Permalänk

personligen brukar jag lägga mig mellan 1000-1500:- för moderkortet tycker att där hamnar korten i en bra avägning mellan mycket lull på kortet/funktioner i förhållande till pris.

dock beror det mest på att det är typ minimum vad du får ge för att kunna ha SLI eller crossfire i framtiden utan att behöva byta moderkort på köpet.

har kört SLI nu i 4 generationer av nvidias kort eller vad det blir (8800 serien till gtx 400 serien) man har köpt ett kort när det var hyfsat nytt och sen ett till när priset rasat lite på korten och de i princip är på g att bytas ut mot ny serie.

och möjligen dax att mina 2x gtx460 1gb som gått sedan release av korten snart ska bytas ut. men de beror precis på om det kommer något nytt spel som intresserar mig och som de inte klarar tillfredställande vilket hittills har de gjort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På lite offt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Det absolut första du ska tänka på är NÄTAGGET det är ju det som sitter imellan väggens 240volt och alla delar i datorn (för x antal tusen) som moderkort,cpu,gpu,minne,hd,ssd (vilka som mest kan ta 12v men en del bara 5v och 3,3v).
Dvs 240 volt till ett nytt 690,7990=dyrt misstag

Ska du även köpa nytt grafikkort så är det ännu viktigare att ha ett bra nätagg.
Börja med att fundera på vilken processor och grafikkort du ska,vill ha i nya datorn räkna ut ungefär hur många watt datorn kommer dra välj ett bra nätagg som du helst ska ha en liten marginal på.
Har du inte råd med allt ta ett grafikkort heller processor som drar mindre och watt igen.
Upprepa tills du hittar nåt du har råd med heller fundera på att köpa i omgångar (och då handla grafikkort sist då det är det som drar mest i vilket fall som helst INTE använda det förrens nätagget finns hemma).

Vad har du för nätagg nu? hur gammalt är det? JA nätagg åldras och klara med tiden mindre än när det var nytt (och speciellt billiga skitagg) hur många watt kommer den nya datorn att dra?.
Tex om du hamnar på en dator som drar tex 500w kolla själv på https://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp (dessa siffror är ofta något överdrivna).
Tar du ett bra nätagg på 450w så kan det räcka gott och väl till den datorn kanske även 400w MEN tar du ett billigt skitnätagg så är det inte säkert att ett 750w klarar den datorn.

Skillnaderna mellan ett "billigt" och ett bra är ofta väldigt liten och ibland kan skitaggen vara dyrare till och med.
Så fundera på om det är värt att spara in en hundring (ca 600:- om du inte köper nytt alls) och därmed riskera din nya dator?

Först efter nätagget kan du börja fundera på moderkort och ta då hellre ett billigare moderkort än ett billigare nätagg.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tror du att XFX core edition 550W +80 bronze fungerar till följande?

i5 3570k

ASRock z77M MAtx

Gtx 660 2GB

Seagate barracuda 1TB

Corsair vengeance 8GB (2x4096)

Chassi: Bitfenix Outlaw

Då fungerar väl det nätagget?

Permalänk
Desk Master

Inte en Rive från Asus?:(

Å skaffa nu för guds skull en ssd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chriztmaz:

Tror du att XFX core edition 550W +80 bronze fungerar till följande?

i5 3570k

ASRock z77M MAtx

Gtx 660 2GB

Seagate barracuda 1TB

Corsair vengeance 8GB (2x4096)

Chassi: Bitfenix Outlaw

Då fungerar väl det nätagget?

Should be no problems

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chriztmaz:

Japp håller med behövs inte fler svar, men tack till alla som svarat

Det blir ASRock Z77M mATX 776;-

Bra val! Hade varit slöseri att para ihop en 3570K med ett B75-moderkort.

Det här med att man "inte ska överklocka", det förstår jag inte. Man kan inte veta det. Det är utan tvekan värt ett par hundralappar att om ett par år kunna klocka upp CPU:n och ha kvar den ett eller två år till istället för att behöva köpa en helt ny plattform, tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers