FAQ + Installationsguide för MDT sätt upp din egen Deployment server!

Permalänk
Medlem

FAQ + Installationsguide för MDT sätt upp din egen Deployment server!

(Manuella uppdateringar tar tid)

Tänkte att jag skulle göra denna guide för att jag ser väldigt många trådar om hur man installerar och vart man får tag på iso filer till Windows X. Därför tänkte jag göra denna guide så att gemene man kan uppdatera och underhålla sin egen Windows image så att man slipper köra Windows Update i X antar timmar för att vara på banan igen efter ominstallation!

Denna guide kör jag själv på Windows Server 2016 med ADK 1607 och MDT 8443 så att jag kan uppdatera och anpassa min Windows 7 samt Windows 10 installation, kommer även visa hur du ändrar och anpassar för Windows 10 om det finns intresse. Det går även utmärkt att sätta upp denna lösning på Windows 7 eller Windows 8 fast med begränsad funktionalitet, då menar jag att vi till exempel inte kommer att kunna boota på nätverket för att installera våra datorer utan måste istället använda oss av USB för att installera via servern, eller att vi kopierar ut en uppdaterad WIM fil för att installera ifrån USB eller DVD precis som vi alltid gjort.
Målet är att alla skall kunna komma igång och kanske även lyckas sätta upp en egen deployment server hemma! Varför inte få använding av servern om man har en som står och skräpar.

Tanken är att kunna få en egen depoyment server så varje gång man skall installera om Windows X kan man göra detta via nätverket eller via en färdig usb sticka som redan är konfigurerad utan att man själv måste sitta vid datorn och göra allting , automatiserat är dagens ord!
Det vi kommer att göra i labben är följande:

• Installera och konfigurera MDT
• Installera Windows ADK
• Skapa en Installationssekvens för Windows X
• Göra det möjligt att installera våran nyskapade Windows X img via PXE boot eller USB

Min labbuppsättning. På Hyper-V i Windows 10

• Server 2012 R2 ( Trail Key JGXYY-7NMTC-MHKY3-QCC9B-VQRG7 )
• Virtuell Switch kopplad direkt till Fysiska nätverket
• Routern agerar DNS och DHCP
• Klient också i Hyper-V (build maskin) Windows 7

För att kunna köra 180 Dagar Evaluation för Server 2012 R2 gå hit.
http://msdn.microsoft.com/en-US/evalcenter/dn205302.aspx
För att kunna köra 180 Dagar Evaluation för Server 2016 gå hit.
https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-s...
Lycka till!

FAQ
1. Varför skulle jag vilja använda MDT ( Microsoft Deployment Toolkit ) som en vanlig Swec användare?
Med Microsofts gratisverktyg kan du sätta upp en egen deployment server hemma gratis! Sålänge du har en server eller en annan dator som kan agera server så är det bara att köra! Pluss at du kommer att spara tid när du skall installera Windows eftersom vi gör en fullt uppdaterad version.

2. Vad behöver jag för att komma igång?
Det som behövs är följande.
• En Windows dator med Virtualiseringsmöjligheter tex, VMWare, Hyper-V eller VirtualBox.
• En Server eller en labb-server som kan användas för ändamålet

3. Om jag inte kör Windows 8 eller Windows 10 (Pro och uppåt) och inte har tillgång till Hyper-V vart kan jag få tag på gratis Virtualiseringsprogram?
För dem som kör Windows 8 eller Windows 10 kan man använda den inbyggda Hyper-V för klienter. För att installera den se min sign hur man kan använda och konfigurera upp Hyper-V för Windows 8 och Windows 10.

Alternativt finns följande.
VMWare Workstation
http://www.vmware.com/products/workstation/
VmWare Player
http://www.vmware.com/se/products/player/

4.Systemkrav
Inga speciella, Men vi kommer att köra två virtuella datorer samtidigt så kommer det att krävas minst 4GB ramminne och ca 50GB ledigt diskutrymme på ett ungefär ( detta kan givetvis ställas in manuellet men det är rekommenderat så att det inte tar för långt tid att bygga våran image)

5.Jag har en Windows licens men ingen iso fil, vart kan jag ladda ner?
För att kunna göra detta möjlig behövs en iso fil av det Operativsystem som skall uppdateras, så om du vill uppdatera Windows 7 Professional x64 , behöver vi också motsvarande isofil.
www.msdn.com
https://www.dreamspark.com/

Andra Officiella nedladningar ifrån Microsoft.
Windows 10
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

6. Vilka Windows versioner kan jag uppdatera?
Du kan uppdatera Windows 7,8.1 och Windows 10. Fungerar också utmärkt med Windows Server.

7. Är det farligt för min vanliga dator kan den påvekas på något sett?
Nej , vi kommer att göra alla inställningar och uppdateringar på virtuella datorer så vi behöver inte oroa oss över att ha sönder våran vanliga Windows installation.

8. Jag har aldrig använt något Virtualiseringsverktyg förut, hur gör jag? Finns det guider?
Hyper-V guide som jag skrivit förut , http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1190329...
För VMWare finns det hjälp online.
http://www.vmware.com/support/ws55/doc/ws_newguest_setup_simp...

9. Det står något med ”Virtualization not available” när jag skall starta VM-Ware eller VirtualBox? Kan jag inte använda mig av dessa program?
Det som troligtvis saknas är att du måste ställa om i bios att ”Virtualization” skall vara aktiverat.
http://software.intel.com/sites/default/files/haxm07.jpg
Eller
http://i.stack.imgur.com/ttR1U.png

10. Vad behöver jag för program för att kunna bygga min egen image?
För att kunna bygga Windows image för Windows 7,8.1 och 10. behövs följande.
Microsoft Deployment Toolkit 8443
https://blogs.technet.microsoft.com/msdeployment/2016/11/14/m...
Windows ADK 10 1607
https://blogs.technet.microsoft.com/ausoemteam/2016/08/03/win...

11. Kommer inte min Windows nyckel att förbrukas om jag installerar Windows virtuellt?
När installationen frågar efter Cd-key klicka på SKIP.

12. Kan jag göra detta på en fysisk maskin? Och skapa min uppdaterade windows image på den?
Det går också men det är stark rekomenderat att göra allt på en virtuell dator då vi får så lite overhead som möjligt ! inga extra drivrutiner tex, samt att vi inte behöver oroa oss för drivrutiner när vi bygger imagen för just den datormodellen , tex för sata drivers osv. Du kan också använda din image på vilken datormodell du vill utan att skapa drivrutinskonflikter.

edit, Uppdaterat för Windows 10 och Server 2016. Guiden fungerar även på dessa bara det att versionerna nu är nya.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Installationsguide del 1.

1.Installera upp den Virtuella datorn
Starta valfri Virtualiseringsplattform och installera upp en dator med nätveksanslutning.
Installera Windows 7 8 eller 2012 . INTE XP det fungerar inte.
Videoguide för Hyper-V

2.Ladda ner och installera Windows ADK
Se punkt 10 vilken version du skall ladda ner! Följ bilderna för att färdigställa installationen. Stäng ner fönstret när installationen är klar.

3.Ladda ner och installera Microsoft Deployment Toolkit
Se steg 10 vilken version du behöver.Efter att installationen är klar stäng ner fönstret.

4.Starta Deployment Workbench
Sök efter Deployment Workbench om du kör Windows 8 eller Server 2012 om du kör Windows 7 har du fått en ny mapp på startmenyn.

Efter att deployment workbench har startat upp klicka på ”Deployment Shares” och högerklicka senad och välj ”new deployment share" det går att skapa våran share på en annan disk, om så önskas är det bara att ändra sökvägen.

Nu ska vi välja den platts där vi dela ut vårat deployment share, eftersom denna virtuella dator bara har en hårdisk så väljer jag default.
På alla andra alternativ välj default settings!
Sista rutan indikerar om det gick bra eller inte

Gå tillbaka till deployment workbench och klicka på ”Deployment Shares” klicka sedan på pilen för att visa vilka shares som finns tillgängliga.

Det som skall göras nu är att vi måste importera den Windows versionen vi vill installera och uppdatera. I mitt fall tänker jag uppdatera en Windows 7 Ultimate x64.
Klicka på Operating Systems , högerklicka på ”Import Operating System” välj sedan det första alternativet ”Full set of source files”

Det vi behöver nu är orinalmediat som skall användas, att föredra är att mounta iso filen i våran virtuella dator så att den dyker upp som en DVD-avbildning. När vi mountat våran iso fil så går vi vidare genom att klicka på next, på Source så klickar på på browse och välj DVD skivan. (mountade iso filen).

Gå vidare genom att klicka på next på alla alternativ , Progress kommer att ta några minuter beroende på hårdvara då den importerar och kopierar ner skivan till den lokala hårdisken på datorn. Klicka sedan på finish när den är färdig.

Nu går vi vidare och skall skapa våran installationsprocess , för att skapa en sådan klickar vi på ”Task Sequences” sedan på ”New Task Sequence”

På Task Sequence ID skriv valfritt ID på sekvensen vi skall skapa tex W7B-001 (Windows 7 Build och 001 för att indikera att det är versionsnummer 1, valritt  )
På Task Sequence name skriv valfritt namn på sekvensen som vi skapar , kan till exempel vara ”Windows 7 Pro SP1 Reference Image x64” , eller liknande
Comments är valfritt,
Klicka sedan på NEXT när allt är ifyllt

Gå vidare till nästa steg och väl Template, den vi vill använda oss av är ”Standard Client Task Sequence” klicka sedan på next.Beroende på vad för image vi har importerat kommer vi att få lite olika alternativ, om vi tex importerar en Windows 7 Ultimate skiva så kommer också alla andra versioner av Windows 7 att finnas med på orginal skivan, därför ser vi nu flera olika alternativ här, ta den versionen som du har en giltig cd-nyckel till.
Gå vidare till nästa och klicka next

Fyll i önskade värden och klicka next.

Skriv in önskat lösenord och sen på next på resterande alternativ och vänta sedan på att Confirmation ger indikation på att allt har skapats korrekt! Klicka sedan på Finish.

Nu har vi importerat en windows image och sedan så har vi skapat en sekvens som gör det möjligt att automatisera installationen av våran windows image, vad är nästa steg? Det finns några olika alternativ att gå nu när det gäller anpassning av windows installationen , jag tänkte visa den lättaste och om det sedan finns intresse så skulle jag kunna gå djupare i hur man kan modifiera sin installation.

Vi börjar med att editera våran sekvens när vi installerar windows , det vi skall göra är att lägga till två steg för Windows Update , så att vi får alla senaste uppdateringar ifrån Microsoft. Jag tänkte också visa hur vi kan exkludera uppdateringar ifrån våran image, till exempel så vill nog ingen ha ”Eu Browser Choice” alternativet skrikandes på skrivbordet första gången man loggar in... Så den ska vi se till att ta bort!

Högerklicka på sekvensen som vi precis skapade och ta ”properties” klicka sedan på ”Task Sequence” det kan kännas lite rörigt i början men mycket av det som finnis här behöver vi inte titta djupare på eller förstå utan de delar som är viktiga tänkte jag lägga ner lite tid på. Vi kan börja med att klicka på det första ”Windows Update” steget som finns under ”State Restore” mappen.

Klicka nu på ”Options” och se till av ”Disable this step” är avmarkerat. När du kryssar i rutan kommer du också att märka att ikonen shiftar till vit. Gå vidare och gör samma sak på nästa Windows Update steg nedanför!

För att göra dena guide så lätt som möjlligt kommer jag inte att lägga till eller ta bort några applikationer i detta skede, anledningen till att vi har två Windows update är att om vi tex behöver installera program som är beroende av någon speciell Windows uppdatering lägger vi applikationsinstalleringen efter första update steget, så om vi tex vill installera .NET framework 4 i sekvensen kommer denna också att automagiskt att uppdateras av den andra Windows update steget i sekvensen!
Klicka på Apply och stäng ner Task Sequence. Nästa steg är att installera upp en dator och se om vi får våran sekvens att fungera tillsamans med Windows update.
Vi är tillbaka i deployment workbench , högerklicka uppe till vänster på ”MDT Deployment Share” välj sedan ”Update Deployment Share” detta kan ta ett par minuter då boot media och annat kommer att skapas.
Klicka NEXT på alla och låt default värdena sitta kvar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi komma någonstans! Dags att skapa upp våran andra virtuella klient för att verifiera våran installationssekvens.
Efter att den datorn är skapad är det dags att kopiera ut boot media ifrån MDT datorn , det vi måste göra är att gå in på det share som vi skapade i MDT Depoyment Workbench. Om det inte ändrades är default share name

  • \\datornamn\deploymentshare$

I mitt fall ser det ut såhär

Om du är osäker kan du gå in på datorn vi installerade MDT och titta här

Gå in i följande mapp och kopiera ”LiteTouchPE_x86.iso till en hårddiskdisk eller folder som dina virtuella klienter har tillgång till , mounta sedan denna iso på den virtuella klienten och boota ifrån den.

Efter att den är mountad så startar vi klienten. Om vi lyckas boota på iso filen kommer det att se ut såhär. Om inte se till att det är rätt fil som är nerkopierad!

Det första vi skall göra nu är att verifiera att våra virtuella datorer har kontakt med varandra, i mitt fall använder jag en Comhem Router som aggerar DHCP samt DNS , med andra ord så använder jag mitt fysiska nätverkskort för att slippa sätta upp en domän när vi gör detta.
Klicka på F8 tangenten och skriv ping ”MDT datornamn” (namnet på eran egen MDT dator) om vi kan pinga datorn stäng ned dos fönstret och gå vidare!
Om det inte fungerar se till att du har konfigurerat nätverket i din valda virtualiseringsplattform korrekt!.

Klicka nu på ”Run the Deployment Wizard to install a new Operating System” nästa steg som kommer att dyka upp är “Credentials” fyll i uppgifterna med det kontot du skapade installerade MDT med , och på domän skriver du datornamnet som har MDT installerad klicka sedan på OK.
Det som händer nu är att den kontaktar MDT datorn och frågar vilka sekvenser som finns tillgängliga för våran dator som vi skall installera upp, i detta fallet finns det bara en sekvens och det är den vi skapade tidigare.

Välj sekvens och klicka på next. Klicka på next på alla alternativ fram till Local and Time. Ändra Time Settings till UTC+01 för Stockholm

Klicka på next.
På steget ”Capture Image” så kommer vi att välja vart vi skall ladda upp våran uppdaterade windows image , default värdet fungerar utmärkt se till att kryssa i ”Capture an image of this reference computer”. Klicka på next och gå vidare till Ready, klicka sedan Begin!

Sådär! Då har vi börjat att installera våran image som skall köra Windows update , det kommer att ta en stund beroende på hårdisk att komma till detta steget (SSD är att föredra då man sparar över en timme vid Windows 7 image bygge för det är så många uppdateringar )

På min dator tog det ca 1.5 timme att köra alla updates och omstarter ect tills det blev klart! kör då på en vanlig disk och ingen ssd.

Se där! Windows update körs! Om den står i detta läge en längre tid , klicka er vidare till internet explorer och se att ni verkligen har kontakt med internet! Nu är det bara att vänta och låta Sekvensen köra igenom allt tills den gör en capture , då kommer den att ladda upp våran .WIM fil till MDT datorn. Tänk på att om du kör en Windows 7 SP1 image och uppdaterar den kommer det ta ca 60 minuter att köra alla uppdateringar! Windows 8 går markant snabbare då vi inte behöver lika många updates ja och 8.1 snabbare än så.

Det går frammåt! uppdateringar laddas ner och installeras.
Nu är installationen och alla uppdateringa ! det som sker nu är att våran sekvens laddar upp den uppdaterade WIM filen till MDT datorn.
Nu skall vi använda oss av denna nybyggda Wim fil för att antingen installera en dator via USB eller så kan vi också välja att boota på nätverket. För att kunna installera via nätveket behöver vi ha installerat MDT på en Windows Server, fungerar alltså inte på Windows 7 eller 8.

Nu har vi äntligen kommit fram till sista steget! Kopieringen av WIM filen till MDT datorn. Kan ta allt ifrån 15 minuter till 60 beroende på vad för typ av hårddisk som används.

Klart!

Nu kan vi gå vidare och testa våran nya image!
Logga in på datorn där MDT är installerad och öppna sedan deployment Workbench, klicka sedan på Operating Systems och markera allt , högerklicka och ta DELETE , välj sedan ”Completely delete these items”

Senad väljer vi ”Import Operating System” , men denna gång väljer vi ”Custom Image file” nu väljer vi filen vi precis skapade med våran installations sekvens, alltså WIM filen.
C:\DeploymentShare\Captures\W7B-001.wim

Klicka sedan next på allting till den går vidare och visar att allt gick bra under “Progress” samt ”Confirmation”

Högerklicka på Wimfilen och byt namn till valfritt namn.

Gå vidare till Task Sequences skapa en ny precis som vi gjorde i början på guiden, fast denna gång använd WIM filen som vi precis skapade. Klicka vidare NEXT på allt och vänta på att den importerar in alla filer. Som ni ser har vi nu två sekvenser att välja mellan, vi kan ta bort den gamla om vi vill det. Högerklicka och ta delete.

Nu har vi ett par olika alternativ , vi kan använda oss av MDT för att installera om våran dator som vi väljer.
• Vi kan kopiera bootfilen till en usb minne och välja våran nya sekvens , i detta läge har vi bara bootfilen på ett usb minne och datorn vi installerar går till MDT datorn och frågar efter Installationssekvens osv.
• Vi kan kopiera ut våran nyskapade WIM fil till en Windows orinal media USB och ersätta Install.wim som ligger på den usbminnet.
• Vi kan generera en MDT iso fil för att installera datorn helt via USB utan att behöva kontakta MDT servern.
• Vi kan lägga till WDS för att boota över nätverket ( kommer att lägga till detta om det önskas i guiden) Fungerar bara på Windows Server.
Jag tänkte visa de två första alternativen. OM det är så att folk vill veta de andra också, om intresset finns kan jag beskriva hur man går till väga för de andra också.
För att testa om våran nya Windows image fungerar korrekt kan vi installera upp en virtuell dator igen genom att boota på USB filen vi tidigare kopierade i guiden (LiteTouchPE_x86.iso).
Om allt fungerar skall vi nu se våran nya sekvens när datorn har bootat upp! Tänk på att om vi väljer denna metod så måste alltså MDT datorn vara igång för att vi skall kunna installera upp våran dator.
Nu väljer vi bara next på alla alternativ utan att göra en capture.
Låt sedan installationen gå klart och kör igång tex Windows Update för att verifiera att alla updates är på platts!

Klart!
Starta upp explorer och se om du hittar några uppdateringar. Om inte så har vi lyckats bra med våran uppdaterade Windows image 

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Alternativ två,uppdatera Windows USB minne med en uppdaterad WIM fil.
Kopiera över orginal mediat ifrån en Windows 7 DVD , ISO till ett USB minne.
Kopiera sedan den uppdaterade WIM filen.
\\R2MDT\deploymentshare$\Captures\XXX.Wim
Döp om XX.Wim till

  • Install.Wim

  • Kopiera in den på USB stickan under följande mapp.

  • Sources\Install.Wim ERSÄTT den som redan finns där

Sådär! Boota och installera en uppdaterad version av Windows X

Dags att konfigurera servern så att vi kan boota över nätverket (OBS detta fungerar INTE över WLAN, bara trådat) och installera vår nya image utan någon skiva eller USB minne. Detta är riktigt smidigt då vi inte behöver något manuellt pill alls utan trycker bara på F12 och sen väntar en stund så har vi vår nyinstallerade dator färdig!
Det vi behöver göra nu är att lägga till en tjänst som heter WDS (Windows Deployment Services) finns bara för Windows Server! Detta finns alltså inte till vanliga Desktop Windows, så kör vi MDT på windows 7 eller 8 går detta tyvär inte! finns speciallösningar men inget jag tänker ta upp här. Observera också att eftersom vi inte har något AD ( Active Directory) så behöver vi Server 2012 eller R2 för att kunna installera WDS stand-alone, alltså utan AD integration.
Börja med att logga in på servern, ta fram Server Manager, klicka sedan på ”Add roles and features”

Klicka på next.

Välj Role-based or feature-based installation klicka på next.

Välj vilken server vi skall installera rollen på, klicka sedan på next.

På Server Roles kryssa i Windows Deployment Services och sedan klicka add features på näsa ruta som kommer upp. Klicka next igen

Mycket next =P

Båda skall vara ikryssade

Klicka på next och sedan install.

Efter att installationen är klar starta om servern.

Nu när vi har installerat tjänsten måste vi också konfigurera upp den så att den använder rätt boot image och hur vi skall gå tillväga när vi trycker på F12. Klicka på WDS till vänster i Server Manager, högerlikca sedan på ”SERVERNAMN” till höger , och välj Windows Deployment Services Management Console”

Klicka sedan på Servers och på pilen , så att vi ser namnet på våran server , högerklicka sedan på servern och välj ”Configure Server”

Klicka på next, välj sedan det andra alternativet ”stand alone…”klicka sedan på next.
På nästa alternativ kan vi välja vart vi vill lägga sharet som skapas av WDS ,här kommer tjänsten att kopiera upp boot media för datorer som skall installeras ifrån nätverket. I mitt fall väljer jag default då jag bara har en C:\ på denna labbdator, andra shares går också bra , tex D:\ eller e:\ osv. UNC fungerar INTE! så inga nätverksshares.
På nästa alternativ eftersom vi kör i en labb så välj alternativ tre ”respond to all client computers” detta innebär att vi inte behöver godkänna några datorer som vi vill installera över nätverket

Klicka på next och vänta på att WDS tjänsten konfigureras.

När den är färdig får vi detta alternativ. Kryssa UR add images to the server now” och klicka sedan på finish.
Högerklicka sedan på ”boot images” och välj ”add boot image” klicka på browse på file location och gå in i vårat deployment share , därifrån skall vi ta våran boot image som vi genererade tidigare i guiden. I mitt fall blir det i följande mapp.
C:\DeploymentShare\Boot\
Välj sedan filen LiteTouchPE_x64.wim
Välj sedan,

Klicka sedan på next.
Nästa steg får vi välja namn och beskrivning, i mitt fall klickar jag next och låter default värdena vara kvar.

Summary, det ser bra ut, om inte gå tillbaka och ändra.

Loading...

Sådär! Klicka på Finish , och sedan bootar vi våran testdator på nätverket så kommer den att börja ladda ner imagen. Ungefär såhär, ( OBS, om ni kör Hyper-V och vill boota över nätverket måste ni ha ”legacy network adapter” om ni kör Windows 8.1 eller Server 2012 R2 räcker det med ”network adapter”.

Klienten får kontakt med servern!

Sådär ja! Det gick ju bra, vi kan även konfigurera upp våran WDS så att vi slipper trycka på F12 en extra gång så att klienten bootar upp automatiskt!
Gå tillbaka till WDS, högerklicka på servernamnet klicka på ”properties” och sedan fliken ”Boot”

Kryssa i ”always continue the PXE boot” detta gör att vi slipper trycka på F12 en extra gång!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Reserverad för guide 4

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Reserverad för guide 5

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Denna guide ska jag följa, då jag har tänkt att testa detta skarpt. Men ska lyda ditt råd att köra klienten virtuellt. Servern blir skarp då jag har licens.

//freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Denna guide ska jag följa, då jag har tänkt att testa detta skarpt. Men ska lyda ditt råd att köra klienten virtuellt. Servern blir skarp då jag har licens.

//freezer

Grymt! Kommer att ha allt upplagt under dage, så segt att ladda upp alla bilder osv på imshack =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Reserverad för guide 4

Citerar istället...

Tjena,

grym guide Tack så mkt!

Jag ser gärna en guide för PXE boot, försökt få igång detta på min Win 2012 Server, men får inte ihop det med nuvarande setup, där routern är DHCP och DNS.
Går det att lösa?

Med vänlig hälsning
A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Citerar istället...

Tjena,

grym guide Tack så mkt!

Jag ser gärna en guide för PXE boot, försökt få igång detta på min Win 2012 Server, men får inte ihop det med nuvarande setup, där routern är DHCP och DNS.
Går det att lösa?

Med vänlig hälsning
A

Det borde inte vara några problem, har iof inte testat själv men kan göra det. Hur har du satt upp det? får servern och klienten ip ifrån routern? och du har installerat WDS på server 2012?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Det borde inte vara några problem, har iof inte testat själv men kan göra det. Hur har du satt upp det? får servern och klienten ip ifrån routern? och du har installerat WDS på server 2012?

Tjena,

Jag har mest googlat än så länge, fick igång allt enligt din guide igår, men enligt guider på nätet så behöver man AD, DHCP och DNS konfat för att få igång WDS.
DHCP och DNS behöver inte vara konfat på Windows Server, men blir tydligen lättare så. Har du tid och lust får du gärna göra en guide

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Tjena,

Jag har mest googlat än så länge, fick igång allt enligt din guide igår, men enligt guider på nätet så behöver man AD, DHCP och DNS konfat för att få igång WDS.
DHCP och DNS behöver inte vara konfat på Windows Server, men blir tydligen lättare så. Har du tid och lust får du gärna göra en guide

Tack!

Nej det är inga problem med Server 2012 och R2 för då kan du installera WDS stand-alone , och om routern agerar DNS och DHCP skall det inte vara problem, men som sagt jag testar och återkommer

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Bra skriven guide!

Personligen så är jag smått allergisk mot att behöva klicka mig igenom hela MDT-wizarden manuellt och skriva i allt där varje gång imagen ska uppdateras. Ser gärna att man skriver i allt i customsettings i förväg så att allt man behöver göra i wizarden är att klicka på "Starta". Men sen är jag lite lat av mig med

Alternativet du nämner där du gör en offline MDT-media är riktigt smidigt! Har själv alltid en pinne med mig där jag kan installera W7/8 och WS2012. MDT är sjukt kraftfullt med tanke på att det är ett helt gratis verktyg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippyBoy:

Bra skriven guide!

Personligen så är jag smått allergisk mot att behöva klicka mig igenom hela MDT-wizarden manuellt och skriva i allt där varje gång imagen ska uppdateras. Ser gärna att man skriver i allt i customsettings i förväg så att allt man behöver göra i wizarden är att klicka på "Starta". Men sen är jag lite lat av mig med

Alternativet du nämner där du gör en offline MDT-media är riktigt smidigt! Har själv alltid en pinne med mig där jag kan installera W7/8 och WS2012. MDT är sjukt kraftfullt med tanke på att det är ett helt gratis verktyg!

Tackar tackar, tänkte ha med det i början men jag ville inte krångla till det för mycket tänkte jag för en first time user , men absolut jag editerar också den sen när man har en färdig lösning så kan man skippa allt det onödiga och köra allt automatiserat , skönast så

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Nej det är inga problem med Server 2012 och R2 för då kan du installera WDS stand-alone , och om routern agerar DNS och DHCP skall det inte vara problem, men som sagt jag testar och återkommer

Testade precis, fungerar finnemang , kan uppdatera guiden imorgon !

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Tjena,

Jag har mest googlat än så länge, fick igång allt enligt din guide igår, men enligt guider på nätet så behöver man AD, DHCP och DNS konfat för att få igång WDS.
DHCP och DNS behöver inte vara konfat på Windows Server, men blir tydligen lättare så. Har du tid och lust får du gärna göra en guide

Tack!

Citerade precis fel haha, men iaf det fungerar uppdaterar imorn med hur du skall göra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat Oneone! Hade själv funderingar på att göra en guide angående detta får några månader sedan men det rann ut i sanden! Skönt att någon tog tag i detta och delar med sig av sin kunskap! Bort med gamla Windows 7 skivor och in med MDT. Starkt jobbat, eloge till dig!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Shit vad många steg! Går ju fortare att sätta upp en mall och syspreppa och sedan använda valfritt kloningsverktyg

Vad vinner man på metoden ovan förutom att man kan hämta image:n från LANet (vilket man iofs kan men vissa kloningsverktyg också)?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Vad vinner man på metoden ovan förutom att man kan hämta image:n från LANet (vilket man iofs kan men vissa kloningsverktyg också)?

Den stora skillnaden är att MDT är mycket mer dynamiskt jämfört med ett kloningsverktyg. Du kan göra i princip vad som helst under en MDT-deployment, allt från att installera program till joina domäner eller köra PowerShell-skript. Alla dessa kan styras med olika variabler dessutom. Exempelvis kan du installera en VPN-klient på alla laptops eller lägga på språkpaket beroende på vilken default gateway som används. Dessutom det viktigaste av allt, du kan sköta drivrutinshanteringen så att alla olika datormodeller får rätt drivrutiner utan någon manuell installation. Skulle du vilja kan du göra en capture av hela disken efter installationen är klar och få en recoverypartition med alla uppdateringar, alla drivrutiner, samt alla dina program. Allt detta endast genom att trycka på F12 och vänta en dryg timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stylaren:

Riktigt bra jobbat Oneone! Hade själv funderingar på att göra en guide angående detta får några månader sedan men det rann ut i sanden! Skönt att någon tog tag i detta och delar med sig av sin kunskap! Bort med gamla Windows 7 skivor och in med MDT. Starkt jobbat, eloge till dig!

Tackar! du får gärna bidra med lite cusomsettings om du känner för det! tänkte att jag skippade det initialt för att jag ville inte göra det för svårt om man aldrig har använt MDT förut.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Shit vad många steg! Går ju fortare att sätta upp en mall och syspreppa och sedan använda valfritt kloningsverktyg

Vad vinner man på metoden ovan förutom att man kan hämta image:n från LANet (vilket man iofs kan men vissa kloningsverktyg också)?

hehe absolut men det blir ju det när man skriver en guide, kan dock sätta upp det på ca 15mins.

Som tidigare nämnts i tråden går det att få detta väldigt dynamiskt jämfört med kloning då du använder en fast img som du inte kan anpassa för fem öre , här kan du som sagt anpassa drivrutiner per modell, applikationer, koppla olika roller till olika datorer beroende på vilken avdelning tex som den tillhör och utifrån roll installera olika typer av applikationer osv. Så det går att få väldigt dynamiskt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Tjena,

Jag har mest googlat än så länge, fick igång allt enligt din guide igår, men enligt guider på nätet så behöver man AD, DHCP och DNS konfat för att få igång WDS.
DHCP och DNS behöver inte vara konfat på Windows Server, men blir tydligen lättare så. Har du tid och lust får du gärna göra en guide

Tack!

klart!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippyBoy:

Den stora skillnaden är att MDT är mycket mer dynamiskt jämfört med ett kloningsverktyg. Du kan göra i princip vad som helst under en MDT-deployment, allt från att installera program till joina domäner eller köra PowerShell-skript. Alla dessa kan styras med olika variabler dessutom. Exempelvis kan du installera en VPN-klient på alla laptops eller lägga på språkpaket beroende på vilken default gateway som används. Dessutom det viktigaste av allt, du kan sköta drivrutinshanteringen så att alla olika datormodeller får rätt drivrutiner utan någon manuell installation. Skulle du vilja kan du göra en capture av hela disken efter installationen är klar och få en recoverypartition med alla uppdateringar, alla drivrutiner, samt alla dina program. Allt detta endast genom att trycka på F12 och vänta en dryg timme

Skrivet av Oneone:

hehe absolut men det blir ju det när man skriver en guide, kan dock sätta upp det på ca 15mins.

Som tidigare nämnts i tråden går det att få detta väldigt dynamiskt jämfört med kloning då du använder en fast img som du inte kan anpassa för fem öre , här kan du som sagt anpassa drivrutiner per modell, applikationer, koppla olika roller till olika datorer beroende på vilken avdelning tex som den tillhör och utifrån roll installera olika typer av applikationer osv. Så det går att få väldigt dynamiskt.

Dynamiskt? Varför "hårdkoda" in det när man kan göra sånt via GPOs - då kan man ju dessutom ändra/uppdatera det i efterhand? Jag har inte pysslat med MDT alls men det verkar ju stenålder att man ska behöva deploya själva imagen för att sedan "spara undan" den - det blir ju som en sysprep med kloning ungefär, eller har jag missuppfattat guiden?

Drivrutiner, jo det är ju klart om man har såna behov men på senare tid har ju Windows stöd för det mesta - iaf de "kontorsburkar" som jag drabbas av. Försöker man hålla antalet olika modeller så lågt som möjligt så går det ju ganska fort att slänga ihop en naken men patchad image för varje modell om man stoppar i en SSD först.

Jag menar inte att guiden är dålig (tvärtom!) utan jag har bara svårt att se vitsen utom kanske i riktigt stora miljöer. Möjligtvis också om man har en brokig skara burkar med obskyr hårdvara

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Tackar så mkt! bra guide, men jag har nog gjort nått fel, eller så är min iso märklig. Får inte igång det på Varken USB eller PXE. Den går in i installationen med Litetouch ison. Får upp gränssnittet och kan trycka next igenom hela "installationen". Installationen drar igång och tar en helvetes tid, Win7 x64. Den kommer igång och gör Windows Update. Då har det tagit ungefär 4timmar När jag vaknar på morgonen så är där 9 errors i installationen, de flesta handlar om Capture momentet. Datorn startar inte ens utan får felmeddelande när inställningar ska läsas in.

Vet inte riktigt vad det är som blitt tokigt, den drar hittar USB/skiva/PXE och drar igång installationen och update och allt ser frid och fröjd ut, men sen säckar den ihop :/

Strålande guide dock, nog bara skit bakom spakarna Om någon är intresserad av lägga en guide för fler konf. möjligheter så tar jag tacksamt emot dom

Med vänlig hälsning
A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Tackar så mkt! bra guide, men jag har nog gjort nått fel, eller så är min iso märklig. Får inte igång det på Varken USB eller PXE. Den går in i installationen med Litetouch ison. Får upp gränssnittet och kan trycka next igenom hela "installationen". Installationen drar igång och tar en helvetes tid, Win7 x64. Den kommer igång och gör Windows Update. Då har det tagit ungefär 4timmar När jag vaknar på morgonen så är där 9 errors i installationen, de flesta handlar om Capture momentet. Datorn startar inte ens utan får felmeddelande när inställningar ska läsas in.

Vet inte riktigt vad det är som blitt tokigt, den drar hittar USB/skiva/PXE och drar igång installationen och update och allt ser frid och fröjd ut, men sen säckar den ihop :/

Strålande guide dock, nog bara skit bakom spakarna Om någon är intresserad av lägga en guide för fler konf. möjligheter så tar jag tacksamt emot dom

Med vänlig hälsning
A

har du kollat så att den hela tiden har kontakt med MDT servern och internet? du kan alltid klicka F8 , eller pinga inne ifrån windows när du kör windows update för att se om den har kontakt, eftersom den måste ha det när wim filen är klar med alla updates så skall den läggas upp på MDT servern.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

har du kollat så att den hela tiden har kontakt med MDT servern och internet? du kan alltid klicka F8 , eller pinga inne ifrån windows när du kör windows update för att se om den har kontakt, eftersom den måste ha det när wim filen är klar med alla updates så skall den läggas upp på MDT servern.

Updaten har gått igenom bra, den har jag sett under installationen, så det är något som händer där efter. Eller det kanske ser ut som att Windows Update går igenom om man bara tittar på progressbaren? Är det först i Capture-skedet som den kontaktar MDT servern? MDT och WDS är installerad på samma Windows 2012 server. Men det är endast WDS som är installerad som en roll inne i Servermanager, MDT ligger ju för sig själv.

Med vänlig hälsning
A

Permalänk

Hatten av! Otroligt snyggt!!

Att du börjar med en bild på Windows ME fick mig att dra på smilbanden

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Updaten har gått igenom bra, den har jag sett under installationen, så det är något som händer där efter. Eller det kanske ser ut som att Windows Update går igenom om man bara tittar på progressbaren? Är det först i Capture-skedet som den kontaktar MDT servern? MDT och WDS är installerad på samma Windows 2012 server. Men det är endast WDS som är installerad som en roll inne i Servermanager, MDT ligger ju för sig själv.

Med vänlig hälsning
A

Tja, hur har det gått? testat igen?

Ja det stämmer om det står att den installerar borde det fungera, något annat du kan göra är att mounta serversharet \\servernamn\deploymentshare$

och se om du får upp det ifrån din klient, ifrån F8 eller inne i windows när windows update körs.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Dynamiskt? Varför "hårdkoda" in det när man kan göra sånt via GPOs - då kan man ju dessutom ändra/uppdatera det i efterhand? Jag har inte pysslat med MDT alls men det verkar ju stenålder att man ska behöva deploya själva imagen för att sedan "spara undan" den - det blir ju som en sysprep med kloning ungefär, eller har jag missuppfattat guiden?

Drivrutiner, jo det är ju klart om man har såna behov men på senare tid har ju Windows stöd för det mesta - iaf de "kontorsburkar" som jag drabbas av. Försöker man hålla antalet olika modeller så lågt som möjligt så går det ju ganska fort att slänga ihop en naken men patchad image för varje modell om man stoppar i en SSD först.

Jag menar inte att guiden är dålig (tvärtom!) utan jag har bara svårt att se vitsen utom kanske i riktigt stora miljöer. Möjligtvis också om man har en brokig skara burkar med obskyr hårdvara

självklart kan man välja vart man vill tillämpa inställningar, GPO är ett annat sätt såklart. Men vissa företag vill ha en "standardiserad" version av OS, och det är just därför man kör MDT. samtidigt så kan man deploya MÅÅÅÅNGA maskiner samtidigt, beroende på nätverkskapacitet. det är den stora fördelen med MDT. Multicast är bara en fördel.

Sen har du storebrorsan, SCCM, system center configuration manager, som kan ta hand om just samma sak fast ännu mer precist.

Den används oftast i riktigt stora miljöer. Men MDT är nått iaf jag har stött på ett flertalet gånger.

Om man kör clones som är sysprepad så kan användaren inte köra en ominstallation själv, finns undantag såklart, det som krävs med MDT är att man helt enkelt ställer in vilka konton som får installera vad och voilá du har en lösning som användaren själv kan använda

//Tobias

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Tja, hur har det gått? testat igen?

Ja det stämmer om det står att den installerar borde det fungera, något annat du kan göra är att mounta serversharet \\servernamn\deploymentshare$

och se om du får upp det ifrån din klient, ifrån F8 eller inne i windows när windows update körs.

Jag testade en annan .iso och det fungerade, så antingen var det något jag gjort galet i första litetouchen, för den gjordes ju om ni när jag la in Win8 ison istället. Eller så var det något problem med min Win7 iso. Installerade en Win8 guest igår via PXE, inga fel och funkade fint att starta, provade också att installera en fysisk dator kopplad till routern, fungerade också Så nu fungerar det, hyfsat onödigt att ha en MDT där hemma, men kan man så ska man Tack för hjälpen, nått har jag iaf lärt mig Tar gärna emot andra tips och guider om vad jag kan hitta på med min HP n54l för att lära mig mer om server. Hade varit riktigt schyst

Tack få mkt!

/A