Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fototråd - Vintern 2012/2013

Permalänk
Medlem

Wintry lake by attila96, on Flickr

Waiting for the spring... by attila96, on Flickr

edit,gjorde en "f*uck the winter-edition"...less på kylan...inget perfekt PS-arbete, jag vet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marie96:

gjorde en "f*uck the winter-edition"...less på kylan...inget perfekt PS-arbete, jag vet.

Den var ju skitbra

Själv hyllade jag kylan idag genom att säkert för första gång på 8 månader faktiskt ta med mig stativet utanför dörren.

(Månen inklippt på skoj om någon undrar)

Permalänk
Medlem

Äntligen har det varit lite norrsken när man är ledig och när det inte är mulet.

Kommer en timelapse på bla denna sen när jag är klar med alla bilder

Rätt brusig bild, måste köra på lägre iso nästa gång..

20-jan-2013.jpg by Linussj, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Den var ju skitbra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Riktigt trevlig f**k you bild ^^,

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Får det lov att vara lite lagringsmedia?

http://farm9.staticflickr.com/8325/8406785352_40413182dc_c.jp...

Flickr

Det är ungefär en årsförbrukning i antal rullar räknat. Men det är för lite svartvitt just nu.

Snyggt! Ska precis iväg och hämta ett 5pack med kodak portra 400 och 2st rullar Ilford HP-5 400.
Till denna sötnos:

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Snyggt! Ska precis iväg och hämta ett 5pack med kodak portra 400 och 2st rullar Ilford HP-5 400.
Till denna sötnos:
http://www.rudstrom.com/wp-content/uploads/2013/01/IMG_0067-c...

Bra val! Porta 400 är riktigt bra film för pengarna. HP5+ håller jag ju på och arbetar med lite grann, måste hitta den perfekta framkallaren för den. Trevligt korn och gråskala i den dock!

Permalänk
Medlem

Var ute och gick loss mot månen!

Som jag har påpekat i ett tidigare inlägg så är jag nybörjare när det kommer till fotografering, så om det är någon som har ett par allmänna tips eller kan hänvisa till bra sidor för att få ett lite bättre förståelse för fotografering vore uppskattat

/Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

http://iloapp.danielwahlstedt.se/data/_gallery//public/1/1358...

Var ute och gick loss mot månen!

Som jag har påpekat i ett tidigare inlägg så är jag nybörjare när det kommer till fotografering, så om det är någon som har ett par allmänna tips eller kan hänvisa till bra sidor för att få ett lite bättre förståelse för fotografering vore uppskattat

/Ethnic

Rent allmänt kan det vara bra att tänka tredjedelsregeln när man komponerar sina bilder. Många gillar fotosidan.se som kunskapskälla, jag skulle vilja tipsa om moderskeppet, som visserligen mest lär ut Photoshop, men även har en hel del matnyttigt om fotografering. Sen finns det flera trådar här på fotodelen av Swec, bla den här om just bildkomposition.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Riktigt trevlig f**k you bild ^^,

Tack!

Visa signatur
Permalänk

Passade på att ta en bild när jag var ute med hunden.

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk
Medlem

Kallt ute idag

Frozen by NeXur, on Flickr

Frozen by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Igårkväll när det var mörkt hade jag stativet med igen faktiskt, -20C när jag tog denna bild. Då gäller det att ha tänka ut bild, komposition och och kamerainställningar mentalt förberedd så att man bara behöver
1) kliva ur bilen, exekvera
2) in igen.
Usch vad kallt.

och en från mitt på dagen igår

Permalänk
Medlem

Tjejens hund Roya

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk

Jaha, då får man väl posta en bild på min vinter 2012.
Kanske inte lika kall som ni upplevde den.

Som ni kan ser på bilden, tillbringade jag min vinter på hawaii

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Igårkväll när det var mörkt hade jag stativet med igen faktiskt, -20C när jag tog denna bild. Då gäller det att ha tänka ut bild, komposition och och kamerainställningar mentalt förberedd så att man bara behöver
1) kliva ur bilen, exekvera
2) in igen.
Usch vad kallt.
http://img26.imageshack.us/img26/534/dsc90990dn12.jpg

Väldigt fin bild.
Ett tipps är att nästa gång du gör något liknande, ta ett kort till där du har exponerat på sådant sätt att månen blir perfekt exponerad.
Sedan så gör du ett HDR-kort av det.

Nu ser allt väldigt fint ut utan just månen som mer ser ut som en strålkastare.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Det har varit tyst från min sida, men det är för att jag inte vill gå ut och frysa I torsdags var jag dock "tvungen" till att gå ut för att fördriva tiden i väntan på en gastroskopi-undersökning. Jag gick därför längst med Klarälven och tog lite fotografier

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Väldigt fin bild.
Ett tipps är att nästa gång du gör något liknande, ta ett kort till där du har exponerat på sådant sätt att månen blir perfekt exponerad.
Sedan så gör du ett HDR-kort av det.

Nu ser allt väldigt fint ut utan just månen som mer ser ut som en strålkastare.

Tackar.

Det var extremt kallt och jag tog bara två exponeringar sen in i bilen. Jag var egentligen inte klädd för värdet så det blev itne så mycket labbande, kände dock att dimman var så tät att jag vara var tvungen att stanna på en sidoväg och ta en testbild för att se hur det blev. Var inte ute för att fota, men hade kameran med mig i bilen.

Det skulle ha blivit en rätt extrem HDR isåfall, och oklart hur det set ut eftersom månens halo sprider sig rätt ordentligt, jag vill ju ha med stjärnorna också. det skiljer troligen säkert ~11EV eller så mellan månen och resten, det var helt becksvart när bilden togs. Allt JAG såg var månen och halon i himlen. Men jag kan testat det nästa gång, såna extreme "HDR" brukar jag annars köra genom att helt enkelt "montera" in en separat bild av månen... men problemet blir att då det att se naturligt då skillnaden i dynamit inte bara är 2-3 EV utan gigantisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Tackar.

Det var extremt kallt och jag tog bara två exponeringar sen in i bilen. Jag var egentligen inte klädd för värdet så det blev itne så mycket labbande, kände dock att dimman var så tät att jag vara var tvungen att stanna på en sidoväg och ta en testbild för att se hur det blev. Var inte ute för att fota, men hade kameran med mig i bilen.

Det skulle ha blivit en rätt extrem HDR isåfall, och oklart hur det set ut eftersom månens halo sprider sig rätt ordentligt, jag vill ju ha med stjärnorna också. det skiljer troligen säkert ~11EV eller så mellan månen och resten, det var helt becksvart när bilden togs. Allt JAG såg var månen och halon i himlen. Men jag kan testat det nästa gång, såna extreme "HDR" brukar jag annars köra genom att helt enkelt "montera" in en separat bild av månen... men problemet blir att då det att se naturligt då skillnaden i dynamit inte bara är 2-3 EV utan gigantisk.

Har du sparat kortet som RAW eller JPEG?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Avstängd

Hade inte så mycket roligt att bjuda på nu kände jag men slänger upp några bilder iallafall.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk

Från helgens lilla strandpromenad. Väldigt trevligt ljus för att vara klockan 12, tyvärr hade jag inte riktiga kameran med utan bara kompakten men det blev rätt hyffsat ändå

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Från helgens lilla strandpromenad. Väldigt trevligt ljus för att vara klockan 12, tyvärr hade jag inte riktiga kameran med utan bara kompakten men det blev rätt hyffsat ändå

1an har ju en riktigt härlig vindkänsla! Snyggt.
Både håret och gräset viker sig.

En kvällsbild, tagen på väg hem från jobbet i vanlig ordning.

Permalänk
Medlem

Vackert allihop

En gammal bild på en kär vän

Michelle Phan, Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Permalänk

Ett par bilder från Stockholms "undre värld" en kall vinterdag.

Nu är det redan regnigt och jävligt här igen. Tur att man har lite backlogg med vinterbilder kvar på minneskortet

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ett par bilder från Stockholms "undre värld" en kall vinterdag.

http://farm9.staticflickr.com/8464/8431118788_95fdb0df14_b.jp...

http://farm9.staticflickr.com/8089/8431119612_8b97c184ef_b.jp...

http://farm9.staticflickr.com/8224/8431120004_403f3e9458_b.jp...

http://farm9.staticflickr.com/8467/8430035907_c605cb296d_b.jp...

Nu är det redan regnigt och jävligt här igen. Tur att man har lite backlogg med vinterbilder kvar på minneskortet

Jävligt coola utrymmen! får man fråga vad, var och varför ?

(vad det är, var det är, och varför du var där..)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Det ser ut som under t-banebron mellan Slussen och Gamla stan. Inte riktigt säker...

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Det ser ut som under t-banebron mellan Slussen och Gamla stan. Inte riktigt säker...

Nästan. Tåg och vägbron mellan City och Gamla Stan.
http://kartor.eniro.se/m/nJG44

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*