Youtube är långsamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Smartvideo för youtube extension i Chrome funkade kalas för min del. Har även jag Telia 100/10. Nu laddar en video på bara några sek

Testade den också men funkade inte särskilt bra för mig.

Hoppas bara Google tillsammans med operatörerna löser detta någorlunda bra snart, så man iaf kan buffra klippen rätt så bra igen (har inte funkat felfritt för mig på minst 1-2 år).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naelekk:

Testade den också men funkade inte särskilt bra för mig.

Hoppas bara Google tillsammans med operatörerna löser detta någorlunda bra snart, så man iaf kan buffra klippen rätt så bra igen (har inte funkat felfritt för mig på minst 1-2 år).

Skumt. För mig är det som natt och dag med den extensionen. 1080p klipp laddar snabbt och hela klippet buffras till skillnad mot innan då det stannade varannan sekund. Har du gjort rätt inställningar i smartvideo?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har nämnts tidigare, men Telia jobbar på det och ny klartid beräknas vara 15/7.

17:22:46 Richard: Välkommen, jag heter Richard, vad kan jag hjälpa till med?
17:26:13 Jesper: Hej! Tänkte bara höra om ni fortfarande har några kända problem med YouTube. Jag har ADSL 30 och kommer upp i ca 18-20 Mbit vilket har varit fullt tillräckligt för att streama både 720p och 1080p utan direkt fördröjning eller buffrande fram tills 2013, men sedan tidigt i år har det varit hur dåligt som helst. Jag har kollat runt lite och det berättas om att det har varit överbelastning vid överlämningen till YouTube eller något liknande. Det finns en stor forumtråd om det i ert supportforum (https://forum.tewss.telia.se/topic/6269-peeringproblem-med-yo...), och i januari skrev ni att ni kände till problemet och jobbade på en lösning. Anses det vara "löst" eller finns det fortfarande kända problem med det? Jag har själv inte märkt någon förbättring sedan 15/2 (se inlägget längst ner, av er moderator) vilket ni hade som klartid för fallet.
17:27:42 Richard: Det kan fortfarande vara trögt, senaste beräknade klartid från tekniker är 15/7.
17:28:28 Jesper: Okej, tack för ditt svar! Vad är det som behöver göras? Uppgradera er utrustning vid överlämningen?
17:29:55 Richard: Det håller på att installeras nya servrar med fiberlänkar från vårat nät för att förbättra kapaciteten.
17:30:10 Jesper: Okej, det var allt jag ville veta! Tack

Permalänk
Skrivet av jesper96:

Vet inte om detta har nämnts tidigare, men Telia jobbar på det och ny klartid beräknas vara 15/7.

Skönt att höra! Speciellt när man har 6 mån bindningstid kvar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesper96:

17:26:13 Jesper: Hej! Tänkte bara höra om ni fortfarande har några kända problem med YouTube. Jag har ADSL 30 och kommer upp i ca 18-20 Mbit vilket har varit fullt tillräckligt för att streama både 720p och 1080p utan direkt fördröjning eller buffrande fram tills 2013, men sedan tidigt i år har det varit hur dåligt som helst. Jag har kollat runt lite och det berättas om att det har varit överbelastning vid överlämningen till YouTube eller något liknande. Det finns en stor forumtråd om det i ert supportforum (https://forum.tewss.telia.se/topic/6269-peeringproblem-med-yo...), och i januari skrev ni att ni kände till problemet och jobbade på en lösning. Anses det vara "löst" eller finns det fortfarande kända problem med det? Jag har själv inte märkt någon förbättring sedan 15/2 (se inlägget längst ner, av er moderator) vilket ni hade som klartid för fallet.
17:27:42 Richard: Det kan fortfarande vara trögt, senaste beräknade klartid från tekniker är 15/7.
17:28:28 Jesper: Okej, tack för ditt svar! Vad är det som behöver göras? Uppgradera er utrustning vid överlämningen?
17:29:55 Richard: Det håller på att installeras nya servrar med fiberlänkar från vårat nät för att förbättra kapaciteten.

Man får hålla tummarna

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naelekk:

För mig funkar det klockrent, snittar på 60Mbit mot YouTubes servrar, aldrig problem med buffring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Skumt. För mig är det som natt och dag med den extensionen. 1080p klipp laddar snabbt och hela klippet buffras till skillnad mot innan då det stannade varannan sekund. Har du gjort rätt inställningar i smartvideo?

Testade igen, ställde in samma inställningar och allt, och nu verkar det som det fungerar

Permalänk

jag misstänker att problemet för oss med telia fiber är att vi delar modem med grannarna? för jag har ingen modem, kabel direkt in i väggen... mitt youtube har aldrig funkat i flera år

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesper96:

Teliakund här.
Det där låter ju faktiskt som att Telia flaskhalsar youtube med flit. Min nerladdning/uppladdningshastighet är bra nästan alltid, men youtube bråkar. Att bara youtube krånglar kan ju inte Telia lösa med ökad kapacitet, det låter mer som att de flaskhalsar youtube för att de inte har nog med kapacitet.
Bara spekulationer från min sida, men det är mycket möjligt är Telia gör något liknande som vissa operatörer i USA håller på med.

Permalänk
Avstängd

Är ju för fan värre än nånsin nu, börjar bli JÄVLIGT trött på detta.

Säger upp mitt telia abonemang jävligt snart.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem

Känns som ett jävla hån detta när man sitter på fiber och en video på 20 sekunder inte kan buffra mer än 4 sekunder. Fantastiskt.

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Försökte titta på boogie2988 igår, helt omöjligt. I princip oavsett kvalitet så kunde jag se max ett par minuter, sedan tvärstopp. Alla försök, inklusive tidigare tips, hjälpte ingenting. Youtube är härmed dött för mig tills att jag läser annorlunda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu har youtube börjat vägra spela upp vissa klipp alls, vettefan varför, har provat både med och utan blockering av subnäten ovan.
Provat olika webbläsare, incognito läge osv.
Nåt klipp började t.om att spela men den slutade buffra efter ett tag.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Youtube har ett nytt system som för det första ger mer bredband till större kanaler (idioti), och de har för det andra en ny videostandard.

Citat från i mars. Hittar inte länken just nu.
"I början av året godkände ITU den nya videostandarden H.265, även känd som High Efficiency Video Coding (HEVC). Denna ska leverera motsvarande bildkvalitet med endast hälften så hög bittakt som välanvända H.264, vilket är särskilt fördelaktigt vid strömning av högupplöst video via internet."

Kan inte påstå att jag vet mycket om exakt hur videouppspelning fungerar, men "hälften så hög bittakt" låter för mig som att de då kan strypa den så att den är hälften så hög som vanligt. Väldigt bra om man har ett nytt system som prioriterar större kanaler.

Permalänk
Medlem

https://forum.tewss.telia.se/topic/6269-peeringproblem-med-yo...
Jag vet inte hur mycket substans det är i inlägg #37 i den här tråden. Men det skulle kunna förklara ett och annat

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag tycker Youtube fungera uruselt oavsett vilken operatör man provar. Ibland fungerar det dock helt klockrent.

Vilka har du testat då?
Youtube har funkat klockrent för mig med Tele2 i flera år utan undantag.

Edit: twitch.tv å andra sidan har blivit katastrofalt under den senaste månaden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Jag har telia och har även jag problem med youtube. Även streaming från twitch fungerar dåligt. Man blir så jäkla förbannad då man vet att man har kapaciteten att buffra utan problem i 720p.

Mina föräldrar som har Borenet som leverantör har endast 4mbit/s och det fungerar att ladda klipp i 720p utan problem. Själv sitter man på 10/10 från telia och kan knappt se en video 360p ens. Katastrof.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Ni tror det inte är så att Telia's problem är lite mer uppenbara eftersom dom tillhåller majoriteten utav användarna?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

Jag har fortfarande problem med buffring. blir så jävla förbannad.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeafBox:

Ni tror det inte är så att Telia's problem är lite mer uppenbara eftersom dom tillhåller majoriteten utav användarna?

Mer uppenbara än de som inte har problem överhuvudtaget? Givetvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Nu är det den 15e och det är fan inte åtgärdat vad än Telia säger. Så trött på denna skiten nu, imorgon säger jag upp mitt abonnemang och byter ISP. Lycka till ni som sitter kvar hos Telia dock, hoppas de fixar det någon gång detta året i alla fall!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trazer:

Nu är det den 15e och det är fan inte åtgärdat vad än Telia säger. Så trött på denna skiten nu, imorgon säger jag upp mitt abonnemang och byter ISP. Lycka till ni som sitter kvar hos Telia dock, hoppas de fixar det någon gång detta året i alla fall!

Har precis sagt upp mitt abonemang, bästa jag gjort på länge

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Funkat helt ok det senaste året bbb. Men nu dom 2 senaste månaderna så har det blivit helt sjukt . Ibland buffrar videos inte mer än 5 % måste uppdatera konstant för att sparka igång buffringen igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Entusiast

Har börjat ladda ner klippen med gamla goda Download helper. Funkar ganska bra oftast, iaf om man väljer [Medium] alternativet (mp4).

Ganska trist att det ska behöva gå så långt

Permalänk

Jag brukar, när youtube funkar som värst, använda programmet Miro för att ladda ner och titta på klippen. Har ställt in så programmet automatiskt tar bort klippen efter jag tittat.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag och håller andan, Youtube buffrar videoklipp i 1080p utan problem. Vågar man påstå att Telia har löst problemet? Står på deras Facebook att dom skulle fixxa det innan 19/7, funkar det för någon annan eller är det bara en tillfällighet att det funkar för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Just nu sitter jag och håller andan, Youtube buffrar videoklipp i 1080p utan problem. Vågar man påstå att Telia har löst problemet? Står på deras Facebook att dom skulle fixxa det innan 19/7, funkar det för någon annan eller är det bara en tillfällighet att det funkar för mig?

Jag tänker ju inte kasta armarna i luften utav lättnad riktigt ännu, men nu när du nämner det så har jag faktiskt inte haft nå problem på hela dan?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Jag tänker ju inte kasta armarna i luften utav lättnad riktigt ännu, men nu när du nämner det så har jag faktiskt inte haft nå problem på hela dan?

Samma här!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Också märkt att det har fungerat bra dom senaste 1-2 dagarna

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz