Funkar modulära kablar till vilken PSU som helst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad
Registrerad
Sep 2010

Funkar modulära kablar till vilken PSU som helst?

Är så att jag sitter på ett Silverstone Strider ST65F-G och som ni kanske förstår så är det ett 100% modulärt nätagg.
Det jag undrar är om det skulle kunna gå att använda modulära kablar förutom tillverkarens egna?
Om det nu går, så undrar jag om någon har tips på sida som säljer sleevade modulära kablar?

Kan förövrigt verkligen rekommendera det här nätagget! Passar perfekt i mindre chassin som t ex Node 304

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad
Registrerad
Sep 2010

Hittade precis svaret direkt efter jag postat. Och det rekommenderas inte. Onödig tråd med andra ord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2004

Vad skulle det kunna bli för problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sajber-jymden
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av joakim99:

Finns ingen standard för hur det modulära kontaktdonet skall vara kopplat, så tillverkaren kan koppla som de själva vill och känner. Så även om kontakten skulle passa i PSU:n, så finns det inga garantier att du får rätt spänningar ut på stiften i andra änden...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av superst4r:

Hittade precis svaret direkt efter jag postat. Och det rekommenderas inte. Onödig tråd med andra ord.

Tycker inte att den var så väldigt onödig, är säkert andra som funderat över samma sak som du, du skrev dessutom svaret i tråden precis som man ska göra.
That'll do pig, that'll do.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Cybertsen:

Finns ingen standard för hur det modulära kontaktdonet skall vara kopplat, så tillverkaren kan koppla som de själva vill och känner. Så även om kontakten skulle passa i PSU:n, så finns det inga garantier att du får rätt spänningar ut på stiften i andra änden...

Exakt, och vi har tyvärr några exempel i forumet där saker brunnit pga detta. Jag minns speciellt ett fall där någon eldade 4st hårddiskar samtidigt efter att ha valt fel kabel, tror det var mellan Cooler Master och Corsair, men är osäker på märkena. Hursomhelst skiljer det även inom samma märke ibland, därför ska man aldrig låna kablar om man inte är absolut säker att de är kopplade likadant.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av ZaInT:

Tycker inte att den var så väldigt onödig, är säkert andra som funderat över samma sak som du, du skrev dessutom svaret i tråden precis som man ska göra.
That'll do pig, that'll do.

Sant!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av joakim99:

Finns en risk att PSU:n/komponenterna kan gå sönder. Vilket det tydligen gjort för en del som testat. I teorin tycker man ju att de borde gå, för iaf jag tänker "kabel som kabel".. Men i praktiken så verkar det inte stämma. Och svaret på varför har du redan fått såg ja