Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hej!

Det ser ut att kunna blir riktigt bra det där, jag har dock en fråga:
Har du bara fläktar som blåser ut luft ur chassit?

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Det ser ut att kunna blir riktigt bra det där, jag har dock en fråga:
Har du bara fläktar som blåser ut luft ur chassit?

Mvh, Jakob

Tjena och tack!

Nejdå, det va jag som hade monterat fläkten bakofram inför plåtningen av misstag.

Den i fronten tar in luft, sitter även en 120mm uppe bland 5.25 tums platserna

Permalänk
Medlem

Update 2013/05/13 , Nu händer det grejor!

Det tog inte lång tid efter förra updaten innan jag fick prylar, fick ett sms av posten idag att det fanns 10kg prylar att hämta ut så jag var och hämtade allt efter jobbet.

Hemligt paket från Inet!

http://i.imgur.com/3SBS7MU.jpg
Såhär ser vattenkylning för närmare 5000 lappen ut

http://i.imgur.com/iU9bcK6.jpg

Allt som finns i ovan bilder ligger i "Spoilertaggen" uppe i första inlägget.

Permalänk
Medlem

Ve och fasa, har precis märkt att jag beställde helt fel Top/res combo.

Köpte en EK-DDC X-RES 100 CSQ när jag ska ha en EK-D5 X-RES 100 CSQ.

Blev återköp på den och beställning av EK-D5 X-TOP CSQ och en Reservoar EK-RES X3 110 istället eftersom det inte finns i lager i Sverige, lite finare med en res monterad i luften också

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du beställde fel grejer, äntligen hemma så jag faktiskt kan sätta mig och titta på din logg (smartphones må vara fin för mycket men vette sjutton hur jag finner dem som helhets lösning under längre tid).

Hoppas du får rätt säker så man får ser hur det blir när du börjar montera dem.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Tråkigt att du beställde fel grejer, äntligen hemma så jag faktiskt kan sätta mig och titta på din logg (smartphones må vara fin för mycket men vette sjutton hur jag finner dem som helhets lösning under längre tid).

Hoppas du får rätt säker så man får ser hur det blir när du börjar montera dem.

Har fått hem rätt Top och reservoar nu, man kanske ska börja dubbelkolla grejorna innan man beställer!

Det enda som dröjer är backplate till 690 men jag orkade faktist inte vänta och har redan monterat allt förutom det.

Kommer upp bilder senare idag!

Permalänk
Medlem

Update 2013/05/20

Backplate och några vinklar har ej kommit än, borde komma nu i veckan då jag beställde det direkt från EKs webshop istället (3-5 dagar frakt)

Men jag kunde inte hålla mig, jag monterade och läcktestade datorn i helgen som va nu och här kommer lite bilder.

Tanken är att ta bättre bilder när jag ska fixa alla kablarna, som jag på något sätt måste få in bakom moderkortsplåten.

"Sneak peak"

http://i.imgur.com/VpfSZwX.jpg

Det blev inte lika bra bilder den här gången då jag tog dem i dåligt ljus och med blixt.

Bättre och fler bilder kommer som sagt när jag har monterat backplate och lyckats fixa kablage.

Jag är inte helt nöjd med temperaturerna för CPU, i load och 4.5Ghz med 1.3V så går varmaste coren upp till 90c. Den kallaste ligger dock och myser runt 70c så jag har med största sannolikhet en Ivy Bridge med väldigt dåligt monterad IHS / Kylpasta under IHS.

Jag funderar just nu på om man ska prova på att delida CPUn. Dem flesta, om inte alla, har fått mycket jämnare och bättre temperaturer genom att göra detta.

För den nyfikne så är detta metoden jag funderar på att använda: Delidding av CPU

Grafikkortet håller sig dock på MAX 45c i load överklockat med 150Mhz på core och 300Mhz på minnet. Den kommer som mest upp i 1188Mhz på turbo, lyckades köra i 1202Mhz också men efter ungefär 10 rundor Unigine kraschar drivrutinen och jag sänkte till 1188Mhz istället.

Permalänk
Medlem

Stiligt, men jag tror aldrig jag skulle våga mig på att försöka dela på CPU'n, även om det inte ser allt för svårt ut... Men tanken på att hamra på cpun skrämmer mig (även om man nu hamrar på en planka som ska stöta in i sidan på den)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Stiligt, men jag tror aldrig jag skulle våga mig på att försöka dela på CPU'n, även om det inte ser allt för svårt ut... Men tanken på att hamra på cpun skrämmer mig (även om man nu hamrar på en planka som ska stöta in i sidan på den)

Jag känner ungefär likadant, velar som fan om jag ska göra det eller inte

Jag tror inte jag "behöver" klocka processorn mer även om det skulle vara roligt.

Och sen ryker ju garantin på en några veckor gammal i7a också.

Permalänk
Medlem

detta kommer nog bli bra.

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Medlem

Jag trodde garantin mer eller mindre rök om man började skruva på klocksen på prollen? (kanske något jag har fått om bakfoten)

Men visst det är alltid roligt att skruva på klocksen även om det nu kanske inte alltid går som man vill och man får klocka ner.

Men sleevningen, är det svårt för en som aldrig hållt på med sådant? jag är rädd att jag skulle skada kontakterna då man ska få på krympslangen. Funderar själv på att dra röda sleeves på samtliga kablar i burken (håller mig till ett småtråkigt rödsvart tema så tycker det är passande.)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Jag trodde garantin mer eller mindre rök om man började skruva på klocksen på prollen? (kanske något jag har fått om bakfoten)

Men visst det är alltid roligt att skruva på klocksen även om det nu kanske inte alltid går som man vill och man får klocka ner.

Men sleevningen, är det svårt för en som aldrig hållt på med sådant? jag är rädd att jag skulle skada kontakterna då man ska få på krympslangen. Funderar själv på att dra röda sleeves på samtliga kablar i burken (håller mig till ett småtråkigt rödsvart tema så tycker det är passande.)

Nej, speciellt Intel är ganska mycket för just överklockning. Dom har själv egna guider och program som visar hur man överklockar sin processor. Om det skulle skita sig rejält och processorn skulle brinna upp så försvinner nog garantin, men Intel har väldigt ett väldigt bra skydd för detta om processorn överstiger ett visst gradantal så stänger den av sig. Däremot så bör man väl inte pilla med just den inställningen så att man tar bort skyddet.

OnTopic:
Ser grymt bra ut! vill också bygga vattenkylning, men det är så omständigt så vi får se om man pallar i framtiden

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Jag trodde garantin mer eller mindre rök om man började skruva på klocksen på prollen? (kanske något jag har fått om bakfoten)

Men visst det är alltid roligt att skruva på klocksen även om det nu kanske inte alltid går som man vill och man får klocka ner.

Men sleevningen, är det svårt för en som aldrig hållt på med sådant? jag är rädd att jag skulle skada kontakterna då man ska få på krympslangen. Funderar själv på att dra röda sleeves på samtliga kablar i burken (håller mig till ett småtråkigt rödsvart tema så tycker det är passande.)

Ledsen för så sent svar!

Sleeving är ganska jobbigt som nybörjare, du kommer ha ont i händerna och behöva lägga många timmar på det till en början. Det finns en viss risk att kontakterna går sönder men dem är i plast och går att köpa löst så det är billigt att byta ut dem

Skrivet av sQuille:

Nej, speciellt Intel är ganska mycket för just överklockning. Dom har själv egna guider och program som visar hur man överklockar sin processor. Om det skulle skita sig rejält och processorn skulle brinna upp så försvinner nog garantin, men Intel har väldigt ett väldigt bra skydd för detta om processorn överstiger ett visst gradantal så stänger den av sig. Däremot så bör man väl inte pilla med just den inställningen så att man tar bort skyddet.

OnTopic:
Ser grymt bra ut! vill också bygga vattenkylning, men det är så omständigt så vi får se om man pallar i framtiden

Det enda tråkiga är att Intel valde att använda kylpasta istället för att använda samma metod som sandy bridge när dem fäste IHSen på CPUn. Jag kommer delida min 3770k vilken dag som helst nu och kommer självklart komma tillbaka med fina bilder och tester!

Loggen ska även uppdateras snart, har haft mycket på jobbet och hemma så har varken hunnit eller orkat uppdatera

Ang om CPUn går sönder av överklockning, det går att lämna in den ändå och jag tror att i många fall så byter dem ut den ändå på garantin.

Och sist men inte minst tack! Ska göra om hela slangdragningen idag så jag kommer ta en hel del bilder som förhoppningsvis kommer upp ikväll!