Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Finns det något som pekar på att detta skulle kunna bli en giltig valuta ?

Hur menar du?
Det är en "giltig" valuta, som folk ser värde i.

Skrivet av rallyreavan91:

En fråga till folket. Kan man stoppa in massa olika grafikkort i en dator och mina från dem? Alltså utan att köra SLI/CF. Ta t.ex. ett hd5870, ett gtx670 och ett hd7970 (förutsatt att nätagg pallar). ????

Edit: Kommer datorn ens att starta med en sån setup?

Man ska inte köra Nvidia kort till att börja med.
Dessutom skall man inte köra i CF då korten skall jobba självständigt.

Fick mobot idag så vart att slänga ihop det mesta för att kolla så allt funkar.
Kommer dock inte vara monterade som de är.

Dold text
Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Hur menar du?
Det är en "giltig" valuta, som folk ser värde i.

Ja på så sett har du rätt, men det jag jag menade var ifall man tex skulle kunna gå till affären och köpa en Cola för x antal bitcoins ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Ja på så sett har du rätt, men det jag jag menade var ifall man tex skulle kunna gå till affären och köpa en Cola för x antal bitcoins ?

Finns affärer som tar BTC som ett betalnings alternativ. Sedan finns dessa i Cypern

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Finns affärer som tar BTC som ett betalnings alternativ. Sedan finns dessa i Cypern
http://dollarvigilante.com/sites/default/files/blog/bitcoinat...

Bara o dra till Cypern då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoferj:

Jag tycker det går att jämföra med aktier.

Som jag förklarade till en kompis. Bitcoins är som en aktie utan företag. Som jag förstått det iaf.

Bara för man vanligtvis spekulerar i aktier betyder det inte att all spekulation (som bitcoin just nu främst får anses vara) måste jämföras med aktier.

Jag tycker det är lättare att jämföra Bitcoins med verkligt guld än med både aktier och valutor då de har mer gemensamt.

En aktie eller valuta har inget tak på hur många det kan finnas, det går att trycka oändligt antal av en valuta eller aktie.

Guld däremot finns i ändliga mängder på Jorden, allt djupare och djupare och kräver mer och mer energi att gräva fram, precis som Bitcoins.

Jag vet att en investering i Guld alltid kommer vara värd ungefär minst lika mycket i framtiden, eftersom det finns en väldigt begränsad mängd av det, medan mängden valuta och aktier ständigt ökar.

Skrivet av Xiqt:

Ja på så sett har du rätt, men det jag jag menade var ifall man tex skulle kunna gå till affären och köpa en Cola för x antal bitcoins ?

Hur många affärer i ditt grannskap kan du gå till och betala med dollar? Är detta ett bra kriterie för hurvida dollar är er riktig valuta?
Jag kan inte ta ut SEK kontanter ens på min bank idag, och många automater och affärer accepterar bara kort, ej cash. Betyder det att SEK inte är en riktig valuta då den mer och mer finns endast digitalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Bara för man vanligtvis spekulerar i aktier betyder det inte att all spekulation (som bitcoin just nu främst får anses vara) måste jämföras med aktier.

Jag tycker det är lättare att jämföra Bitcoins med verkligt guld än med både aktier och valutor då de har mer gemensamt.

En aktie eller valuta har inget tak på hur många det kan finnas, det går att trycka oändligt antal av en valuta eller aktie.

Guld däremot finns i ändliga mängder på Jorden, allt djupare och djupare och kräver mer och mer energi att gräva fram, precis som Bitcoins.

Jag vet att en investering i Guld alltid kommer vara värd ungefär minst lika mycket i framtiden, eftersom det finns en väldigt begränsad mängd av det, medan mängden valuta och aktier ständigt ökar.

Hur många affärer i ditt grannskap kan du gå till och betala med dollar? Är detta ett bra kriterie för hurvida dollar är er riktig valuta?
Jag kan inte ta ut SEK kontanter ens på min bank idag, och många automater och affärer accepterar bara kort, ej cash. Betyder det att SEK inte är en riktig valuta då den mer och mer finns endast digitalt?

Orkar inte
kör hårt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag vet att en investering i Guld alltid kommer vara värd ungefär minst lika mycket i framtiden, eftersom det finns en väldigt begränsad mängd av det, medan mängden valuta och aktier ständigt ökar.

Varken valuta eller aktier behöver öka i mängd. Likaså är utbudet inte det enda som påverkar enhetens värde - med andra ord kan man inte säga att en investering i guld alltid kommer vara lika mycket värd bara för att det finns minst lika mycket i framtiden. Det handlar mycket om vilka valutor eller betalningsmedel människor tror på och huruvida de accepterar dess värde. Exempelvis skulle man kunna tänka sig att en virtuell valuta som Bitcoin skulle kunna ersätta guld i framtiden vilket gjort att värdet på guld sjunkit.

En del verkar redan tro att Bitcoin eventuellt har en påverkan på guldets värde: https://bitcointalk.org/index.php?topic=68655.0

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Bara för man vanligtvis spekulerar i aktier betyder det inte att all spekulation (som bitcoin just nu främst får anses vara) måste jämföras med aktier.

Jag tycker det är lättare att jämföra Bitcoins med verkligt guld än med både aktier och valutor då de har mer gemensamt.

En aktie eller valuta har inget tak på hur många det kan finnas, det går att trycka oändligt antal av en valuta eller aktie.

Guld däremot finns i ändliga mängder på Jorden, allt djupare och djupare och kräver mer och mer energi att gräva fram, precis som Bitcoins.

Jag vet att en investering i Guld alltid kommer vara värd ungefär minst lika mycket i framtiden, eftersom det finns en väldigt begränsad mängd av det, medan mängden valuta och aktier ständigt ökar.

Hur många affärer i ditt grannskap kan du gå till och betala med dollar? Är detta ett bra kriterie för hurvida dollar är er riktig valuta?
Jag kan inte ta ut SEK kontanter ens på min bank idag, och många automater och affärer accepterar bara kort, ej cash. Betyder det att SEK inte är en riktig valuta då den mer och mer finns endast digitalt?

- - - > Guld har dock en till två miljoner andra användningsområden än en valuta, guld är en bra investering för att det är sällsynt och har många användningsområden. (bortom smycken och tackor alltså)
Bitcoins är en påhittad valuta.
Och det där med ett tak på antalet......är väl oxå bara påhittat med ett syfte.

Skrivet av Christoferj:

Då skapas ju värdet enbart utav dom som minear. Eftersom intresset utanför bitcoinvärlden verkar väldigt litet.

Jag läste någonstans var att man har gjort maskiner som bara är gjorda för mining. När dom kommer ut, vilket skulle vara snart tydligen. Kommer svårigheten att höjas eftersom dom minear snabbare.

Om svårigheten höjs kommer intresset för folk att minea gå ner drastiskt. Om folk som minear, slutar med bitcoin kommer det "breda" intresset försvinna. Om det "breda" intresset försvinner kommer bitcoins värde att sjunka som en sten inom bara några månader efter dessa maskiner lanserats.

Detta är ju bara ett scenario från någon som inte alls är insatt i det, utan mer bara skrapat ytan.

Värdet trissas upp av de som är inblandade, vi som är intresserade av hårdvara har större inblick än andra för att det rör vårt intresse!
I grova termer så kommer värdet från de som KÖPER bitcoins.
Om datorsnubbar med 3 grafikkort ska tjäna 25kronor om dagen så måste nån vara den som betalar 25kronor i slutändan

Skrivet av jagge_:

Det är bättre att jämföra Bitcoin med en valuta snarare än akiter. Aktier ger en ägarandel i ett företag, bitcoins ger ingenting mer än en viss köpkraft som baseras på en gemensam uppfattning av 1 bitcoins värde. Denna gemensamma uppfattning kan man uppskatta genom att titta på en bitcoins värde i förhållande till etablerade valutor såsom den amerikanska dollarn. Vill man se en bitcoins värde kan man besöka en börs (exchange) som handlar med bitcoins. (ex Mt.Gox, Bitstamp, BTCe)

Ja du kan ha rätt, men värdet styrs av spekulation, det gör även det mesta av värdet i aktier.
Detta är en stor spekulation av nått som har tydliga tecken på "fulspel".
Funkar för ett fåtal, gör ingen skillnad för de flesta.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Jag är inte rätt person att förklara det. Men förenklat: För att man ska kunna veta att en transaktion är valid, så att inte en användare kan spendera oändligt med bitcoins, behövs det kryptering/hashning. Det kräver enormt mycket beräkningskraft, och de som bidrar med det får betalt i bitcoins.

Jag vet inte om jag tolkar ditt svar fel, men det känns som att hela bitcoin-idén i så fall går runt i en cirkel... Du får BCs för att du hjälper till att räkna ut i fall någon annan kan använda sina BCs, och sedan använder du dina BCs du tjänat in och då måste någon annan hjälpa till att räkna ut i fall du kan använda dina osv osv osv... Stämmer det verkligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

- - - > Guld har dock en till två miljoner andra användningsområden än en valuta, guld är en bra investering för att det är sällsynt och har många användningsområden. (bortom smycken och tackor alltså)

Precis, men bara för att jag anser att bitcoin är mer likt guld än vad det är aktier/fiat valutor, så betyder det inte att något av dem är likt guld.

Skrivet av Dylanator:

Bitcoins är en påhittad valuta.
Och det där med ett tak på antalet......är väl oxå bara påhittat med ett syfte.

Alla fiat valutor (Dollar, SEK, Euro) är påhittade, det ligger i sakens natur att betalningsmedel är påhittade och inte går att använda till speciellt mkt annat än som betalningsmedel.

Att det finns ett tak är inbyggt i själva Bitcoins kod och natur, så oavsett hurvida "påhittat" är det inmurat i konceptet och omöjligt att ändra på. Just att antalet bitcoins är begränsade gör dem faktiskt fundamentalt annorlunda jämfört med alla andra valutor.

År 1914 var en SEK värd cirka 50 gånger mer än den är idag, Det betyder att SEK som inte har speciellt bestående värde. Med Guld och Bitcoins kan ett bestående värde garranteras pga att vi vet att det alltid finns begränsad mängd.

Även om en aktie kan både sjunka och öka i värde likt bitcoins så kan företagsledningen besluta att de skall öka antalet aktier för att få in mer pengar. Detta kallas nyemission och är ganska vanligt för att få in mer pengar. När antalet aktier ökar så minskar värdet på de befintliga, precis som värdet på en valuta minskas när ledningen (staten) beslutar sig för att trycka mer pengar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyemission

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Ja du kan ha rätt, men värdet styrs av spekulation, det gör även det mesta av värdet i aktier.
Detta är en stor spekulation av nått som har tydliga tecken på "fulspel".
Funkar för ett fåtal, gör ingen skillnad för de flesta.

Att värdet styrs av spekulation i såväl Bitcoin som aktier gör dem inte till en bra jämförelse. Spekulationen är den enda likheten de har och är sannolikt orsaken till att många väljer att benämna Bitcoin som aktier.