Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Kom ihåg att du måste lägga till momsen på allt du köper. T.o.m. När du går på mc donalds läggs det på moms i efterhand

Utveckla gärna.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Om du vill ha handla kläder ska du åka till woodbury outlet!! Sjukt bra priser och märkeskläder:)

Typ som i Thailand då :)? De e ändå samma kines som gör kläderna så kallat falska eller riktiga bara vars dem säljs ^^,

Skrivet av Eda Lurk:

Sedan får man gå hem.

hehe det hoppas jag man får hur som helst:P

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Utveckla gärna.

Amerikanare har för vana att skriva pris utan skatt på prislappar. Det blir alltså dyrare när du ska betala än vad som står på prislappen. Skatten varierar mellan olika delstater.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

När det gäller elprylar, glöm inte att det är 60hz / 120V och andra stickkontakter i staterna då förstås

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Utveckla gärna.

I USA anger man inte priser med moms (sales tax) som i sverige, utan det läggs på först när du ska betala. Så om du köper något elektronikskrot för säg $100 så blir det c:a 8% i NY vill jag minnas och då blir priset du måste betala $108.

Allt är ju relativt men jag tyckte inte att elektronik och kameraprylar var så himla billigt att det lönade sig. Någon egentlig vinst blir det först när man köper riktigt dyra saker. Kläder däremot passade jag på att köpa. Köpte ett par Asics som kostade 2.200 i sverige för c:a 1000kr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Typ som i Thailand då :)? De e ändå samma kines som gör kläderna så kallat falska eller riktiga bara vars dem säljs ^^,

hehe det hoppas jag man får hur som helst:P

Det är fullt äkta kläder på Woodburry. Det är en massa outlet affärer där kläderna säljs billigt.

Falska märkeskläder brukar ofta i vara i sämre material än den äkta varan. Fastklistrade detaljer istället för fastsydda, annat material osv.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Amerikanare har för vana att skriva pris utan skatt på prislappar. Det blir alltså dyrare när du ska betala än vad som står på prislappen. Skatten varierar mellan olika delstater.

I ett antal varuhus på Manhattan så kan man hämta ut en lapp som ger en 10% rea på alla produkter i varuhuset om man är turist. Med detta så blir det ungefär priset som står på prislappen. Kolla alltid om de har såna här erbjudanden i varuhusen man går in i. Bland annat Macys har detta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ska själv till Florida och hyra vapen till prickskytte...vad är billigt där?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Amerikanare har för vana att skriva pris utan skatt på prislappar. Det blir alltså dyrare när du ska betala än vad som står på prislappen. Skatten varierar mellan olika delstater.

Skrivet av Dr.Mabuse:

I USA anger man inte priser med moms (sales tax) som i sverige, utan det läggs på först när du ska betala. Så om du köper något elektronikskrot för säg $100 så blir det c:a 8% i NY vill jag minnas och då blir priset du måste betala $108.

Allt är ju relativt men jag tyckte inte att elektronik och kameraprylar var så himla billigt att det lönade sig. Någon egentlig vinst blir det först när man köper riktigt dyra saker. Kläder däremot passade jag på att köpa. Köpte ett par Asics som kostade 2.200 i sverige för c:a 1000kr.

Tack, jag är högst medveten om detta.
Jag var mest nyfiken på vad personen jag citerade syftade på, såhär i efterhand så inser jag att detta var det han menade

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

Typ som i Thailand då :)? De e ändå samma kines som gör kläderna så kallat falska eller riktiga bara vars dem säljs ^^,

hehe det hoppas jag man får hur som helst:P

Haha alltså det är ju äkta kläder och inte fake! Men köper man Ralph laurent i Sverige kostar det minst 1000 kr för en tröja och kanske 500-600 kr på outlet. Det är mycket rea där.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Vapen och vapendelar är billigare i USA än här hemma.
En kompis pysslar med taktiskt skytte, han ville att jag skulle ta hem några mag och en extra pipa till en AR-15 (civilversionen av M16).
Något jag avtackade, föreställ er vad som kunde ha hänt i tullen....

Permalänk
Medlem

Gud vad många som snackar i nattmössan, JA dom visar priserna utan moms, men deras moms ligger på ca 8% varierar beroende på stat.

Sen så är importkostnader m.m billigare till usa och därav kan dom pressa priserna lite till.

Fan köpte en klocka där som kostade ca 4.000kr och här i sverige går den på ca 10.000kr.

DKNY hur jävla billigt som helst.
Convers två par skor för 500kr där borta, dom går väll på ca 700kr /st här?

Bytte ut min iPhone 4s på en applestore för att displayen var trasig, kostar 99 USD, och fick en ny swap phone direkt i näven.
I Sverige kostade det 3.000kr och man fick vänta 1 vecka på den.

iPAD var ca 2 tusen billigare när WallMart körde någon rea.

DVD, bluray filmer billigt som fan.

Maten billigare, bensin, bilar, ja som en ovan sa ALLT.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av mudzi:

Oj förväntade inte mig så många svar Tittar lite på amazon och det är ju helt sjuka priser på t.ex nätagg, men hur ska jag beställa från amazon? När jag är i USA så att det skickas till hotellet? Ska bara vara där i några dagar.

kan inte rekomendera nätagg från usa, om du inte gillar fyverkeri o flashiga ljus effekter bakom datorn förstås.

Permalänk
Medlem

Kläder, märkeskläder.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannyf2000:

kan inte rekomendera nätagg från usa, om du inte gillar fyverkeri o flashiga ljus effekter bakom datorn förstås.

Du beställer inte från deras hemsidor du går in i butiker och köper det.
Det är dyrare på Amazon än i butikerna överlag.

Butikerna kör med rea, dom rear hela tiden i usa och droppar priserna.
Värdekuponger kan du finna överallt.

Jag köpte ett paket cigg, när jag öppnade paketet så låg det en kupong där jag fick två paket cigg till priset utav ett sen när jag köpte ett nytt paket.

Dom är galna i allt, och pruta kan du göra till 1000000 iaf på outlet m.m.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det kan vara det absolut billigaste i USA. Det var en fröjd att tanka när jag var där för ganska exakt två år sedan.

Man var nästan glad att få tanka bara för att det inte ruinerade plånboken!

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Det kan vara det absolut billigaste i USA. Det var en fröjd att tanka när jag var där för ganska exakt två år sedan.

Man var nästan glad att få tanka bara för att det inte ruinerade plånboken!

Och ändå klagar amerikanen på de höga bränslekostnaderna?

Om jag inte fattat det fel så används bilen i betydligt högre utsträckning i USA än vad den gör i Sverige (självklart med undantag av NYC och vissa andra områden). Det är t o m så att amerikaner i köpcenter parkerar inte bilen på ett ställe och går runt på centrat utan när de har varit i en butik så går de tillbaks till bilen, packar in varorna. Sätter sig i bilen och kör 100m. Går sedan ut ur bilen och går in i nästa butik och fortsätter så tills de har färdigshoppat. Självklart sköljer de shoppingrundan med sockrat läsk och root beer i alla dess former.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Och ändå klagar amerikanen på de höga bränslekostnaderna?

Om jag inte fattat det fel så används bilen i betydligt högre utsträckning i USA än vad den gör i Sverige (självklart med undantag av NYC och vissa andra områden). Det är t o m så att amerikaner i köpcenter parkerar inte bilen på ett ställe och går runt på centrat utan när de har varit i en butik så går de tillbaks till bilen, packar in varorna. Sätter sig i bilen och kör 100m. Går sedan ut och går in i nästa butik och fortsätter så tills de har färdigshoppat. Självklart sköljer de shoppingrundan med sockrat läsk och root beer i alla dess former.

Är du inte lite fördomsfull nu? Men de som klagar på höga bensinpriser är väl de som kör monster till bilar som många gör. T.ex. Ford F650 o Ford F750. Även Hummer H2 etc. Väldigt bekväma bilar f.ö. Men ack så mycket bensin de drar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Oj förväntade inte mig så många svar Tittar lite på amazon och det är ju helt sjuka priser på t.ex nätagg, men hur ska jag beställa från amazon? När jag är i USA så att det skickas till hotellet? Ska bara vara där i några dagar.

Om du vill köpa ett nätagg från USA måste du kolla att det funkar för 220 V. Standarden i USA är ju 110 V. Så kolla upp det noga innan du köper!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Man kan ju alltid köpa en Nexus 4 för 300 dollar. Synd att man inte bor i USA

Permalänk
Skrivet av mudzi:

Hej, ska åka till USA/New York snarligen och undrar vad som är billigt att handla där, är intresserad i det mesta förutom tangentbord och högtalare och finns det någon hemsida där man kan se priserna i USA? Tack på förhand

nu är jag inte så instt i att åka utomlands men vet inte hur det blir med tullen om du kommer kånkandes med en helt oöppnad elektronikdel

kanske inte blir nån tull om man tar det som bagage/handbagage?

därimot kan jag tippa på att laptops/mobiltelefoner osv som man kan slänga förpackningen till och ta i fickan/väska kan de ju inte bevisa att den inte var med till usa först.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannyf2000:

kan inte rekomendera nätagg från usa, om du inte gillar fyverkeri o flashiga ljus effekter bakom datorn förstås.

Nåja, spelar nog roll vilket märke/modell du köper. Sen ska nätagget klara 230V som vi har i Sverige, och inte bara 110V som i USA, men dagens flesta nätagg klarar väl det automatiskt? Brukar stå "FULL RANGE" vid elkontakten, vilket betyder att den klarar 110-230V.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nu är jag inte så instt i att åka utomlands men vet inte hur det blir med tullen om du kommer kånkandes med en helt oöppnad elektronikdel

kanske inte blir nån tull om man tar det som bagage/handbagage?

därimot kan jag tippa på att laptops/mobiltelefoner osv som man kan slänga förpackningen till och ta i fickan/väska kan de ju inte bevisa att den inte var med till usa först.

Ett tips är och öppna grejerna man köper. Om man t.ex. köper en kamera, använd den, annars börjar de nog fråga om du importerar saker för och sälja dem. Har du öppnat och använt dem har du "bevisat" att du använder dem för eget bruk.

Någon mer erfaren som rest till/från USA kanske kan svara bättre på detta.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hit måste du åka: http://www.bhphotovideo.com/
(Ligger vid madison square garden ungefär)

Den coolaste affären jag någonsin varit i, helt fantastisk!

Angående tullen. Skilj på produkten, kartongen och kvittona.

Visa signatur

Intel Core I5 3570K [] ASUS P8Z77-V Pro [] Fractal Design Define R4 [] ASUS Radeon HD7970 Matrix Platinum [] Corsair 8GB CL9 Vengeance LP [] Cooler Master Hyper 212 EVO [] Corsair AX750 [] Intel 520 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Och ändå klagar amerikanen på de höga bränslekostnaderna?

Om jag inte fattat det fel så används bilen i betydligt högre utsträckning i USA än vad den gör i Sverige (självklart med undantag av NYC och vissa andra områden). Det är t o m så att amerikaner i köpcenter parkerar inte bilen på ett ställe och går runt på centrat utan när de har varit i en butik så går de tillbaks till bilen, packar in varorna. Sätter sig i bilen och kör 100m. Går sedan ut ur bilen och går in i nästa butik och fortsätter så tills de har färdigshoppat. Självklart sköljer de shoppingrundan med sockrat läsk och root beer i alla dess former.

Ja, det är aningen märkligt. De klagar ju även en hel del på de som vill höja deras obefintliga skatter..

Tänk vad paff de skulle bli om de kommer hit.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Ett tips är och öppna grejerna man köper. Om man t.ex. köper en kamera, använd den, annars börjar de nog fråga om du importerar saker för och sälja dem. Har du öppnat och använt dem har du "bevisat" att du använder dem för eget bruk.

Någon mer erfaren som rest till/från USA kanske kan svara bättre på detta.

Väldigt bra tips. Jag har fastnat en gång pga detta, och det vart inte kul.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Skrivet av mudzi:

Oj förväntade inte mig så många svar Tittar lite på amazon och det är ju helt sjuka priser på t.ex nätagg, men hur ska jag beställa från amazon? När jag är i USA så att det skickas till hotellet? Ska bara vara där i några dagar.

Det kan funka till hotell men om jag vore du så skulle jag höra med hotellet eller liknande och köpa innan så att du vet att sakerna är där när du kommer för med förseningar mm kan det ta upp till två veckor

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Väldigt bra tips. Jag har fastnat en gång pga detta, och det vart inte kul.

Utveckla gärna vad som hände etc? ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kläder. Jeans, 150-250kr för tex ett par Levi's som kostar 500-1000 i kära Sverige, ska själv till NY i augusti och stroppa runt.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Utveckla gärna vad som hände etc? ^^

De ville se kvitto och sen så kollade de pass och frågade om jag hade kriminell bakgrund eller om jag kände någon som höll på med sådant. Lite sådana frågor kan de ställa. Det vart ju mest obehagligt eftersom de kunde ju tro vad som helst.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -