt trevliga där!
Vad ska du köra för operativ på servern? Kan man kanske fixa ett paket åt dig.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Tror att det kommer att bli din internetuppkoppling som kommer begränsa antalet slots

Permalänk
Medlem

För Minecraft är mycket ram nödvändigt, sen om det ska vara 200 pers är nätverket kritiskt. Om du inte har riktigt bra anslutning så skiter det sig.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Troll? Jag menar 50 000 för en Minecraft server och sedan att värsting grafikkort.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Vad har RAID med det att göra? Marcus H undrar nog varför det stora utrymmet?
Glöm inte backupen bara för att dina spelare ska vara glada.

Jag ställer mig däremot tveksam till att du kommer lyckas dra igång det här. Bygga en gamingdator för serverbruk slutar nog illa. Bristen av kunskap gör att jag vill påtala att du bör tänka igenom det en gång extra innan du slänger så mycket pengar på det. Har du kört en server sedan tidigare? Annars kanske det är bra att börja lite lägre och expandera allt eftersom. Hyra in sig i början är också ett bra alternativ, tänk om du tröttnar efter 3 månader?

Jag har redan en server som körs men den är hyrd, men nu vill jag expandera det och bygga min egen server.
Jag startade en tråd här så att jag kan få tips och svar. Men tack för din åsikt!

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Så lite så! Länka gärna innan du köper så alla delar passar osv, jag har själv handlat från eco-finder och de är riktigt trevliga där!
Vad ska du köra för operativ på servern? Kan man kanske fixa ett paket åt dig.

Hade tänkt Windows Server 2008.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde1337:

Tror att det kommer att bli din internetuppkoppling som kommer begränsa antalet slots

Jag har 1000/1000.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Svårt att säga hur många det är som sitter och går på magkänslan när dom rekommenderar komponenter men jag får känslan av att det är merparten. När någon frågar efter tips på en server för 50 000:- kan man inte sitta och höfta förslag utan lämna diskussionen till dom som har erfarenhet. Själv har jag inte en aning för vad som krävs.

Det jag säger är att lita inte blint på vad någon skriver i tråden. Var säker på vad som behövs innan du köper något.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Tio stycken 2TB:s diskar i Raid6? För en minecraftserver? Jo... (Raid5/6 är värdelöst när man prioriterar IOPS, vilket jag antar att TS är ute efter då det är en jävla minecraftserver vi pratar om).

Undrar lite hur bra koll TS har egentligen? Vem stoppar in ett 7850 i en server? Om du ska lägga 50000:-, varför kör du då med konsumentdelar? Varför ett 1200watts nätaggregat?

Rätt säker på att det här är ett troll.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Troll? Jag menar 50 000 för en Minecraft server och sedan att värsting grafikkort.

Jag är ny på att bygga server så tar gärna emot kritik.
Nej, jag är inget ''troll''.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk

Läser denna sida så får du all information du behöver.

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

Läser denna sida så får du all information du behöver.

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server

Enligt den så rekomenderar de SSD, men ingen har rekomenderat de i tråden då det är just en Server.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alatan:

Troll? Jag menar 50 000 för en Minecraft server och sedan att värsting grafikkort.

Han reggade ju sig även idag.
50k för Minecraft, tror inte ens de seriösa företagen lagt sådana summor på MC serverar.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Han reggade ju sig även idag.
50k för Minecraft, tror inte ens de seriösa företagen lagt sådana summor på MC serverar.

Jag vet inte vad det krävs för hårdvara för att driva en minecraft server på runt 200 pers så då gav jag mig på en saftig budget då jag har pengar. Kan vi lägga ner diskussionen om varför jag köper en server och hur dyr den är?

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2223503&view=m
Sådär. Kan kosta ganska mycket mindre om du sätter två hexa ist för två octa.
hur bra skalar minecraft över många kärnor? Asså serverdelen.

Ska man lita på minecraft wikin angående server så kan du, på ovanstående ha 1000pers+.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

hyr bara en server!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Sötast

Okej, låt oss ponera att detta inte är en uppenbar trolltråd.

Då kan jag vara vänlig och ge lite tips iallafall.

1.Minecraft servern är INTE flertrådad, dvs du kommer endast använda _1_ processorkärna för servern, så att dra in 2 st 6core processorer är bara ren välgörenhet till intel. Edit: FEL av mig på den punkten! Kan dock säga att när jag körde min server så låg 95% på en kärna och 5% på en annan, så "flertrådat" är diskuterbart.

2. Du vill köra servern på en ramdisk och eller SSD, dvs du har ingen nytta av HDD öht.
Köp massvis med ram, kör hela servern i minnet, prestandan är tusentals gånger högre än HDD, ett annat alternativ som är bra, men inte likabra är raidade SSDer.

Chassi för 5000KR? Nej, ett chassi för 359 kr räcker bra.
Grafikkort? Nej, det ska inte kosta mer än 200kr till en server, så billigt som möjligt, köper du t.ex en Ivy processor så får du inbygg graffe.
HDD - Nej
RAM? - Maxa.
Vattenkylning? Till vad? Vattenkylning = Underhåll, inget du vill ha på en server.
Gaming moderkort för 3500KR? - NEJ!
Diskret nätverkort är ett måste för galen trafik, lägg gärna en tusenlapp på ett riktigt serverkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2223503&view=m
Sådär. Kan kosta ganska mycket mindre om du sätter två hexa ist för två octa.
hur bra skalar minecraft över många kärnor? Asså serverdelen.

Ska man lita på minecraft wikin angående server så kan du, på ovanstående ha 1000pers+.

+ Lite mer HDD:er eller SSD:er? ;D

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Otroligt mycket okunnigt ordbajsande i denna tråd. Att hyra en 200 slots Minecraftserver kostar ca 1000 kr i månaden. Säg att du köper en server för 20000-50000, det är 20-50 månaders hyra. Har du en egen server får du själv betala el, bredband, laga den när den går sönder och lösa problemen med strömavbrott/internet-avbrott om de inträffar.

Vill du fortfarande ha en egen, kolla länken som SwordSoldier länkade till: http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server Där ser du vad du behöver. När du väl har bestämt dig, köp ett färdigt system som kan driva det du vill + lite till. Glöm inte UPS.

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=613917

Komplettera med valfritt antal hårddiskar, mer minne (32-64 GB) och förslagsvis en UPS (om du inte ställer maskinen i en serverhall nånstans). Ska klara c:a 200-300 användare utan problem.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=613917

Komplettera med valfritt antal hårddiskar, mer minne (32-64 GB) och förslagsvis en UPS (om du inte ställer maskinen i en serverhall nånstans). Ska klara c:a 200-300 användare utan problem.

För dålig CPU enligt http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server#Running_a_Server-gra...

Skrivet av Sweex:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2223503&view=m
Sådär. Kan kosta ganska mycket mindre om du sätter två hexa ist för två octa.
hur bra skalar minecraft över många kärnor? Asså serverdelen.

Ska man lita på minecraft wikin angående server så kan du, på ovanstående ha 1000pers+.

Helt klart det bästa förslaget hitttils, jag skulle lägga till 3-4 SDDer på 120GB och köra dom i RAID och två stycken 2TB HDD mirrored för backup.
Jag föreslår att du kör nån linux dist eller nått OS som du kan köra ZFS på för att få det att faktiskt funka bra, skulle inte rekommendera WS2008

Permalänk

Herregud vad mycket okunniga man hittade här ^^ Xtralarge.com som har plats för över 100 pers driver sin server på en bärbar med en i5... Att du skulle behöva lägga 50000 kr på en server tyder på stor okunnighet eller så är du dagens troll..

// Terra

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Herregud vad mycket okunniga man hittade här ^^ Xtralarge.com som har plats för över 100 pers driver sin server på en bärbar med en i5... Att du skulle behöva lägga 50000 kr på en server tyder på stor okunnighet eller så är du dagens troll..

// Terra

Läs igenom tråden innan du kommenterar, hur många som helst har redan undrat om har är ett troll.
Och han har till och med bett dom lägga ner ämnet vid det här laget...

Skrivet av Ellesar:

Jag vet inte vad det krävs för hårdvara för att driva en minecraft server på runt 200 pers så då gav jag mig på en saftig budget då jag har pengar. Kan vi lägga ner diskussionen om varför jag köper en server och hur dyr den är?

Permalänk
Medlem

Har du 200aktiva spelare? Finner mig skeptisk till det imho
Aja.. En UPS, ett rejält o bra PSU
Sen lyssnar man på allexz för han är den första här som tänker...

Permalänk
Medlem

[QUOTE

1. Minecraft servern är INTE flertrådad, dvs du kommer endast använda _1_ processorkärna för servern, så att dra in 2 st 6core processorer är bara ren välgörenhet till intel.

.[/QUOTE]

Minecraft servers, as of 1.1.0, can use multiple cores, so now they will not sit idle. http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

1. Minecraft servern är INTE flertrådad, dvs du kommer endast använda _1_ processorkärna för servern, så att dra in 2 st 6core processorer är bara ren välgörenhet till intel.

"Minecraft servers, as of 1.1.0, can use multiple cores, so now they will not sit idle."

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Nivo:

Läs igenom tråden innan du kommenterar, hur många som helst har redan undrat om har är ett troll.
Och han har till och med bett dom lägga ner ämnet vid det här laget...

Tror du missuppfattade vad jag menade. Menade inte att han var okunnig utan menade att folk som försökte hjälpa honom var detta. Sedan om man ska driva en server själv så borde man läsa på lite om vad som krävs.

//Terra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

1. Minecraft servern är INTE flertrådad, dvs du kommer endast använda _1_ processorkärna för servern, så att dra in 2 st 6core processorer är bara ren välgörenhet till intel.

Fel, fel, fel.

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk

Nej?
160+ till 300 räcker det bra med en quad. Över 300 är en hex rekommenderad enligt just den wikin.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

den wiki sidan alla länkar till överdriver extremt i hårdvaru krav... xenon för 160 spelare? Tveeek...
Aja kan inte tillräckligt om detta för att ge direkta hårdvaru tips, men tänk efter noga först