AMD HD7950 skärmar hamnar i o-ordning

Permalänk
Medlem

AMD HD7950 skärmar hamnar i o-ordning

Tjippen, något jag stör mig lite på är att hur jag än kopplar in mina skärmar DVI, HDMI och en displayport så får jag inte ihop skrämarna i ordning från vänster till höger 1,2,3 utan 1,3,2 som jag måste ställa in i controllpanelen eller i Catalyst när jag ställer in Eyefinity.

jag misstänker nu när jag sitter å skriver att varje skärmID är satt efter plats och därför måste jag flytta skärmordningen i mjukvaran för att dem skall rada upp sig i rätt ordning. Iom att det beter sig så här så måste Win7 hållar reda på skärmID:et å vilken extended ruta den tillhör.

jag kan koppla om hejvillt baktill på datorn men bilderna dyker fortfarande upp på "Fel" skärmplats.

nu får klockan bli 17:00 så man kan ta sig hem å pröva.. men har ni några andra tips? typ att inte använda DVI och enbart DisplayPortar eller nått sånt?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Gör en profil i CCC så kommer den komma ihåg ordningen av skärmarna, mina är just nu 1-3-2 pga att jag flyttat på skärm 2 och 3 ( passade bättre så ).

Borde fungera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gör en profil i CCC så kommer den komma ihåg ordningen av skärmarna, mina är just nu 1-3-2 pga att jag flyttat på skärm 2 och 3 ( passade bättre så ).

Borde fungera.

Ok, de har jag faktiskt inte gjort, tack för tipset skall pröva.

mina hamnar i den ordningen hur jag än kopplar in på graffekortet, fattar inte känner mig så jävla gammal som inte hajjar, förr när man bara kunde köra 2 skärmar per graffekort var de bara byta DVI port på kortet så var de löst.

portarna idag på mitt HD7950 verkar inte vara taggade som förr med DVI-1 och DVI-2, de verkar vara "unsigned" å är där mer väldigt flexiblet. jag förstår poängen då det är 3st olika typer av utgångar så man kan anpassa utefter vad man har lättare.

men skall pröva nu, tack för tipset igen Sh4d0wfi3nd

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jo hoppas det funkar annars vet jag inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.