Permalänk
Medlem
Skrivet av Banänäbrääken:

Programmering??? Han är 3 år FFS

Äh, man ska börja tidigt.

Han verkar ju inte ha några problem att hantera en dator, så vem vet. Knacka kod kanske ter sig naturligt för honom även i tidig ålder.

Permalänk

Kanske vore bra med lite hälsoinformation till dina föräldrar. Det är inte bra för människor att sitta på sina arslen och kolla på en monitor hela dagarna. Det räcker med att de flesta får spendera cirka 8 timmar om dagen på jobbet med detta i vuxen ålder. Man behöver inte börja i blöjåldern med att fullständigt strunta i sin kropps hälsa. Barn behöver springa omkring, leka, skratta, upptäcka saker istället för att kolla katter på youtube.

Jag lever dock inte som jag lär, med 10h+ om dagen framför dator/mobil. Men jag började inte med sådana dåliga vanor förrän runt 20 års ålder.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Förr i tiden lekte man med kottar, när jag var liten så lekte vi med bilar och lekte i skogen, idag använder man it.

Så är det bara, utvecklingen går frammåt. Har inte hört någon av mina barndomsvänner som faktiskt utvecklat syndromet fyrkantiga ögon, som det hotades med mycket då.

Instämmer. Tänk tillbaka i tiden då man lekte med pinnar i skogen och slogs med sina kompisar... (Vi kallade det "krig"). Det skulle vara riktigt häftigt att som liten idag få vara en person i ett "riktigt" krig på datorn/konsollen o.s.v. Nu finns det tillgång till elektroniken och fantasierna behöver (tyvärr?) inte vara lika aktivt skapande som förr. På gott och ont.

Ett exempel kan vara Skyrim, att få springa runt och döda drakar måste ju vara med i många små barns fantasier.
Jag skulle gärna spela ett spel som Skyrim som liten när jag fick chansen, för att sedan när jag väl suttit min timme/timmar gå ut och leka och döda drakar med någon kompis(ar).

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem

lätt löst, Ta hans Padda/dator/teknikpryl göm undan ställ undan så han inte kan få tag på den, dra på dig ytterkläder och på med sådana på honom med, ge er ut på baksidan/gården/lekplats/stor gräsmatta och lek. Umgås lite med din Lillebror under dagarna du annars sitter vid datorn själv så får båda något positivt ut av det hela.

Regnar det/alternativt dåligt väder så släng fram legot/leksaker/bilbana/vad som helst som triggar hans Nyfikenhet som inte är teknikprylar och lek med honom! inte så svårt, det är ju hans Rätt som lillebror att få leka med sin storebror och din skyldighet som Storebror att leka med din lillebror iallafall tills han börjat skolan,.. sedan så brukar kompisarna komma mer och mer.

blev nästan en hel predikan men kontentan är Sitter du vid "datorn" sitter han vid "datorn"

//enRödjävel

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Hatar den här generationen, neka åtkomst. Enkelt. Kallas uppfostran. Se till att han inte får ha internet som leksak, det är inte en bra idé att låta småbarn ha sådan åtkomst enligt mig.

När jag var så liten hade jag aktionfigurer och lego, bästa jag visste. Han kommer snart vänja sig.
Lås datorn innan du går därifrån (nytt lösen också), går fort. Win + L.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Hatar den här generationen, neka åtkomst. Enkelt. Kallas uppfostran. Se till att han inte får ha internet som leksak, det är inte en bra idé att låta småbarn ha sådan åtkomst enligt mig.

När jag var så liten hade jag aktionfigurer och lego, bästa jag visste. Han kommer snart vänja sig.
Lås datorn innan du går därifrån (nytt lösen också), går fort. Win + L.

Du har så rätt......... Hallå 3år sitter vid datorn 1-3 h per dag... Borde nog kolla med föräldrarna ... har själv 2 kids på 4 o 2 ingen dator här inte... Det är jag som bestämmer inte barnen...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Skäggig legend

Jag är 23 och bor tillsammans med min sambo med planer om att bli på tjocken, nog med att den lilla parveln skulle ha inbygd GPS, i blöjan och keyfinder på alla dens leksaker - men aldrig att jag skulle låta honom/henne gå in i träsket av youtube, fan... det finns ju tamefan allt skit där! Eller bara massa skit, ska det vara datorer 24/7 ungen väljer så ska jag göra allt i min makt för att få det till programmering eller dylik.

Nja, din brorsa på 3år ska absolut inte sitta vid en dator. Ut och lek, föregå med gott exempel med att som någon annan här skrev: LEK MED PINNAR! Det bästa jag vet (och även ibland gör) är att verkligen leka krig med just pinnar. Små pinnar blir en M4A1 och en stock blir en Carl Gustav, kottar granater osv...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Alla dessa tips låter riktigt bra, har typ 3 lådor med lego + ett helt rum dedikerat för lek. Visserligen för när jag var liten menmen.
När han leker med bilar så är det ofta i köket, och då blir farsan sur på att han snubblar :S

Hur gammal är er far?

Hade jag haft egna barn (har inga än) så hade det inte
varit snack om nån dator vid tre års ålder. Inte heller någon
platta eller mobil. Lego och/eller andra leksaker, samt ut o lek!
Lego hjälper till med kreativt tänkande också.
Man bör inte växa upp med dator/TV/platta... :-\

EDIT: Ta dina föräldrar i öronen och säg att: nu tycker jag att hela familjen ska hitta på
något tillsammans, utomhus!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Detta var en rolig tråd

*BIG WALL OF TEXT INCOMING*

Själv är jag 28 år och har en son som fyller 5 i sommar. När han var 2 år lärde han sig hur Youtube fungerar, när han var 3 år började han lära sig själv hur man skriver sökord på Youtube för att få fram det han ville titta på. Nu 4 år spöar han skiten ur mig på Super Mario Bang Bros (Wii), klarar ut Skylanders med ögonbindel och spelar onlinespel med kompisar på PC (typ Club Penguin osv.). Han gillar även Netflix på Xbox360 och browsar runt och söker där efter vad han vill se. Han är också medveten om att det är just på Xbox360 man ska köra Netflix och inte på Wii, då bildkvalitén är bättre.
Periodvis sitter han mycket vid TV/PC/Konsol, men han är också ute och leker med kompisar till klockan 19 på kvällarna (slåss med pinnar, cyklar, sandlåda, fotboll, younameit), när han lekt klart gillar han att varva ner framför TV/PC en timme innan det är läggdags.

När jag var liten lekte man antingen inne eller ute, antingen med leksaker eller typ pinnar eller lekte lekar. Thats it. MEN det fanns ju inte heller några alternativ.
Lek utomhus behöver inte vara bättre än dataspel bara för att det råkar vara utomhus. Det finns forskning som visar att barns kognitiva förmåga kan utvecklas väldigt effektivt framför en dator eller surfplatta. Likaså är det oftast lättare för barn att lära sig läsa och skriva/stava m.h.a. dator/platta. Naturligtvis kräver detta någon form av aktivitet från barnet, passivt tittande på Gagnamstyle är kanske inte så lärorikt.
Vad jag vill komma fram till är: att sitta vid datorn är inte alla gånger dåligt, det beror på vad barnet gör med datorn. Det ÄR nya tider, och den nya generationen barn har fler möjligheter än vad många av oss hade när vi var små. "Det var bättre förr"-argumenten håller inte alla gånger. Att slåss med en pinne på polaren är inte nödvändigtvis bättre än att spöa polaren i något tv-spel.

TL;DR Sänk volymen, sätt igång ett lärorikt spel åt brorsan. Om ett år låter du honom farma wow-guld eller whatever.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

"När han leker med bilar så är det ofta i köket, och då blir farsan sur på att han snubblar :S"

Varför skaffar man sig barn om man inte vet vad det innebär?

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Inaktiv

Ska bli intressant och se lite bättre studier på människors utveckling, datatiden/konsoll-lekande vs. "ut i skogen ungjävel"..

Tycker man ser skillnader redan nu som är intressanta...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av atreyu:

"När han leker med bilar så är det ofta i köket, och då blir farsan sur på att han snubblar :S"

Varför skaffar man sig barn om man inte vet vad det innebär?

Kanske pappan vet vad det innebär att snubbla och råka trycka in........................ = ännu en unge på gång.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kanske pappan vet vad det innebär att snubbla och råka trycka in........................ = ännu en unge på gång.

Haha, gjorde min dag på jobbet. [

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Skrivet av Mack3h:

Såg den, men detta handlade inte som spel även om problemet är likadant

Ska prova nr.1

Netlimiter vet inte jag hur det funkar

Lär dig då, löser ett problem, det andra fixas om du sänker volymen på datorn, alternativt volymen på själva webbläsaren(tryck på ljudikonen nere till höger sen mixer, där kan du ställa in volymen för diverse applikationer).

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Hur kan man låta en 3 åring sitta vid datorn!? Han ska utöva kreativitet och inte sitta och bli helt hjärndöd framför film/klipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Tjena! Jag har då en lillebror på drygt 3 år som sitter så ofta han kan (4-5h/dag) vid youtube och kollar massa filmer i HD. Detta är ganska irriterande eftersom det 1. Stjäl all bandbredd och 2.Han har högsta ljud på så det hörs intill mitt rum.

Jag har försökt snacka med mina föräldrar men då drar de bara att jag också sitter vid datorn mycket. Jag vet att pappa kommer bli väldigt sur när brorsan växer upp och bara sitter hela tiden. Vad ska jag göra?

efter att ha läst lite i tråden verkar det som att ni kanske har djupare problem än bara ett överdrivet datoranvändande. Tag kontakt med kuratorn på din skola, beskriv problemet så kanske hon/han kan hjälpa dig/ditt syskon/dina föräldrar.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Tjena! Jag har då en lillebror på drygt 3 år som sitter så ofta han kan (4-5h/dag) vid youtube och kollar massa filmer i HD. Detta är ganska irriterande eftersom det 1. Stjäl all bandbredd och 2.Han har högsta ljud på så det hörs intill mitt rum.

Jag har försökt snacka med mina föräldrar men då drar de bara att jag också sitter vid datorn mycket. Jag vet att pappa kommer bli väldigt sur när brorsan växer upp och bara sitter hela tiden. Vad ska jag göra?

Han är 3 år! Bryt mönstret snabbt så han inte blir fast i youtube dopaminet!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Försök annars att få han att bli intresserad av programmering om han inte vill bort ifrån datorn.

Detta är ju då dina egna åsikter om problemet, Om ungen sitter framför datorn och leker så skall det inte vara en så stor skillnad som att inte vara framför datorn och t.ex leka med lego istället. Lite tråkigt att se personer som inte ser att människan går framåt i utveckling hela tiden, förr så lekte man med pinnar & lego, nu leker man med datorer.

Delvis mina egna åsikter, men det är säkerställt genom forskning att för mycket tid framför skärm kan hämma utvecklingen. Vilket BVC informerar föräldrar om flera gånger. Jämförelsen med lego är direkt felaktig, vilket man vet om man faktiskt läst in sig på området.

Så nej, det handlar inte om bakåtsträvande, det handlar om att undvika vanvård av barn. Man tillgodoser inte de behov som ett barn stadd i utveckling faktiskt har.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Säg åt han att flytta sig från datorn och om han inte lyder så klappar du till honom, då kommer han garanterat flytta på sig. Du måste visa att det är du som bestämmer.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk

Får man fråga hur han kan förstå hur man använder youtube? han kan ju knappast stava bra till det han vill se...

Permalänk
Medlem

Tre år gammal och sitter fyra timmar per dag framför datorn? Inte bra.
Men det ska gå att begränsa hans nät åtkomst med program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Släng på ett vettigt spel där han lär sig någonting istället. Mulle Meck bygger bilar/båtar t.ex

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Det vettigaste hade varit om dina föräldrar antingen sätter timer på routern, eller kör på regeln "Vara ute lika mycket som man sitter vid datorn".

Då jävlar kommer ungarna vara ute mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Räcker byta ISP till Telia

Tvärtom för mig, den enda operatör som man kan få ut någon form av bandbredd där jag bor :/

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Har gjort det, men det funkar inte så ofta

Så fort jag snackar med mina föräldrar så hänvisar de till att jag sitter vid datorn också, även om skillnaden är 10 år

EDIT: koppla ur cpufläkten är inget alternativ eftersom det är föräldrarnas dator

Vänta lite här nu.. 3 år och han får bestämma över dig?

"jag har försökt". Det är väl bara rycka iväg brodern och låta han grina på rummet om inte annat duger. Låter du han ha headset så får han fortfarande ha högt och sitta vid datorn. Installerar du en netlimiter så märks inte några större skillnader för din bror.. MEN fortfarande är det "ungen" som bestämmer (att han ska sitta vid datorn om han vill) <--- vilket är HELT fel.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elklazor:

Tvärtom för mig, den enda operatör som man kan få ut någon form av bandbredd där jag bor :/

Telia har dock extremt mycket problem med Youtube. Spelar ingen roll om det är adsl eller fiber.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Så fort jag snackar med mina föräldrar så hänvisar de till att jag sitter vid datorn också, även om skillnaden är 10 år

Du kanske också borde ut o leka lite. Samt, varför skaffat du själv inte ett par hörlurar som dämpar ljud som kommer utifrån?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Banänäbrääken:

Programmering??? Han är 3 år FFS

min bror lärde mig programmera när jag var vid den ålden, säger ju inte att jag satt å gjorde monster projekt men jag gjorde något konstruktivt som jag fick nytta av i framtiden

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv

Undra hur många "likes" denna tråd har allt som allt ?