Copywede förklarar krig!

Permalänk
Medlem

Krig säger ni? It's f****** on!

Permalänk
Medlem

Åh nej! 80kr! Nu måste jag gå och ta ett tredje jobb för jag har inte råd med en hårddisk!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Snart börjar de kräva pengar för att vi ska få andas.

Japp, med motivering att människor krävs vid privatkopiering och ska därför avgiftsbeläggas.

Edit: Vart går dessa miljoner som de drar in? Kompensation för privatkopiering, då måste det gå till artister, filmbolag m.m. Hur fördelas pengarna när de inte vet vad vi använder vår lagring till?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Åh nej! 80kr! Nu måste jag gå och ta ett tredje jobb för jag har inte råd med en hårddisk!

Då kan du ge mig 80kr då, helt godtyckligt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Memebild raderad*

Se §1.6 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Avgiften ska bekosta ersättningar för förlust vid privatkopiering (=man får lagligt göra upp till 5 kopior av t.ex en film eller en CD-skiva (som man har köpt) och ge till närmaste vänner/släkt.)

Kanske man skulle starta en tracker för privatkopiering, sätt en ratiolimit på max 1:5 (orginaluppladdaren kan endast dela ut matrialet till 5 pers).
Borde vara lagligt och samtidigt så får man till en debatt om den skeva upphovsrättsindustrin...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

får väll beställa hårdiskar utomlands snart då.

tur att det inte är 1kr per gb över 80gb för isfall skulle man få betala mer än vad hårddisken kostar tänk dig en 4tb hårddisk ca 1500kr + 4000 kr

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Åh nej! 80kr! Nu måste jag gå och ta ett tredje jobb för jag har inte råd med en hårddisk!

Billigaste hårddisken atm: 299:-
Så 80:- extra på det blir väll en höjning på 25%~?
Helt åt helvete, hårddisken har man ju till att spara filen när man köper den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jaha så man ska först "köpa" internet, dator, konsol, mobil samt abonnemang - utöver det ska man betala avgifter för TV licens (mobilen), MS eller Sony för att kunna använda konsolen och nu ytterligare avgifter för datorn haha jojo det lär ju minska piratandet.

Är det krig dom vill ha nu när bla Spotify och Netflix dragit ner statistiken drastiskt samt kommit med vettiga & enkla lösningar så är det krig dom ska få..... Giriga jävlar.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Åh nej! 80kr! Nu måste jag gå och ta ett tredje jobb för jag har inte råd med en hårddisk!

Det handlar inte om att det plötsligt skulle vara dyrt utan att det är en befängd avgift.
Känner du NÅGON som privatkopierar eller har gjort det under de senaste 10 åren?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det handlar inte om att det plötsligt skulle vara dyrt utan att det är en befängd avgift.
Känner du NÅGON som privatkopierar eller har gjort det under de senaste 10 åren?

Om du läser infon på copysweden så tror jag du hittar några som gjort det.

- Du överför en fil med film från din dator till ditt usb-minne.

- Du överför en fil med musik från ett usb-minne till en dator.

- Du överför en fil från din dator till en extern hårddisk.

- Du överför en fil från din externa hårddisk till din laptop

- Du köper en låt från en betaltjänst i din dator och överför till din smartphone.

- Du överför en dvd-film till din surfplatta via en dator.

- Du laddar ned en podcast till din smartphone.
(Detta är inte hela listan, den hittar ni här )

Jag har då lagt in sweclockers podcast på telen, flyttat köpt musik till telen och gjort backup på usbminne.
Tycker dock det är helt sjuk att vi ens har en lag om sånt här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det handlar inte om att det plötsligt skulle vara dyrt utan att det är en befängd avgift.
Känner du NÅGON som privatkopierar eller har gjort det under de senaste 10 åren?

jag gör det hela tiden, Har filmer på datorn, lägger över dom till telefonen, andra datorn. samma med musik.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dando:

ojdå, visste inte att det var så här illa ställt för er i sverige :/ här i finland är det ganska fria tag, vi gör som vi vill med det mesta och så skall det förbli!!

Fria tag? haha jo visst säger du det så, antar att du surfar in hur du vill på piratebay oxå utan proxy det blir nog inte bättre i Finland i framtiden.

Bytte ut länk till namn på sidan. Spridning av länkar till pirat-sidor är ej tillåtet
Permalänk
Medlem

Det är vår variant av fair use, kan verka larvigt men det finns fördelar och nackdelar med olika system som hanterar det, vårat system är ganska fördelaktigt för konsumenter och kostnaderna är inte extrema. Det var mycket rabalder om externa hårddiskar förut, hur många har faktiskt reagerat på det efter?
Samma med tv-licensen, dock fattar jag inte varför de inte bakar in den i skatten så som de gjort med kyrkbetalningar osv istället för att låtsas som att man kan undvika den (visst om man inte har tv, dator, mobil eller liknande).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Ett som är sant är att efter alla dess avgifter kan man ju erhålla att man redan har betalt för det så kallade "upphovsrätt skyddade materialet"..

TV-Licens för att ha dator; Streaming: Check.
Hårddisk avgift för att kunna lagra data; Nedladdade spel och program: Check.

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Åh nej! 80kr! Nu måste jag gå och ta ett tredje jobb för jag har inte råd med en hårddisk!

Det är dags att vakna. Så du stödjer att betala den Svenska hollywood maffian? Det handlar inte om att ha råd, utan att CopySwede kan dra åt skogen med sina privatkopierings avgifter när nästan ingen privatkopierar längre. För övrigt finns det nog en hel del folk här, inklusive mig, som knappt ens har råd med en 160GB hårddisk idag.

OnT: Kan man importera privat och slippa avgifterna? Jag tänker inte mata Mattias och hans maffia kollegor af Hollywood.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Nej du betalar för Privatkopiering.
Inte piratkopiering.

Alltså rätten att backa upp gamla VHS band.....

Den rätten har vi redan. Privatkopiering är kodord för piratkopiering.
Inget företag bryr sig om du privatkopierar, det är när du delar med folk utanför
familjen som det börjar hettas upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Då kan du ge mig 80kr då, helt godtyckligt.

Mig med, han hade ju råd med det eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Azum:

Åh nej! 80kr! Nu måste jag gå och ta ett tredje jobb för jag har inte råd med en hårddisk!

Frågan är nog inte om man har råd utan varför man ska ha råd till det bara för att något rövhål har hittat ett sätt att ytterligare suga pengar ur befolkningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Willekillen:

Dom har ju helt missat den största boven av alla: nynnandet! Ibland sitter jag och småsjunger på något låt på tåget och tänk hur många som hör där och sedan kommer ihåg någon snutt av det i huvudet!

1kr per andetag
80 kr per dag om du andas mer än 80 ggr

Skickade förresten ett mail till:

Mattias Åkerlind, vd mattias.akerlind@copyswede.se

Föreslår att ni gör det samma.

Vad skrev du?
Dock är det nog så att vi ska försöka påverka våra politiker istället och försöka få bort lagen som tillåter privatkopiering, då har dom inget att skylla på, och deras organisation kommer inte att behövas längre.

Tror dom är på väg att försvinna hursomhelst, bara att lagen inte hunnit ikapp än. Med alla lagliga "fildelningsalternativ" och streamingtjänster så är det ingen som behöver dom länge till.

Permalänk
Medlem

Om nu copyswede finns på facebook, så borde de kräva ersättning av facebook för varje gigabyte de har tillgänglig i sin serverpark.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du läser infon på copysweden så tror jag du hittar några som gjort det.

- Du överför en fil med film från din dator till ditt usb-minne.

- Du överför en fil med musik från ett usb-minne till en dator.

- Du överför en fil från din dator till en extern hårddisk.

- Du överför en fil från din externa hårddisk till din laptop

- Du köper en låt från en betaltjänst i din dator och överför till din smartphone.

- Du överför en dvd-film till din surfplatta via en dator.

- Du laddar ned en podcast till din smartphone.
(Detta är inte hela listan, den hittar ni här )

Jag har då lagt in sweclockers podcast på telen, flyttat köpt musik till telen och gjort backup på usbminne.
Tycker dock det är helt sjuk att vi ens har en lag om sånt här.

Allt det där är ju saker du redan betalat för, eller saker som dom inte har med att göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Allt det där är ju saker du redan betalat för, eller saker som dom inte har med att göra!

Man tycker ju att det räcker med att köpa filen, men de vill ha pengar för att du bara behöver köpa den en gång och inte till varje enhet du äger (iaf så fattar jag det).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

Fria tag? haha jo visst säger du det så, antar att du surfar in hur du vill på piratebay oxå utan proxy det blir nog inte bättre i Finland i framtiden.

aah just det ja, glömde att piratebay inte funkar, men det gäller bara på vissa operatörers nät, tex när jag är på lan hos kompisarna så funkar det hos vissa men sant, det blir garanterat mycket värre än nu :/

Fixade citerade inlägget som blivit redigerat av mig
Permalänk
Medlem

Jag tycker vi bör ha en 25kr's avgift på hjärnor , helt sjukt att vi kan lagra saker där gratis!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du läser infon på copysweden så tror jag du hittar några som gjort det.

- Du överför en fil med film från din dator till ditt usb-minne.

- Du överför en fil med musik från ett usb-minne till en dator.

- Du överför en fil från din dator till en extern hårddisk.

- Du överför en fil från din externa hårddisk till din laptop

- Du köper en låt från en betaltjänst i din dator och överför till din smartphone.

- Du överför en dvd-film till din surfplatta via en dator.

- Du laddar ned en podcast till din smartphone.
(Detta är inte hela listan, den hittar ni här )

Wuuut? Låter för mig helt galet, men kanske låter rimligt för vanliga Svensson som fortfarande inte är helt hemma med dagens teknik. Låt mig översätta det till något de har lättare att förstå:

En fil med musik: En CD-skiva/Kassettband/Vinylskiva

Du tar ut en CD-skiva ur CD-spelaren i vardagsrummet och sätter in den i CD-spelaren i köket (yes, klart du ska betala en avgift för det, du kan ju inte räkna med att du har betalat för rättigheten att lyssna på musiken du köpt, det är ju bara rättigheten att spela upp den på en specifik hårdvara du betalat för (så stod det väl i det 22-sidiga avtalet du skrev under när du köpte CDn?))

Du brukar lyssna på en vinylskiva på vinylsvarven i ditt musikrum i stan, en sommardag så bestämmer du dig för att ta med dig skivan till sommarstugan och spelar upp den på vinylspelaren i sommastugans vardagsrum. (Jodå, avgift för det också)

Du har ett kassettband som du brukar lyssna på i freestyle (bärbar musikspelare för kassettband) när du städar hemma. Det kassettbandet tar du med dig och spelar upp i bilen på väg till jobbet. (Nämen, trodde du verkligen att det skulle vara avgiftsfritt?)

En fil med film: BlueRay-/DVD-skiva/VHS-/Betamax-/Video2000-kassett

Ja... ni kanske förstår min poäng....

edit:stavning

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Jag bryr mig inte, jag kommer inte betala ett skit.

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Wuuut? Låter för mig helt galet, men kanske låter rimligt för vanliga Svensson som fortfarande inte är helt hemma med dagens teknik. Låt mig översätta det till något de har lättare att förstå:

En fil med musik: En CD-skiva/Kassettband/Vinylskiva

Du tar ut en CD-skiva ur CD-spelaren i vardagsrummet och sätter in den i CD-spelaren i köket (yes, klart du ska betala en avgift för det, du kan ju inte räkna med att du har betalat för rättigheten att lyssna på musiken du köpt, det är ju bara rättigheten att spela upp den på en specifik hårdvara du betalat för (så stod det väl i det 22-sidiga avtalet du skrev under när du köpte CDn?))

Du brukar lyssna på en vinylskiva på vinylsvarven i ditt musikrum i stan, en sommardag så bestämmer du dig för att ta med dig skivan till sommarstugan och spelar upp den på vinylspelaren i sommastugans vardagsrum. (Jodå, avgift för det också)

Du har ett kassettband som du brukar lyssna på i freestyle (bärbar musikspelare för kassettband) när du städar hemma. Det kassettbandet tar du med dig och spelar upp i bilen på väg till jobbet. (Nämen, trodde du verkligen att det skulle vara avgiftsfritt?)

En fil med film: BlueRay-/DVD-skiva/VHS-/Betamax-/Video2000-kassett

Ja... ni kanske förstår min poäng....

edit:stavning

Det du beskriver är ju dock massa olika lagringsmedium och allt du tar upp har ingenting med det här att göra.

Ex: Du köper den senaste skivan av sonata arctica från någon hemsida och sparar den på datorn. Sen kommer du på fan, skulle vilja ha den i telefonen(eller vad som har man kan spara saker på nu) också och kopierar över några låtar till telefonen. Du har nu privatkopierat.

Ex2: Du köper en skiva och kopierar den till datorn för att slippa lyssna från skivan varje gång, dock är det nog drm på alla skivor och därför olagligt att knäcka det för att kopiera (kan ha fel här om lagligheten med att knäcka drm).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

väldigt sällan.

(nästa säg aldrig:D)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det du beskriver är ju dock massa olika lagringsmedium och allt du tar upp har ingenting med det här att göra.

Förstår din invändning, och mina exempel är inte helt applicerbara. Men det har definitivt med det här att göra. Att kunna spela upp musik som man har köpt på flera olika apparater borde vara en självklar rättighet.

Skrivet av BergEr:

Ex: Du köper den senaste skivan av sonata arctica från någon hemsida och sparar den på datorn. Sen kommer du på fan, skulle vilja ha den i telefonen(eller vad som har man kan spara saker på nu) också och kopierar över några låtar till telefonen. Du har nu privatkopierat.

Nej, du har inte privatkopierat, däremot så har du kopierat en fil (som du äger rättigheterna att spela upp) från en apparat till en annan för att kunna lyssna på "skivan" i den andra apparaten. Ungefär som när du spelar upp en CD-skiva i olika apparater.
Jag inser att det inte är samma sak, men samma princip.

Du privatkopierar däremot när du t.ex bränner ut en CD-skiva med musik och ger bort den kopierade skivan till en nära vän.

Visa signatur

...

var fri

...