Få tv-ljud i hemmabiosystem

Permalänk
Medlem

Få tv-ljud i hemmabiosystem

Hej!
Försöker få tv-ljud i mitt hemmabiosystem och tänkte om någon här är kunnig på detta.
Det är 2 högtalare och en sub jag vill få ljud i.
Jag har en RCA-kabel med en röd och en vit kontakt i båda ändar.
Boxen är kopplad med HDMI till tv.n och lika så bluerayspelaren(hemmabiot) med HMDI till tv.n (Hemmabiot har bara en HDM1 uttag).
Finns optiskt uttag på hemmabiot men de har inte min tv så jag tänkte om man kan koppla den här RCA kabeln i tv.n till hemmabiot. (finns två val av uttag på tv.n som de ser ut) röd/vit/ uttag på sidan där de står "Audio L/R" eller bak på teven där de är en röd/vit kontakt samt ett svart uttag oxå? där de står "Digital audio out".
Har testat att koppla i bägge ( på sidan och bak på teven) och i hemmabiot där de finns röd/vit/gul uttag och står "AUX L/R".
Ställt in hemmabiot på att spela från AUX och stängt av tv.ns standard högtalare men de vill sig inte!

Vad är fel? Ska de vara en RCA med röd/vit/svart bak på teven för att de ska funka?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för TV? Det verkar som att de kontakter du försöker använda i TV'n är ingångar, alternativt måste du aktivera dem någonstans i TV'ns menyer. Det svarta uttaget kan du dock använda om du har digital koaxial in i ditt hemmabiosystem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiler:

Hej!
Försöker få tv-ljud i mitt hemmabiosystem och tänkte om någon här är kunnig på detta.
Boxen är kopplad med HDMI till tv.n och lika så bluerayspelaren(hemmabiot) med HMDI till tv.n (Hemmabiot har bara en HDM1 uttag).
Finns optiskt uttag på hemmabiot men de har inte min tv så jag tänkte om man kan koppla den här RCA kabeln i tv.n till hemmabiot. (finns två val av uttag på tv.n som de ser ut) röd/vit/ uttag på sidan där de står "Audio L/R" eller bak på teven där de är en röd/vit kontakt samt ett svart uttag oxå? där de står "Digital audio out".
Har testat att koppla i bägge ( på sidan och bak på teven) och i hemmabiot där de finns röd/vit/gul uttag och står "AUX L/R".
Ställt in hemmabiot på att spela från AUX och stängt av tv.ns standard högtalare men de vill sig inte!

Vad är fel? Ska de vara en RCA med röd/vit/svart bak på teven för att de ska funka?

Tacksam för svar!

Vad har du för kontakter på ditt "hemmabiosystem"?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Tv.n de handlar om är Philips 32" LCD-TV 32PFL3606 finns även här: http://www.pricerunner.se/pi/2-2711412/TV/Philips-32PFL3606H-...
Hemmabiot har AUX röd/vit input, optical IN, LAN, gultuttag Video out, FM antenn, och en HDMI out.

Okej jag tkr jag har kollat så mkt i inställningar i tv.n över ljudet tkr jag, men ska kolla lite till.

Permalänk
Medlem

Annars får jag väl köpa kabel för AUX till hemmabiot och ena änden för hörlursuttaget på tv.n då men de blir skapligt sämre ljud va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiler:

Tv.n de handlar om är Philips 32" LCD-TV 32PFL3606 finns även här: http://www.pricerunner.se/pi/2-2711412/TV/Philips-32PFL3606H-...
Hemmabiot har AUX röd/vit input, optical IN, LAN, gultuttag Video out, FM antenn, och en HDMI out.

Okej jag tkr jag har kollat så mkt i inställningar i tv.n över ljudet tkr jag, men ska kolla lite till.

Kan du inte bara koppla digital out från tv till optical in på hemmabion? (Behåll din nuvarande setup med bluray och digibox in i TV.)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Hedersmedlem

På din TV finns bara en ljudutgång och det är den svarta kontakten med digitalt ljud ut. Det går att omvandla från koaxialt digitalt ljud till optiskt digitalt ljud, men sådana konverters brukar kosta en del. Så daolo's lösning är nog den bästa om den går att få till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Här finns en omvandlare. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...
Jag vågar inte uttala mig om kvaliteten, varken på produkten eller ljudet den producerar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Denna är det INTE! Den omvandlar på andra hållet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiler:

Hej!

Tacksam för svar!

Använd bara hörlursutgången, problemet löst. Behöver bara en sladd.

Står i manualen:

(Headphone)
Stereo audio output to headphones or earphones.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för alla svar! Uppskattas! Blir bästa ljudet med att köpa omvandlaren gissar jag än sladd för hörlursutgången? Eller är de just ingen skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiler:

Okej tack så mycket för alla svar! Uppskattas! Blir bästa ljudet med att köpa omvandlaren gissar jag än sladd för hörlursutgången? Eller är de just ingen skillnad?

Antagligen aningens bättre ljud med en DAC men det blir fortfarande bara stereo. Om du däremot vill få denna lila vinst tror jag inte den absolut billigaste DAC du kan få tag på duger.

edit:
En coax till optisk borde däremot inte ge nån markant förlust i signal.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Denna är det INTE! Den omvandlar på andra hållet!

ooops. sorry