Vinn nätagg från Seasonic

Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa en Microserver Gen8 idag för humana priser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Var kan man köpa en Microserver Gen8 idag för humana priser?

Den har tydligen sluta sålt men eBay har ju en del:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m5...

Du får scrolla ner och kolla lite efter olika alternativ och priser fanns någon för 1800kr.

Annars har Koneo, dock har jag inte loggat in och kollat priset:
https://webshop.koneo.se/products/Servrar/Servrar-tower/Hewle...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Den har tydligen sluta sålt men eBay har ju en del:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m5...

Du får scrolla ner och kolla lite efter olika alternativ och priser fanns någon för 1800kr.

Annars har Koneo, dock har jag inte loggat in och kollat priset:
https://webshop.koneo.se/products/Servrar/Servrar-tower/Hewle...

Hej Calby,
Tack för eBay men det är bara en för 1800kr som faktiskt bara är chassit. Sen de andra är auktion. Ska kika på koneo när jag kommer hem.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Hej Calby,
Tack för eBay men det är bara en för 1800kr som faktiskt bara är chassit. Sen de andra är auktion. Ska kika på koneo när jag kommer hem.

Hej,
Nej, denna är för 1800kr och den är allt förutom HDD's som jag förstår det.
https://www.ebay.com/itm/HP-MicroServer-Gen8-4-bay-nas-Intel-...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Nej, denna är för 1800kr och den är allt förutom HDD's som jag förstår det.
https://www.ebay.com/itm/HP-MicroServer-Gen8-4-bay-nas-Intel-...

Denna har jag också scrollat förbi men dessvärre är det en auktion

Visa signatur

Permalänk

Har under ca ett års tid haft problem med att min maskin börjar tokköra fläktarna var och varannan femte minut. Detta så snart ILO är ansluten. Rycker jag kabeln (testat flera) och bootar om är den knäpptyst. I samma veva som fläktarna tokkör tappar jag också ILO-anslutningen. Vet att jag för en tid sedan fick ut lite loggar men de var ganska intetsägande. Tänkte slänga ut lite löst om någon annan upplever det samma problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Denna har jag också scrollat förbi men dessvärre är det en auktion

@Calby Köpte en ml310e gen8 v2 istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Har under ca ett års tid haft problem med att min maskin börjar tokköra fläktarna var och varannan femte minut. Detta så snart ILO är ansluten. Rycker jag kabeln (testat flera) och bootar om är den knäpptyst. I samma veva som fläktarna tokkör tappar jag också ILO-anslutningen. Vet att jag för en tid sedan fick ut lite loggar men de var ganska intetsägande. Tänkte slänga ut lite löst om någon annan upplever det samma problemet?

All firmware är uppdaterat?

Visa signatur

Permalänk

@modaset: Nej, hoppade den senaste firmwaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

@modaset: Nej, hoppade den senaste firmwaren.

Jag tycker du ska uppdatera iLO FW om du inte har gjort det men även all annan FW för Gen8:an dom har rapporterat problem med fläktarna tidigare men åtgärdats i BIOS Update

Visa signatur

Permalänk

Är 16Gb minne absolut maximum i MS Gen8? Tänkte om det gick att få stöd för mer minne genom att uppgradera CPU till 1265L V2 som skall ha stöd för 32Gb med vissa minnestyper.

Permalänk
Skrivet av KjellTimell:

Är 16Gb minne absolut maximum i MS Gen8? Tänkte om det gick att få stöd för mer minne genom att uppgradera CPU till 1265L V2 som skall ha stöd för 32Gb med vissa minnestyper.

Har förstått det så. En del har provat, men jag har inte sett någon lyckas med mer än 16GB.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk

Ja, det verkar som det efter att ha googlat sönder internet under kvällen.
Jag ahr idag 1 st. KTH-PL316E/8G installerat, tänkte att jag kunde köpa 1 till åtminstone.. Men produkten verkar ha utgått och inte en enda butik har ett ex liggandes.

Finns det någon Up-to-date minneslista? Där aktuella minnen som är kompatibla finns specade?

Och visst går det bra att blanda minnen, måste väl inte vara samma modell för att funka, även om det kanske är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Jag ahr idag 1 st. KTH-PL316E/8G installerat, tänkte att jag kunde köpa 1 till åtminstone.. Men produkten verkar ha utgått och inte en enda butik har ett ex liggandes.

Finns det någon Up-to-date minneslista? Där aktuella minnen som är kompatibla finns specade?

Och visst går det bra att blanda minnen, måste väl inte vara samma modell för att funka, även om det kanske är bäst?

EBay köpte jah mitt ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Har förstått det så. En del har provat, men jag har inte sett någon lyckas med mer än 16GB.

Stämmer bra, e3-1265lv2 stödjer 32GB minne men dock endast 8GB per slot.
Och som att gen8 moderkortet endast har 2 slots och inte 4 så är det kört.

Visa signatur

Permalänk

Lagt in bevakning på minnet och en 1265Lv2 på bukten, får se om man lyckas nypa någon vettigt prissatt.

Permalänk
Medlem

En om möjligt väldigt korkad fråga, men har ett litet problem.
Efter en del krångel lyckades jag installera win server 2012 r2.
Efter en del vändor fram å tillbaka så kom jag på att ISOn skulle ligga "oinstallerad" på ett USB-minne, formaterat med FAT32.
Nu har jag insett att jag nog hellre vill köra WinServer2016 istället, men den ISOn är för stor för att kopieras till ett USB-minne med FAT32.
Är jag helt ute och cyklar, eller måste jag göra på något annat vis?
Försöker alltså installera serverOS från USB till min SSD systemdisk som ligger på "plats 5" dvs i DVD-trayen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

En om möjligt väldigt korkad fråga, men har ett litet problem.
Efter en del krångel lyckades jag installera win server 2012 r2.
Efter en del vändor fram å tillbaka så kom jag på att ISOn skulle ligga "oinstallerad" på ett USB-minne, formaterat med FAT32.
Nu har jag insett att jag nog hellre vill köra WinServer2016 istället, men den ISOn är för stor för att kopieras till ett USB-minne med FAT32.
Är jag helt ute och cyklar, eller måste jag göra på något annat vis?
Försöker alltså installera serverOS från USB till min SSD systemdisk som ligger på "plats 5" dvs i DVD-trayen.

Gör det genom iLO, då mountar du bara img eller ISO filen sen är allt bra

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag hittat efterträdaren till min MS Gen8, annonsen ligger uppe i marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Nu har jag hittat efterträdaren till min MS Gen8, annonsen ligger uppe i marknaden.

Vad blev efterträdaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Alla minnen som har rätt spec, dvs udimm ecc. Jag köpte 2*8GB för en tusing på Ebay.
1866MHz, funkade finfint

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@modaset: Vart en ML150 Gen9, E5-2609V3, 32Gb Ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

@modaset: Vart en ML150 Gen9, E5-2609V3, 32Gb Ram

ja just det, det såg jag i någon tråd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet något smart sätt att ansluta sig mot iLO remote console med Ubuntu? Windows har ju ett eget program för det men jag vet ingen direkt lösning för Ubuntu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Calby: Jag vet inte om detta låter långsökt, men du kan alltid köra en Android-emulator med appen HPE iLO Mobile som finns på Google Play (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hp.essn.iss...) och köra den vägen.

Sen kan du för övrigt alltid logga in via webbinterfacet och starta remote console via en Java-applet, iLO3/4 stödjer i alla fall detta. Den här metoden borde fungera med alla moderna OS som har någorlunda aktuell Java- och webbläsarstöd.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk

Jag har bara kört via webbläsare, visste faktiskt inte att det fanns andra alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Någon som vet något smart sätt att ansluta sig mot iLO remote console med Ubuntu? Windows har ju ett eget program för det men jag vet ingen direkt lösning för Ubuntu.

Jag kör via webgränssnittet, det jag fick göra för att få det att fungera var att installera Oracle Java.

https://help.ubuntu.com/community/Java

Permalänk
Avstängd

Kör just nu Xpenology på en Microserver Gen8. Sugen att uppgradera CPU för att få mer kraft till transcoding i Plex. Om jag köper bättre CPU - är det något mer jag behöver göra utöver själva monteringen av CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Kör just nu Xpenology på en Microserver Gen8. Sugen att uppgradera CPU för att få mer kraft till transcoding i Plex. Om jag köper bättre CPU - är det något mer jag behöver göra utöver själva monteringen av CPU?

Beroende på cpu så kanske du lär byta kylare

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Calby: Xeon E3-1265L v2 lär jag inte behöva byta kylare på va? Bara 10W TDP högre. Kanske räcker att sätta dit en fläkt som blåser mot kylflänsarna?

Behöver även hitta någon typ av adapter som gör att jag kan ansluta min Noctua 120mm fläkt med 4-pin i servern. Skulle ge lägre ljudvolym. Finns något på Kjell som passar?