Är raid 0 värt allt krångel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad tror du det är för söktider egentligen, sekunder? Skillanden i mitt fall var en ökning med 0.1 ms men läshastigheten ökade från ~250 till ~500 MBps (SATA 2.0 3 Gbps). Den ökade söktiden är absolut inget man märker - trots "logiken"

Stöd för TRIM erbjuds bara i styrkretsar från Intels 7-serien och med Windwos 7 vad jag har kunnat läsa mig till. Ivy Bridge har ju även 8-serien. Kan vara bra att känna till detta så man inte målar in sig.

Det är ju det alla säger; för spel där tusentals väldigt små filer behöver läsas spelar den ökningen i söktiden ganska så stor roll.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Entusiast

Värt att notera är att boot-tiden också kan bli längre om du använder moderkortets RAID för den kollar igenom diskarna vid start vilket normalt inte görs.

Jag skulle direkt säga att det inte är värt besväret. Har varit med om att en RAID dog spontant för mig och det tog en heldag att få ordning på igen. Det du kan tjäna på är laddtid för vissa spel som har kortor och liknande sparade i stora filer. I övrigt blir det mest trassel för ja, RAID är bråkigare i längden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har RAID0 i nästan 3 år nu, aldrig strulat, inga krångel, funkar bra utan problem sedan 2010.

Permalänk
Medlem

Det är normalt inga problem med RAID (har kört många olika, onboard-fakeraid, mjukvaruraid och hårdvaruraid, kör idag en PCIe SSD med inbyggd raid). Frågan är ger det nått?
Svaret är rätt enkelt - nej.
RAID0 ger prestanda i stora sekventiella läs/skriv. Du får ALDRIG hög prestanda överlag och framförallt inte många småfiler (som OS, spel och program). Så länge du inte jobbar med stora filer (film, musik etc) ger det ingenting.

De stora prestandavinsterna gäller bara stora filer. Det finns inte en disk/SSD som läser och skriver små filer i de hastighetsökningar folk talar om. Det är ren reklam och ePeen. Att läsa och skriva tusentals 4k filer är inte samma som att läsa och skriva en stor filmfil.

Det mesta handlar om ren ePeen och folk som egentligen skulle behöva ta fram en linjal istället.

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Eller så köper du 2 stycken SSD Jag ska köpa 2 http://www.inet.se/produkt/5315142/corsair-ssd-force-gt-240gb Och köra Raid 0

Varför inte fyra st 120GB istället?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Layon:

Varför inte fyra st 120GB istället?

Ja de är ju sant har redan en Intel 520, Och med 3 till så blir man väll farträdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Tjenare jag har just nu 2 WD caviar blue och undrar om det är värt allt krångel med att formatera disken och sätta upp en raid? Jag har bara spel och några program på diskarna. Jag har 2 så undrar om det är värt krånglet? (Jag ställer frågan här för fick inte svar på min gammla tråd)

Om jag har fell så vill jag gärna bli rättad...
Har nämligen för mig att det finns ett visst antal lagringar man kan utföra och att det inte spelar någon större roll om det är 240GB eller 120GB...vilket i princip gör att 2st 120GB fungerar dubbelt så lång tid som en 240...sen så är TRIM ett stort problem för SSD i raid 0...vet att det är löst på nån Intel-SDD, men det borde ju vara löst hos nyare SSD, men ej säker.
Med en back-up så finns det inga som helst anledningar till att inte köra raid 0, nästan; för om man har regelbundna back-up typ en gång i månaden så gör det inget om dina SSD kraschar...såvida inte det allra senaste är extremt viktigt och du loosar kanske tre veckors arbete.
Eller i brist på plats för två "hårddiskar" i t ex vissa/många laptops.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Layon:

Om jag har fell så vill jag gärna bli rättad...
Har nämligen för mig att det finns ett visst antal lagringar man kan utföra och att det inte spelar någon större roll om det är 240GB eller 120GB...vilket i princip gör att 2st 120GB fungerar dubbelt så lång tid som en 240...sen så är TRIM ett stort problem för SSD i raid 0...vet att det är löst på nån Intel-SDD, men det borde ju vara löst hos nyare SSD, men ej säker.
Med en back-up så finns det inga som helst anledningar till att inte köra raid 0, nästan; för om man har regelbundna back-up typ en gång i månaden så gör det inget om dina SSD kraschar...såvida inte det allra senaste är extremt viktigt och du loosar kanske tre veckors arbete.
Eller i brist på plats för två "hårddiskar" i t ex vissa/många laptops.

Varje minnescell i en ssd tål ett visst antal skrivningar, det finns fler celler i en större ssd så om varje cell tål x skrivningar så tål den då mera total data som skrivs eftersom den har fler celler. Om man tar ssder med samam minnen i så kommer alltså den största att tåla att mest datamängd skrivs innan den är utsliten.

Det finns även olika typer av minnen med olika kvalitet och det ser du på prislappen, ett ssd san för en server är i en helt annan prisklass än en billig enhet i en speldator.
Trim är mera ett kontrollerproblem än ett ssd problem och raid 0 är för det mesta både onödigt och dumt med ssd, prestandaskillnaden är minimal och risken för dataförlust ökar.
Fråga dig i stället vaddet finns för anlednning att köra raid 0 med ssd om du använder datorn normalt och inte bara kör benchmarkprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, har sett tester och det ger i princip ingenting för program och spel. Mer industriellt arbete och mycket stora filer och skit som ska flyttas så är det nog jättebra för.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Konsitigt att folk säger att raid0 inte ger något... jag i stort sätt halverade mina laddtider i Battlefield 3 när jag raidade mina två 320GB...

Dom där 30-40 sekunderna(varierade mellan banor) måste vara placebo, till och med telefonen allt var mätt med måste råkat ut för det!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varje minnescell i en ssd tål ett visst antal skrivningar, det finns fler celler i en större ssd så om varje cell tål x skrivningar så tål den då mera total data som skrivs eftersom den har fler celler. Om man tar ssder med samam minnen i så kommer alltså den största att tåla att mest datamängd skrivs innan den är utsliten.

Det finns även olika typer av minnen med olika kvalitet och det ser du på prislappen, ett ssd san för en server är i en helt annan prisklass än en billig enhet i en speldator.
Trim är mera ett kontrollerproblem än ett ssd problem och raid 0 är för det mesta både onödigt och dumt med ssd, prestandaskillnaden är minimal och risken för dataförlust ökar.
Fråga dig i stället vaddet finns för anlednning att köra raid 0 med ssd om du använder datorn normalt och inte bara kör benchmarkprogram.

Ok, men laddningstider i spel är ju avgörande...typ tanka kartor på ps2 och bf3 eller komma först in på servern i CS mm...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Layon:

Ok, men laddningstider i spel är ju avgörande...typ tanka kartor på ps2 och bf3 eller komma först in på servern i CS mm...

Det jobbiga med BF3 blir istället att vänta på att alla dom andra ska komma in nån gång

Permalänk

Är i samma tankar som ts och tänker sätta mina wd 1tb blue hdds i raid 0
Svårt att säga om det är värt det eller inte bedömande på svaren i tråden, väldigt olika åsikter
Använder hårddiskarna bara till spel och möjligtvis film, inget annat. Då är det väl märkbar skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Använder hårddiskarna bara till spel och möjligtvis film, inget annat. Då är det väl märkbar skillnad?

Troligen inte, tyvärr(?).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Konsitigt att folk säger att raid0 inte ger något... jag i stort sätt halverade mina laddtider i Battlefield 3 när jag raidade mina två 320GB...

Dom där 30-40 sekunderna(varierade mellan banor) måste vara placebo, till och med telefonen allt var mätt med måste råkat ut för det!

Så för dig hjälpte det för laddningstiden på banorna? Det är typ det jag vill ska va bättre

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Konsitigt att folk säger att raid0 inte ger något... jag i stort sätt halverade mina laddtider i Battlefield 3 när jag raidade mina två 320GB...

Dom där 30-40 sekunderna(varierade mellan banor) måste vara placebo, till och med telefonen allt var mätt med måste råkat ut för det!

Vad hade du för styrkretsar och lagring (fabrikat och modell) före och efter raid? Jag är inte ens i närheten av 30 sekunder...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad hade du för styrkretsar och lagring (fabrikat och modell) före och efter raid? Jag är inte ens i närheten av 30 sekunder...

Amd 760G-sb700, seagate 7200.9 320gb

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Amd 760G-sb700, seagate 7200.9 320gb

Som jag misstänkte... Diskussionen kom att glida in på huruvida det är stora vinster med SSD i RAID. Därav förvirringen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som jag misstänkte... Diskussionen kom att glida in på huruvida det är stora vinster med SSD i RAID. Därav förvirringen.

Aha, jo jag läste det

Edit: ja två SSD skulle jag nig inte sätta i raid idag! Jag gjorde det när jag byggde min mors speldator men det var för att två 128gb var så mycket billigare än vad en 256 var(var inte försvarbart i någon ände att köpa en stor mot dom små)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti