Bussbredd, möjligheter och hinder eller hur fungerar det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörberge
Registrerad
Mar 2010

Bussbredd, möjligheter och hinder eller hur fungerar det?

Hej

Läst runt lite om bussbredd men förstår inte riktigt vad problemet är.

Tydligen kan man köra med bred buss, men låg hastighet på minnena och få samma effekt som smal buss men snabba minnen.

Det jag inte förstår är varför man tex inte gör bred buss med snabba minnen. Finns det någon synergieffekt i att ha en exaktavvägd buss i förhållande till minnesmängd?

Är detta ett "Höna av en fjäder" ämne?

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Vad skall de tjäna pengar på imorgon om vi idag skulle göra allting rätt?

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Rocklets:

Hej

Läst runt lite om bussbredd men förstår inte riktigt vad problemet är.

Tydligen kan man köra med bred buss, men låg hastighet på minnena och få samma effekt som smal buss men snabba minnen.

Det jag inte förstår är varför man tex inte gör bred buss med snabba minnen. Finns det någon synergieffekt i att ha en exaktavvägd buss i förhållande till minnesmängd?

Är detta ett "Höna av en fjäder" ämne?

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=170588

Bra förklaring på hur det fungerar

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörberge
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av tvelander:

Enligt den tråden konstateras att Nvidia har gjort "Work arounds" genom bla PhysX och delas bussbredd mellan minnen. Verkar således som att det är de enskilda minnena som måste få förbättrad bredd. Detta föranleder nästa fråga.

Om varje minne har 32bit(?) att tillgå, 64 för två minnen, men Nvidia på 660Ti (med 192bit buss) låter 4 minnen dela på busskapaciteten från två minnen, hur blir detta möjligt om de enskilt har 32bit.

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns breda snabba bussar, men då det kräver fler fysiska förbindelser med hög precision på måtten så går det inte att göra billigt, tex längden på ledningsbanorna blir kritiska om signalerna ska komma fram samtidigt, Ibm håller på att experimentera med sånt här för superdatorer, de integrerar i princip minnet på cpun genom att stapla kiselbrickor på höjden utan kretskort, men då var det ju det med kylningen..... Men de håller på med det också, vätskekylning med micropumpar inuti chipen som leder ut värmen till en värmeväxlare, billigt är det inte, men det verkar ha potential att bli väldigt snabbt. Intel har visat teknik där de skippar kretskorten helt för att kunna pressa upp busskapaciteten, de kopplar kretsarna kapacitivt istället och har bara strömförsörjningen via kretskortet.
Men visst finns det saker idag du kan köpa som har större bussar, en Intel x79 plattform eller nån serverlösning med multi cpu.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Som mrgaffe antydde, det är en konstruktions/kostnadsfråga också, det sitter en minneskontroller mellan GPU och minnen också (lika som på moderkortet men CPU och RAM).
En väldigt bred buss (många ledningar) kan bli svår och framförallt dyr att klämma in.

Här är en artikel som diskuterar just en 192-bits-produkt (nVidia GTX 660):
http://www.anandtech.com/show/6159/the-geforce-gtx-660-ti-rev...

|[●▪▪●]| i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE |[●▪▪●]|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörberge
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av RHWarrior:

Som mrgaffe antydde, det är en konstruktions/kostnadsfråga också, det sitter en minneskontroller mellan GPU och minnen också (lika som på moderkortet men CPU och RAM).
En väldigt bred buss (många ledningar) kan bli svår och framförallt dyr att klämma in.

Här är en artikel som diskuterar just en 192-bits-produkt (nVidia GTX 660):
http://www.anandtech.com/show/6159/the-geforce-gtx-660-ti-rev...

Väldigt bra artikel!

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Rocklets:

Enligt den tråden konstateras att Nvidia har gjort "Work arounds" genom bla PhysX och delas bussbredd mellan minnen. Verkar således som att det är de enskilda minnena som måste få förbättrad bredd. Detta föranleder nästa fråga.

Om varje minne har 32bit(?) att tillgå, 64 för två minnen, men Nvidia på 660Ti (med 192bit buss) låter 4 minnen dela på busskapaciteten från två minnen, hur blir detta möjligt om de enskilt har 32bit.

På samma sätt som om du pluggar in tre minnen på ditt dual-channel moderkort. Det tredje minnet sätts i serie med det första, medan det första och andra arbetar parallellt. Rent praktiskt får du alltså dubbel bussbredd upp till en viss minnesadress, men bara enkel bussbredd ovanför den.

Hur effektivt detta blir i slutändan är däremot omöjligt att säga, eftersom NVidia använder avancerade algoritmer för att maximera minnesprestandan som de vägrar lämna ut för allmän beskådan.

Gällande bussbredd och klockning är formeln väldigt enkel.

Bussbredd = antal bit per transfer
Frekvens = antal transfers per sekund
Bandbredd = antal bit eller byte per sekund (1 Byte = 8 bit)

Bussbredd gånger frekvens blir alltså bandbredd. Öka endera med 25% så ökar du slutresultatet med samma 25%.

256 bit x 6000 MT/s = 192 GB/s (exempel GTX 680)
384 bit x 6000 MT/s = 288 GB/s (exempel HD 7970 GHz)
384 bit x 5500 MT/s = 264 GB/s (exempel HD 7970)

Observera att MT/s är den korrekta termen för frekvens på moderna minnen. Alla dessa grafikkort använder 1500 MHz quad-pumped DDR5, vilket ger exempelvis 1500 MHz * 4 T/Hz = 6000 MT/s. Samma gäller vanliga RAM-minnen, men DDR1-4 är "bara" double-pumped, så frekvens x 2.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync