Permalänk
Medlem

100 % disk usage Windows 8

Hej!

Köpte en dator från komplett för någon månad sedan. Första veckan gick den lysande och allt flöt på som det skulle. Men plötsligt, en dag när jag startade datorn, så var den otroligt långsam. Program svarade inte och stängde sig själva och hela datorn var väldigt seg. I aktivitetshanteraren står det 100 % disk usage, och den största ligger på 0,2 MB/s och heter SYSTEM. Den tar upp 80-99 % av det totala disk usage. Om jag högerklickar på SYSTEM och trycker på filens sökväg, så kommer jag till en fil som ligger i System 32 mappen som heter ntoskrnl.

Vad ska jag göra? Har försökt söka runt och googla men inte lyckats lösa det. Värt att nämna är också att den inte alltid ligger på 100 % utan i bland, under kortare perioder, så går den ner till "normala" nivåer. Det är dock sällan.

Det är denna dator det handlar om: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700

fast med en Intel Core i3 processor.

Tack och hej!

Permalänk
Medlem

Är det alltså ingen som har någon aning om vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad felet kan vara.. förutom kanske nått virus. Men en återställning kanske kan vara en idé att testa. Om inte det funkar så formatera datorn. Det brukar fixa det mesta.

Om det finns filer på datorn som du är rädd om och vill ha kvar så går det enkelt att boota upp tillexempel Ubuntu ifrån ett usb minne och lägga över filerna på en extern hårddisk / Usb minne.

Edit: Testat att virussöka datorn btw?

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har testat virussökning, testat RAM-minnet, ccleaner och inga fel hittas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x9000:

Jag har testat virussökning, testat RAM-minnet, ccleaner och inga fel hittas.

Har du bara en 128GB SSD i datorn?
Det är inte så att du har fyllt den så mycket så att swapfilen inte får nåt utrymme?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |