Permalänk
Medlem

Behövs en ADSL Splitter?

Hej!

Jag har nyligen skaffat ADSL och fick idag mitt modem men till min stora förvåning så fick man bara en vanlig telekabel samt en tpkabel, inget kontaktdon?
Viktigt att nämna är att hushållet ej har fast telefoni och därmed har HEL ledning med allt vad det innebär så min stora frågan är följande.

_MÅSTE_ jag köpa en adsl splitter likt den här eller går det minst lika bra med ett sådant här kontaktdon?

Visa signatur

FD Torrent Compact | Corsair RM850x | Gigabyte Z790 | Intel Core i9 13900K | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 | Radeon RX 9070 XT Taichi | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Nej det ska inte behövas på en hel ledning, splitterns uppgift är ju att dela på data och tele!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Man separerar väl DSL-signalen från POT med filtret, det är alltid bra. Mindre som kan störa, men du kan nog köra utan.

Permalänk
Medlem

Splittern används för att separera analog telefoni från datatrafik.
Även om man idag kör analog telefoni så har många modem idag inbyggd splitter, eller så sitter den inbyggd i den mellanpropp som följer med modemet.

Andra alternativet är om man har så kallad hel ledning. På en sådan koppling är den analoga telefonin helt bortkopplad och alltså finns det ingenting att separera. I detta fall behövs heller ingen splitter och använder man en ändå så ställer det till mer än det hjäper.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Splittern används för att separera analog telefoni från datatrafik.
Även om man idag kör analog telefoni så har många modem idag inbyggd splitter, eller så sitter den inbyggd i den mellanpropp som följer med modemet.

Andra alternativet är om man har så kallad hel ledning. På en sådan koppling är den analoga telefonin helt bortkopplad och alltså finns det ingenting att separera. I detta fall behövs heller ingen splitter och använder man en ändå så ställer det till mer än det hjäper.

Det var just detta jag ville ha mer klarhet i, det låter som att man t.o.m förbättrar chansen till bra hastighet med hel ledning då bredbandet nyttjar "båda" ledningarna?

Tackar ödmjukast för alla snabba svar!

Visa signatur

FD Torrent Compact | Corsair RM850x | Gigabyte Z790 | Intel Core i9 13900K | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 | Radeon RX 9070 XT Taichi | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Det var just detta jag ville ha mer klarhet i, det låter som att man t.o.m förbättrar chansen till bra hastighet med hel ledning då bredbandet nyttjar "båda" ledningarna?

Tillför egentligen inget viktigt här, enbart kul fakta om ditt svar:
Bredband överförs via frekvenser (hertz, hz) varav telefon överförs via spänning (volt, V), i de fall när du har både analog telefon och bredband så används båda branscher i kabeln samtidigt av båda tjänster (tele/bredband levereras av två kopparkablar, kallade bransch A och bransch B).

Men då analog telefon kan skapa störningar på bredbandet när ledningen är skadad på något vis, så har du tekniskt sett rätt i ditt påstående om högre chanser för bra bredband utan telefoni.

/f.d teletekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Tackar ödmjukast för alla snabba svar!

Nja, det gör egentligen varken till eller från. Det är samma ledningar som används och har man delad ledning så överförs de båda parallellt så man vinner ingenting på det. Det enda man "vinner" är mindre risk för störningar, men de uppstår bara om ledningen är skadad eller i dåligt skick, så på en normal ledning blir det ingen skillnad. Är den däremot inte helt ok så kan det både bli bättre och värre då det helt beror på vad som är fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

Bredband överförs via frekvenser (hertz, hz) varav telefon överförs via spänning (volt, V), i de fall när du har både analog telefon och bredband så används båda branscher i kabeln samtidigt av båda tjänster (tele/bredband levereras av två kopparkablar, kallade bransch A och bransch B).

Men då analog telefon kan skapa störningar på bredbandet när ledningen är skadad på något vis, så har du tekniskt sett rätt i ditt påstående om högre chanser för bra bredband utan telefoni.

/f.d teletekniker

Tänkte passa på och ställa ännu en fråga iom att du är f.d teletekniker.

Vad är det som tar så lång tid i anslutningsprocessen när man beställt ADSL? Min leverantör är Bahnhof och nätet är Skanova via Ronnet så vitt jag har förstått det.
Bahnhof menar att det tar mellan 2-3 veckor att ansluta mitt ADSL men vad är det som tar sådan tid? Ligger det på Bahnhofs sida eller är det Ronnet's teletekniker som har mycket att stå i?

Visa signatur

Citat av en här på swec:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

/f.d teletekniker

Bredband (DSL) överförs mha av spänning och frekvens.
Även telefoni överförs mha av spänning och frekvens.
Skillnaden är att de överförs på olika frekvenser: Telefoni ligger typisk i bandet 30-4000 Hz, DSL ligger från 25kHz och uppåt.
Splittern är ett filter som skickar 0-4kHz åt ett håll (till telefonen) och resten åt ett annat håll (till dsl-modemet).

Och när det gäller splitters så är nog det enklaste rådet att använda den.
Nackdelen att koppla in splittern är att den ger upphov till viss dämpning. Men den är väldigt låg, typiskt 0,3dB för adsl.
Fördelen med splitter är att du kopplar in ett filter som spärrar för högfrekventa störningar från resten av innerledningen.

Har du en lång innerledning efter första jack så är det i princip en lång antenn som är perfekt för att ta upp störsignaler från radiosändare, microungnar, lågenergilampor osv.
Lösningen på detta är självklart att ta bort "antennen" - det görs antingen genom att fysiskt koppla bort resten av ledningen eller koppla in en splitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Tänkte passa på och ställa ännu en fråga iom att du är f.d teletekniker.

Vad är det som tar så lång tid i anslutningsprocessen när man beställt ADSL? Min leverantör är Bahnhof och nätet är Skanova via Ronnet så vitt jag har förstått det.
Bahnhof menar att det tar mellan 2-3 veckor att ansluta mitt ADSL men vad är det som tar sådan tid? Ligger det på Bahnhofs sida eller är det Ronnet's teletekniker som har mycket att stå i?

Bahnhof tar någon dag på sig innan de skickar en beställning till Skanova, Skanova tar någon dag på sig innan de skickar jobbet vidare till sina underleverantörer och underleverantören behöver några dagar på sig att planera och därefter skicka ut en fälttekniker. Slutligen behöver fältteknikern någon dag på sig. 2-3 veckor är 10-15 arbetsdagar och du kommer snabbt upp i 10 dagar eftersom det är många länkar i kedjan mellan dig och fältteknikern.

5-10 dagar låter rimligt och är en konsekvens av att allt fler outsourcar, har underleverantörer, just-in-time och ständigt jakt på rationellare arbetssätt.
10-15 dagar låter som säkerhetsmarginal: hellre lite längre lovad levtid som man kan hålla än en kortare tid som man ibland missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Skillnaden är att de överförs på olika frekvenser: Telefoni ligger typisk i bandet 30-4000 Hz, DSL ligger från 25kHz och uppåt.
Splittern är ett filter som skickar 0-4kHz åt ett håll (till telefonen) och resten åt ett annat håll (till dsl-modemet).

Du har säkert rätt, jag går enbart på de värden jag fått fram när jag nyttjat mina felsökningsinstrument (främst multimetern). Analog telefon ligger normalt på mellan 46-52Volt DC (likspänning), på de länkar som enbart nyttjar bredband visas 0V DC/AC. Har funderat på detta innan men aldrig tagit mig tiden att gå till botten med det.

EDIT:
Fel av mig, den utrustning jag fått 0V när jag mätt på bredband mäter uteslutande på DC, aldrig tagit växelspänningen i åtanke vid felåtgärd på bredband.

Angående frågan kring leveranstid så har madtop även där satt huvudet på spiken.

Permalänk
Medlem

Det förekommer även att man buntar ihop en trave jobb innan man skickar någon också.
Detta då för att spara in en massa onödig restid. På landsbyggden kan det vara rätt långt mellan stationerna och ännu längre från den depå där teknikern börjar sin dag.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det förekommer även att man buntar ihop en trave jobb innan man skickar någon också.
Detta då för att spara in en massa onödig restid. På landsbyggden kan det vara rätt långt mellan stationerna och ännu längre från den depå där teknikern börjar sin dag.

De är ett exempel på det jag menade med det måhända lätt akademiska "ständigt jakt på rationellare arbetssätt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

Du har säkert rätt, jag går enbart på de värden jag fått fram när jag nyttjat mina felsökningsinstrument (främst multimetern). Analog telefon ligger normalt på mellan 46-52Volt DC (likspänning), på de länkar som enbart nyttjar bredband visas 0V DC/AC. Har funderat på detta innan men aldrig tagit mig tiden att gå till botten med det.

EDIT:
Fel av mig, den utrustning jag fått 0V när jag mätt på bredband mäter uteslutande på DC, aldrig tagit växelspänningen i åtanke vid felåtgärd på bredband.

Angående frågan kring leveranstid så har madtop även där satt huvudet på spiken.

Skrivet av mats42:

Skrivet av madtop:

De är ett exempel på det jag menade med det måhända lätt akademiska "ständigt jakt på rationellare arbetssätt."

Idag fick jag mitt bredband anslutet... äntligen?
Märkte dock ganska snabbt att jag bara fick ut ca 7 mbit/s ner vilken gav mig anledning att kolla downlinken i modemet och där stod mycket riktigt ca 8000.

Ringde såklart Bahnhof och den mycket trevliga telefonisten svarade att han skulle lägga en förfrågan hos mitt stadsnät om dom har kopplat fel annars skulle jag bli nergraderad till 8 mbit/s istället för mina 24 mbit/s som jag beställt. :/

Visa signatur

Citat av en här på swec:

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden.

Skrivet av madtop:

Och när det gäller splitters så är nog det enklaste rådet att använda den.
Nackdelen att koppla in splittern är att den ger upphov till viss dämpning. Men den är väldigt låg, typiskt 0,3dB för adsl.
Fördelen med splitter är att du kopplar in ett filter som spärrar för högfrekventa störningar från resten av innerledningen.

Har du en lång innerledning efter första jack så är det i princip en lång antenn som är perfekt för att ta upp störsignaler från radiosändare, microungnar, lågenergilampor osv.
Lösningen på detta är självklart att ta bort "antennen" - det görs antingen genom att fysiskt koppla bort resten av ledningen eller koppla in en splitter.

Tänkte passa på och fråga om jag gjort rätt i min uppkoppling, ja sitter nämligen på en ADSL-uppkoppling där första telefonjacket i min bostad är ett så kallat nätverksuttag eller RJ-45 uttag.

Jag har börjat uppleva att min router tappar DSL-uppkoppling med jämna mellanrum så jag testade att koppla in en sådan här till första jacket: http://www.1stcomms.co.uk/images/source/ADSL-Microfilter-AM-0... där jag innan hade telefonkabeln direktkopplad till min WAN port i min router.

Det ska tilläggas att jag enbart har bredband och ingen telefoni och på filtret som jag har står det inte adsl/phone på de båda RJ-45 uttagen. Så har jag gjort rätt eller ska jag koppla telekabeln direkt från första telejacket till routern så som jag hade innan?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Idag fick jag mitt bredband anslutet... äntligen?
Märkte dock ganska snabbt att jag bara fick ut ca 7 mbit/s ner vilken gav mig anledning att kolla downlinken i modemet och där stod mycket riktigt ca 8000.

Ringde såklart Bahnhof och den mycket trevliga telefonisten svarade att han skulle lägga en förfrågan hos mitt stadsnät om dom har kopplat fel annars skulle jag bli nergraderad till 8 mbit/s istället för mina 24 mbit/s som jag beställt. :/

Står det precis 8000 (eller drygt över det, minns inte den exakta siffran.. 8192?) så är det antagligen att dom lagt dig på fel profil bara. Känns rimligare att det är så än att du bor precis så långt bort så att ditt modem synkar upp i 8Mbit trots högre profil.

Något du också kan testa är att manuellt sätta ADSL-hastigheten i ditt modem istället för att köra auto. Testa sätt den på närmast över 8 och se om det blir snabbare.

Permalänk
Medlem

Lite info..

Sitter fortfarande på ADSl men fiber är på gång. Har bytt splitter förra året och nu behövs ytterligare en ny. Testade att koppla in utan splitter och det funkar, dock får jag bara 6 Mbit istället för ca 15 Mbit. Så hos mig måste en splitter användas för bra hastighet.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max