Symbian+Spotify? Alternativ?

Permalänk
Medlem

Symbian+Spotify? Alternativ?

Har bestämt mig för att skaffa en så simpel telefon som möjligt, och med tanke på mitt Spotify-krav känns det som att Symbian kan vara the way to go.

Någon som har erfarenheter av hur Spotify fungerar på simplare/äldre Symbian-telefoner, typ Nokia utan pekskärm? Har själv ingen koll alls, så alla åsikter uppskattas!

Något annat alternativ som kan funka? Så basic som möjligt är kravet.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Avstängd

Spotify fungerade utmärkt på SE Vivaz, en av få appar som det gick att få tag på till SE symbian mobiler (Tack, Nokia! för att ni tog hand om Symbian och gjorde upplevelsen på ICKE Nokia symbian mobiler till ett urvattnat ingenting!).
Fast det var 2010 sedan dess har Spotify-appen uppdaterats, flera gånger (iaf Android versionen).
Fast eftersom det är ganska stilla på Symbian fronten så kanske inte Spotify appen ändrats allt för mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Då vet man ju att det -kan- fungera hyfsat på en Symbiantelefon. Frågan är om det flyter på tillräckligt bra i en enklare modell. Risken är ju som du säger att Spotifys app kan ha blivit mer krävande när det gäller hårdvaran.

Om nån annan har använt Spotify i Symbian är jag tacksam för åsikter!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Jag har inte kört det nyligen men har använt Spotify på Nokia E51 och E52. Det fungerade klockrent på båda telefonerna och jag upplevde inte klienten som seg.

Faktiskt både snabbare och stabilare än både Android och WP klienterna... För att ha en så bra tjänst har Spotify verkligen usla klienter

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Hur upplevde du Symbian i övrigt? Hade bara en snabb vända med en buggig Nokia N78 (om jag minns rätt), men tror jag fick ett måndagsex.

Förutsatt att Symbian flyter på hyfsat tror jag det skulle passa mig rätt bra. Överväger också Nokia Lumia 520, men tror jag skulle föredra en hyfsad batteritid framför en "stor" pekskärm.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Hade en Nokia 5530 (Den första generationen av touchmobiler från Nokia) och då jag testade spotify för ca 1-2 år sedan så var det en laggig upplevelse. Då man scrollade i menyerna laggade det, och då man klickade någonstans så upplevde man en flera sekunders delay innan skärmen uppdaterades. Kort sagt en mycket otrevlig upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojej:

Hur upplevde du Symbian i övrigt? Hade bara en snabb vända med en buggig Nokia N78 (om jag minns rätt), men tror jag fick ett måndagsex.

Förutsatt att Symbian flyter på hyfsat tror jag det skulle passa mig rätt bra. Överväger också Nokia Lumia 520, men tror jag skulle föredra en hyfsad batteritid framför en "stor" pekskärm.

Kompetent men krångligt tror jag är en bra beskrivning. Du kan göra väldigt mycket och det finns stora möjligheter men det kan vara ganska krångligt att få igång saker första gången.

Jag upplevde aldrig att det var segt utom när inkorgen för SMS innehöll dryga tusentalet meddellanden och tog lite tid att öppna. Men så körde jag företagsversionen på en mobil utan pekskärm, den mer underhållnings- och touchanpassade versionen för pekmobilerna verkar inte ha varit fullt så lyckad.

Vettetusan om jag skulle rekommendera någon att köpa en ny mobil med Symbian idag dock. Det är ändå ganska föråldrat. Har en Lumia 800 nu och den laddar jag inte mer än varannan, var tredje dag beroende på användning medan min androidmobil som regel bodde i laddaren nattetid så de nya Nokiorna har ganska hyfsad batteritid ändå. Men det är klart, ska du bara ringa, smsa och kolla mail så funkar det ju och du behöver bara ladda någon gång i veckan.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

En symbiantelefon med touch känns rätt uteslutet faktiskt. Pekar mer och mer mot en windowstelefon tror jag. Enda orosmomentet är om Spotify slukar lika mycket batteri som i 3Gs:en jag har nu... Får nog klassa mig som music junkie.

Vad tror du om att köpa en begagnad Lumia 800, Rattnalle? Känns som att batteritiden *borde* slå den hos WP8-telefonerna... Har de fått fason på Spotify-klienten, eller är den fortfarande buggig/otillfredställande?

Lumia 520 som är på väg verkar ju tyvärr ha ett rätt klent batteri, annars hade den nog kunnat vara klockren.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Jag tror inte klienten skiljer sig så mkt mellan de olika OS versionerna. på IOS har dom iaf fått rätt bra ordning på den nu med senaste versionen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

För mig fungerar Spotifyklienten hyfsat för det mesta men den glömmer alla mina lagrade spellistor då och då men bara när jag faktiskt inte har något nät... Även till WP8 har den fått ganska blandade omdömen: http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/spotify/10f2995d-...

Jag köpte min Lumia 800 begagnad i höstas och känner väl inget jättebehov av att uppgradera än men hade jag köpt något nytt idag vettetusan. Jag är på det stora hela nöjd med WP men det känns något opolerat men jag kör ju 7.8 så 8an kanske är bättre. Hårdvarumässigt skönaste telefonen jag hållit i dock.

Jag skulle nog ändå satsat på något med WP8 om du vill ha WP.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag tror inte klienten skiljer sig så mkt mellan de olika OS versionerna. på IOS har dom iaf fått rätt bra ordning på den nu med senaste versionen.

Det skiljer sig ljusår mellan de olika OSen. Androidklienten är nu efter några uppdateringar också helt OK men till WP fungerar den helt annorlunda och ibland inte alls.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Köp för guds skulle inte WP7.X när du kan få WP8-mobiler för 1800kr. Mycket som utvecklas till WP8 kommer aldrig komma för äldre enheter.

Permalänk
Medlem

Tjejen har en Nokia x6

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=484421

Dvs standard Nokia med 128mb ram och 434mhz CPU (i klass med deras flesta touch mobiler, däribland 5800 och 5230)

Ärligt talat är det inte en trevlig upplevelse. Tar tid att söka låtar, starta låtar går långsamt, scrolla laggar osv.

Det fungerar javisst men det är inte mycket mer än så, tyvärr...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Mycket givande!

WP8 verkar ju egentligen vara det enda alternativet. Har även funderat lite på Blackberry, men vore kanske att chansa i onödan.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men Android är inget alternativ. Lika bra att inte gå in på varför så slipper vi den diskussionen.

Edit: Kan tillägga att det just nu pekar åt att byta ut batteri och hörlurskontakt på min iPhone 3GS, samt ev. installera äldre firmware då ram-minnet inte riktigt räcker till i IOS6.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Modernare Symbian-enheter fungerar det bättre för och fungerar bättre än det någonsin gjorde med WP7.X. Problemet blir väl att det inte uppdateras för dessa när det är meningslöst för att Nokia bestämde sig för att avskeda majoriteten av företaget och lade ner tillverkningslinjerna som kan tillverka Symbianenheter.