Ny mobil vad ska man välja?

Permalänk
Medlem

I mitt eget tycke och smak så är samsung bara plast. Allt dom gör blir mer o mer plastigt vill ej ha skiten och kan ej rekommendera det till någon. Och apple i vilken form det än må vara kommer inte in i detta hushåll , för min del blev det ett val mellan LG Optimus G och någon av Nokia modellerna. Jag tog LG och är riktigt nöjd , den är supersnabb och har aldrig känt av något lag / hack i telefonen.

Och för att vara sån , så har jag vänner som båda har iphone5 och S4 och båda har vart på service redan efter drygt 1månader.

Permalänk
Inaktiv

Samsung Galaxy s4 LTE-advance presenteras väl nu den 20 juli Snapdragon 800 SoC.
Sen kommer ju Oppo Find 7 med samma SoC i september. Den ska jag köpa.

Permalänk
Medlem

Är super nöjd över min Xperia Z som jag fick igår ^_^
Det känns att kvalitén på bygge är superb!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att Sony Xperia SP är ett bra val. För 2999:- kr får du LTE och en HD-skärm(skillnaden mellan 1080p och 720p finns där, men den är klart mindre än hoppet från non-HD till HD(alltså under 720p till 720p).

Jag tycker att silvervarianten inte är jättesnygg men den svarta ser helt okej ut, definitivt snyggare än S4:an. Du får en 1.7 Ghz med 1 gigabyte ram. Om du inte ska spela de senaste mobilspelen så är telefonen riktigt bra. Dock så är nackdelen att du kanske måste använda ett custom ROM längre fram i tiden då jag tvivlar på att du får mer än 4.3 Android-versionen, kanske 5.0 om du har tur. (Det sägs att för många telefoner, inklusive Xperia SP eller Samsung S3, så blir hoppet inte från 4.2.1 till 4.2.2. utan till 4.3 direkt).

Men igen, det är värt det. Det du får för pengarna, en 4.6 tums skärm och LTE samt Sony's solida konstruktioner, är riktigt bra för under 2999 :-.

Permalänk
Avstängd

Man får även Nokia Lumia 920 för ett bra pris nu:
http://kannykkani.com/product_info.php?products_id=530&produc...

Permalänk
Medlem

Jag måste säga Sony Z som någon tidigare sagt.
Fastnade för Sony kan man väl säga, och detta är andra i raden.

Är fantastiskt nöjd med den, tar för mig bättre bilder än vad jag kräver(säger väl inte så mycket)

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Avstängd

SGS4 är en grym telefon, nästa år vill jag gärna se en SGS5 som släpps till både android och windows phone. Det enda som hindrat mig från windows phone är att telefonerna borde ha mer prestanda även om det inte behövs. Jag skaffade inte min burk med vattenkylning osv allt för att den behövdes utan för jag gillar prestanda, samma sak styr mitt val av telefon.

HTC har jag haft en gång, inte igen..sämre batteritid för man leta efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

7h 45m blandad användning plus 29 timmar viloläge
https://www.dropbox.com/s/dedpoi8otgzqshl/batteritid.png

Detta med iOS 7, hade ännu bättre med iOS 6... Typ 10-12h användning + ~36h viloläge.
Edit: hittade en gammal screenshot från iOS 6 där jag hade 5h 30m användning och 24h viloläge med 43% av batteriet kvar:
https://www.dropbox.com/s/hw8nva3dm77top4/batteritid%20gammal...

Skulle förmodligen få ännu bättre om det inte var så usel 3G-täckning inomhus hos mig, så den växlar mellan full täckning 2G och en plupp 3G hela tiden, vilket slukar batteri. Dock sitter jag på wifi oftast där jag är, så det väger väl upp en del också.

Jag hade en iPhone 4S som hade usel batteritid också (tom direkt efter återställning), så att det kan vara fel på enskilda exemplar vet jag av erfarenhet.

Sådär bra värden får inte jag minsann...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Sådär bra värden får inte jag minsann...

Ett tips är att återställa mobilen utan att läsa in gammal backup. Du förlorar dina sms och inställningar i appar, men inte mycket annat. Ett annat tips kan vara att låta mobilen ladda ur helt efter att du laddat den fullt. Gör inte detta för ofta bara, typ max en gång i månaden, då det sliter på batteriet, men kalibrerar batterimätaren i iOS så att den visar rätt procent (den påverkar inte batteriets kapacitet alltså, bara hur exakt den visar procenten).

Edit: Nu blev det lite off-topic, ber om ursäkt, ska inte hända igen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

AV dem krav du har så är Nokia Lumia serien det som nog passar dina behov.. Har du ekonomin och ork att vänta så
inkommer väl Lumia 1020 med 41MP kamera som tar GRYMT bra bilder, annars är en väl lumia 920---> oxo bra alternativ, den serie telefoner tar utan
tvekan dom bästa video/korten av smartphones idag... Det ända som är "lite" nackdel med WP8 är att apputbudet inte är riktigt lika stort som på IOS o Android.. Klarar man sig ifrån det så är det givet att välja Nokia

när det kommer till 920 så har du dock glömt en liten sak.. för så fort ljuset blir sämre så är kameran i 920'n inte mkt att hänga i granen, då är till exempel htc one ett bra mycket bättre val då den tar märkbart bättre bilder i sämre ljus..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Då det redan finns ett hundratals antal trådar angående detta så puttar jag bara in min röst för HTC One och citerar mig själv från en annan tråd.

Skrivet av sskludde:

Precis som NisseG91 säger så är det mesta dels personliga tycken som avgör vilken mobil man vill ha. HTC One och S4 har olika aspekter så det är rekommenderat att läsa några recensioner, kanske känna på dem i en butik och sedan ta ett beslut. Vi har ett praktexemplar bara här, NisseG91 gillar S4 UI (Touchwiz) mer än Sense 5 medan det är tvärtom för mig, allt beror på vem man är. Men jag vill ju självklart rekommendera dig HTC One då jag själv älskar min, det är mer luren som styr över mig än tvärtom. Som NisseG91 också säger så lär inte HTC släppa något mer förutom HTC One Mini någon gång i augusti.

Men jag rekommenderar dig HTC One då jag upplever Sense 5 som ett väldigt användarvänligt och trevligt UI som inte alls drar lika mycket som tidigare versioner av Sense har gjort, och speciellt nu efter den senaste uppdateringen så har One blir väldigt kvick. Jag själv upplever Touchwiz som något mer tungdrivet än Sense, då jag själv har provat båda och det är inte bara jag som tycker detta.

Batteriet räcker gott och väl, vanliga dagar klarar jag mig 2-3 dagar utan att ladda och när jag håller i min One får jag samma "wow"-känsla som jag fick första gången jag höll i den pga dess otroliga byggkvalitet. Jag gillar känslan av aluminiumet och telefonen känns välkonstruerad, solid.

BoomSound är även det väldigt bra, dvs att du har två stereohögtalare i fronten istället för att behöva envisas med den där bak där ljudet blir dämpat när du håller i luren. Hörlurarna som du får mer upplever jag även som väldigt bra för att vara inkluderade hörlurar.

Lycka till med ditt val!

Jag hoppas det är okej för dig NisseG91

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Moto X , LG Optimus G2, Nexus 5. Kommer snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Ett tips är att återställa mobilen utan att läsa in gammal backup. Du förlorar dina sms och inställningar i appar, men inte mycket annat. Ett annat tips kan vara att låta mobilen ladda ur helt efter att du laddat den fullt. Gör inte detta för ofta bara, typ max en gång i månaden, då det sliter på batteriet, men kalibrerar batterimätaren i iOS så att den visar rätt procent (den påverkar inte batteriets kapacitet alltså, bara hur exakt den visar procenten).

Edit: Nu blev det lite off-topic, ber om ursäkt, ska inte hända igen.

Hmm det här var intressant!
Jag har provat att återställa en gång redan och det hjälpte inte.
Det jag gör varje gång däremot är att ladda slut på batteriet till 1% och sedan ladda det fullt till 100%
Jag är av den äldre läran att LiJon-batterier håller bättre då!?
Det du säger är nyheter för mig, är detta bekräftat att det sliter på batteriet om man laddar ur och laddar fullt?
Sliter det inte mer på ett batteri om man just gör så?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Hmm det här var intressant!
Jag har provat att återställa en gång redan och det hjälpte inte.
Det jag gör varje gång däremot är att ladda slut på batteriet till 1% och sedan ladda det fullt till 100%
Jag är av den äldre läran att LiJon-batterier håller bättre då!?
Det du säger är nyheter för mig, är detta bekräftat att det sliter på batteriet om man laddar ur och laddar fullt?
Sliter det inte mer på ett batteri om man just gör så?

Jag ser att jag uttryckte mig lite dumt, det jag menade var att det BEHÖVS inte mer än max en gång i månaden (och då bara för att hålla batterimätaren kalibrerad), och att om du istället för att använda telefonen till säg 30% batteri och sen ladda den fullt, laddar ur den helt och sen laddar den fullt - så har du ju använt 0,3 charge cycles "i onödan". Det är som du säger, bara charge cycles som betyder något, och spelar ingen roll hur hur du laddar. Men det är bättre att "ladda så ofta du bara kan" istället för att göra som du gör, då du kanske använder charge cycles "i onödan".

I teorin är deep discharge inte bra för lithium batterier, men tror de flesta batterier idag har kretsar som bryter en bit innan de laddas ur såpass mycket. Men i teorin är din urladdning "sämre" än partial discharges (http://electronics.howstuffworks.com/everyday-tech/lithium-io...) (http://www.techrepublic.com/blog/five-apps/five-tips-for-exte...)

Kan nog vara bra om du tar ev fler frågor i PM eller gör en ny tråd, så vi inte hi-jackar den här tråden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Jag ser att jag uttryckte mig lite dumt, det jag menade var att det BEHÖVS inte mer än max en gång i månaden (och då bara för att hålla batterimätaren kalibrerad), och att om du istället för att använda telefonen till säg 30% batteri och sen ladda den fullt, laddar ur den helt och sen laddar den fullt - så har du ju använt 0,3 charge cycles "i onödan". Det är som du säger, bara charge cycles som betyder något, och spelar ingen roll hur hur du laddar. Men det är bättre att "ladda så ofta du bara kan" istället för att göra som du gör, då du kanske använder charge cycles "i onödan".

I teorin är deep discharge inte bra för lithium batterier, men tror de flesta batterier idag har kretsar som bryter en bit innan de laddas ur såpass mycket. Men i teorin är din urladdning "sämre" än partial discharges (http://electronics.howstuffworks.com/everyday-tech/lithium-io...) (https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Battery_lif...)

Kan nog vara bra om du tar ev fler frågor i PM eller gör en ny tråd, så vi inte hi-jackar den här tråden.

Tack!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekomendera S4, riktigt bra kamera, snabb, många bra funktioner osv.. Hittar inget negativt med S4 överhuvudtaget.

Kameran är riktigt bra med många funktioner.

Jag tappade den tom i en sjö och den låg på botten av sjön i 10 min men funkar galant fortfarande, inte för att det spelar nån roll men trodde aldrig den skulle funka igen.

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

när det kommer till 920 så har du dock glömt en liten sak.. för så fort ljuset blir sämre så är kameran i 920'n inte mkt att hänga i granen, då är till exempel htc one ett bra mycket bättre val då den tar märkbart bättre bilder i sämre ljus..

va de inte lite tvärtom du mena ??? http://wmpoweruser.com/nokia-lumia-920-smokes-apple-iphone-sa...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Ooh så kanske de va ^^ vet i alla fall att ena va märkbart bättre på den ena men märkbart sämre på det andra..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Undvik Xperia Z. Har en själv och den är extremt opålitlig. Hänger sig, stänger av sig. Hade köpt en HTC One om jag handlat idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shunpuri:

Undvik Xperia Z. Har en själv och den är extremt opålitlig. Hänger sig, stänger av sig. Hade köpt en HTC One om jag handlat idag.

vet inte om det är så med experia z åxå men som jobbtelefon har vi xperia go tror jag den heter och för att uppdatera den så måste man koppla den till datorn och instalera sonys programmvara som iritersammt ploppar upp varje gång man kopplar in telefonen. har själv htx one-x å e hyffsat nöjd(den ärbra mycket bättre än samsung google nexus som jag hade innan). Dock vill jag ha Nokian igen för gpsen, Nokia Music och kameran(saknar min Nokia N8 lite). så skulle rekomendera att hern i tråden sattsar på en Nokia Lumia 1020 http://www.cyberphoto.se/mobil/?http://www.cyberphoto.se/info... , eller 920 för en liten mindre peng

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P