Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Skrivet av MrHummf:

Sitter i liknade sists.. vill byta ut min ReadyNAS 104 mot denna maskin, återkom gärna med resultat. Hade tänkt köra just expenolog, för att ersätta readynas. Hur hade du tänkt köra system via ssd , usb eller ?

Vi får se vem som hinner först tänkte se om den blir billigare på BF rean i annat fall så blir det nog efter jul.
Min tanke var att köra det från en USB sticka eller med en SSD och USB adapter på det interna USB uttaget..
Xpenology har ett hyfsat forum som jag har skummat igenom lite och det verkar vara flera som använder HP´s lilla microserver och xpenology med gott resultat.

Mvh

Permalänk

någon som vet om detta minne passar till en hp proliant microserver gen 8??
http://www.ebay.com/itm/Samsung-8GB-2Rx4-PC3L-10600R-DDR3-133...

Permalänk
Medlem

@little_fraz:

"Form Factor: ECC Memory, Registered"

Det du söker är ECC UDIMM, (unregistered)

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

@little_fraz:

"Form Factor: ECC Memory, Registered"

Det du söker är ECC UDIMM, (unregistered)

Ok tackar för hjälpen 👍

Permalänk
Snusfri

Vart kan man köpa floppy till sata-power kabel i Sverige?
Har kikat på eBay men vill helst inte vänta 2-3veckor på att få en sådan kabel

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

nån som har bra tips på billiga/bra minnen som passar till en hp microserver
gärna från svenska butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

nån som har bra tips på billiga/bra minnen som passar till en hp microserver
gärna från svenska butiker

Kingston KTH-PL316E/8G (8GB DDR3 1600 MHZ) står som förslag i första posten kostar ca 650 pix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

nån som har bra tips på billiga/bra minnen som passar till en hp microserver
gärna från svenska butiker

Jag köpte dessa.
http://cdon.se/hemelektronik/kingston-ddr3-pc12800-1600mhz-hp...

Permalänk
Medlem

Kanske lite halv-OT men jag väljer att posta här istället för att skapa en ny tråd. I korta drag: har en Microserver Gen8 som seedbox men har fått slut på hårddiskutrymme och behöver någon typ av NAS. Enda kruxet är att jag behöver kryptera diskarna med Veracrypt, alltså funkar inte FreeNAS utan behöver någon form utav ubuntu-burk.

Är det möjligt att bygga en ubuntumaskin och dela ut diskarna via Samba och ladda ned till dessa via rTorrent på servern? Någon som har koll på detta, finns det en enklare lösning? Kan man mounta network shares i ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Kanske lite halv-OT men jag väljer att posta här istället för att skapa en ny tråd. I korta drag: har en Microserver Gen8 som seedbox men har fått slut på hårddiskutrymme och behöver någon typ av NAS. Enda kruxet är att jag behöver kryptera diskarna med Veracrypt, alltså funkar inte FreeNAS utan behöver någon form utav ubuntu-burk.

Är det möjligt att bygga en ubuntumaskin och dela ut diskarna via Samba och ladda ned till dessa via rTorrent på servern? Någon som har koll på detta, finns det en enklare lösning? Kan man mounta network shares i ubuntu?

Japp du kan mounta det utan problem under linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna servern kommer vara med i Black Friday rean? isåfall får ni gärna säga till om ni ser den någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Någon som vet om denna servern kommer vara med i Black Friday rean? isåfall får ni gärna säga till om ni ser den någonstans

Om du inte sett det kostar den 1799:- just nu på Dustin.
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Permalänk
Medlem

1499 kostar den nu

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@issue:

Säker på att du inte valt företag, och ser priset utan moms?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@issue:
Hejsan!

Vart då? priset är inte exkl. moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

@issue:

Säker på att du inte valt företag, och ser priset utan moms?

Skrivet av keyser_01:

@issue:
Hejsan!

Vart då? priset är inte exkl. moms?

inte säkert på något satt på tåget sådär oskäligt tidigt och såg i tipstråden med angivet pris 1499.. men ja, klickar jag nu vidare så hamnar jag hos dustin exkl moms.. förlåt för förvirrningen =(

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

@issue: ingen fara, tack ändå för tipset

Permalänk
Medlem

Nu har jag en fråga till er alla från alla mig.

jag funderar på att slå till på en sån här nu, efter många om och men och jag tänker endast ha den som lagring (till en början) men jag vill ha lite tips samt komma med några av mina krav och jag hoppas att ni kan hjälpa mig hitta rätt.

Jag funderar på att köra antingen nas4free/freenas från en usbsticka, sen gör jag 4x mekaniska diskar och en SSD som cache istället för att ha en odd.
Alternativet är server2016 som får rulla på SSD och så skapar jag en storage pool av dem mekaniska.

Kraven:
iSCSI. Nu vet jag inte om det finns ett namn för detta men jag MÅSTE kunna dela ut samma LUN till 2+ maskiner i ett cluster, det ska alltså vara cluster shared storage. Min nuvarande NAS tillåter bara en anslutning till en LUN i taget vilket gör att den inte fungerar som jag vill.
Uttökning, jag kommer börja min lagring med 4x1tb diskar, jag MÅSTE kunna ersätta diskarna en efter en för att utöka lagringen utan att behöva bygga om hela raiden.

Har ni några tips?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Grunnat lite nu på morgonen, och kommit fram till att det kanske är läge att ersätta filservern hemma trots allt, som är ihopsatt av allsköns gammalt skrot jag inte riktigt litar på. Microservern är ju inte så himla dyr, och CPU-mässigt lär även en sketen IB-Celeron piska en Athlon II X2 240E, och borde därmed också orka serva gigabitspeeds över Samba. Tror det kan bli bra.

Några frågor uppkommer:

1) Är det någon som öppnat nätagget, och har något begrepp om dess kvalitet? Vad är det för kondensatorer i det? Rejält tilltagna gjutna kylflänsar, eller pressat plåtcrap? Vad ger det för allmänintryck?

2) Tänkte köra en CLI only-installation av vanilla Debian x64 på maskinen. Inga problem eller? Drivers till all relevant hårdvara finns? Orkar inte med en massa speciella och begränsade serverdistar eller överdrivet mycket pill för att få igång det.

3) Var hamnar hårddiskarna temperaturmässigt? Någon som orkar dumpa smartdata på en server som varit igång ett par dagar? smartctl -a <hårddiskens devicename> om ni kör någon Linuxdist.

@issue:

Hehe, shit happens, som man säger

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Grunnat lite nu på morgonen, och kommit fram till att det kanske är läge att ersätta filservern hemma trots allt, som är ihopsatt av allsköns gammalt skrot jag inte riktigt litar på. Microservern är ju inte så himla dyr, och CPU-mässigt lär även en sketen IB-Celeron piska en Athlon II X2 240E, och borde därmed också orka serva gigabitspeeds över Samba. Tror det kan bli bra.

Några frågor uppkommer:

1) Är det någon som öppnat nätagget, och har något begrepp om dess kvalitet? Vad är det för kondensatorer i det? Rejält tilltagna gjutna kylflänsar, eller pressat plåtcrap? Vad ger det för allmänintryck?

2) Tänkte köra en CLI only-installation av vanilla Debian x64 på maskinen. Inga problem eller? Drivers till all relevant hårdvara finns? Orkar inte med en massa speciella och begränsade serverdistar eller överdrivet mycket pill för att få igång det.

3) Var hamnar hårddiskarna temperaturmässigt? Någon som orkar dumpa smartdata på en server som varit igång ett par dagar? smartctl -a <hårddiskens devicename> om ni kör någon Linuxdist.

@issue:

Hehe, shit happens, som man säger

2. Om du tänkt att MDADM eller motsvarande i Linux kör du med fördel SATA kontrollern i AHCI läge. Då är det bara vanliga Intel drivers som behövs vilket bör vara med i valfri Linuxdist värd namnet. Sedan kan det vara trevligt att lägga på lite agenter m.m för att få iLO integreringen att lira fint.

3. Eftersom diskarna sitter längst fram och luften går genom hårddiskburen blir diskarna i regel väldigt svala och fina. Förutsatt att luften in är sval. Har dock sålt min Gen8 så jag kan inte kolla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

2. Om du tänkt att MDADM eller motsvarande i Linux kör du med fördel SATA kontrollern i AHCI läge. Då är det bara vanliga Intel drivers som behövs vilket bör vara med i valfri Linuxdist värd namnet. Sedan kan det vara trevligt att lägga på lite agenter m.m för att få iLO integreringen att lira fint.

3. Eftersom diskarna sitter längst fram och luften går genom hårddiskburen blir diskarna i regel väldigt svala och fina. Förutsatt att luften in är sval. Har dock sålt min Gen8 så jag kan inte kolla.

Har väl inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med RAID, men i min nuvarande server kör jag diskarna rätt av i AHCI mode. Ingen SW-RAID. Det rör sig om en SSD med systemet, och fyra mekaniska drives för lagring. Optimalt hade jag ju kört samma konfiguration i Microservern till en början, men har förstått att det är problematiskt att boota från driven man kopplat in på den sista SATA-porten (vilket skulle bli SSD:n med systemet i mitt fall) när man kör i AHCI mode. Visst, går väl att komma runt genom att köra GRUB på en USB-sticka och chainloada SSD:n, men ja, är öppen för alternativ såhär tidigt i planeringsstadiet.

Har generellt sett nollkoll på "riktiga" servergrejer, så det kommer bli lite av en resa för mig. Kul att lära sig något nytt. Med det sagt, så inser du att agenter och iLO-integrering inte säger mig mycket alls Kommer nog få läsa på en del, och köra maskinen experimentellt med några andra drives innan jag tar den i produktion så att säga.

Ah, lysande, precis vad jag ville höra. Kör en ganska sträng kylningsregim när det kommer till hårddiskarna, vill helst hålla dem 5 och absolut inte mer än 10 grader över omgivningstemperaturen. Tror det är nyckeln till att jag inte haft några hårddiskhaverier alls sen en GXP60 (Deathstar) i början av seklet

Tack för svar!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hur använder man HP SP?

@Deejay_Alive:
Tack för länken.
Har 3 st. microservrar Gen8.
Hur använder man servicepacket?
Tack

Permalänk
Medlem

Nätaggregat

@kaput:
Hade problem med en av mina servrar. Den ville inte hålla kvar mina HDD i drift.
Visade sig vara fel på nätaggregatet. Fick ett nytt av HPE som jag dock fick byta själv. De har lite problem med dem och det jag fick var på 200W, det gamla var på 150W.

Permalänk
Medlem

@håkanp:
1. Boota med ison, antingen via att montera den via iLO eller bränn den på lämpligt media tex usb sticka?
2. Montera den i OS, tex windows för att få OS specifika drivers/program.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av håkanp:

@kaput:
Hade problem med en av mina servrar. Den ville inte hålla kvar mina HDD i drift.
Visade sig vara fel på nätaggregatet. Fick ett nytt av HPE som jag dock fick byta själv. De har lite problem med dem och det jag fick var på 200W, det gamla var på 150W.

Mjo, ibland får man väl måndagsex antar jag. Du öppnade det aldrig, eller fick någon uppfattning om vad man valt för komponenter?

Nice att få ett större agg i övrigt, alltid skönt med lite marginal, speciellt så om man tänkt uppgradera CPU:n

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: I och med att det skulle returneras så kunde jag inte öppna den.
Just nätagg. har det varit problem med och kanske därför som man får större då man byter.
Just i den servern sitter det nu en 1260L.

Permalänk
Medlem

Så, fick min nya lilla leksak idag (Microserver gen 8). Tryckt i ett SD-kort jag tänkte lägga bootloadern på, annars har jag inte installerat någon hårdvara. Försöker nu installera HP SPP 2016.10 - tack för länken @Deejay_Alive - från en USB-sticka jag skrev med verktyget som är inkluderat i .iso:n.

Servicepackinstallern såg ut att tugga sig igenom firmwareuppdateringen - var tyvärr inte jätteuppmärksam på detaljerna i och med att jag hamnade i telefon - och nu har den stått och visat skärmen "Please wait, analyzing system..." en dryg timma. Muspekaren går fortfarande att flytta på, så det lär väl inte röra sig om en totalkrasch. Ser inga tecken på aktivitet från diverse lysdioder på moderkortet, etc.

Noterade att installern visade samma skärm innan den drog igång med uppdateringarna. Vad jag inte vet är om den gör någon slags "mellananalys" innan den ger sig på nästa grej. Det är första gången jag alls kör HP SPP, så har ingen koll på installationsproceduren.

Några idéer om lämpliga åtgärder? Finns det något att testa utöver att starta om maskinen?

Edit: klotade om maskinen efter att ha kommit hem från middag och några öl, och börjar nog inse att "firmware" inte avser BIOS som jag trodde först, utan firmware för diverse hårdvara, typ nätverkskort etc, till OS:et. Som sagt, blir nog en resa för mig det här, inte rört serverhårdvara på säkert 15 år. Kan nog bli en och annan dum fråga från det här hållet innan den där maskinen är up and running

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

YES!!!

Prestandaproblemen (skrivning till disk) som plågat microservern (med diskarna i AHCI-läge) verkar lösta i och med HP's customized image 6.5! Woohoo!!!

https://my.vmware.com/web/vmware/details?downloadGroup=OEM-ES...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

YES!!!

Prestandaproblemen (skrivning till disk) som plågat microservern (med diskarna i AHCI-läge) verkar lösta i och med HP's customized image 6.5! Woohoo!!!

https://my.vmware.com/web/vmware/details?downloadGroup=OEM-ES...

ja rätt drivrutiner är ju inte fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

ja rätt drivrutiner är ju inte fel

Dom verkar ha uppdaterat hpvsa eller vad den nu heter till version .102 och det verkar göra susen. Över .088 och upp till och med .100 var ju skit.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX