Youtube är långsamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Jag får tillome lagg på 480 de senaste dagarna

är det därför dem infört 144p på videos nu ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd

Kör någon accelereringsmjukvara. Vet att AVG har denna så om du kollar på en snutt så axxar den upp den på 1 sekund, skojjar inte.
Jävligt användbart , vill dock inte ha AVG bajset.

Permalänk

Jag hade problem med att Youtube buffrade i princip varje video när jag körde IPv4.

Efter att jag ändrat till IPv6 i routern så har inte Youtube buffrat en ända gång. Alla klipp drar igång med en gång oavsett upplösning.

Har ingen aning om varför det fungerar, men det fungerar för mig..

Tänkte bara dela med mig ifall det fungerar för någon annan.

Permalänk
Medlem

Jag hade också en massa problem med buffringen på Youtube men det blev MYCKET bättre när jag stängde av QoS i routern (aldrig haft problem med buffringen sen dess).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

Youtube har varit helt otroligt slött i flera veckor nu. Önskar att det fanns ett annat alternativ

100/50 telia.

Permalänk
Medlem

Vill tillbaka till den "Golden Age of Internet", 2004-2007. Då funkade fan allting klockrent hela tiden.
Bara några kraschar (hårdvara) då och då. Men mjukvaran var fan bättre.

Allting bara laggar idag.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Avstängd

Märker att YouTube inte kan köra 720p och 1080p längre. Har provat många addons och script som sägs hjälpa men ingen har fungerat något bra. Ändå som har hjälp lite grann är ViewTube.

Permalänk
Medlem

Blockerade de två IP-range som angavs i Comodo och vips gick det se 720p på youtube igen. Blev ett "hack" under uppspelningen, men i övrigt flöt det på fantastiskt bra.
Telia 100/100

Permalänk
Medlem

Fortfarande otroligt segt, inget som hjälper...
Telia 100/100

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet hur man kan få youtube att byta kvalitet direkt istället för att det där irriterande hjulet håller på och snurrar i evigheter innan den byter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Jag hade också en massa problem med buffringen på Youtube men det blev MYCKET bättre när jag stängde av QoS i routern (aldrig haft problem med buffringen sen dess).

Verkar som det funkade hos mig med. Tack!

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av l4nky:

Har samma problem med Telia 100/10. Fungerar dock bra om jag kör genom en proxy utomlands. Vad betyder det?

Jag kör proxy inom Sverige och de fungerar de med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Någon som vet hur man kan få youtube att byta kvalitet direkt istället för att det där irriterande hjulet håller på och snurrar i evigheter innan den byter?

Om du vill fortsätta byta manuellt räcker det att pausa ett ögonblick så byter den.

Annars kör jag ett greasemonkey-script som byter till högsta kvalite automatiskt:
http://userscripts.org/scripts/show/124528

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

youtube har aldrig fungerat som det skall och kommer antagligen aldrig göra det heller då dom inte behöver ordna det. ( alla kommer fortfarande att kolla klipp där )

Permalänk
Medlem

Det funkar nog rätt bra nu för mig. Blockerade IP. Tyvärr laddar det fortfarande segt på typ 10min+ klipp.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Så himla segt, de gamla tweakarna fungerar inte heller.

Permalänk

Laggar balle i 240p med min stationära.

När jag kör 1080p via 3G från min Smartphone flyter det på snabbare än en skottspole!

What's up with that?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Hackar/segar/stoppar hela tiden för mig nu. Det mest störande är när filmen helt plötsligt "slutar" och säger att klippet inte var längre en den tidpunkt man va på. Vet att klippet kan va exakt 10 min men efter 3 så är det precis som klippet är slut. Gött förbannad på det j*vla hjulet som aldrig slutar snurra... Finns det ingenting man kan göra åt allt detta?

Visa signatur

PSU: EVGA 750W HDD1: 2st Corsair Force 3 120GB SSD i RAID 0 HDD2: 2st WD 1TB i RAID 0 GPU: GTX 970 CPU: Intel 4790K @ 4.6Ghz CPU Kylare: Mugen Grand Kama Cross Minne: Corsair 12BG 1600Mhz Mobo: Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Vill tillbaka till den "Golden Age of Internet", 2004-2007. Då funkade fan allting klockrent hela tiden.
Bara några kraschar (hårdvara) då och då. Men mjukvaran var fan bättre.

Allting bara laggar idag.

Du kan ju inte jämföra internet på det sättet. Under din 'golden age' fanns det ju inte alls sån trafik som det finns nu. Internet förbättras ständigt och det är otroligt svårt att hänga med i alla användares behov. Jag är helt övertygad om att Google gör sitt absolut bästa för att få Youtube att fungera så bra som möjligt. Google är nog det enda stora företag som jag känner verkligen jobbar för vår skull, och inte håller inne på resurserna för att spara en slant.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Om du vill fortsätta byta manuellt räcker det att pausa ett ögonblick så byter den.

Annars kör jag ett greasemonkey-script som byter till högsta kvalite automatiskt:
http://userscripts.org/scripts/show/124528

Var i scriptet ändrar man så att den högst väljer 720p?

Permalänk
Skrivet av nicoliani:

Var i scriptet ändrar man så att den högst väljer 720p?

Sätt use1080p till false. Om Use720p är aktiverat borde den väl lägga sig på det som mest?

Om det var hur man kommer till inställningarna du frågade, högerklicka på scriptet i firefox>addons och välj edit.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Angående Youtube-fixen. Den ska gå att skriva in i sin router om man Tomato firmware, vilket jag har.

Jag har detta inskrivet i Administration/Scripts/Firewall:

Citat:

iptables -I INPUT -s 173.194.55.0/24 -j DROP
iptables -I INPUT -s 206.111.0.0/16 -j DROP

Men Youtube beter sig fortfarande konstigt, så jag är inte säker på att det funkar.

Kan nån mer insatt vara snäll och upplysa mig om exakt vad man ska skriva in i sin Tomato router för att det ska fungera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lixonski:

Hackar/segar/stoppar hela tiden för mig nu. Det mest störande är när filmen helt plötsligt "slutar" och säger att klippet inte var längre en den tidpunkt man va på. Vet att klippet kan va exakt 10 min men efter 3 så är det precis som klippet är slut. Gött förbannad på det j*vla hjulet som aldrig slutar snurra... Finns det ingenting man kan göra åt allt detta?

Likadant här, sjukt frustrerande...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M1NT:

Samma här

ALLT var bättre förr.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Har haft problem med YT de senaste dagarna. HD vill inte ladda, eller så fryser bilden men ljudet fortsätter osv.
Testat med Chrome och FF (standard)
Någon med samma problem?

480p tycks flyta på som vanligt.

Skrivet av M1NT:

Tror jag har hittat en lösning på detta: SmartVideo, finns till Firefox och Chrome, det gör så att Youtube buffrar ordentligt i den upplösning du har ställt in. Jag har bara haft det installerat i Firefox i en timme, men problemen som hänt hela jävla tiden har inte hänt en enda gång sedan jag installerat.

Nackdelar: det verkar inte gå att använda userscripts samtidigt som SmartVideo, så jag kan inte längre använda Yousabletubefix som jag tidigare gjorde, men SmartVideo har flera av samma features, så det enda jag blev av med som jag faktiskt använde var player resize.

SmartVideo för Firefox

SmartVideo för Chrome

Permalänk
Avstängd
Skrivet av uNderdog_101:

Tror jag har hittat en lösning på detta: SmartVideo, finns till Firefox och Chrome, det gör så att Youtube buffrar ordentligt i den upplösning du har ställt in. Jag har bara haft det installerat i Firefox i en timme, men problemen som hänt hela jävla tiden har inte hänt en enda gång sedan jag installerat.

Nackdelar: det verkar inte gå att använda userscripts samtidigt som SmartVideo, så jag kan inte längre använda Yousabletubefix som jag tidigare gjorde, men SmartVideo har flera av samma features, så det enda jag blev av med som jag faktiskt använde var player resize.

SmartVideo för Firefox

SmartVideo för Chrome

Tack för tipset, men olyckligtvis fick jag det inte till att fungera. :/

Permalänk
Skrivet av Blitzenkrieger:

Ok. Prova detta då: http://www.youtube.com/watch?v=4zuJ5x3npgE

I videon förklaras hur du blockerar den IP-adress som YouTube använder som cache.

Hmmmm. Cacher ska snabba upp fildelningen genom att lägga data närmare kunden. Bägge IP-adress-områdena man blockerar ligger i USA, men det är inte avståndet som gör YouTube så långsamt.

Undrar om det är YouTube som throttlar connections till europa när det är högtrafik i USA? Nästan all reklam riktar sig till amerikansk publik, så europeer som tittar på YouTube i praktiken bara "stjäl" bandvidd för YouTube.

EDIT: Tittade på Reddit-länken (orkar bara inte sitta igenom instruktionsvideos, finns det ingen skriven artikel nånstans?), och där säger de ju faktiskt att "this problem could actually be caused by intentional bandwidth throttling that is actually permitted by YouTube and built into their system".

EDIT2:

Skrivet av uNderdog_101:

Men Youtube beter sig fortfarande konstigt

Enligt tråden på Reddit ska det vara REJECT och inte BLOCK för att undvika att browsern väntar på timeout.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Har stora problem med Firefox och Youtube. Det tar en lång stund innan videon körs igång och då talar vi om 5-10 sekunder. Jag har inte det problemet med Chrome och IE.

Liveleak, och andra video sidor har jag inga problem med, det är endast Youtube med Firefox.
Jag har innaktiverat plugins och kört i felsäkert läge men får fortfarande samma problem.
Har ni några tips?

PS
Tror att problemet dök upp med senaste firefox uppdateringen men är ej säker

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Tack för tipset, men olyckligtvis fick jag det inte till att fungera. :/

Kör du med Chrome? Provade i Chrome på min laptop och det verkar inte funka lika bra som i Firefox.

Permalänk
Medlem

Det är något med Youtubes servrar. De uppdaterade något i Januari/Februari och sen dess har det strulat, men det fungerar
bättre nu än det gjorde för någon månad sedan.