partionering av hårddisk

Permalänk

partionering av hårddisk

tjena sweclockers, köpte min dator och byggde ihop den själv.. köpte av 1tb mekanisk hårddisk p.g.a budget.. tanken var att partionera den så jag la windows op på den ena och använda resten till spel m.m.
Men av någon anledning så skapades bara en partion på 97.6GB istället för 1tb, jag förstår att om jag vill ha 2 partioner med endast windows på ena så måste jag ominstallera hela datorn som jag har fattat det. men innan jag orkar göra det.
Så undrar jag om det skulle kunna gå att "låsa" upp dom resterande 902,4GB:n som finns på hårddisken som inte används?

Skulle vara tacksam för alla svar jag kan få!

//Dream

Permalänk
Medlem

Nej, du måste inte formatera om hela hårddisken för att partionera om hårddisken.
Antar att det är något sådant här du är ute efter?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/can-i-repart...

Permalänk
Inaktiv

Högerklicka på Den här datorn -> Hantera -> Disk hantering (Disk Management, vet inte riktigt vad det blir på svenska). Där kan du se alla diskar och partitioner och formatera dessa.

Sen har du nog lagt tråden i fel kategori.

EDIT: Vill du bara ha en partition tror jag du kan använda dig av tex. GParted på en live linux-dist för att expandera din Windows-partition.

Permalänk

det var det jag letade efter, och det funkade att låsa upp det oallokerade utrymmet. Frågan är om man ska flytta all program och spel m.m. till den andra eller slutar programen funka då? eftersom sökvägen ändras från //C: till //E: eller ska det funka? går det att låsa en partion också? Att man kan låsa den lilla partionen så man inte kan göra ändra/ta bort vissa windows filer m.m.?

Permalänk

@havsmonstret, goolade på partionering av hårddisk och det var någon som hade skapat en tråd snarlik som denna i denna del av forumet, trodde det var rätt ställe, ber om ursäkt till forum admin för detta.

Vad menar du med expandera windows partition?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamusento:

@havsmonstret, goolade på partionering av hårddisk och det var någon som hade skapat en tråd snarlik som denna i denna del av forumet, trodde det var rätt ställe, ber om ursäkt till forum admin för detta.

Vad menar du med expandera windows partition?

Du förlänger den första partitionen så den inkluderar det tomma utrymmet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Skapa en ny partition på de "resterande 902,4GB:n"

Permalänk

@Xfade, läste lite snabbt, fattade nu när jag läste det igen

@tuvok, har skapat en ny partition på de resterande 902,4GB:n nu med hjälp av de ovanstående!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamusento:

det var det jag letade efter, och det funkade att låsa upp det oallokerade utrymmet. Frågan är om man ska flytta all program och spel m.m. till den andra eller slutar programen funka då? eftersom sökvägen ändras från //C: till //E: eller ska det funka? går det att låsa en partion också? Att man kan låsa den lilla partionen så man inte kan göra ändra/ta bort vissa windows filer m.m.?

De slutar att fungera. Program måste installeras på den partition där de ska ligga, undantaget så kallade portabla program eftersom de inte lägger in något i registret.