Internet hänger sig i några sekunder...

Permalänk
Medlem

Internet hänger sig i några sekunder...

Sitter på telia internet och ibland så hänger sig internet i några sekunder, har alltid använt Telias Thompson router som dom skickar med.
Blev lite pissed off och testar nu med ett zyxel modem istället och vi får lite mer hastighet men det hänger sig fortfarande, Har sett att många har haft problem med detta med thompson routrar men i detta fallet hjälpte det inte att byta modem.

Vi sitter just nu 6 stycken och spelar och ingen har på några onödiga program uppe som drar onödigt internet.
Allting funkar jättebra men ibland så bara slutar det fungera, ibland står det i Windows att internet åtkomst saknas och ibland står det att det funkar, sen efter 5-15 sekunder så funkar det helt perfekt igen.

Detta händer även om man bara är en person som gör något när alla andra datorer är avstängda.

Anslutnings ordning = Telejack till modem>netgear router(går till tv)> netgear router(som sedan går ut till våra datorer).

Är det några inställningar i modem/router eller ligger problemet hos telia ?

MVH Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleehx:

Sitter på telia internet och ibland så hänger sig internet i några sekunder, har alltid använt Telias Thompson router som dom skickar med.
Blev lite pissed off och testar nu med ett zyxel modem istället och vi får lite mer hastighet men det hänger sig fortfarande, Har sett att många har haft problem med detta med thompson routrar men i detta fallet hjälpte det inte att byta modem.

Vi sitter just nu 6 stycken och spelar och ingen har på några onödiga program uppe som drar onödigt internet.
Allting funkar jättebra men ibland så bara slutar det fungera, ibland står det i Windows att internet åtkomst saknas och ibland står det att det funkar, sen efter 5-15 sekunder så funkar det helt perfekt igen.

Detta händer även om man bara är en person som gör något när alla andra datorer är avstängda.

Anslutnings ordning = Telejack till modem>netgear router(går till tv)> netgear router(som sedan går ut till våra datorer).

Är det några inställningar i modem/router eller ligger problemet hos telia ?

MVH Alex

Är det regelbundet typ var 10-20, 30-40 minut eller liknande? För då har du något problem med dhcp uppdateringen för att få ip.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

kan vara routern till tv'n som slår ut den andra skulle jag tro.
hör med telia och fråga ifall de kan göra en felsökning på deras sida.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kan vara routern till tv'n som slår ut den andra skulle jag tro.
hör med telia och fråga ifall de kan göra en felsökning på deras sida.

Vi kör med dreambox och vi har testat med den kabeln utdragen men det händer ändå.
Och även en till förstärkaren för att kunna styra ljudsystem med mobilen.
Har testat att ha båda sakerna utdragna men det är ingen skillnad.

Skrivet av Wishy:

Är det regelbundet typ var 10-20, 30-40 minut eller liknande? För då har du något problem med dhcp uppdateringen för att få ip.

Näe, det kan komma typ 1-2 gånger per minut, och ibland kan det komma typ 5 gånger på 10minuter, så det är lite random.

Kan även tillägga att detta händer för allting, hänger det sig på datorn så hänger sig tvn också.(kanske säger sig själv eftersom det också går på internetet, hehe)

Tack för snabba svar!

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Är detta ett känt problem? Normalt brukar man inte göra DHCP-requests så ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jodå, det brukar man visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleehx:

MVH Alex

Två router/NAT efter varandra är ingen bra lösning.
Skippa en av routrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Två router/NAT efter varandra är ingen bra lösning.
Skippa en av routrarna.

Okej, testar att ta bort en då och ser vad som händer. Men det brukar ändå hända med bara en router, dock hänger det sig inte alls lika ofta!

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jodå, det brukar man visst.

Under vilka omständigheter då? I de företagsnätverk jag varit inblandade i så har man oftast uppåt 24 timmars lease. På min anslutning från Bredbandsbolaget har jag just nu 5 timmars lease

Permalänk
Medlem

Kan vara glapp i koppartråden. Är det villa? Luftburen ledning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Kan vara glapp i koppartråden. Är det villa? Luftburen ledning?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är villa och luftburen ledning.
Ledningen har vart nerbackad av en lastbil för väldigt längesen, åtgärdat av sådana tekniker som leker med dessa trådar hela dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jag hade det problemet för några månader sedan, ISP Universal Telecom. Finns en tråd här på sweclockers om det om du vill läsa. Hur som helst så löste det sig själv efter några veckor och strax efter ringde dom upp och sa att dom inte kunde hitta något fel. Lite senare ringde en kille från deras support och undrade om jag hade någon wireshark logg kvar från tiden det strulade. Är tydligen inte bara mig det hänt och verkar vara något fel dom inte kunde lokalisera. Är ju visserligen olika ISP men kan vara samma för dig.

Dra hem wireshark, koppla direkt till uttaget och fånga trafiken som flödar över linan tills du får det där problemet. Kolla sedan om dhcp renew gick som det skulle eller om du fick göra en discovery igen. Då tappar du ditt IP och ber om nytt.

Något att tänka på är att om du sitter bakom router så har du antagligen en lokal dhcp server på den som tilldelar IP till folk anslutna på ditt nätverk, den leasen brukar vara betydligt längre än lease från ISP. Självklart är det då routern som har leasat ett IP från ISP och via NAT ordnar så ni kan dela på det.

Kan dock vara värt att kika på trafiken från din dator till router om det visar sig att direkt till jacket inte visar några fel.

edit: Såg inte att det inte var TS jag citerade, tänker dock låta texten ligga kvar då en titt på trafiken kan vara givande för TS för att hjälpa till i felsökningen.

Till dig kan jag dock säga att lease beror helt på ISP i fråga, vissa kanske har längre än andra och företag får troligen längre än privata kunder. Får även tänka på att du börjar göra requests för att förnya ditt ip efter ungefär att halva tiden gått. För min del hade jag en lease på 40 minuter om jag minns rätt, universal telecom påstod annorlunda när jag talade med deras support men uppenbarligen hade dom fel i det fallet då det klart och tydligt står hur lång lease man har.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Under vilka omständigheter då? I de företagsnätverk jag varit inblandade i så har man oftast uppåt 24 timmars lease. På min anslutning från Bredbandsbolaget har jag just nu 5 timmars lease

Och ISP'n som TS är ansluten mot har 20 min.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Och ISP'n som TS är ansluten mot har 20 min.

Det var det som förvånade mig .Telia är ju ingen källarfirma direkt.. gäller det all deras (privat)internet?
I 3G och 4G kunde jag förstå det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleehx:

Det är villa och luftburen ledning.
Ledningen har vart nerbackad av en lastbil för väldigt längesen, åtgärdat av sådana tekniker som leker med dessa trådar hela dagarna

Jag hade samma problem. En Teliagubbe lokaliserade felet till en glappande koppling på vinden, bytte ut och allt funkade efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Jag hade samma problem. En Teliagubbe lokaliserade felet till en glappande koppling på vinden, bytte ut och allt funkade efter det.

Om man har problem med glappande kopparledning så leder det till att DSL synkar om.
Och om DSL synkar om så slocknar dsl-lampan på modemet under den tid det tar att synka (30-60s).

TS: Slocknar DSL-lampan på ditt modem när det strular?
Alternativt kan du koppla in din Thomson igen. I dess GUI så kan du se uptime på dsl-förbindelsen.