Vilket modekorts märke rekomenderar du ?

Permalänk
Medlem

Asus, bra UEFI/Bios.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Skit bakom spakarna? Jo tjena!

Är väll inte mitt fel att gigabyte tillverkar moderkorts biosar som inte fungerar!

Både jag och min kompis moderkort strular. efter vi fick hem moderkorten, byggt burkarna och startat upp dom så gjorde båda samma sak. inga inställningar sparas då varje gång man startar om datorn så kör den recovery för att fixa den trasiga biosen som alltid går sönder!

det ända datorerna hade som var likadant var moderkorten och det är dom som strular... Båda var Rev 1.0 så förhoppnings vis så har dom väll fixat skiten i rev 2.0...

Reklamera istället för att säga att deras moderkort är dåliga då?

Permalänk
Medlem

Jag har kört på både Asus och Gigabyte moderkort.
Skulle kunna rekommendera båda två!
Gigabyteplattan har jag kört med i 2 år och det har aldrig strulat

Permalänk
Medlem

alltid kört asus sen jag haft otur i början av min nörd karriär med msi mm

Så asus får min röst

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

Haft MSI, Gigabyte och Asus. Skulle vilja säga att Asus funkat bäst för mig.
Om jag haft otur med dom andra två vet ja inte. Men sitter nu på ett Asus kort, funkar klockrent.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrZodiak:

Vilket modekorts märke rekomenderar du ?

Har kollat runt lite på olika märken av modekort som ASUS, MSI och gigabyte.

Men tänkte höra lite om vad ni rekommenderar och varför ? Gärna förslag på olika priskillnader.

Tidigare använt mig av asus och vart nöjd med det.

Asrock har stora mängder funktioner men bara 1års garanti. - Går bort för mig.
Asus har dåligt med VRM kylning vid lägre prisklasser. Har haft problem med drivrutinsinstallationer - Går bort för mig
Gigabyte - Fula PCB på många av korten. Annars ganska ok skulle jag tro.
EVGA - Inte testat, Dyra dock
MSI - Min favorit. Bra funktionalitet men inte för mycket. Lagom peng med bra komponenter och Kylning på VRM.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

ASUS! Alla dagar i veckan!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det enda lösa kort jag haft problem med var ett mATX från Intel. Ljudkretsen är trasig och SATA-kontrollerna har vållat vissa problem.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Asus eller Gigabyte är mina favoriter. MSI är det fabrikat jag har haft mest problem med historiskt. ASrock har jag alltid sett som "budget" men det verkar inte stämma längre.

På server-sidan gillar jag Tyan, de har bra support, lätt att få direktkontakt med deras tekniker.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Har nästan alltid kört med MSI och varannan gång har det varit något som strulat. USB och nätverksportar som helt oförberett lägger av är väl det som strulat. Detta trots att datorn i princip aldrig flyttas på eller sladdar dras in/ut särskilt ofta.
Nåväl, provar mig ett Asuskort denna gången och so far so good... har bara haft det lite längre än ett par månader dock så får väl se hur det ter sig allt eftersom tiden går.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Måste säga att det där är en smaksak, själv har jag kört Gigabyte, Asus och Msi senaste 5 åren.

Msi är skönt om du gillar OC, dock lite halv krångliga menyer om man inte använt dom förut. Aldrig krånglat för mig!

Asus, Har ett rättså gammalt Asus kort, dock fungerar OC menyn bättre än förväntat med tanke på att jag kör det med en AMD Athlon x2, Aldrig krånglat och den står på 24/7 som serverdator

Gigabyte, Testade aldrig OC, men tyckte det va enormt krångliga menyer och verkade krångligt att OC

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Medlem

Ett Asus 775 mobo som jag hade gav upp efter cirka 4½ år. Alla USB portar flippade ut helt och hållet. Förutom detta är jag nöjd med Asus moderkort, har ett just nu och det fungerar prima!

Permalänk
Inaktiv

ASUS/ASRock är bäst just nu, minst krångel med dessa märken.

Permalänk
Medlem

Ännu en som stämmer in i Asuskören här. Kört med deras moderkort sedan Pentium 2-tiden och det Asus P2B jag hade då.

Är dock rätt säker på att andra tillverkare gör precis lika bra prylar, för min del handlar det mest om att jag aldrig blivit besviken på ett Asus-kort, och har fortsatt på dem mest av det skälet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

har haft problem med Gigabyte (STORA PROBLEM), MSI (Irriterade problem) och Asus (Mysko problem). Kommer därför testa ASRock nästa gång. Swelockers har en hel del fanbois, så var försiktig med att gå direkt på vad som rekommenderas. Titta runt lite och gör själv beslutet. Skillnaderna är relativt små vid samma styrkrets.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Jag har bara haft asus och asrock, har aldrig haft något problem med någon av dom så jag rekomenderar båda

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Jag har bara kört Asus och MSI, kan rekommendera båda märkena, aldrig haft något problem med någon av dem

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

Asus eller ASRock. Asus lite mer premium, ASRock lite "mer för pengarna".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Självklart ASUS för att dom helt enkelt är bäst.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Min favorit är helt klart MSI väldigt snygga enligt mig, utmärkt UEFI, kvalitativa komponenter och kretsar

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Antagligen ASUS men har aldrig köpt det pga priset. Haft Gigabyte som vart okej och nu MSI som också är lite bättre än Gigabyte men antar som sagt att ASUS är snäppet värre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har själv en Gigabyte-bräda som jag är mycket nöjd med. ASUS är också väldigt bra.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Asus och ASRock. Båda funkar klockrent!

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Asrock, vart så jäkla positivt överraskad att kvaliteten är så pass bra i ett kort i mellan klassen.

Asrock z77 extreme 4 har min 100% rekommendation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Personliga erfarenheter tycker jag Asus om det är high end.
Är det billigare så undvik Asus och kör på asrock.
Har ett billigt Asus moderkort i förra burken som gav mig mardrömmar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

ASUS och Gigabyte. Mitt EP35-DS4 har tjänat mig troget i flera år och det är fortfarande felfritt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

GIGABYTE!
Har byggt ett antal datorer med deras moderkort och aldrig varit problem.
Dessutom bra pris och funktioner tycker jag

Har även byggt med ASUS och det fungerade också bra. Har dock mer erfarenhet av GIGABYTE

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med många här angående Asrock. Är väldigt nöjd med mitt nuvarande moderkort därifrån! BIOS(UEFI) är fantastiskt lättöverskådligt och enkelt. Framförallt har det inte strulat något alls!

Vågar man köpa Gigabyte idag? Ser inte många som rekommenderar de här. Har själv suttit på ett Gigabyte AM3+ kort tidigare och det var väl inte helt bekymmersfritt får jag säga. Finns ett Gigabyte kort jag är riktigt sugen på för mitt nästa bygge nämligen.

Permalänk

Asus när de gäller high-end för min del iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyrst:

Kan bara hålla med många här angående Asrock. Är väldigt nöjd med mitt nuvarande moderkort därifrån! BIOS(UEFI) är fantastiskt lättöverskådligt och enkelt. Framförallt har det inte strulat något alls!

Vågar man köpa Gigabyte idag? Ser inte många som rekommenderar de här. Har själv suttit på ett Gigabyte AM3+ kort tidigare och det var väl inte helt bekymmersfritt får jag säga. Finns ett Gigabyte kort jag är riktigt sugen på för mitt nästa bygge nämligen.

Gigabyte har haft lite problem sedan sandybridge så alla vågar nog inte skaffa ett sånt kort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken