Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

elavtal en vara eller en tjänst?

Permalänk
Medlem

elavtal en vara eller en tjänst?

jag har blivit på lurad att byta leverantör av energibolaget.se deras säljare lovade guld och gröna skoger 40% billigare el och inga dolda avgifter etc, nu är det så att dom säger 14 dagars ångerrätt. ångerrätten tog slut enligt dem den 2 september
det är så att jag fick brev från Eon om straffdebitering för avtalsbrott, något försäljaren aldrig nämnde skulle kunna ske, vad ska jag göra?

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har också blivit pålurad Energibolaget.se och det är bara tugga i sig den hutlöst 6 - 12 månader långa uppsägningstiden ( beroede på avtal )

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Semantik kanske men är inte avtl en tjänst och el själva varan och i så fall vad är det man har ångerrätt på? Dessutom gäller väl ångerrätten från det datum man mottager varan, så när började elboalget leverera el respektive när anses avtalet gälla?

Vill man bestrida med hänvisning till det muntliga överenskommelsen kan man begära in det inspelade samtalet, dock ska man räkna med att det klipps och klistras det friskt från telefonsäljarens sida.

Ett alternativ är att kanske kontakta Elon och säga att man känner sig lurad och att det borde ligga i allas intresse att båda parter är nöjda. Avtal skall inte vara ensidigt fördelaktiga (något som i detta fall kan vara svårt att bestrida) för att berättiga dess existens. Det är något som advokater brukar yrka på när de bestrider ingångna avtal med orimlig förutsättningar. Dessa fall är dock svåra att vinna om du skulle ta det till tingsrätten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Intressant info mrqaffe: "Ångerfristen börjar löpa den dag då avtalet ingicks, men tidigast den dag då viss i lagen obligatorisk information kommer dig till handa. Den information som avses är bland annat säljarens namn och adress, prisuppgifter"

Jag vet nog flera gånger jag inte fått säljarens namn och address vid liknande tillfälle! Borde inte detta juridiskt betyda att min ångerfrist aldrig gått ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Semantik kanske men är inte avtl en tjänst och el själva varan och i så fall vad är det man har ångerrätt på? Dessutom gäller väl ångerrätten från det datum man mottager varan, så när började elboalget leverera el respektive när anses avtalet gälla?

Vill man bestrida med hänvisning till det muntliga överenskommelsen kan man begära in det inspelade samtalet, dock ska man räkna med att det klipps och klistras det friskt från telefonsäljarens sida.

Yes, det var det som hände mig, de klippte inspelningen när de fått den info de ville ha, hördes klart och tydligt i inspelningen att jag inte pratat klart när inspelningen bröts.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Intressant info mrqaffe: "Ångerfristen börjar löpa den dag då avtalet ingicks, men tidigast den dag då viss i lagen obligatorisk information kommer dig till handa. Den information som avses är bland annat säljarens namn och adress, prisuppgifter"

Jag vet nog flera gånger jag inte fått säljarens namn och address vid liknande tillfälle! Borde inte detta juridiskt betyda att min ångerfrist aldrig gått ut?

Tryck hårt på detta med dra inte ut på det!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Dra nytta av Konsumentverket och deras rådgivning: http://www.konsumentverket.se/Efter-kop/

Permalänk
Medlem

jag har nu pratat med Energibolaget.se och blivit slussad från ena otrevliga supporten till den andra... tillslut fick jag prata med en trevlig kille som erbjöd mig att jag slipper betala för elen (elskatt måste jag betala ändå*) dom 2 första månaderna, detta gör att straffavgiften inte gör ett så stort hål i plånboken

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

http://www.rejta.se/omdome/349564/energibolaget+i+sverige+ab

Dra in ARN annars om du känner dig lurad.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Jag blev lurad av dem (sade nej till avtal men ja till information). Senare ringde Fortum och de såg att jag skulle byta elleverantör. Nej det ska jag inte så de blockade det.
Sen mailade jag energibolaget och avsade mig avtalet eftersom jag fortfarande var inom ångertiden.

De ringer ibland men då säger jag "jag har haft med er att göra förut" - då vet de att man inte är intresserad...

Permalänk
Medlem

Eon gick med på att skjuta fram straffavgiften 1 månad samt splitta den på 2 så då ligger den istället för det jag ska betala energibolaget.. bara hoppas att jag får elen så billigt som dom säger

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ixos:

Intressant info mrqaffe: "Ångerfristen börjar löpa den dag då avtalet ingicks, men tidigast den dag då viss i lagen obligatorisk information kommer dig till handa. Den information som avses är bland annat säljarens namn och adress, prisuppgifter"

Jag vet nog flera gånger jag inte fått säljarens namn och address vid liknande tillfälle! Borde inte detta juridiskt betyda att min ångerfrist aldrig gått ut?

Men hallå, du har ju uppenbarligen läst på sidan som mrqaffe länkade, i paragrafen under den du citerade står det:

"Så länge du inte har fått någon handling från vilken ångerfristen ska räknas förlängs din ångerfrist och upphör enligt lagen inte förrän efter ett år räknat från avtalets ingående."

Permalänk
Medlem

En helt avgörande faktor här är huruvida du blivit uppringd av en säljare eller du har talat med en canvasförsäljare (en som står vid ett litet bås etc. i köpcentra). Är det canvasförsäljning du trillat dit på har du ingen som helst ångerrätt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720