Vinn nätagg från Seasonic

FAQ + Installationsguide för MDT sätt upp din egen Deployment server!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Problemet är att jag är en av dem glada kunder som sitter på Bredbandsbolagets skitmoden som dom nu har inaktiverat conf möjligheterna på

hahaha fan.... det måste vara jobbigt... Ingen conf alls funkar nu eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hahaha fan.... det måste vara jobbigt... Ingen conf alls funkar nu eller?

Nope, kommer inte ens in i routern... Den är standard konfad vad gäller DHCP o.s.v, allt ligger på samma nät.. Det enda jag har gjort är att öppnat några portar samt bytt namn på det trådlösa..

Men jag har inget bättre för mig nu så jag installerar om hela min server, får se om det fungerar bättre då..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Nope, kommer inte ens in i routern... Den är standard konfad vad gäller DHCP o.s.v, allt ligger på samma nät.. Det enda jag har gjort är att öppnat några portar samt bytt namn på det trådlösa..

Men jag har inget bättre för mig nu så jag installerar om hela min server, får se om det fungerar bättre då..

Alltid kul att meka server ! men kör du då en fysisk, sen kör du in en till 2012R2 och kör den som MDT i Hyper-V? eller någon annan virtuliseringslösning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Alltid kul att meka server ! men kör du då en fysisk, sen kör du in en till 2012R2 och kör den som MDT i Hyper-V? eller någon annan virtuliseringslösning?

jo det är roligt, synd bara att det inte finns mer tid för det

Nu är jag lite osäker på vad du menar.. Jag har ett Adsl modem med inbyggd router som jag just nu inte kan ändra något på.. Sedan har jag en maskin som jag gör Windows 8.1 på, denna maskin kör jag alla mina hyper-v terminaler på, en server 2012R2, och ett gäng testklienter..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

jo det är roligt, synd bara att det inte finns mer tid för det

Nu är jag lite osäker på vad du menar.. Jag har ett Adsl modem med inbyggd router som jag just nu inte kan ändra något på.. Sedan har jag en maskin som jag gör Windows 8.1 på, denna maskin kör jag alla mina hyper-v terminaler på, en server 2012R2, och ett gäng testklienter..

Okej då är jag med! trode du hade en separat maskin där du körde server på!

Men den sitter trådat va till routern? och inte trådlöst? sen hyper-v switchen går ut på external mot routern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Okej då är jag med! trode du hade en separat maskin där du körde server på!

Men den sitter trådat va till routern? och inte trådlöst? sen hyper-v switchen går ut på external mot routern?

Kör allt med kabel i huset, Hyper-V går mot external, både servern och klienterna jag har installerat får internet access

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Kör allt med kabel i huset, Hyper-V går mot external, både servern och klienterna jag har installerat får internet access

Okej men dåså! hoppas du får det att fungera nu efter ominstallation kör samma setup när jag testar, Windows 10 eller 8.1 sen Hyper-V Server 2012R2 får adress av min router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Okej men dåså! hoppas du får det att fungera nu efter ominstallation kör samma setup när jag testar, Windows 10 eller 8.1 sen Hyper-V Server 2012R2 får adress av min router.

Nej du jäkel, får samma fel.. Bad or missing multicast discovery adress..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Nej du jäkel, får samma fel.. Bad or missing multicast discovery adress..

Googlar man lite verkar det vara routern som ställer till det där problemet, du har inte möjlighet att testa en annan för att eliminiera felkällan? kan ju vara en router utan internet bara för att testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Googlar man lite verkar det vara routern som ställer till det där problemet, du har inte möjlighet att testa en annan för att eliminiera felkällan? kan ju vara en router utan internet bara för att testa.

Jag har nog kommit fram till samma sak.. Såg att det gick att öppna någon UDP port och lite grejer som kunde få fart på det.. Sålde dock min enda router när jag fick adsl... Jag har kommit fram till att jag tills vidare får jobba på att finjustera min image och köra den via bootbar USB tills Bredbandsbolaget fixat mitt modem

Längtar något så förbannat på att dom gräver klart fibern utanför så man slipper strul med skitutrustning..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Jag har nog kommit fram till samma sak.. Såg att det gick att öppna någon UDP port och lite grejer som kunde få fart på det.. Sålde dock min enda router när jag fick adsl... Jag har kommit fram till att jag tills vidare får jobba på att finjustera min image och köra den via bootbar USB tills Bredbandsbolaget fixat mitt modem

Längtar något så förbannat på att dom gräver klart fibern utanför så man slipper strul med skitutrustning..

Jag lider av samma problem med BBB, inväntar även fiber..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

i see! då är det bara att sätta upp en DHCP på din Server 2012 då så är det löst sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

i see! då är det bara att sätta upp en DHCP på din Server 2012 då så är det löst sen

haha ja det är vad jag planerar att göra iaf.. Men som sagt, vi får väl se när det blir klart.. Hur som helst, återigen stort tack för en väldigt trevlig guide.. Har du tid och lust får du gärna fylla på med lite mer roligt Jag är lite nyfiken på att förbättra min image som jag nämnde tidigare.. Är det bara att installera via Hyper-v, installera lite program och confa som man vill och göra en ny capture på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

haha ja det är vad jag planerar att göra iaf.. Men som sagt, vi får väl se när det blir klart.. Hur som helst, återigen stort tack för en väldigt trevlig guide.. Har du tid och lust får du gärna fylla på med lite mer roligt Jag är lite nyfiken på att förbättra min image som jag nämnde tidigare.. Är det bara att installera via Hyper-v, installera lite program och confa som man vill och göra en ny capture på den?

Kul att den används ! jag hade tänkt att göra det faktiskt, men det är ganska lätt , antingen kan man lägga till dem i själva paus läget, eller så kan man installera dem som applications om du lägger till dem där.

https://www.youtube.com/watch?v=mv8FHm1Kips

Visa signatur

Permalänk

Riktigt bra guide. Ska testas

Permalänk
Medlem

Har du någon bra guide hur man sätter upp det för att kunna göra en ominstallation av dator eller maskin byte så man får en backup av anändare filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM7TKS:

Har du någon bra guide hur man sätter upp det för att kunna göra en ominstallation av dator eller maskin byte så man får en backup av anändare filer?

Best practise är att aldrig lagra unika användarfiler på datorerna, utan att via GPO (Grupp policy) forcera "Folder redirect" dvs att skrivbordet, mina dokument mm mm pekar på en nätverksutdelning. Komplettera detta med Offlinefiler så ligger en lokal cachad version alltid på klientdatorn.

vid strul så är det bara att köra en re-image på klientdatorn, logga in på domänen så skall användarens filer sakta börja syncas över igen

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sorry men jag bumpar denna nåt otroligt:)

First of all, bra guide! Ser dock att några bilder fattas;/

Second:
Hur ser det ut om man vill installera applikationer (Office, java, winrar osv) för en sysprep /generalize image och använda capture?
Samt en syspreppad image med drivrutiner för specifika datorer? Eller är det bäst att ha en generell med enbart Windows update och applikationer?

@oneone

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sorry men jag bumpar denna nåt otroligt:)

First of all, bra guide! Ser dock att några bilder fattas;/

Second:
Hur ser det ut om man vill installera applikationer (Office, java, winrar osv) för en sysprep /generalize image och använda capture?
Samt en syspreppad image med drivrutiner för specifika datorer? Eller är det bäst att ha en generell med enbart Windows update och applikationer?

@oneone

hej tack! ska kolla upp vilka som fattas under morgondagen och fixa till det tack för att du påpekade det!

jag kan visa imorgon, kan lägga till en applikation eller två, vad vill du se? java och winrar ? Office är lite mer kompliserat beroende på vilken typ av Office du kör, Office 365 eller Office som setup samt MSI. Kan peka dig rätt om du vill ha en sådan bra guide också.

Det generella som man gör är att du skapar en Windows image med alla Windows updates samt C++ och .NET du kör en Capture på den. Sen installerar du datorerna med den uppdatera Windows imagen sedan lägger du till dina applikationer samt drivers i den Sekvensen, så du har en för att bygga Windows och en för att installera.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

hej tack! ska kolla upp vilka som fattas under morgondagen och fixa till det tack för att du påpekade det!

jag kan visa imorgon, kan lägga till en applikation eller två, vad vill du se? java och winrar ? Office är lite mer kompliserat beroende på vilken typ av Office du kör, Office 365 eller Office som setup samt MSI. Kan peka dig rätt om du vill ha en sådan bra guide också.

Det generella som man gör är att du skapar en Windows image med alla Windows updates samt C++ och .NET du kör en Capture på den. Sen installerar du datorerna med den uppdatera Windows imagen sedan lägger du till dina applikationer samt drivers i den Sekvensen, så du har en för att bygga Windows och en för att installera.

Office skulle man kunna skita i ändå, kan installeras i efterhand för varje dator:)

Men jag kör en bundlad installer aka ninite (Chrome, teracopy, Revo, 7zip etc) för varje dator samt Piriforms 4 program (CCleaner, defraggler, Speccy och Recuva) + lite annat som skulle behöva installeras på varje enhet.

Jag lyckades följa guiden väl och få en uppdaterad referensimage, enbart WU efter en hel del problem med "invalid credentials"

En mer utvecklad guide i att deploya refereceimagen till en klient, uppdatera den med program och/eller skippa drivrutiner, sysprep/capture vore fint:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Office skulle man kunna skita i ändå, kan installeras i efterhand för varje dator:)

Men jag kör en bundlad installer aka ninite (Chrome, teracopy, Revo, 7zip etc) för varje dator samt Piriforms 4 program (CCleaner, defraggler, Speccy och Recuva) + lite annat som skulle behöva installeras på varje enhet.

Jag lyckades följa guiden väl och få en uppdaterad referensimage, enbart WU efter en hel del problem med "invalid credentials"

En mer utvecklad guide i att deploya refereceimagen till en klient, uppdatera den med program och/eller skippa drivrutiner, sysprep/capture vore fint:)

Nu har jag väldigt mycket att göra men här är en bra guide för hur du kan hantera drivers för dina modeller i MDT.
http://deploymentresearch.com/Research/Post/325/MDT-2013-Lite...

Här är en enkel guide hur du kan installera appar i din TS i MDT

När det gäller sysprepp , så gör den det automagiskt när du skapar en ny uppdaterad .WIM fil så det behöver du inte tänka på.

Men ha en för att bygga Windows och en för att Installera Windows kolla de där guiderna så kommer du får bra koll!

Också bra
https://technet.microsoft.com/sv-se/itpro/windows/deploy/depl...

har du frågor kör på bara.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

Nu har jag väldigt mycket att göra men här är en bra guide för hur du kan hantera drivers för dina modeller i MDT.
http://deploymentresearch.com/Research/Post/325/MDT-2013-Lite...

Här är en enkel guide hur du kan installera appar i din TS i MDT

När det gäller sysprepp , så gör den det automagiskt när du skapar en ny uppdaterad .WIM fil så det behöver du inte tänka på.

Men ha en för att bygga Windows och en för att Installera Windows kolla de där guiderna så kommer du får bra koll!

Också bra
https://technet.microsoft.com/sv-se/itpro/windows/deploy/depl...

har du frågor kör på bara.

Kör på med ditt, jag återvänder om jag har frågor Jag har änsålänge inte blivit mycket klockare när jag googlat men antar att pyttesteg är att föredra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ett delikat problem har dykt upp, har hänt ett par gånger.

Efter att en referenceimage är gjord och virtuella maskinen startat om, kräver den användare/lösen.
Problemet är att det inte finns någon och adminkontot är spärrat..

Jag monterade VM's hårddisk och mycket riktigt finns bara "default" och "public" i x:\users..

Några idéer?

@oneone Det verkar även som att en unattend.xml appliceras av DISM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

@oneone Det verkar även som att en unattend.xml appliceras av DISM.

Yes sir, det appliceras en Unattend.xml när du installerar. Joinar du inte domänen när datorn installeras? Kolla i mappen som ligger under Control där har du din Task Sequence ID , ta den unattend.xml och editera den.

per default så är lokala admin kontot avstängt efter du kör din image.

Skapar du en Install TS så borde den finnas där.

https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/b37e1cf4-16...

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

Yes sir, det appliceras en Unattend.xml när du installerar. Joinar du inte domänen när datorn installeras? Kolla i mappen som ligger under Control där har du din Task Sequence ID , ta den unattend.xml och editera den.

per default så är lokala admin kontot avstängt efter du kör din image.

Skapar du en Install TS så borde den finnas där.

https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/b37e1cf4-16...

https://s28.postimg.org/6r37r1tnh/image.png

Förståeligt iofs. Men adminkontot har ju skapats och kunnats användas tidigare? Varför inte nu.. Jag börjar om på ny kula och återvänder.

Permalänk
Medlem

Du kan även sätta ett admin password för alla dina TS såhär.
Hänger du med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Förståeligt iofs. Men adminkontot har ju skapats och kunnats användas tidigare? Varför inte nu.. Jag börjar om på ny kula och återvänder.

Men du har en för att bygga och en för att Installera Windows ?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

Men du har en för att bygga och en för att Installera Windows ?

https://www.pixeltopic.com/files/2017/1/yivemebtmfnud.png

Jag hade en task sequence som jag kallade "W10 x64 Pro Ref" samt en för Home x64.
Allt fungerade bra, installera W10, uppdatera, installera VisualC++, fånga, skapa wim men efter omstart krävdes en användare som inte existerade.

Kan det vara VisualC++ redistributable som ställde till det?

Edit: Japp, jag är med på allt sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag hade en task sequence som jag kallade "W10 x64 Pro Ref" samt en för Home x64.
Allt fungerade bra, installera W10, uppdatera, installera VisualC++, fånga, skapa wim men efter omstart krävdes en användare som inte existerade.

Kan det vara VisualC++ redistributable som ställde till det?

ahhh okej.

Men det du gör när du har en sekvens som skapar en ny uppdaterad Wim fil så har den syspreppat den installationen när den är klar efter.

Så det du gör är att efter att du skapat dina .WIM filer som hamnar under CAPTURE mappen, då använder du dessa för att skapa två nya Sekvenser.

En install för Home och en install för Pro!

Så du skall inte använda samma sekvens för att skapa och att installera! Du skall alltså inte välja "capture image" när du installerar en dator med en ny image.

Så steg 1. Skapa dina .WIM filer som hamnar i Capture
Steg 2. Skapa nya sekvenser för Pro och Home med de nya .Wim filerna.

Säg till om du behöver hjälp med det.

Dessa alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tcntad
Sen använder du den nya för Installationer.

Sen

Visa signatur