Less på FreeNas, Alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Jag hade fullt upp förra veckan med tentatider och arrangera ett ganska stort event på 1600personer, såååå jag svarar nu istället!
Och jag tycker ZFSGuru verkar vara kompetent och simpelt, typ så som jag vill ha det. Men jag ska inte säga att det är det bästa än, jag var ju ganska nöjd med freenas i 1.5 år så att säga! Men ja, jag gillar att man på installations fliken enkelt kan installera fler egenskaper.
Det enda jag saknar /inte lyckas hitta är nätverks monitor, där man ser hur mycket trafik som går igenom.

Nu blir nästa projekt att lyckas sätta upp en VPN mellan mig och föräldrarna så att vi kan göra offsite-backups på varandras nasar.

Det blev bra fart i den här tråden! Det uppskattas!

Om du kör X-server (gnome) så finns det nätverksmonitor, annars finns det ett kommando (googlas enkelt, om du inte hittar kan jag finna det åt dig) som gör att du kan se trafiken i ett terminal fönster.
Om du vill att terminal fönstret ska hållas uppe efter du stängt ner terminalen så kan du använda en multiplexer tex: tmux som du kan installera från ports.
Sök på www.freshports.org efter tmux, de har info om alla program som går att installera och vilka kommandon du ska använda för att installera dessa program.

När tmux väl är installerat så skriver du bara: tmux i terminalen, så ser du sedan hur det kommer upp en grön rad längst ner, då är tmux aktiverat, sedan startar du den applicationen du vill ska köras i tmux. Sen kan du logga ur(detach) programmet med Cltr + b + d och göra annat med terminalen, tom stänga ner terminalen så körs programmet i bakrunden och när du sedan vill komma in i programmet igen så skriver du bara "tmux attach".

Coolt mitt framtida projekt involverar också VPN i form av OpenVPN, så att jag och polarna kan ha ett "LAN" för delning av media.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW