Byggde mig en retroPC

Permalänk
Medlem

Byggde mig en retroPC

Byggde en retroPC häromdagen, avsedd för DOS, Win98, och XP gaming. (Det ska vara riktigt hårdvara såklart).
S*** vad jobbigt det var med DOS och Win98, hade helt glömt vilka sönderpatchade stycken de var. Ljudet var inte helt lätt att få igång.
Skriver lite om bygget här https://anohitono.wordpress.com/2013/08/26/building-a-retro-p...

Permalänk
Medlem

Imponerande vilken ork du har, hade själv nästan hunnit glömma hur jobbigt det var med drivrutiner och installationer på Gamla pre-XP windows...

Skulle också vilja ha en dedikerad retrodator, men har helt enkelt inte plats så det får bli dosbox eller installation på någon av mina antika laptops.

Tummen upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Har byggt 2 st 98 datorer relativt nyligen för gamla LAN spel mm, Voodoo 2 / Pentium 2 MMX 400MHz respektive Voodoo 3 3000 / Celeron 800Mhz
Har även en dedikerat XP dator för halvgamla spel med en P4 2.66GHZ och ett Radeon 2600 XT
Söker nu bara efter en lämplig dator för Dos spel...

Klart värt de med riktig hårdvara när man ska spela gamla spel

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Imponerande vilken ork du har, hade själv nästan hunnit glömma hur jobbigt det var med drivrutiner och installationer på Gamla pre-XP windows...

Skulle också vilja ha en dedikerad retrodator, men har helt enkelt inte plats så det får bli dosbox eller installation på någon av mina antika laptops.

Tummen upp.

De är de som är fördelen med eget hus, hur mycket utrymme som helst å fylla upp med nördgrejer!

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

De är de som är fördelen med eget hus, hur mycket utrymme som helst å fylla upp med nördgrejer!

Jag längtar dit. Har på nåder halva sovrummet ockuperat som pryl o retrohörna med massor av burkar. Det är tur att min flickvän är förstående:)

Permalänk
Avstängd

Vad skulle fördelen med gamla grejer vara?

Kan köpa fördelen i att ha flera datorer så att man kan spela något tillsammans dock =P

Permalänk
Skrivet av aliquise:

Vad skulle fördelen med gamla grejer vara?

Kan köpa fördelen i att ha flera datorer så att man kan spela något tillsammans dock =P

Det blir en helt annan känsla när man spelar gamla spel på gammal hårdvara, ungefär som att att köra 8bitars spel på emulator vs the real deal

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Har byggt 2 st 98 datorer relativt nyligen för gamla LAN spel mm, Voodoo 2 / Pentium 2 MMX 400MHz respektive Voodoo 3 3000 / Celeron 800Mhz
Har även en dedikerat XP dator för halvgamla spel med en P4 2.66GHZ och ett Radeon 2600 XT
Söker nu bara efter en lämplig dator för Dos spel...

Klart värt de med riktig hårdvara när man ska spela gamla spel

P2:an och celeronburken skulle vara tämligen optimala till DOS-spel, du behöver inte bygga dig ytterligare en burk

Kör själv dylika på en Win98SE-burk (Athlon 1200, 512 MB ram, TNT2 (som har jäkligt bra VESA-stöd), Voodoo2), på vilken jag helt enkelt slängt in bootgui=0 i msdos.sys, och sedan byggt upp en bootmeny i config.sys och autoexec.bat. Har en option för att starta Windows (laddar i princip bara himem.sys och kör sedan win.com), och utöver den en del andra options med olika minneskonfigurationer, beroende på vad man vill spela, och vad det kräver.

[edit] Här har du förresten en referens, om du vill labba med att bygga menyer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

P2:an och celeronburken skulle vara tämligen optimala till DOS-spel, du behöver inte bygga dig ytterligare en burk

Kör själv dylika på en Win98SE-burk (Athlon 1200, 512 MB ram, TNT2 (som har jäkligt bra VESA-stöd), Voodoo2), på vilken jag helt enkelt slängt in bootgui=0 i msdos.sys, och sedan byggt upp en bootmeny i config.sys och autoexec.bat. Har en option för att starta Windows (laddar i princip bara himem.sys och kör sedan win.com), och utöver den en del andra options med olika minneskonfigurationer, beroende på vad man vill spela, och vad det kräver.

[edit] Här har du förresten en referens, om du vill labba med att bygga menyer.

Skulle helst ha en ren dosburk, dom jag har är på tok för snabba för vissa av dom äldre spelen, en 386/486a är mer lämpligt.
Dessutom har dom för nya ljudkort för att få full kompatibilitet med äldre spel, vill ha ett Adlib eller gameblaster kort

Men ja, dom fungerar skapligt med dom flesta dosspelen, är bara synd de blir krångligare å få igång dom i 98.
Har testat att knåpa igång en hop med spel, och de har då fungerat bra.

Men största orsaken att man vill ha en ren Dosdator är ju känslan de ger när man sitter där och knappar, nostalgi

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Skulle helst ha en ren dosburk, dom jag har är på tok för snabba för vissa av dom äldre spelen, en 386/486a är mer lämpligt.
Dessutom har dom för nya ljudkort för att få full kompatibilitet med äldre spel, vill ha ett Adlib eller gameblaster kort

Men ja, dom fungerar skapligt med dom flesta dosspelen, är bara synd de blir krångligare å få igång dom i 98.
Har testat att knåpa igång en hop med spel, och de har då fungerat bra.

Men största orsaken att man vill ha en ren Dosdator är ju känslan de ger när man sitter där och knappar, nostalgi

Ja, i slutändan vet du nog själv bäst vad du behöver och vill ha Jag kör dock som sagt DOS-spel på en gammal Athlon 1200, dessutom på Via KT133-chipsetet (Vias chipset är kända för att bara vilja vara kompis med Windows), utan minsta lilla problem i de spel jag testat iaf. Upplever det inte som svårare att få igång spelen under DOS mode i Win98 än det är i MS-DOS 6.22 eller så

Det som är fint med Win98SE är att det är relativt lätt att nätverka med nyare maskiner, och att det har USB-stöd. Ska du köra en ren DOS-maskin får du hålla på och krångla med disketter och/eller skivor för att få in spelen på dem. Det lär vara ett rent elände att få en gammal DOS-maskin att prata SMB över nätverket, och UMS tror jag du helt kan glömma tyvärr, om inte någon knapprat ihop nån slags tredjepartsdriver.

Vad det gäller charmen i det hela kan jag dock inte säga emot dig, klart det blir en tyngre nostalgitripp om man kör DOS på riktigt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!