Min Esxi server för Freenas, Windows 2012 Argus Tv server

Permalänk
Medlem

Min Esxi server för Freenas, Windows 2012 Argus Tv server

Hej.

Här är lite info om min ESXI server som jag håller på att bygga.

Jag tänkte att infon jag postar här kanske kan hjälpa någon annan som vill bygga en liknande setup.

Jag fick äntligen tummen ur efter ha läst den här tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1134186-guide-ege...

Eftersom jag ville kunna köra PCI passthrough för mitt dvb-s kort så var jag tvungen att köpa ett nytt moderkort.
Jag ville återanvända min AMD Phenom x6 1055t processor så jag valde ett kort för AMD.

Mitt val blev det här kortet.

http://www.dustinhome.se/product/5010649044/asus-m5a99fx-pro-...

Jag valde Asus eftersom dom stöder ECC minnen på många av sina kort, vilket jag ville på min server.

Minnena som jag köpte blev de här ECC minnena

http://www.dustinhome.se/product/5010639492/kingston-16gb-133...

Min tanke är att senare köpa två till 8 GB moduler för att få 32 GB RAM

Mitt dvb-s Tv-kort är det här.

http://www.tbsdtv.com/products/tbs6981-dvb-s2-dual-tuner-pcie...

Det här är början på en infopost.

Jag kommer fylla på mer eftersom jag har mer info i tråden.

Det som jag har hunnit med så här långt.

Installerat ESXI 5.1 på ett USB minne.

Skappat en datastore på en lokaldisk 500 GB som jag har provat att lägga några VM på. En av dom första var en Freenas VM.

Jag har provat att köra PCI passthrough på satacontroller kortet från asus moderkortet. Det finns 2 st.
1 med 2 sata portar + 1 med 4 portar. Min tanke var att köra det med 4 portar i pci passthrough för freenas.
det fick inte så bra dock, eftersom ifall jag väljer den controllern för passthrough så hänger den andra på 2 portar med. Förstår dock inte varför än.

Så just nu har jag passthrough på 2 portars och kör local datostorage på en disk kopplas till 4 portars controller.

Jag försökte även att köra pci passthrough på ett pci satakort, ( återkommer med model) men det resulterade i en lilaskärm, liknade windows blåskärm.

Mitt intel dual nic

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=121004...

som jag tänkte köra passthrough till Pfsense resulterade också i likaskärm i samma pciplats så den kör jag just nu inte i passthrough. Har dock inte hunnit fixa klart med PFsense VM än.

Mitt Dvb-s kort installerades fint i Windows WHS V1 efter passthrough.

Argus tv server hittade kortet och kunde scanna sateliter men inte tuna in någon kanal.

Jag har dom senaste dagarna försökt hitta lösningen på det, har provat 2 olika pcix slotar.

Jag fick över till att försöka lösa problemet i Windows 2012 Esentials. samma problem där, kunde scanna kanaler men inte tuna in dom.

Fick då en ide att prova en annan dvb mjukvara för att se ifall kortet kunde funka där.

Provade smartdvb och kunde scanna kanaler men fick error vid tuning för att fel på någon graf eller codec.
Provade då att recorda en FTA kanal vilket fungerade. Spelade upp filen på en annan dator och det var bild och ljud.
Bra, då fungerade mitt dvb-s kort i en VM. Så nu har jag installerat om Argus tv server, scannat om kanalerna, lagt in mdapi och mina
softcams.

Nu kan jag tuna in och spela in kodade kanaler.

Just nu kör jag min kortserver på min VM windows whs 1 som var tänkt att vara min argus tv server. Till den maskinen har jag fått
min serieport att bli passthrough från esxi hosten. På serieporten sitter min kortläsare som behöver för min kortserver. den har fungerar väligt bra och var
lika lätt och smidig att sätta upp som på en fysik maskin.

Jag har märkt att om jag kör för många VM på local datastore ( 500 GB sata ) så går det väldigt segt. Efter lite google så beror det på disk IO.

Jag har efter det provat att köra en ISCSI share från Freenas till min Windows 2012 VM vilket fungerar bra. Som sagt, jag håller på och lär mig än.

1 annan sak som jag har lärt mig ifall man kör pci passtrough till en VM så blir man tvungen att reservera RAM minne som man sätter maskinen till att använda. Dvs till min Windows 2012 VM har jag satt 4 Gb ram, då var jag tvungen att reservera 4 Gb ram eftersom jag har mitt DVB-s kort i pcipassthrough.
Samma sak händer på Freenas VM, där finns ett controllerkort för satai passthrough, så 8 GB ram blir reserverat.
På min VM Windows Whs V1 har jag satt 2 GB ram, men kan välja att reservera 0 GB ram eftersom det inte finns något PCI kort i passthrough. ( serieporten räknas inte )

Det här var en börjat på min port.

Jag skall uppdatera mer med lite bilder och mer info allt eftersom jag kommer vidare i mitt projekt.

Ifall någon har frågor så svarar jag gärna i tråden.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

Har du kört in senaste uppdateringarna för ESXi? Har sett att det är lite fixar kring just passthrough.
http://www.vmware.com/patchmgr/download.portal

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har du kört in senaste uppdateringarna för ESXi? Har sett att det är lite fixar kring just passthrough.
http://www.vmware.com/patchmgr/download.portal

Hej, senaste patchen har jag lagt in, men mina test där jag fick lilaskärm med satakortet och nätverkskortet i pci platsen var på
ett opatchat system.

Kanske kan prova med passthrough på nätverkskortet igen.

Mvh

Kristoffer

Permalänk

vilket Esxi patch nummer kör du på ?
några av de patcharna till 5.1.0 är buggiga när det gäller passthrough

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

vilket Esxi patch nummer kör du på ?
några av de patcharna till 5.1.0 är buggiga när det gäller passthrough

den patchen jag kör på är nog den senaste

ESXi510-201212001.zip

fast jag har som sagt inte testat med pcipassthrough på de kort som strulade förut efter jag har patchat systemet.

Nu kör jag bara mitt dvb-s kort och ett satacontroller kort på moderkortet i passthrough och har inga problem med de ännu.

mvh

kristoffer

Permalänk

Tjenare!
Imponerande bygge och väldigt intressant då detta är väldigt snarlikt något som jag funderat kring. Roligt att du fick igång PCI passthrough som verkar vara svårt att få att funka med TV-kort enligt en del forum.

Kanske lite off-topic men jag undrar lite vad du kör för TV abonnemang/sattelit för att det ska fungera med det där kortet om du inte har någon CAM? Vad kör du för softCAM etc? Har du en smartcard reader? (svara i ett PM om du inte tycker att frågan hör hemma i serverdelen av forumet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oopsjoppe:

Tjenare!
Imponerande bygge och väldigt intressant då detta är väldigt snarlikt något som jag funderat kring. Roligt att du fick igång PCI passthrough som verkar vara svårt att få att funka med TV-kort enligt en del forum.

Kanske lite off-topic men jag undrar lite vad du kör för TV abonnemang/sattelit för att det ska fungera med det där kortet om du inte har någon CAM? Vad kör du för softCAM etc? Har du en smartcard reader? (svara i ett PM om du inte tycker att frågan hör hemma i serverdelen av forumet)

Hej.

Kul att du tycker det är intressant. Min tanke var att den här tråden skall vara till nytta för någon som har tänkt bygga en liknande setup eller har stött på problem.

Jag är i alla fall glad att jag har fått igång mitt tvkort.

Här är en liten test bild när jag provade ifall jag kunde spela in en kanal.

Dock så fick jag hack i bilden när jag spelade upp den på min dator.

Vet ej om det beror på någon av dessa orsaker.

1: Dålig signal från parabol? Skall byta parabol snart.
2: Hd kanal, högbitrate?
3: VM med Argus tv server ligger på en ISCSI share som tillhör min VM Freenas som just nu har 2 diskar i en ZFS pool. Från den ZFS poolen ligger en CIFS share som Argus kommer åt från nätverket för att lagra Timeshift och record folder. Kanske en flaskhals? Skall prova med en local datastore.
4: Problem med pci Passthrough? Hoppas inte det, svårt för mig att felsöka och fixa.

När jag körde For the record ( föregångaren till Argus ) på en Windows Home server V1 så hade jag timeshift och record foldern på en egen sata disk.
Jag kunde spela in upp till 8 program samtidigt utan hack i bilden på det inspelade materialet. Så jag skall nog få det här att funka också.

Angående mitt abbonemang.

Jag har Canaldigital till parabol, dom verkar inte låsa sina kort till sina boxar, så mitt kort funkar i nästan alla boxar.

Just nu sitter kortet i en Multiprog 3.5 brännare som är kopplad med serieport till datorn. Jag ställer in kortet i rätt läge med ett program som heter multiprog210, se bild.

Just nu kör jag NewCS som kortserver, funkar bra för mig, kan hänga sig ibland, men det löser jag med en omstart då och då.

Som softcam på Argus kort jag med Acamd.

Om du behöver hjälp så skicka ett pm så kan jag vägleda dig.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Jag har tänkt mig något liknande själv men har dragits för att göra det efter allt man läser om problem med bland annat hastigheter med esxi+zfs+nfs+freenas. Funkar freenas utan något problem med tillfredsställande hastigheter för dig? Hur fungerar iscsi egentligen, krävs det någon speciell hårdvara eller mjukvara? Har du koll på om det går att köra passthrough med alla tv-kort eller är det bara en del som det fungerar på? Ursäkta för många frågor men hoppas att nån har ork att svara. Uppdatera gärna med mer info om hur det har gått för dig!
/Micke

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem

Hej.

Ursäkta för ett sent svar.

Jag skall försöka svara på dina frågor.

1: hastighet med esxi, zfs, freenas, iscsi.

Jag tycker det fungerar ok för mig. Jag har ingen ssd i freenas utan kör med 6 st diskar från moderkortet 2 olika kontroller. Jag har planer på att eventuellt köpa ett IBM m1015 kort. Jag har inte kört något benchmark test ännu för att prova min prestanda på ZFS.

2: ISCSI kräver ingen speciell hårdvara. I freenas finns tjänsten iscsi där du bestämmer hur stor del av din zfs volym du vill dela med dig som en iscsi disk.
Jag har delat ut 1TB som esxi sedan hittar som en iscsi disk och kan använda den som datastore.

3: Tvkort. Jag vet inte så mycket om vilka som fungerar bra, det finns en del på argus wiki sida. det jag har läst är att usbtvkort skall vara lättast att få att fungera i esxi.

Själv har jag gjort lite ändringar i min setup.

Jag köpte det här kortet:

http://www.inet.se/produkt/5401335/st-lab-a-341-s-ata-ii-2-ka...

som bygger på sil 3132

Det kortet fungerar fint för min 500 gb hd för att ha som datastore för mina vm pfsense och freenas.

Tack vare det så kan jag nu använda båda 2 sata kontrollerna på moderkortet i passthrough till min freenas. Dvs 6 st diskar.

Jag har även valt att använda whs v1 istället för windows 2012.

Jag tyckte inte om domän funktionen i 2012. Så jag har börjat flytta tvkortet tilll whs v1. Jag har dock inte haft någon success ännu med att tuna kanaler.

Vid första försöket så blev kortet gulmarkerat i enehetshanteraren. jag installerade om drivrutinerna och datorn hängde sig. till slut var dom ej gulmarkerade
men det gick ej scanna kanaler.

Så jag tog bort kortet från vm och la det på is.

Igår provade jag igen. kortet installerade fint. Kunde börja scanna kanaler, men kunde bara hitta ett fåtal. Kunde inte heller tuna in någon kanal.

Så idag skall jag prova lite andra inställningar och se ifall jag får igång kortet. Jag lyckade ju bra i windows 2012 så det borde ju fungera i whs v1.

mvh

kristoffer

Permalänk
Medlem

Hur fungerar detta nu,
Du har ett pci kort som tar in signaler från ett parabolhuvud, sedan har du en serieenhet som läser in ditt kort för att koda av signalerna du får in på pci-kortet och argus sen är själva "hjärnan" som kan streama ut video till t.ex. vlc och liknande?

Argus kör timeshift och övrigt?

Du kan endast se flera kanaler om dom är på samma mux, eller kan du koda av flera muxar samtidigt?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Hej.

Du har förståt det mesta bra.

Jag har ett dvb-s kort i pcie format. Mitt kort har 2 tuners, dvs 2 kablar går in i kortet från parabolen. Parabolen har ett twinlnb.
Det möjligtgör att jag kan ta in 2 olika muxar samtidigt. I varje mux så ligger flera kanaler tillsammans. Argus klarar av att decoda flera kanaler på samma mux. Jag testade på min gamla setup som inte körde esxi och klarade utan problem 4 st kanaler per mux. dvs totatl 8 kodade kanaler som spelades in.

Argus pratar med ett plugin mot min kortserver som sitter på serieporten. Hade kunnat sitta varsomhelst, tom ute på internet. men jag kör det bara lokalt hemma.

Jag vet inte hur streamingen är från Argus till vlc. vet ej ifall det stöder det. Jag vet dock att det stöder klienter så som mediaportal och xbmc.

Argus klarar av timeshift och schemalägga inspelningar. det är dess starka sida.

Permalänk
Medlem

Lite bilder på mina inställningar.

Passthrough i esxi på tvkortet och 2 sata kontroller

tvkortet i vm whs v1

Argus hittar 2 tuners

Får fel när jag skall starta en scan. Skall kolla upp vad felet är:

Kunde scanna kanaler som igår, fast bara en del.

Kunde tom spela in en kanal

Fast det blev pixelfel. måste felsöka det också.

Om nån vill titta på filen så är den här. ca 80 mb.

https://dl.dropbox.com/u/3659131/Argus_20130219-200340437.ts

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

110a;13245730]Hej.

Du har förståt det mesta bra.

Jag har ett dvb-s kort i pcie format. Mitt kort har 2 tuners, dvs 2 kablar går in i kortet från parabolen. Parabolen har ett twinlnb.
Det möjligtgör att jag kan ta in 2 olika muxar samtidigt. I varje mux så ligger flera kanaler tillsammans. Argus klarar av att decoda flera kanaler på samma mux. Jag testade på min gamla setup som inte körde esxi och klarade utan problem 4 st kanaler per mux. dvs totatl 8 kodade kanaler som spelades in.

Argus pratar med ett plugin mot min kortserver som sitter på serieporten. Hade kunnat sitta varsomhelst, tom ute på internet. men jag kör det bara lokalt hemma.

Jag vet inte hur streamingen är från Argus till vlc. vet ej ifall det stöder det. Jag vet dock att det stöder klienter så som mediaportal och xbmc.

Argus klarar av timeshift och schemalägga inspelningar. det är dess starka sida.[/QUOTE]

Du säger att kortservern kunde sitta var som helst, det är alltså detta som t.ex. dreambox utnyttjar?
Men det räcker med en kortläsare så man får nycklarna för att decoda flera mux:ar samtidigt?

Något som jag blev att tänka på, t.ex. mina föräldrar har en parabol med fyra satelithuvuden, sänder Viasat och Canal Digital över sama sateliter, eller skulle man behöva två paraboler för att ta ner och decoda kanaler från båda leverantörer?

Sen undrar jag, eftersom du verkar relativt insatt, vad är skillnaden mellan DVB-S och DVB-S2? är S2 helt enkelt HD stöd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Du säger att kortservern kunde sitta var som helst, det är alltså detta som t.ex. dreambox utnyttjar?
Men det räcker med en kortläsare så man får nycklarna för att decoda flera mux:ar samtidigt?

Något som jag blev att tänka på, t.ex. mina föräldrar har en parabol med fyra satelithuvuden, sänder Viasat och Canal Digital över sama sateliter, eller skulle man behöva två paraboler för att ta ner och decoda kanaler från båda leverantörer?

Sen undrar jag, eftersom du verkar relativt insatt, vad är skillnaden mellan DVB-S och DVB-S2? är S2 helt enkelt HD stöd?

Precis, det är det som dreambox utnyttjar. Dreamboxen kan agera server och även klient. Min kortserver kan agera server till flera olika klienter. tex till en dreambox klient. eller argus mdapi plugin som i mitt fall.

Canal digital och viasat sänder inte på samma sateliter. Dom ligger precis bredvid varandra, så det räcker att sidmata ett lnb bredvid ens huvud lnb på parabolen förutsatt att parabolen är tillräckligt stor. Så nej. normalt sett behöver du inte 2 paraboler.

Dvb-s är för sd. DVb-s2 är för sd och hd.

Permalänk
Medlem

Vad är det för läsare du har som läser av kortet, finns ju http://www.tbsdtv.com/products/tbs6991-dvb-s2-dual-tuner-dual... som alternativ som har en CI läsare inbygt, men det kostar redigt mycket mera att få inbygt, känns som att en serieport/usbansluten kortläsare borde vara billigare än ~700sek?

För övrigt, mycket intressant projekt! Funderar på att beställa hem ett DVB-S2 kort och se ifall man lyckas plocka ned sateliten. Kommer nog att skippa ESXi delen, då jag har en HTPC i tv-rummet och ESXi burken står på vinden, men finns mycket matnyttig information i tråden att hämta endå!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

110a;13247735]Hej,

jag har den här från Ad teknik som heter multiprogramer 3.5 med serie port.. finns även med usb

http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&sa=N&biw=1092&bih=533&tbm=isch&tbnid=K8erJFehB1PREM:&imgrefurl=http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php%3Ff%3D2%26t%3D49553&docid=Wzgkl-ydQiPQEM&imgurl=http://www.brymar-satellite.co.uk/acatalog/elvis.jpg&w=228&h=185&ei=QbckUdmrJseI4ASD9oD4Dg&zoom=1&ved=1t:3588,i:81&iact=rc&dur=4934&sig=116328407331888601401&page=1&tbnh=148&tbnw=183&start=0&ndsp=10&tx=134&ty=64

Hade jag köpt en ny kort läsare idag så hade jag köpt den här. Min kortläsare köpte jag för ca 10 år sen.

http://www.tbsdtv.com/products/tbs3102-5-crystal-phoenix-card...[/QUOTE]

Okej, har kikat lite på den, verkar vara riktigt mångsidig. Tar man två sådanna och en http://www.tbsdtv.com/products/tbs6981-dvb-s2-dual-tuner-pcie... så bör man kunna koda av både viasat och kanal digital (om man har kort till båda, och får in dem på parabolen)

Känns som jag börjar bli redo att beställa och labba med detta nu.

Tack för all info!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

110a;13245833]Lite bilder på mina inställningar.

Passthrough i esxi på tvkortet och 2 sata kontroller

tvkortet i vm whs v1

Argus hittar 2 tuners

Får fel när jag skall starta en scan. Skall kolla upp vad felet är:

Kunde scanna kanaler som igår, fast bara en del.

Kunde tom spela in en kanal

Fast det blev pixelfel. måste felsöka det också.

Om nån vill titta på filen så är den här. ca 80 mb.

https://dl.dropbox.com/u/3659131/Argus_20130219-200340437.ts

Mvh

Kristoffer[/QUOTE]

Dold text

Har du fått allt att fungera nu? En liten update med slutresultat och bild på bygget vore trevligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag skall försöka fixa liter mer bilder och en update på hur bygget går.

Just nu så har jag dålig signal på dvb kortet. Måste felsöka vidare på det.

Jag har ställt in GPU Passthrough för mitt grafikkort. Så nu kör jag min VM win7 maskin på 2 st 24" skärmar. Skall köpa ett usbljudkort så jag kan få lite ljud också.

Jag försöker fixa lite mer update i helgen.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

Okej, prestandan läste jag att var sådär, men det lät som att det var iops problem, en snabbare datastore eller balansering av lasten mellan diskar kanske löser.

Om du kikar i vmware så ser du ju datastorens iops en vanlig HDD kan man räkna ca 80iops på, raid5 så har du antal diskar*75iops då du tappar lite vanligtvis. (svarar lite i fel tråd, men kom på mera här...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Shit intressant. Mina föräldrar har en server stående i deras garderob med dvb-s2 kort i som jag satt upp med ett hauppauage kort i (kommer inte ihåg vilket) . men problemet jag aldrig fick ordning på var "lås" tiderna eller kanalbytes-tiden. Den är oavsett vilket program jag väljer ganska lång (3-4sec) vilket ger så dåligt intryck för användaren att de inte använder servern för att kolla på TV. Hur är dina kanalbytestider?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag kan inte svara hur kanaltidsbytena fungerar nu när jag kör med esxi. Jag har inte kommit så långt i mina test.

Innan dess så körde jag Argus tv server på min windows home server och då använde jag maskinen bara som inspelningsmaskin. Jag streamade inte dvb signal till någon klient.

För några år sedan så körde jag med 2 st dvb-c kort i mediaportal och en kort server. Då vet jag att kanalbyte i klienterna tog 3-5 sekunder. Vet ej om det berodde på någon form av buffring eller om kort servern spelade in.

Men jag skall försöka fixa argus tv server på min esxi maskin nu i helgen.
Jag återkommer med mer info.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

Ja du får jätte gärna återkomma med tester när du kommit så långt. Det känns som att streama live med TV kort alltid är delat på. Jag har lagt mina sådana projekt på is på grund av det. Kanske kan ditt projekt ge mig lite nya insikter

Visa signatur

Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Ja du får jätte gärna återkomma med tester när du kommit så långt. Det känns som att streama live med TV kort alltid är delat på. Jag har lagt mina sådana projekt på is på grund av det. Kanske kan ditt projekt ge mig lite nya insikter

Jag hoppas jag skall få det att fungera igen.

Jag tyckte det fungerade bra som inspelningsmaskin när jag körde det på min Windows homeserver. NU försöker jag samma setup, fast nu är min windows homeserver en VM.

Jag har kommit så långt att VM hittar DVB kortet, och kan tuna in kanaler, men, den hittar bara en bråkdel av alla kanaler som den skall hittta. Skall kolla ifalll något har hänt med signalen till datorn. Uppe i vardagsrummet så fungerar den vanliga digitalboxen bra.

Parabolen har ett quadLNB. 1 kabel till vardagsrummet, 2 kablar ner i källaren till mitt dvb kort.

Jag skall försöka ta tag i det i helgen.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

TBS 6981

Kör också TBS 6981 men fick det aldrig att funka stabilt med ESXi. Märktes rätt tydligt när jag sökte kanaler med Mediaportal att det tog en väldig tid jämfört ren Win 7 installation. TV signalen kunde sporadiskt bli dålig utan att jag kunde förstå när och varför - ibland flera gånger på 5 minuter och ibland 1 gång på en hel kväll. TV-kort med USB är nog ett säkrare kort.

Niclas

Permalänk
Medlem
Skrivet av nhamp:

Kör också TBS 6981 men fick det aldrig att funka stabilt med ESXi. Märktes rätt tydligt när jag sökte kanaler med Mediaportal att det tog en väldig tid jämfört ren Win 7 installation. TV signalen kunde sporadiskt bli dålig utan att jag kunde förstå när och varför - ibland flera gånger på 5 minuter och ibland 1 gång på en hel kväll. TV-kort med USB är nog ett säkrare kort.

Niclas

Hur var kanal bytena i Windows då (utan esxi) ? När man läser trådar i dessa ämnen verkar det för det mesta fungera ganska dåligt (lång låstid osv)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Hur var kanal bytena i Windows då (utan esxi) ? När man läser trådar i dessa ämnen verkar det för det mesta fungera ganska dåligt (lång låstid osv)

Nu funkar allt hur bra som helst. Kanalbyten är snabba (har inte klockat dem) och kör det som enda tv lösning med 2 mediaportal klienter. Kört denna lösning i flera år och har inga problem men krävs en del konfigurering. Finns patch för TBS och mediaportal jag använder.