Mus/Ljud laggar efter uppgradering av dator.

Permalänk
Medlem

Mus/Ljud laggar efter uppgradering av dator.

Tjenare folket på Sweclockers!

Har fått bra hjälp här innan så vänder mig till er igen.

Efter att jag uppgraderat min dator för ca en vecka sedan så har jag bemötts av jätte tråkiga problem.

Musen typ "fryslaggar" en gång var 5e sekund eller oftare och ljudet typ hackar till och låter som "BZZ". Detta problemet har gått fram och tillbaka och det verkar som om jag aldrig blir av med det?

Någon som vet ett fix på detta?

Har intel i5 3570k, GTX 670, ett moderkort från Gigabyte Z77X-D3H.
Jag borde ha de senaste drivrutinerna till grafikkortet installerat, men vet inte hur det är med moderkortet. Har det som följde med iallfall. Svårt att tanka tex nya drivrutiner till ljudet då jag inte vet vad codec och diverse saker betyder.

Märker även att nu när jag sitter och skriver detta så hackar även skrivandet fast ibland, blir så less på det då det aldrig försvinner. Har försökt googla på forum i en evighet nu.

Snälla hjälp mig!

Tack på förhand, Karl.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Inte någon som har en aning?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Verkar som allting på dator stoppas i 0.1 sekunder, kvittar om jag tittar på video, lyssnar på musik eller bara rör på musen i cirklar. Blir som ett litet hack och det låter "bzz".

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är moderkortet som strular.. Hade du ESD-armband på dig när du uppgraderade? Har du dammsugit inuti datorn?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Gissar på att det är moderkortet som strular.. Hade du ESD-armband på dig när du uppgraderade? Har du dammsugit inuti datorn?

Ja, jag rörde inte en del i datorn utan mitt ESD-armband, njaa har inte varit och petat med munstycket överallt utan mest tagit det "värsta". Eftersom moderkort, grafikkort och processor byttes ut så var ju det jag satte in rent.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk

Tjenare Xangeon, jag har svaret till ditt problem. Eftersom att jag fick det samma så forskade jag lite. Det kan vara en skada på moderkortet, dåliga drivrutiiner, pga att man inte använt antistat kabel. Oftast så brukar det vara att datan inte får tillräckligt med EL om man t.ex. kopplar den via en multidosa. Vi har ungefär samma delar, bara att min drar mer el. Alltså så började den bete sig konstigt när jag bytte till mitt andra rum som jag kopplade via en multidosa/ist för vägguttaget direkt. Nyare delar och aggs drar alltså mer ström och står på en högre spänning. Drf så måste du koppla direkt via eluttaget för att få den rätta ''styrkan'' för att moderkortet ska arbeta rätt. Jag skapade ett account just här för å hjälpa dig. Jag vet många fler lösningar så om detta inte funkar så kan du ta och meddela mig direkt. Lycka till och hoppas skiten går över, Mvh Jonathan.

Permalänk

Btw, istället för att dammsuga inuti en data så tycker jag att du och alla andra att använda sig utav ''dust-off' gaming gear duster. Omöjligt att datan tar skada utav denna, vänlig mot datan och miljön i ditt rum. DU kan också använde denna för att kyla ner specifika delar i datan med tanke på att luften ''fryser'' efter en viss tid.