Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Sata-snurrdiskar rättar inte svårlästa sektorer eller relokerar dessa per automatik - dvs. lyckas man läsa en sektor efter 119 försök så anses sektorn OK och inget mer görs - tills man läser samma sektor igen och det är samma problem. Så har det varit på PATA-system sedan början och det har inte blivit bättre med SATA eftersom det fortfarande är ATA-diskar, inte SCSI...

Det enda tillfället en dålig sektor reallokeras till en friskare sektor i ett PATA/SATA-disk är vid en skrivkommando (utifrån!) och om verifieringen misslyckas även efter några omskrivningsförsök och bara vid det tillfället reallokeras det, aldrig annars.

Med andra ord att läsa en diskyta på en SATA-disk genom att läsa från sektor noll till slut 'fräschar' inte upp en diskyta eller reparerar lite halvdåligt svårlästa sektorer på vägen utan all lämnas orört tills den dagen man har en trasig sektor och då är det försent med några räddningsaktioner. Det finns heller inget som indikerar om en sektor är halvdålig typ att det är värde i någon register, det enda man har att gå på är om läshastigheten sjunker - dvs kräver mer än 1 skiv-varv för att läsas och då är det redan så dåligt att det är på gränsen läsbar sektor...

Skall man ha automatisk uppfräsning av halvdåliga sektorer - läskontroll av sektorerna av diskyta med reducerad känslighet på läshuvudet för att känna av vekare sektorer etc. när disken inte används, utökad ECC etc. så blir det att titta på SAS-diskar.

---

Önskar man en uppfräschning av sektorer på SATA-disk så måste man själv leta fram program som läser en block av sektorer på en SATA-disk och sedan _skriver_ tillbaka samma data på samma sektorer på disken - det är enda sättet att få uppfräschning och ev. dåliga sektorer som inte blir bättre efter en omskrivning - sållas bort mha. reallokering

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Sata-snurrdiskar rättar inte svårlästa sektorer eller relokerar dessa per automatik - dvs. lyckas man läsa en sektor efter 119 försök så anses sektorn OK och inget mer görs - tills man läser samma sektor igen och det är samma problem. Så har det varit på PATA-system sedan början och det har inte blivit bättre med SATA eftersom det fortfarande är ATA-diskar, inte SCSI...

Det enda tillfället en dålig sektor reallokeras till en friskare sektor i ett PATA/SATA-disk är vid en skrivkommando (utifrån!) och om verifieringen misslyckas även efter några omskrivningsförsök och bara vid det tillfället reallokeras det, aldrig annars.

Med andra ord att läsa en diskyta på en SATA-disk genom att läsa från sektor noll till slut 'fräschar' inte upp en diskyta eller reparerar lite halvdåligt svårlästa sektorer på vägen utan all lämnas orört tills den dagen man har en trasig sektor och då är det försent med några räddningsaktioner. Det finns heller inget som indikerar om en sektor är halvdålig typ att det är värde i någon register, det enda man har att gå på är om läshastigheten sjunker - dvs kräver mer än 1 skiv-varv för att läsas och då är det redan så dåligt att det är på gränsen läsbar sektor...

Skall man ha automatisk uppfräsning av halvdåliga sektorer - läskontroll av sektorerna av diskyta med reducerad känslighet på läshuvudet för att känna av vekare sektorer etc. när disken inte används, utökad ECC etc. så blir det att titta på SAS-diskar.

---

Önskar man en uppfräschning av sektorer på SATA-disk så måste man själv leta fram program som läser en block av sektorer på en SATA-disk och sedan _skriver_ tillbaka samma data på samma sektorer på disken - det är enda sättet att få uppfräschning och ev. dåliga sektorer som inte blir bättre efter en omskrivning - sållas bort mha. reallokering

Så man behöver inte oroa sig för tler på singel disk för är den trasig så är den.
Man får helt enkelt se till att man har backup på sin data vilket jag har som gör varje natt kl 04.00 med historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Ungefär så - kan den inte läsa giltig data inom 8 sekunder så är sannolikheten väldigt låg att den skulle lyckas bättre efter 25 sekunder till i läsförsök...

Det enda som kan indikerar läsproblem är att det tar lång tid och en desktop-disk kan hålla på i över 30 sekunder i sina räddningsförsök medans en NAS-disk ger upp innan 8 sekunder löpt ut (därför att de flesta HW-RAID kastar ut disken om den inte svarar inom 8 sekunder, och disken blir utkastad ur RAID istället att man med RAID:s egna logik provar att skriva om den dåliga sektorn med data från den andra friska disken )

Snurrdiskar generellt designas att datat på skivan skall hålla för minst 10 år lagring (vid 70 grader C temperatur), men det är mycket annat som kan ställa till det och förutom rena fysiska skador så kan sådana aktiviteter som att strömmen gick medans disken skrev data, ge en sektor som bara skrevs halvvägs och därmed felaktig vid en senare läsförsök, behöver inte alls vara en fysisk skada och problemet försvinner vid nästa skrivning av sagda sektorn.

Detta läge kan man få med tex. 2.5" USB-diskar som används med för långa USB-sladdar, eller glapp i kontakten - en regel är att en 2.5" USB-disk aldrig används med längre sladd än den korta som följde med disken när den köptes. - man kan byta sladd - men den får inte vara längre!.

Moderna diskar så är det alltid minst 8 sektorer i rad som blir skadade om det är sektorskada alls eftersom den fysiska sektorn är på 4 kByte medans 512 bytes sektorn är en av de 8 logiska sektorerna på 4 kB sektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ungefär så - kan den inte läsa giltig data inom 8 sekunder så är sannolikheten väldigt låg att den skulle lyckas bättre efter 25 sekunder till i läsförsök...

Det enda som kan indikerar läsproblem är att det tar lång tid och en desktop-disk kan hålla på i över 30 sekunder i sina räddningsförsök medans en NAS-disk ger upp innan 8 sekunder löpt ut (därför att de flesta HW-RAID kastar ut disken om den inte svarar inom 8 sekunder, och disken blir utkastad ur RAID istället att man med RAID:s egna logik provar att skriva om den dåliga sektorn med data från den andra friska disken )

Snurrdiskar generellt designas att datat på skivan skall hålla för minst 10 år lagring (vid 70 grader C temperatur), men det är mycket annat som kan ställa till det och förutom rena fysiska skador så kan sådana aktiviteter som att strömmen gick medans disken skrev data, ge en sektor som bara skrevs halvvägs och därmed felaktig vid en senare läsförsök, behöver inte alls vara en fysisk skada och problemet försvinner vid nästa skrivning av sagda sektorn.

Detta läge kan man få med tex. 2.5" USB-diskar som används med för långa USB-sladdar, eller glapp i kontakten - en regel är att en 2.5" USB-disk aldrig används med längre sladd än den korta som följde med disken när den köptes. - man kan byta sladd - men den får inte vara längre!.

Moderna diskar så är det alltid minst 8 sektorer i rad som blir skadade om det är sektorskada alls eftersom den fysiska sektorn är på 4 kByte medans 512 bytes sektorn är en av de 8 logiska sektorerna på 4 kB sektorn.

Mycket givande inlägg tack!

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Visst. Men det betyder ju inte att data inte ska försöka räddas vid läsning. Så länge de faktiskt går att läsa, även om det tar X försök, och 25 sekunder, så är data fortfarande tillgängliga. Att sektorn inte ersätts innan en skrivning sker, innebär bara att man kan behöva läsa samma sektor flera gånger innan den faktiskt ska skrivas om. Det blir viktigare, inte mindre viktigt, att data faktiskt blir lästa.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om man skall rädda data (från en sektorskadad NAS-disk) så får man köra med fler retry med ddrescue i jämförelse med räddning från en desktop-disk och den vägen skaffa sig många läsförsök på samma sektor - men då är i ett annat läge - förbi normal användning så att säga och den som äger disken vet reda att det är problem, får media error etc. och börjat försöka rädda vad som går att rädda.

Vad jag menar att om man har läsproblem som inte löses inom 8 sekunder (och 720 skiv-varv på en 5400 RPM-disk) trots all ECC en disk ändå har i sig så är sannolikheten inte så stor att det skulle lösa sig garanterat inom 30 sekunder efter det.

Vid en diskräddningsövning så kan man låta tex ddrescue prova om och om och om så länge man orkar och kanske har turen inom timmar - dygn att det är ett bit mindre fel i lästa sekvensen och ECC orkar att rätta upp datat innan den skickas till host - men sektorn kommer inte att skrivas om för det, det skrivningen måste host initiera.

Permalänk
Medlem

NYA DRIVRUTINER!

Hej,
Jag har gjort som så att jag har "forskat" lite och fått tag på uppdatering av Firmwire för Ethernet samt även uppdatering av drivrutiner för Ethernet och grafikkortet.

Det är viktigt att man installerar Ethernet Firmware först och sedan efter reboot så kan man installera Ethernet drivrutinerna.
Dessa är för Windows.

Filerna är döpta i följande ordning, HPe'sInstallname_Version_FWorDriver.exe detta så att man enkelt kan identifiera filerna.
Döpte även Ethernet till 1 samt 2 i början av filerna så att man vet i vilken ordning man skall installera dessa.

Ni kan ladda ner dom nedan:
https://cloud.nohatech.se/d/d287965bf78c4a50a24b/

Lösenord: Sweclockers2017HPe

Ni kan antingen ladda ner varje fil för sig, eller klicka på knappen "ZIP" då zippar servern ihop den och låter er ladda ner alla filerna i en zip-fil istället.

Edit:
La även till Intelligent Provisioning 1.70 i länken, denna passar för alla operativsystem.

Edit2:
Om ni laddar ner skulle det vara intressant och veta hur snabbt ni laddar ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag har gjort som så att jag har "forskat" lite och fått tag på uppdatering av Firmwire för Ethernet samt även uppdatering av drivrutiner för Ethernet och grafikkortet.

Det är viktigt att man installerar Ethernet Firmware först och sedan efter reboot så kan man installera Ethernet drivrutinerna.
Dessa är för Windows.

Filerna är döpta i följande ordning, HPe'sInstallname_Version_FWorDriver.exe detta så att man enkelt kan identifiera filerna.
Döpte även Ethernet till 1 samt 2 i början av filerna så att man vet i vilken ordning man skall installera dessa.

Lösenord: Sweclockers2017HPe

Ni kan antingen ladda ner varje fil för sig, eller klicka på knappen "ZIP" då zippar servern ihop den och låter er ladda ner alla filerna i en zip-fil istället.

Edit:
La även till Intelligent Provisioning 1.70 i länken, denna passar för alla operativsystem.

Edit2:
Om ni laddar ner skulle det vara intressant och veta hur snabbt ni laddar ner.

Testade och låg runt 18-20MB/s med max på 24MB/s på 1GB filen. (Har 1000/1000 wan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Testade och låg runt 18-20MB/s med max på 24MB/s på 1GB filen. (Har 1000/1000 wan)

Fint
Är en 250/250 lina så då låg du bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Långsamt värre!

Har följande i min HP Microserver Gen8:
CPU: E3-1265L
RAM: 16GB
HDD: 2 x 4TB HGST 7200RPM SATA (RAID1 via B120i)

ESXi är installerat på ett 16GB MicroSD kort och RAID1:an är satt som datastore i ESXi.
Jag har satt upp några virtuella Win2016 servrar, men det är precis som om det är frusen sirap i maskineriet.

Installerade AJA SystemTest (efter rekommendationer jag hittade på Spiceworks) och körde ett hårddisktest inne i en virtuell maskin med default inställningar:
Skriv: 10 MB/SEC
Läs: 31 MB/SEC

Gjorde samma test på min workstation med en Intel SSD:
Skriv: 469 MB/SEC
Läs: 480 MB/SEC

Visst, det är inte rättvist att jämföra SSD med en RAID1:a med två 7200RPM... men ska det verkligen vara så här långsamt?!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Långsamt värre!

Har följande i min HP Microserver Gen8:
CPU: E3-1265L
RAM: 16GB
HDD: 2 x 4TB HGST 7200RPM SATA (RAID1 via B120i)

ESXi är installerat på ett 16GB MicroSD kort och RAID1:an är satt som datastore i ESXi.
Jag har satt upp några virtuella Win2016 servrar, men det är precis som om det är frusen sirap i maskineriet.

Installerade AJA SystemTest (efter rekommendationer jag hittade på Spiceworks) och körde ett hårddisktest inne i en virtuell maskin med default inställningar:
Skriv: 10 MB/SEC
Läs: 31 MB/SEC

Gjorde samma test på min workstation med en Intel SSD:
Skriv: 469 MB/SEC
Läs: 480 MB/SEC

Visst, det är inte rättvist att jämföra SSD med en RAID1:a med två 7200RPM... men ska det verkligen vara så här långsamt?!

Du har issues.

Har du ställt in i bios så att energi är på high?
Kommer inte ihåg exakt vad det heter men du ska höja där så performance står på high.

Det är ett known issue för VM på denna maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Du har issues.

Har du ställt in i bios så att energi är på high?
Kommer inte ihåg exakt vad det heter men du ska höja där så performance står på high.

Det är ett known issue för VM på denna maskin.

Haha, no shit

Jag ska kolla det där så fort jag kommer hem.

Tack för svar!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Haha, no shit

Jag ska kolla det där så fort jag kommer hem.

Tack för svar!

Om du fixar de i bios så kommer allt fungera bra sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Om du fixar de i bios så kommer allt fungera bra sen

Ändrade "HP Power Profile" till "Maximum Performance" i BIOS samt satte "Power Regulator Settings" till "OS Control Mode" och sen i ESXi under "Power Management" satte jag "High performance"

https://helgeklein.com/blog/2013/05/the-effects-of-power-savi...
https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?langua...

Resultat: 32 MB/s skriv, 72 MB/s läs

Bättre, men verkligen inte bra.

Hittade att det är en bugg i raidkortets drivrutin och om man byter till en äldre drivrutin så blir det mycket bättre.
https://www.johandraaisma.nl/fix-vmware-esxi-6-slow-disk-perf...

Så det ska jag göra nu Återkommer med resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Återkommer med resultat.

Efter nergradering av drivrutinen:
Läs: 39 MB/s
Skriv: 78 MB/s

Bättre, men fan inte bra. Ska testa uppdatera till ESXi 6.5 u1 och se om det hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ändrade "HP Power Profile" till "Maximum Performance" i BIOS samt satte "Power Regulator Settings" till "OS Control Mode" och sen i ESXi under "Power Management" satte jag "High performance"

https://helgeklein.com/blog/2013/05/the-effects-of-power-savi...
https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?langua...

Resultat: 32 MB/s skriv, 72 MB/s läs

Bättre, men verkligen inte bra.

Hittade att det är en bugg i raidkortets drivrutin och om man byter till en äldre drivrutin så blir det mycket bättre.
https://www.johandraaisma.nl/fix-vmware-esxi-6-slow-disk-perf...

Så det ska jag göra nu Återkommer med resultat.

Du ska inte använda OS controlled utom High där med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Du ska inte använda OS controlled utom High där med.

Säker? För jag läste att den skulle vara så och sen skulle man sätta så som jag gjorde i ESXi. Får prova och se om det blir något skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Säker? För jag läste att den skulle vara så och sen skulle man sätta så som jag gjorde i ESXi. Får prova och se om det blir något skillnad.

Ja, enligt vad jag har kommit fram till själv så skall den stå på High där med.
OS Controlled fungerade inte för mig iaf, fick bättre resultat med High.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat AlertMail i ILO? Får det inte att fungera, den verkar vägra att skicka mail till gmail iaf. Har satt upp en smtp relay på min server och kan skicka mail från telnet via den, men kör jag via AlertMail i ILO ser jag bara i smtp loggen att någon händer (har inte kunskap att tolka resultatet i loggen..ännu, ska googla lite ikväll tänkte jag). Har även testat använda aspmx.l.google.com då den inte kräver autentisering eller TLS (enligt https://support.google.com/a/answer/176600?hl=sv) men inget mail kommer den vägen heller.

Någon som testat och fått det att fungera?

Skrivet av Calby:

Lösenord: Sweclockers2017HP

Klickar jag på länken får jag up en sida där det står: "Ledsen, den önskade sidan hittas inte."

Permalänk
Medlem

@Rorax: Vet, servern är nere för underhåll i helgen.
Den kommer upp igen under helgen alt. måndag.

Tips:
Kör en syslog VM istället som håller koll på allt Då slipper du strula med iLO Alertemail.
Ska själv göra det när man får tid över Just nu har man ett ton med saker att modifiera som det är redan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@Rorax: Vet, servern är nere för underhåll i helgen.
Den kommer upp igen under helgen alt. måndag.

Tips:
Kör en syslog VM istället som håller koll på allt Då slipper du strula med iLO Alertemail.
Ska själv göra det när man får tid över Just nu har man ett ton med saker att modifiera som det är redan

Aha det förklarar saken, då får jag avvakta helt enkelt

Jo funderade på att köra det utanför ILO, problemet är ju bara om det är så att själva servern dyker för att exempelvis systemdisken dör. Så kan ju inte en VM rapportera det eftersom den dör tillsammans med servern. Däremot kommer ju ILO märka det..förhoppningsvis och då kunna rapportera det med ett fint mail. Det var även därför jag ville köra med en extern smtp server/relay för att slippa vara beroende av servern i sig för att skicka mailet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Aha det förklarar saken, då får jag avvakta helt enkelt

Jo funderade på att köra det utanför ILO, problemet är ju bara om det är så att själva servern dyker för att exempelvis systemdisken dör. Så kan ju inte en VM rapportera det eftersom den dör tillsammans med servern. Däremot kommer ju ILO märka det..förhoppningsvis och då kunna rapportera det med ett fint mail. Det var även därför jag ville köra med en extern smtp server/relay för att slippa vara beroende av servern i sig för att skicka mailet.

Hmm, de har du rätt i.
Om du hittar en lösning på iLO alertmail så får SU gärna dela med dig av den
Jag har testat och jag får de inte att fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite efter ett 8GB minne för tänkte köpa det till min andra server så jag får 16GB, men till min förvåning så har alla butiker slutat med KTH-PL316E/8G det är det minnet jag kör i min andra server.

Vilka minnen ska man nu köpa? Såg att dom går att beställa från eBay så antar att jag får göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Btwn, fick hem min E3-1220L v2 nu och jag pressade den i 3h med original kylaren och den gick inte över 69c så det var ju gör bra.

Så ni som vill ha en bra Xeon CPU men ändå energisnål ska satsa på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Calby: I väntan på rekommendation kan du kika på listan här under RAM: https://homeservershow.com/forums/topic/5639-proliant-microserver-gen8-links/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hmm, de har du rätt i.
Om du hittar en lösning på iLO alertmail så får SU gärna dela med dig av den
Jag har testat och jag får de inte att fungera.

Jag kör en relay SMTP på min VM som är kopplad till gmail. Fungerar alldeles utmärkt med AlertMail ifrån ILO

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Calby:

Kollade runt lite efter ett 8GB minne för tänkte köpa det till min andra server så jag får 16GB, men till min förvåning så har alla butiker slutat med KTH-PL316E/8G det är det minnet jag kör i min andra server.

Vilka minnen ska man nu köpa? Såg att dom går att beställa från eBay så antar att jag får göra det.

Ska uppgradera från mina 4GB till 2x8GB i min och tänker beställa här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Jag kör en relay SMTP på min VM som är kopplad till gmail. Fungerar alldeles utmärkt med AlertMail ifrån ILO

Hmm Okej, men lägger du den på port 25 antar jag internt så skickar iLO till port 25 via LAN?

Port 25 är inge jag iaf, vill öppna utåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hmm Okej, men lägger du den på port 25 antar jag internt så skickar iLO till port 25 via LAN?

Port 25 är inge jag iaf, vill öppna utåt.

Min relay är endast för internt bruk, slipper jag använda användarnamn och lösenord på allt.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Min relay är endast för internt bruk, slipper jag använda användarnamn och lösenord på allt.

Vad kör du med då? ssmtp? (Programmet dvs)

Visa signatur