Frågor/test vid köp av begagnad dator.

Permalänk
Medlem

Frågor/test vid köp av begagnad dator.

Tjenare, jag har tänkt att inhandla en begagnad dator och undrar om ni har några tips på frågor man bör ställa och tester man kanske bör göra på datorn innan man köper den. Man vill ju liksom inte slänga ut 8k+ på någonting som kanske brakar ihop när man får hem den. Får även med en skärm på köpet, finns det något man bör kolla på den också förutom pixelfel?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Du borde fråga hur gammal datorn/respektive komponent är, om det finns kvitto på allt/något, om någonting är överklockat isf vilken/vilka frekvenser och hur länge. Skulle också gå dit och be att få testa datorn innan köp för att se till att de inte kryddat ordentligt i annonsen eller vad det nu kan vara. Är man nöjd med allt så kan man köpa. Köp inget på blocket om du inte kan hämta/bli erbjuden avlämning då det är mycket bedrägerier som pågår där.

Vad gäller skärm så borde man kolla vad det är för panel.. Är det en äldre som kör på lysrör kan den ge ifrån sig ett högfrekvent ljud med åldern som är riktigt irriterande, annars så brukar skärmar tuffa på rätt bra. Pixelfel är väl som sagt det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört nån runda med typ prime 95 å nått som belastar graffikortet om jag hade varit osäker. Men sen är det ju så att saker kan gå sönder närsomhelst. Även när dom e nya.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!