Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Tja, snabbt tittat så får du en bra pump och block antagligen ett riktigt bra pris på alla fittings osv. Och vad jag kan se ska du inte kyla nån GPU så då räcker ju en halvtunn radiator även om det är lite snålt att de inte ens verkar ha en RX rad i nåt paket (om du har plats för en tjock rad dvs).

Det kanske inte är best in breed på varje del som man får om man plockar själv men det ser prisvärt ut iaf och bra grejer rakt igenom minus fläktarna som jag inte tror är mycket att hänga i granen.

Jag har redan beställt två sp120 pwm som jag har tänkt sätta på radiatorn men ska man köpa en till 240 radiator för att vara säker på att man får riktigt bra kylning eller är det bara överdrivet? Vet ej om jag kan klocka så mycket med tanke på att jag inte har det bästa moderkortet precis.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

"soon"

http://i.imgur.com/IMWZDao.jpg

mitt råd är att köra alla fläktar på samma hastighet via molex kontakt och sen reducera neråt om man vill ha tystare.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Jag har redan beställt två sp120 pwm som jag har tänkt sätta på radiatorn men ska man köpa en till 240 radiator för att vara säker på att man får riktigt bra kylning eller är det bara överdrivet? Vet ej om jag kan klocka så mycket med tanke på att jag inte har det bästa moderkortet precis.

240 är verkligen inte overkill. Ta det absolut största du får in i din låda. Ju mer kylkapacitet du har desto långsammare kan du köra fläktarna --> tystare dator

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

240 är verkligen inte overkill. Ta det absolut största du får in i din låda. Ju mer kylkapacitet du har desto långsammare kan du köra fläktarna --> tystare dator

Det han sa

samt, istället för att köpa FLERA block, så köp 2 sp fläktar till så har du push n pull

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

Det han sa

samt, istället för att köpa FLERA block, så köp 2 sp fläktar till så har du push n pull

Kan du förklara vad du menar, vad jag vet gör push n pull ingen större skillnad. Bör jag köra två radiatorer eller ej?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Kan du förklara vad du menar, vad jag vet gör push n pull ingen större skillnad. Bör jag köra två radiatorer eller ej?

Kör du bara till cpu så räcker en 240/280rad alldeles fint. och push pull gör skillnad, men beror på helt från kylare till kylare, polarens h70 fick bara 3c skillnad medans jag fick 11c skillnad på min gamla h50 (exempel) mvh

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag läste så har 'Swiftech MCP35X plus reservoar' grova problem med läckage, men någon skrev här om en revision två. Är problemen åtgärdade där?
För pwm pump vore ju kungligt tillsammans med pwm fläktar, då kommer ju datorn stå still när man surfar sweclockers

Permalänk
Skrivet av bjozac:

Enligt vad jag läste så har 'Swiftech MCP35X plus reservoar' grova problem med läckage, men någon skrev här om en revision två. Är problemen åtgärdade där?
För pwm pump vore ju kungligt tillsammans med pwm fläktar, då kommer ju datorn stå still när man surfar sweclockers

En D5 pump hörs inte ändå om du monterar den med nåt dämpande material så inga vibrationer går ut i chassiet. Dom är extremt tysta, försökte fånga ljudet på film men det hörs inte då bakrgundsbruset låter mer. Lite ovant i början att inte höra om datorn är igång

Själv kör jag kör D5 plus EK-top och ek reservoar i båda looparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

En D5 pump hörs inte ändå om du monterar den med nåt dämpande material så inga vibrationer går ut i chassiet. Dom är extremt tysta, försökte fånga ljudet på film men det hörs inte då bakrgundsbruset låter mer. Lite ovant i början att inte höra om datorn är igång

Själv kör jag kör D5 plus EK-top och ek reservoar i båda looparna.

Kör du den på full effekt då med?
Känslan att ha en nästan stillastående dator med full pwm lockar lite men är det inget som hörs känns det som att det kan kvitta!

Permalänk
Skrivet av bjozac:

Enligt vad jag läste så har 'Swiftech MCP35X plus reservoar' grova problem med läckage, men någon skrev här om en revision två. Är problemen åtgärdade där?
För pwm pump vore ju kungligt tillsammans med pwm fläktar, då kommer ju datorn stå still när man surfar sweclockers

Det jag vet är fixat är att rev 1 sprack, rev 2 hade planade ytor för fittings som var för tighta och rev 2b(den som säljs nu) har plana ytor limmade utanpå cylindern som gör att feta compressions går att använda och spricker inte längre. Inte sett nåt om läckor men med tanbke på att den är på version 3 så borde ju ev problem vara fixade vid det här laget. Rätt version ska ha svart skruvlock och pålimmade ytor runt anslutningarna på sidan, inte infrästa.

Ja, det är ganska soft. Lägsta möjliga fart på pumpen + styrfart på fläktarna på topradden för att hålla dammet borta. Inte det svalaste kanske men med fixed volt på 1.3 så pumpar den alltid ut lite värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

Det han sa

samt, istället för att köpa FLERA block, så köp 2 sp fläktar till så har du push n pull

Vet inte varför man ska köra push n pull, ingen större märkbar skillnad förutom allt jävla damm som fastnar i radiatorerna. Kör själv pull för att slippa just det

Permalänk
Skrivet av Sainth:

Vet inte varför man ska köra push n pull, ingen större märkbar skillnad förutom allt jävla damm som fastnar i radiatorerna. Kör själv pull för att slippa just det

mjo, det är väl alltid en nackdel med fläktar i övrigt.. och pull hjälper inte heller där tyvär, även bakom dära samlas det damm, varför ska damm finnas! onödig skit!

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

mjo, det är väl alltid en nackdel med fläktar i övrigt.. och pull hjälper inte heller där tyvär, även bakom dära samlas det damm, varför ska damm finnas! onödig skit!

Absolut samlas det damm, men det samlas mer i en push config

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

http://img15.imageshack.us/img15/3882/svwb.png

Ja, det är ganska soft. Lägsta möjliga fart på pumpen + styrfart på fläktarna på topradden för att hålla dammet borta. Inte det svalaste kanske men med fixed volt på 1.3 så pumpar den alltid ut lite värme.

Vad är det för program där du kan se och styra allt så, är det specifikt program för ditt moderkort eller kan vem som helst ladda ner och använda det?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk

AI Suite som hänger med ASUS moderkort, antar att alla har nåt motsvarande. Heter väl EasyTune för Gigabyte iaf.

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Vad är det för program där du kan se och styra allt så, är det specifikt program för ditt moderkort eller kan vem som helst ladda ner och använda det?

finns mängder, men dom styr bara 3pins kontakerna på moderkortet, INTE 4pins till 3 pins molex etc, finns dock små adaptrar typ man sätter mellan 3pin till 3pin som sänker till 5/6v så dom går på halv varv mvh

Kan nämna att speedfan är ett "bara installera" program att höja och sänka med

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Skrivet av bjozac:

Kör du den på full effekt då med?
Känslan att ha en nästan stillastående dator med full pwm lockar lite men är det inget som hörs känns det som att det kan kvitta!

Nä, det räcker att köra den på mkt låg effekt. Men på fullt flås hörs den ändå inte ut ur chassiet, man kan höra lite skvalpande av vattnet typ och minimalt med ljud. Har satt fast min med tjockt dämpmaterial som är dubbelhäftande så inga vibrationer fortplantar sig och orsakar oljud.

Permalänk
Medlem

Detta blev ordern (ska troligen komplettera med ett 290 kort till eller byta till 290x * 2, får se prestandan i 290);

1. Adapter 90grader svart 2 st. 38 :-
2. Alphacool NexXxoS XT45 480 2 st. 828 :-
3. Anslutning SLI/CF 3slot G1/4 silver 1 st. 59 :-
4. EK-DDC 3.2 PWM (12V PWM pump) 1 st. 639 :-
5. EK-DDC X-RES 140 CSQ Acetal 1 st. 419 :-
6. EK-Ekoolant CLEAR 1L 2 st. 58 :-
7. EK-FC R9-290X - Acetal 2 st. 779 :-
8. EK-PSC Fitting 13mm G1/4 Black 10 st. 39 :-
9. EK-Supremacy Acetal-Koppar 1 st. 509 :-
10. Masterkleer 13/19 Clear 4 st. 48 :-
11. Phobya NanoGrease Extreme 3.5g 2 st. 85 :-

Tillsammans med;

Akasa AK-0006 4-pin Fan Splitter PWM 1x4-Pin -> 5x4-Pin CDON.COM 1 80 kr 80 kr
Arctic Cooling ARCTIC F12 PWM - retail CDON.COM 8 45 kr 360 kr
BitFenix 8-Pin EPS12V Extension 45cm - Sleeved Black/Black CDON.COM 1 45 kr 45 kr
Corsair Obisidian 900D FullTower No PSU Black E-ATX CDON.COM 1 2536 kr 2536 kr
Den svarta barnkammarboken CDON.COM 1 205 kr 205 kr
Lilla barnkammarboken : julsånger CDON.COM 1 125 kr 125 kr
Hotel Transylvania CDON.COM 1 99 kr 99 kr
Seasonic X-1050 80 plus GOLD - 1050W CDON.COM 1 1973 kr 1973 kr
Intel Core I7-4770K 3,5GHz Socket 1150 Boxed CDON.COM 1 2571 kr 2571 kr
Gigabyte GA-Z87X-UD3H Intel Z87 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket 1150 ATX CDON.COM 1 1320 kr 1320 kr
Corsair VENGEANCE PRO RED 16GB (2KIT) DDR3 2400MHz CDON.COM 1 1843 kr 1843 kr
Sapphire Radeon R9 290 4GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe CDON.COM 1 3478 kr 3478 kr

Permalänk
Skrivet av bjozac:

Detta blev ordern (ska troligen komplettera med ett 290 kort till eller byta till 290x * 2, får se prestandan i 290);

1. Adapter 90grader svart 2 st. 38 :-
2. Alphacool NexXxoS XT45 480 2 st. 828 :-
3. Anslutning SLI/CF 3slot G1/4 silver 1 st. 59 :-
4. EK-DDC 3.2 PWM (12V PWM pump) 1 st. 639 :-
5. EK-DDC X-RES 140 CSQ Acetal 1 st. 419 :-
6. EK-Ekoolant CLEAR 1L 2 st. 58 :-
7. EK-FC R9-290X - Acetal 2 st. 779 :-
8. EK-PSC Fitting 13mm G1/4 Black 10 st. 39 :-
9. EK-Supremacy Acetal-Koppar 1 st. 509 :-
10. Masterkleer 13/19 Clear 4 st. 48 :-
11. Phobya NanoGrease Extreme 3.5g 2 st. 85 :-

Tillsammans med;

Akasa AK-0006 4-pin Fan Splitter PWM 1x4-Pin -> 5x4-Pin CDON.COM 1 80 kr 80 kr
Arctic Cooling ARCTIC F12 PWM - retail CDON.COM 8 45 kr 360 kr
BitFenix 8-Pin EPS12V Extension 45cm - Sleeved Black/Black CDON.COM 1 45 kr 45 kr
Corsair Obisidian 900D FullTower No PSU Black E-ATX CDON.COM 1 2536 kr 2536 kr
Den svarta barnkammarboken CDON.COM 1 205 kr 205 kr
Lilla barnkammarboken : julsånger CDON.COM 1 125 kr 125 kr
Hotel Transylvania CDON.COM 1 99 kr 99 kr
Seasonic X-1050 80 plus GOLD - 1050W CDON.COM 1 1973 kr 1973 kr
Intel Core I7-4770K 3,5GHz Socket 1150 Boxed CDON.COM 1 2571 kr 2571 kr
Gigabyte GA-Z87X-UD3H Intel Z87 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket 1150 ATX CDON.COM 1 1320 kr 1320 kr
Corsair VENGEANCE PRO RED 16GB (2KIT) DDR3 2400MHz CDON.COM 1 1843 kr 1843 kr
Sapphire Radeon R9 290 4GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe CDON.COM 1 3478 kr 3478 kr

Istället för "Anslutning SLI/CF 3slot G1/4 silver" kan du köra en Ek bridge mellan korten. Har två st liggandes, en öppnad, dock oanvänd. Och en helt oöppnad. Ser ut såhär: http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/multiple-block-con...

Vet ej om dom passar ditt moderkort men det är 3-slot, bryggor. Vill du så får du köpa en mkt billigt, bättre att dom kommer till användning.

Och se till att berätta hur det går, 2x480 kommer bli prima. Vet inte hur Arctic fläktarna är, men har haft icke pwm modellen av dom och dom hade endel missljud. Skulle gärna köra PWM själv men några riktig bra fläktar(läs Schyte GT) finns inte i PWM.

Se till att köra ordentliga slangklämmor på pumpen också, det verkar inte gå att sätta kompressions-nipplar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Istället för "Anslutning SLI/CF 3slot G1/4 silver" kan du köra en Ek bridge mellan korten. Har två st liggandes, en öppnad, dock oanvänd. Och en helt oöppnad. Ser ut såhär: http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/multiple-block-con...

Vet ej om dom passar ditt moderkort men det är 3-slot, bryggor. Vill du så får du köpa en mkt billigt, bättre att dom kommer till användning.

Och se till att berätta hur det går, 2x480 kommer bli prima. Vet inte hur Arctic fläktarna är, men har haft icke pwm modellen av dom och dom hade endel missljud. Skulle gärna köra PWM själv men några riktig bra fläktar(läs Schyte GT) finns inte i PWM.

Se till att köra ordentliga slangklämmor på pumpen också, det verkar inte gå att sätta kompressions-nipplar på den.

Den kan jag ha, korrekt avstånd. Vad ska du ha för den?
Attans, jag som trodde att jag hade nog med nipplar aja får väl köpa slangklämmor då med

Permalänk
Medlem

Jag skapade för ett tag sen en annan tråd där jag frågade om vad det var som gjorde att klocken på cpun gick ner under full belastning i prime95 utan att få något bra svar. Detta hände redan när jag hade cpun på 4.4 GHz och det blev ingen skillnad om jag höjde volten och prime kom inte med något felmeddelande. När jag nu sökte på Google efter problemet så hittade jag en tråd där dem sa att det nog var moderkortets VRMs vad det nu är som throttlar på grund av värme.
Även om datorn fungerar bra som vanligt så känns det onödigt att skaffa vattenkylning om nu inte moderkortet verkar klara av det.
Har höjt klocken till 4.5 GHz och ska se om jag stöter på några problem vid renderingar mm som jag använder datorn till.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk

Jag hade aldrig ens hört talas om det men det verkar ju faktiskt finnas en sån funktion och det verkar vara ett förekommande problem med det moderkortet, osannolikt sniket att inte fixa kylningen ordentligt. Du kan ju antingen rigga en fläkt till VRMerna eller skaffa ett moderkort som inte har såna problem. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Jag hade aldrig ens hört talas om det men det verkar ju faktiskt finnas en sån funktion och det verkar vara ett förekommande problem med det moderkortet, osannolikt sniket att inte fixa kylningen ordentligt. Du kan ju antingen rigga en fläkt till VRMerna eller skaffa ett moderkort som inte har såna problem. :/

Att skaffa nytt moderkort tänker jag inte göra då det blir väldigt mycket pengar för lite prestandavinst. Jag är även lite rädd för att jag råkade dra sönder gängorna när jag satte fast moderkortet i distanserna så då kanske jag måste skaffa nytt chassi också och då blir det väldigt mycket pengar. Vattenkylning får vänta till nästa bygge om några år men tack för all hjälp jag har fått

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Nu väntar jag på min restade order, dock funderar jag på radiatorplacering, varför sätter alla i 900D chassin en fläkt uppe och en nere?
Varför sätter man inte båda nere och låter den varma luften gå uppåt?
Vad har jag missat?

Permalänk
Skrivet av bjozac:

Den kan jag ha, korrekt avstånd. Vad ska du ha för den?
Attans, jag som trodde att jag hade nog med nipplar aja får väl köpa slangklämmor då med

Du kan få den för fraktkostnaden i princip, kostar inte mer än 150kr ny

Det ska va 60.9mm mellan PCI-E slottarna för att den ska passa.

Permalänk
Skrivet av bjozac:

Nu väntar jag på min restade order, dock funderar jag på radiatorplacering, varför sätter alla i 900D chassin en fläkt uppe och en nere?
Varför sätter man inte båda nere och låter den varma luften gå uppåt?
Vad har jag missat?

Du vill att den kalla luften utifrån ska passera radiatorn, därför kör man sugfläktar till samtliga rads om du frågar mig.

Vissa tycker då att man bör ha en utluft fläkt men luften tar sig ut själv. Har inget 900D men en 480 front och 360 top. Kör alla fläktar utom 140mm bak som insug.

Permalänk
Skrivet av bjozac:

Nu väntar jag på min restade order, dock funderar jag på radiatorplacering, varför sätter alla i 900D chassin en fläkt uppe och en nere?
Varför sätter man inte båda nere och låter den varma luften gå uppåt?
Vad har jag missat?

Om inte allt i systemet inkl moderkortet är vattenkylt finns det en del stackars VRMer och annat som sitter och viftar med sin kylfläns i hopp om lite luftflöde, därför finns det en vits med att inte bara pumpa all luft in och låta det pysa ut ut bakfläktens hål, det blir ju en rätt fin hotbox annars men absolut kyls vattnet bättre om man håller högre delta T med färsk och kall luft men har man inte en pressad loop spelar det inte så stor roll, om GPUn är 42 eller 45 är inte hela världen så det är ju en smakfråga. Fläktfilter är också rätt restriktiva så ett ofiltrerat utblås ger mer luft genom radden även om den är varmare.

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Om inte allt i systemet inkl moderkortet är vattenkylt finns det en del stackars VRMer och annat som sitter och viftar med sin kylfläns i hopp om lite luftflöde, därför finns det en vits med att inte bara pumpa all luft in och låta det pysa ut ut bakfläktens hål, det blir ju en rätt fin hotbox annars men absolut kyls vattnet bättre om man håller högre delta T med färsk och kall luft men har man inte en pressad loop spelar det inte så stor roll, om GPUn är 42 eller 45 är inte hela världen så det är ju en smakfråga. Fläktfilter är också rätt restriktiva så ett ofiltrerat utblås ger mer luft genom radden även om den är varmare.

Om man har ordentligt med rads så blir luften typ ljummen under full last. Och fläktarna i top blåser rakt ner på mobo VRM Och resten av fläktarna genererar ett ganska bra flöde, 2x480 rads blir ändå minst 8st fläktar som blåser in i lådan.

Permalänk

Luften kanske blir ljummen men det är exakt lika mycket värmeenergi du skickar in i chassit dvs en kupevärmare på halvfart med ett "normalt" highendsystem, antingen ska den luften ut eller så värmer den upp allt i chassit och plåten radierar ut det. Så länge det finns tillräckligt mycket flöde ut är det inga problem och även utan är det nog skitsamma eftersom det mesta klarar betydligt mer värme än vad kylningsfetischister vill kännas vid. ;D

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Luften kanske blir ljummen men det är exakt lika mycket värmeenergi du skickar in i chassit dvs en kupevärmare på halvfart med ett "normalt" highendsystem, antingen ska den luften ut eller så värmer den upp allt i chassit och plåten radierar ut det. Så länge det finns tillräckligt mycket flöde ut är det inga problem och även utan är det nog skitsamma eftersom det mesta klarar betydligt mer värme än vad kylningsfetischister vill kännas vid. ;D

Luften blir inte kvar i chassiet med 8st 120mm som trycker in luft, den tar sig ut om du inte gjort tryck-kabin av lådan

Jag kör 360 xtx + 480 xtx på cpu och 2x 7970. Har kört cpu + ett 7970 matrix på 360XTX och då vart ju luften ur rad vid full last allt annat än sval Men det finns inget som heter overkill, ju mer ju bättre. Om jag inte lastar systemet mkt så kan jag köra utan fläktar helt passivt. Kostnaden för större/bättre rads är ganska liten så ingen idé att snåla där.

Det lönar sig även att läsa tester och kolla upp vilka rads som är bäst, Watercool radiatorer rekommenderas, dom är bland det absolut bästa. Då kan man köra en tunnare watercool(55mm) ist för en 64mm XTX och ändå få bättre temps. Ska själv byta min ena EK till en watercool 420 i taket.