Asus Service Hantering - Blir så trött på deras sätt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012

Asus Service Hantering - Blir så trött på deras sätt!

Min G75 la av så fyllde i RMA formuläret - skickade in laptopen i org. kartongen som rekommenderades!

10-15 dagar senare får jag tillbaka laptopen i en skadad/öppnad vanlig kartong.. vart tusan är min org. kartong ??

Mailade Asus och frågade och får ett tyket svar: -"Det står även på våran rma site att man ej får tillbaka produkten i samma kartong som man skickat in den i. Vänligen notera att er produkt inte returneras i samma kartong som den skickats i"

Varför skriver de först att man ska skicka i org. kartong och sedan vägrar de att ge tillbaka org. kartongen igen :S

Tycker det är helt orimligt.. kul att man lämnar datorn på garanti ärende och får tillbaka den med en väsentlig värdeminskning!

Desutom hade ups skadat kartongen den skickades tillbaka i. Den var öppnad och laptopen har fått sig en skada!!

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2007

Detta låter ju minst sagt märkligt. Klart de ska skicka tillbaka datorn i originalkartongen om den nu levererades i det.

Sen skulle du tagit kort på när du packade upp datorn steg för steg när kartongen var skadad på att yrka på att det är dom som felat i paketeringen.

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

i5 7600k@5ghz / Gigabyte Z270K3 / 16gb DDR4@3200mhz
Gigabyte 1060GTX G1 ROCK 6G / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Ang3r:

Detta låter ju minst sagt märkligt. Klart de ska skicka tillbaka datorn i originalkartongen om den nu levererades i det.

Sen skulle du tagit kort på när du packade upp datorn steg för steg när kartongen var skadad på att yrka på att det är dom som felat i paketeringen.

Tycker jag med..

Hur ska jag göra nu för att få tillbaka min orginal kartong ?

Bilder är tagna

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005

Är nästan praxis för alla de gånger jag skickat in mina laptops på rep att man alltid blir av med originallådan. Så frustrerande då jag personligen vill ha den förbannade lådan om jag ska säljaoch inte ha en jävla bananlåda...

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av CSM101:

Är nästan praxis för alla de gånger jag skickat in mina laptops på rep att man alltid blir av med originallådan. Så frustrerande då jag personligen vill ha den förbannade lådan om jag ska säljaoch inte ha en jävla bananlåda...

Surt

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Mar 2009

Jag har nyss fått tillbaka min Aspire V3 från acer service verkstaden i Tyskland. Skickade datorn i originallådan och sedan packade den i en annan kartong med emballage, fick tillbaka originallådan i en annan kartong och emballage utan skador på någon av lådorna.

IVY Extreme Laptop 174 P Config | i7 6700 | 16 GB 2400 Mhz RAM | GTX 1080 8GB | NVMe 128GB | NVMe 512GB |
Desktop | i5 8600k | 32GB 3000 Mhz RAM | GTX 1080 ti | NVME 128GB | NVME 500 GB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 750 EVO 500GB | Samsung 850 EVO 1TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Leafo:

Jag har nyss fått tillbaka min Aspire V3 från acer service verkstaden i Tyskland. Skickade datorn i originallådan och sedan packade den i en annan kartong med emballage, fick tillbaka originallådan i en annan kartong och emballage utan skador på någon av lådorna.

Precis så de ska gå till.. Men Asus går efter sina egna regler som ser ut såhär:

Skicka in datorn i org. embalage
Ditt org. embalage kommer kasseras och datorn kommer tillbaka i en vanlig kartong

Stod även på mitt kvitto från Letmerepair som handhar Asus garantiärenden att min org. kartong är kasserad :/

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Frågan är ju varför dom ens vill att man ska skicka in den i org.kartongen om dom ändå kommer att kassera org.kartongen.

Extra omständigt och värdeminskning för konsumenten helt i onödan.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Minsc S2:

Frågan är ju varför dom ens vill att man ska skicka in den i org.kartongen om dom ändå kommer att kassera org.kartongen.

Extra omständigt och värdeminskning för konsumenten helt i onödan.

Tänker samma sak.. men det är väll bara för att den ska paketeras rätt eller nåt :s

Jaja.. så alla ni med Asus produkter - skicka aldrig in i org. kartong!!

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Frågan är ju vad som händer om du behöver skicka in den igen och inte längre har kvar orginalkartongen...

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | XB271HU | QX2710 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown TKL | Logitech G403

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av era909:

Frågan är ju vad som händer om du behöver skicka in den igen och inte längre har kvar orginalkartongen...

Då får man väll inte skicka in den :s

Här är Asus regler: https://eu-rma.asus.com/pick_eu/s/

Min dator behöver åka in igen iafall. Efter att jag fick tillbaka den efter moderkorts byte så har space tangenten fuckat ur. Måste trycka väldigt hårt för att den ska registrera.

Och vad menar Asus med detta: -"För icke-garantiärenden så förflyttas reparationshanteringen till servicepartner och kund. ASUS är inte inblandad i prissättningen. Var god och notera att reparationstiden för icke-garantiärenden är längre än vanligt."

Min laptop åkte då in på garantiärende men skickades endock till servicepartner; LetMeRepair

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012

Ni som vill följa detta närmare finns detta på Asus facebook sida: https://www.facebook.com/asussverige

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2012

Fick svar från Asus som nu hävdar något helt annat än vad som står i deras RMA avtal:
-"Hej Christian

Vi rekommenderar att man skickar in datorn i originalemballaget eller av Asus annan godkänd förpackning, alltså en liknande förpackning som originalemballaget. Det är ingen tvång att skicka den i originalemballaget."

Såhär står det i Asus rma avtal:
-"
Paketera produkten i orginalemballaget.
Originalemballaget ger bästa möjliga skydd för er produkt under transporten.
ASUS ansvarar ej för skador som uppkommit p.g.a. felaktig eller dålig paketering.
Vänligen notera att er produkt inte returneras i samma kartong som den skickats i."

Blir så jävla trött!

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Dåligt!

Undrar om de har börjat med detta på senare tid. När jag skickade in en Asus-dator för ca 1 år sen vill jag minnas att det framgick ganska tydligt att om man skickade i originalförpackningen så fick man inte tillbaka den, men att om man paketerade själv och den blev skadad under frakten så tog de inte ansvar för det osv.

De var sjukt snabba att reparera den då, skickade den på torsdagen och fick den på måndagen efter eller nåt sånt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av era909:

Frågan är ju vad som händer om du behöver skicka in den igen och inte längre har kvar orginalkartongen...

ASUS vill styra så att man bara kan laga datorn ( skicka) vid ett (1 st) tillfälle.
Går den sönder igen så får kunden problem eftersom orginallådan är borta, och ASUS kräver orginallådan.

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av grabben!:

ASUS vill styra så att man bara kan laga datorn ( skicka) vid ett (1 st) tillfälle.
Går den sönder igen så får kunden problem eftersom orginallådan är borta, och ASUS kräver orginallådan.

Om du läser i tråden så verkar det inte som att det är tvingande med originalförpackningen:

Skrivet av Chris23gbg:

Fick svar från Asus som nu hävdar något helt annat än vad som står i deras RMA avtal:
-"Hej Christian

Vi rekommenderar att man skickar in datorn i originalemballaget eller av Asus annan godkänd förpackning, alltså en liknande förpackning som originalemballaget. Det är ingen tvång att skicka den i originalemballaget."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av CSM101:

Är nästan praxis för alla de gånger jag skickat in mina laptops på rep att man alltid blir av med originallådan. Så frustrerande då jag personligen vill ha den förbannade lådan om jag ska säljaoch inte ha en jävla bananlåda...

Min ASUS G53SW har skickats in på service/reparation 2 gånger, skickat den i originalkartongen både gångerna och fått tillbaka datorn i samma kartong med. Just nu är den inne för 3e gången, skickades i originalkartong och hoppas jag får tillbaka den i originalkartongen (den är ganska snygg till skillnad från "banankartonger".
Originalemballage har använts båda gångerna och fått tillbaka det med, används också nu för 3e gången.

Edit: Datorn skickades inte till ASUS själva utan till deras servicepartner LetMeRepair Nordic AB i Uppsala.

Speldatorn: MSI Z87-G45 | i7 4790K | 16 GB DDR3 1600 MHz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Samsung 850 250GB SSD + Crucial MX300 750GB SSD + 2 x 3TB HDD 7200RPM | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Windows 8.1 64-bit
Kringutrustning: Logitech G502 | Logitech G810 | QPAD QH-90 | Asus ROG Swift PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Blofeld:

Om du läser i tråden så verkar det inte som att det är tvingande med originalförpackningen:

Jodå, har läst.

Om man läser skriftliga vilkoren för RMA så kräver ju ASUS att man skickar med orginalförpackningen.
Men om någon på supporten/kundkontakt yrar om något annat så är ju detta bra, men högst osäkert. Nästa tanke är ju då... varfrö man inte ändrar skriftliga vilkoren?

Vad gäller?
*Skriftliga vilkor
*Muntlig kontra-info från kundtjänst

Jag försår om TS vill ha sin orginalförpackning tillbaka.

EDIT Självklart har TS rätt att anmäla transportskada och få ersättning.
Orsak: för dåligt paketerad

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Apr 2008

Kan ju meddela att jag fick skicka iväg min laptop 5 ggr innan jag fick en ersättningsmodell..

hade absolut inga problem att skicka den i en annan låda än original (Den lådan jag fick av dom då, Ersättnignslådan)

Kan tycka det är tradigt då jag också vill ha original lådor till mina prylar men men ..
Det står ju att man inte får tillbaka lådan, du kan skicka den i en likvärdig som det står..

Tänk på dom som skickar tillbaka datorerna hur mycket skit får dom ifall datorn går sönder ifall dom skickar i slitna original kartonger som redan varit på vift ett par ggr..

Better safe than sorry.. Även om det är lite tråkigt..

PS.. Det GÅR att skicka utan original kartong.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av grabben!:

Jodå, har läst.

Om man läser skriftliga vilkoren för RMA så kräver ju ASUS att man skickar med orginalförpackningen.
Men om någon på supporten/kundkontakt yrar om något annat så är ju detta bra, men högst osäkert. Nästa tanke är ju då... varfrö man inte ändrar skriftliga vilkoren?

Vad gäller?
*Skriftliga vilkor
*Muntlig kontra-info från kundtjänst

Jag antar att de skriver att man ska skicka i orig förpackning, men även accepterar annan förpackning sålänge den är "en liknande förpackning som originalemballaget" för att man vill få de flesta till att skicka i orig. Inte helt ovanligt att företag "kräver" en sak men även accepterar annat.

Helt klart rörigt, men borde inte vara något problem om man nu vill behålla sin låda att hävda att man inte har den kvar. Har svårt att tro att de då försöker vägra ta emot datorn.

Sen att en kundkontakt "yrar" är ju bara trams. Om man muntligt eller skriftligt får information är det den som gäller, om inte företaget är helt korkat. Har aldrig varit med om att en butik/säljare inte gått på mitt ord om jag krävt något som en support eller affär sagt. Bara att stå på sig, har man dessutom ett mail är det en no-brainer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007

ASUS sätt att sköta garantiärenden är ju katastrof... Har en vän som köpte en laptop för 15k och hon hann knappt använda den och var tvungen att skicka in den på reparation.

Tre månader senare... Så har hon varken fått hennes ersättningsprodukt eller någon uppdatering av ASUS. Dessutom ignorerar de hennes meddelande på facebook samtidigt som de svarar på andra.

Dator: NZXT H440 Red, Asus Z97-A, Intel i7-4790K, be quiet! Dark Rock Pro 3, ASUS HD6970 DCII, Intel 730 - 240GB, Corsair HX750
Laptop: MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Asus
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Hej Keng,

Du vet säkert detta redan men jag vill bara förtydliga för alla andra om att din vän inte har ignorerats av ASUS.

Din väns dator anlände till vår servicefirma den 13:e Dec 2012. Eftersom vi inte kunde reparera datorn inom skälig tid så valde vi att göra ett återköp genom Dustin. Detta beslut togs i mitten på Januari när den saknade delen (moderkortet) sköts fram ytterligare på obestämd tid. Återköp måste alltid göras genom säljledet vilket betyder att ASUS gör en återbetalning till distributören som i sin tur gör återbetalningen till butiken. Eftersom flera parter är inblandade så tar återköpet tyvärr 2-3 veckor.
I förrgår när vi upptäckte din väns frustration så meddela vi Dustin om situationen som då direkt kontakta in vän för att bekräfta att pengarna hade kommit in och att hon kunde plocka ut en ny dator.

MVH, ASUS Anders

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej Keng,

Du vet säkert detta redan men jag vill bara förtydliga för alla andra om att din vän inte har ignorerats av ASUS.

Din väns dator anlände till vår servicefirma den 13:e Dec 2012. Eftersom vi inte kunde reparera datorn inom skälig tid så valde vi att göra ett återköp genom Dustin. Detta beslut togs i mitten på Januari när den saknade delen (moderkortet) sköts fram ytterligare på obestämd tid. Återköp måste alltid göras genom säljledet vilket betyder att ASUS gör en återbetalning till distributören som i sin tur gör återbetalningen till butiken. Eftersom flera parter är inblandade så tar återköpet tyvärr 2-3 veckor.
I förrgår när vi upptäckte din väns frustration så meddela vi Dustin om situationen som då direkt kontakta in vän för att bekräfta att pengarna hade kommit in och att hon kunde plocka ut en ny dator.

MVH, ASUS Anders

Hej, jo, jag såg att ni svarade henne på kvällen den dagen vilket jag tycker är jätte bra.

Men själv tycker jag fortfarande att två månader är för långtid för att få tillbaka en dator.

Finns det inget smidigare sätt att lösa problem som sådana?

En student som jag och hon är ju oftast väldigt berornde av datorer för att kunna plugga på det sätt man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: NZXT H440 Red, Asus Z97-A, Intel i7-4790K, be quiet! Dark Rock Pro 3, ASUS HD6970 DCII, Intel 730 - 240GB, Corsair HX750
Laptop: MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007

Hur är det nu, får man tillbaka originalkartongen eller inte? Vill gärna behålla den så jag förstår inte varför Asus inte skickar tillbaka den...

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."