Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

Men sitter du mer än honom? Om han leker med vänner eller leksaker ibland och inte sitter vid datorn varje dag så är det väl ingen fara. Men om han sitter varje dag är det inte bra. Men låt honom sitta vid datorn ibland, eller förstöra han ditt internet helt?

Vänner är det sällan att han leker med, bara på dagis. Internet förstörs inte helt men jag oroar mej för hur han blir när han växer upp...
När jag var tre så var typ det bästa jag visste att få nya leksaker

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

men kom igen... grabben e en treåring. hur kan man resonera med en treåring? be en treåring välja något? Släng fram det han skall ha i stället?

Sen 1 -2 timmar är väll inte mycket att hänga upp sig på och mer ok man var ju mållös om tiden du skrev tidigare. Det är väll bara att passa på att själv göra något annat den tiden... träna och dona på med något.

Du kan väll inte mena att det skall vara tyst så att du kan spela dator? Lever man med människor så får man tåla en del tills dan man flyttar hemifrån. Däremot det där med ljudnivån kan nog diskuteras... Bäst än nog om bägge kan ha en rätt låg volym.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Make.Sense:

2: Netlimiter, ge honom extremt låg bandbredd så att YouTube blir odrägligt långsamt.

Räcker byta ISP till Telia

Skrivet av Mack3h:

Alla dessa tips låter riktigt bra, har typ 3 lådor med lego + ett helt rum dedikerat för lek. Visserligen för när jag var liten menmen.
När han leker med bilar så är det ofta i köket, och då blir farsan sur på att han snubblar :S

Bandbredd: Kan ni inte uppgradera ert bredband? Verkar ju slött om det inte klarar av youtube.

Ljudnivån: Skaffa ett par ljuddämpande hörlurar men allra helst borde dina förälder växa upp och ta deras ansvar. Fan att jag hade accepterat att en unge på 3 år förstör för alla andra (om ljudnivån nu är så hög som du beskriver)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Snackade med päronen nu och de sa att han skulle göra mer annat nu eftersom mamma pluggar. Tack för alla fina ideer!

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Den enda anledning att föräldrarna låter det fortgå, är att de är trötta och tycker det är underbart att ungen underhåller sig själv. Men det är absolut inte någon lämplig eller bra åtgärd i så många timmar. Däremot kan det vara en effektiv och enkel metod att muta honom med när han är halvtrött och kinkig (oftast pga. trött eller hungrig, men likväl brukar distraktioner fungera väl för att bryta dåliga mönster om han är hungrig, är det trötthet är datorn kanske det värsta åtgärden då man endast skjuter upp bråket).

Är bara så att föräldrarna behöver vara mer auktoritära och sätta lite begränsningar för din lillebror, och förmodligen även för dig. Lägg några extra timmar och... hmm..? Räkna igenom all matte som du kan hitta, är övertygad om att du snart kan ha hunnit upp ett par årskurser i förväg och kanske få ut något extra av ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

lillebror på 5 år sitter vid sin ipad

Sånt här gör mig lite illamående. "alla kompisar har en ipad jag måste med ha pappa", något i den stilen.

Barn blir t.o.m mobbade om de inte har en iphone/ipad, av andra barn.

Sverige i ett nötskal.

Måste tillägga att du inte ska ta det för personlighet, mer lite konkret, väldigt sorglig, fakta hur det ser ut idag.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Sånt här gör mig lite illamående. "alla kompisar har en ipad jag måste med ha pappa", något i den stilen.

Sverige i ett nötskal.

Måste tillägga att du inte ska ta det för personlighet, mer lite konkret, väldigt sorglig, fakta hur det ser ut idag.

håller med dig helt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om han vägrar släppa ifrån sig datorn efter du har fösökt med allt oavnstående så kan du ju värva honom till något spel i sista fall. När jag var liten så gillade jag Anki och pytte spelet. (alltså) Det var en rolig tid.
(Jag var inte 3 år när jag spelade det, och jag tycker inte att han borde vara vid datorn så mycket vid bara 3 år. Men om han forsätter att kolla youtube i flera år så kan du introducera honom till spelens värld i lite äldre ålder.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Snackade med päronen nu och de sa att han skulle göra mer annat nu eftersom mamma pluggar. Tack för alla fina ideer!

ifall han ska ha något o göra utomhus varför inte någon radiostyrd truck/bil ?
t ex

http://www.jula.se/radiostyrd-bil-minimonster-960120
och laddningsbara batterier (dosan behöver 9 volt dock och det kan nog vara bra och köpa med två tre st ifall han nu lämnar ifrån sig med dosan igång )
lås även den interna diffen med lite lim så klarar den nog lite extra utan att fastna allt för ofta...

eller lite värre (kan han köra rc utan större problem så tycker jag ni tar och köper denna ^^)
http://www.pixmania.se/se/se/12601930/art/carrera/red-jumper....
20 km/h litiumbatteri som laddar på en timme ungefär 2,4 ghz så det är störningsfritt :3

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Falcon Punch

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men tycker det är skrämmande att så många unga barn får sitta vid datorn?! Iofs var det annorlunda när jag var ung, men inte fick jag sitta vid datorn för än jag var 12-13år iaf.

Skulle aldrig låta mina ungar (när jag får dem) sitta vid datorn, eller leka med mobiltelefoner etc när dom är så unga. Ut o lek istället!

Klart det är bra o lära sig använda datorer etc, men det gör man ju ändå! Jag räknas nog som ganska "bra på datorer och sånt", och jag hade ingen egen dator förän jag gick andra året i gymnasiet, så det argumentet faller ju lite!

I övrigt tycker jag att det är ett j'vla oskick att hålla på o lägga limits etc på nätverk, om det inte är en eget. Betalar du inte för bredbandet, skall du inte in o mecka! snacka med dina föräldrar om det, dom får avgöra om dom vill begränsa bandbredden etc. Dyker upp för mycket trådar från unga killar som tycker att dom har mer rätt till internet än resten av familjen, trots att dom inte betalar en spänn.

(Nej jag är inte en gammal surgubbe, bara 25, men helt säker på att jag kommer bli en:))

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Köp Bionicle, Absolut det roligaste finns http://bionicle.lego.com/sv-SE/default.aspx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Sverige i ett nötskal.

Jag mobbade dom som hade en CrApple xD..

Vilket argument dom än hade så hade jag ett bättre som motverkade deras..:D

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Lego city går hem hos barn vet jag.

Permalänk
Medlem

En treåring? Är väl bara lyfta ungen, säga åt honom att "Nu bygger vi legohus!".
En treåring resonerar man inte med.

Sitter du då, hans storebror och förebild, fast vid datorn hela tiden så verkar det ju för honom okej att spendera hela dagarna där.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Dra med ungen ut så han får leka lite. Det bästa man visst när man var liten var att springa i skogen och fäktas med pinnar tills farsan kom och hämtade rätt på'n. Kan ju aldrig vara bra och sitta vid datorn så mycket i den åldern.

Permalänk
Medlem

Att ett barn i den åldern sitter mer än 1h om dagen framför en skärm (dator/tv/platta/mobil) är oroväckande, det kan vara direkt hämmande för hans utveckling.

4-5h om dagen framför youtube känns för mig som vanvård från föräldrarnas sida, det är närmast sjukt.

Det får du gärna använda som argument för att få bort din lillebror från datorn, hoppas det hjälper.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

1. Ge han en yoghurt eller nåt skit han gillar som är skitsvårt att öppna. Detta kommer troligen resultera i att han drar och öppnar den uppochned, drycken rinner ned från bordet, in i chassit och pajar komponenterna. Då får han ju instantban från datorn i några år:)
2. Installera netlimiter och fixa så att det tar ett år för han att ladda in en 240p video
3. Installera virus på datorn, så tror de väll att det den bror som laddat ner det

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig! Jag tror du och jag är kloner ^^ Jag är nog i exakt samma situation. Farsan gillar inte att man sitter vid datorn men låter min lillebror sitta vid sin egen dator för att det är bekvämare.

Min lillebror (6 år) sitter vid datorn/tvn relativt ofta men om dom sitter 1-2 timmar någon dag så skall man inte oroa sig! Fast 3 år... det är lite ungt för att surfa runt på youtube eftersom det finns en hel del kontroversiella saker som inte ligger bakom 18 års spärr...

Min lillebror vet inte enns hur man öppnar en hemsida (förutom spel sidan som han hittar sina spel på). Det blir nog bra serru! Om det blir värre så lär dina föräldrar ingripa, även om det verkar just nu som om dom är inkapabla till att se sådant här så är dom fortfarande föräldrar och dom märker när något är fel

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk

LEGO MINDSTORMS!!! För att förbereda honom på programmeringen du vet

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast

Det skulle ju vara roligt att dra ett "På min tid"-tal här men ärligt talat så köpte vi vår första dator redan när jag var 4 år och jag satt en hel del vid den men inte fan satt jag i 5 timmar och jag spelade ju också bara simpla Single Player spel. Jag kan nog ha suttit 1-2 timmar per dag och vissa dagar 0 men hade jag fötts i modern tid hade jag nog varit den här ungen för man kunde ju inte riktigt göra så mycket på en Windows 98-dator utan Internetuppkoppling

Det är en 3-åring vi pratar om... Hur svårt kan det vara egentligen? Det finns alla möjliga "Föräldrakontroll"-hjälpmedel och att han drar upp volymen högt är ju enkelt att fixa då han (Antagligen?) inte vet hur man ändrar ljudet i operativsystemet än så det är ju bara att sätta den ljudvolymen jättelågt och låta han hålla på med högtalarnas ljudkontroll hur mycket han vill

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Om dina föräldrar kör med attdu också sitter för mycket framför datorn, varför inte bara lägga fram det som så att du är orolig att han spenderar för mycket tid framför datorn med så hög volym i sin ålder, att du vill ha hjälp att övertyga din lillebror att göra något annat TILLSAMMANS med dig. Som andra har sagt, lyckas du bara få honom att börja sysselsätta sig med något annnat som lego, så kommer han nog inte gå tillbaka till datorn även efter en längre tid när du har gått igen.

Dina föräldrar kan knappast klaga försvara det fortsatta beteendet med att du sitter för mycket framför datorn själv, om du vill att ni BÅDA ska göra något annat för en stund.

Permalänk

Jag är inte ens 16, men detta tycker jag känns som ett underligt beteende. Är det så här små barn spenderar sina dagar? Som många redan sagt så spenderade jag mina dagar med Lego, pinnar, gräsmattor och sandlådor, jag menar, vi skaffade inte ens Internet innan jag fyllde 11. Det var klart att jag satt hemma hos kompisar och spelade WoW då och då, men aldrig hemma själv. Jag var kanske någon form av minoritet, men min 10-åriga lillasyster spenderar mer tid på sitt rum med dockor och lego än hon spenderar vid sin dator. Som sagt, vi är kanske en konstig familj?

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Nu är jag inte mer än drygt 20, men va fan. Det var bättre förr.
Är detta normen numera? När jag var tre var det bygga sandslott, leka med bilar, slåss med pinnar, gud vet vad.

Menmen, det finns lite alternativ.
1: Stäng av honom helt och hållet via routern (MAC-filtrering eller så), men då antar jag det blir ett jävla liv.
2: Netlimiter, ge honom extremt låg bandbredd så att YouTube blir odrägligt långsamt.
Detta gör honom bara en tjänst. Installera det och försök dig på att konfigurera det. Till slut lär han göra som alla
andra normala treåringar.
3: Ta någon komponent eller något så att datorn slutar fungera helt, men då antar jag att det återigen kan bli ett jävla liv.
4: Netlimiter kan du också begränsa tiden tror jag. En timme max eller något.
5: Ta någon timme någon dag och visa honom runt på andra roliga aktiviteter bortanför en datorskärm.

Nu är detta inte bara riktat till dig men "göra som alla andra normala treåringar" Hur fan kan du säga så? Visst är det som du säger, JA det är nya normen, vi lekte med pinnar och bilmattor när vi var små för det var det som fanns då.
När inte bilmattor fanns lekte man väl med kottar och stenar. Nu är tillgången väldigt stor på internet via surfplattor, telefoner, datorer osv. Då är det ju det dom leker med. Så kom inte här och säg att hans lillebror är onormal på något sätt för jag ser dagligen mammor och pappor som ger sina barn sin smartphone att spela spel på. Nu kanske du inte menar så men blev lite upprörd när du skrev "som andra normala". Dina tips 4 och 5 kan jag däremot tycka låter rimliga och ställer mig bakom din åsikt.
Trevlig kväl
Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Nu är detta inte bara riktat till dig men "göra som alla andra normala treåringar" Hur fan kan du säga så? Visst är det som du säger, JA det är nya normen, vi lekte med pinnar och bilmattor när vi var små för det var det som fanns då.
När inte bilmattor fanns lekte man väl med kottar och stenar. Nu är tillgången väldigt stor på internet via surfplattor, telefoner, datorer osv. Då är det ju det dom leker med. Så kom inte här och säg att hans lillebror är onormal på något sätt för jag ser dagligen mammor och pappor som ger sina barn sin smartphone att spela spel på. Nu kanske du inte menar så men blev lite upprörd när du skrev "som andra normala". Dina tips 4 och 5 kan jag däremot tycka låter rimliga och ställer mig bakom din åsikt.
Trevlig kväl
Mvh Emil

Nu talar jag, som en Psykolog i vardande. 4-5h om dagen är inte normalt, det är i mitt tycke vanvård och kan hämma barnets utveckling. Jag har även två barn själv och det är inte på något sätt vanligt med så mycket användande av skärmar för barn i den åldern.

Så nej, det är ingen ny norm och nej det är inte okej.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Logga in på routern och spärra youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Förr i tiden lekte man med kottar, när jag var liten så lekte vi med bilar och lekte i skogen, idag använder man it.

Så är det bara, utvecklingen går frammåt. Har inte hört någon av mina barndomsvänner som faktiskt utvecklat syndromet fyrkantiga ögon, som det hotades med mycket då.

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att bestämma, mellan tex 18-19 är internet tillhängligt, för alla barn i familjen, övrig tid får man använda fantasin.

Permalänk
Medlem

Försök annars att få han att bli intresserad av programmering om han inte vill bort ifrån datorn.

Skrivet av Yorg:

Nu talar jag, som en Psykolog i vardande. 4-5h om dagen är inte normalt, det är i mitt tycke vanvård och kan hämma barnets utveckling. Jag har även två barn själv och det är inte på något sätt vanligt med så mycket användande av skärmar för barn i den åldern.

Så nej, det är ingen ny norm och nej det är inte okej.

Detta är ju då dina egna åsikter om problemet, Om ungen sitter framför datorn och leker så skall det inte vara en så stor skillnad som att inte vara framför datorn och t.ex leka med lego istället. Lite tråkigt att se personer som inte ser att människan går framåt i utveckling hela tiden, förr så lekte man med pinnar & lego, nu leker man med datorer.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Få honom intresserad av programmering eller något liknande, så kan han ju sitta vid datorn och du slipper att han slukar all bandbredd. Så tränar han ju sitt logiska och kognitiva tänkande samtidigt.

Programmering??? Han är 3 år FFS