Optisk audiokabel funkar inte

Permalänk

Optisk audiokabel funkar inte

Jag har köpt Logitech Z-906 ska använda en optisk kabel eftersom att den färgglada sladden inte är tillräckligt lång, men det kommer inget ljud i högtalarna när jag har satt i dem. Vad kan felet vara?

Kom inte och säg använd den andra kabeln istället. Vill veta vad felet är och om någon annan har samma problem tror jag att det skulle vara hjälpsamt.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla så det lyser rött ur kabeln annars lär det inte bli nåt ljud.

Permalänk
Medlem

Har du valt rätt input pa högtalarna och rätt output fran datorn?

Permalänk

Uttaget lyser rött dock inte sladden, tror inte det finns en lampa på sladden. Min bror har haft kabeln innan och då har den funkat helt perfekt.

EDIT: Den ände som går in i subwoofen lyser rött men inte den som går in i datorn.

Permalänk
Medlem

En fiber-optisk kabel leder ljus från ena sidan till andra sidan... Om du skickar in ljus i ena änden och inget kommer ut i andra änden så är kabeln trasig.

Permalänk
Medlem

ang. din edit... Datorn skickar ljus till högtalarna, högtalarna skickar inget ljus till datorn. Så änden som går in i datorn kommer alltid vara mörk om du drar ut den ur datorn. Om du kopplar in kabeln i datorn och ser ljus i andra änden så är kabeln hel.

Tryck på input på grejen som styr högtalarna tills input 3 eller 4 (den du kör in kabeln i) är valt. Se till att windows skickar signalerna på rätt utgång.

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla in den optiska kabeln i datorn när datorn är på, titta sedan på andra änden av kabeln om det lyser rött där, om det gör vet du att den funkar.

Koppla in den i dina Z-906 och sedan får du kolla igenom dina ljud inställningar i windows så att "Digital Output(Optical)" är vald som standard ljudutgång.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaktonatorn:

Uttaget lyser rött dock inte sladden, tror inte det finns en lampa på sladden. Min bror har haft kabeln innan och då har den funkat helt perfekt.

EDIT: Den ände som går in i subwoofen lyser rött men inte den som går in i datorn.

Om änden som går till subben lyser rött så är det väl inget fel på sladden.

Permalänk
Rekordmedlem

Inget fel på fibern, troligen har du inte valt rätt utgång på datorn och rätt ingång på högtalarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På kontrollen till högtalarna måste du välja vilket input som det ska vara, optisk kabel är nummer 3&4

Visa signatur

-

Permalänk

Hur gör man på z5500 då? En kompis har sådana och han har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaktonatorn:

Nu får du tänka efter! Det finns en knapp som är tydligt säger input... tryck på den tills det står Optical...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaktonatorn:

Man kan ju faktiskt läsa manualen.

http://www.logitech.com/repository/1411/pdf/13099.1.0.pdf

Permalänk

Nu är den på rätt input men det står Input: Optical
No digital data
Googlade lite men blev inte smartare av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaktonatorn:

Nu är den på rätt input men det står Input: Optical
No digital data
Googlade lite men blev inte smartare av det.

valt rätt output på datorn?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Då väljer du rätt OUTPUT på datorn i nästa steg. Output = vad som skickas (optiskt eller annat) Input = vad som tas emot (optiskt eller annat)
Datorn skickar = den skall du välja optisk output på, högtalarna tar emot = den skall du välja optisk input på.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Hur väljer jag output i datorn då? Bli inte arga för att jag är retarderad på ljud.

Permalänk
Medlem

Öppna "Control Panel" och sök efter "Manage Audio Devices". Högerklicka på "Digital Audio (spdif)" och välj "Set as Default Device".

Permalänk
Medlem

Fast den har ett annat namn och ikon på din burk då

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk

Nu är det ljud, tackar allihop.