USB 2.0-ethernet som klarar maxgränsen för USB och inte bara 100mbit

Permalänk
Medlem

USB 2.0-ethernet som klarar maxgränsen för USB och inte bara 100mbit

Hej,

Har ett delikat problem.

Har en Macbook Air av 11/12 års modell. Denna har alltså inte USB 3.0 utan bara 2.0, och som alla andra datorer av denna typen saknar den ethernet-port.

Jag har 1000/1000mbit bredband, och kan på trådlösa få ut max 80-90, så vill kunna koppla in en nätverkskabel för att drastiskt höja prestandan vid t.ex. HD-stream eller dylikt.

Jag har 2.0 USB som sagt, vilket maximerar överföringshastigheten till teoretiska 480 mbit/s. Jag hade varit "nöjd" med hälften.

Alla USB-Ethernet jag har kollat på för USB 2.0 har max 100/100, vilket är löjligt.
Så, funderar på att skaffa en USB 3.0 adapter (som är bakåtkompatibel) som tar 10/100/1000 för att försäkra mig om att ethernetporten klarar hastigheterna, och att endast USB är flaskhalsen.

Frågan är, stryps hastigheten automatiskt till 100 då den kör bakåtkompatibelt till USB 2.0 eller kan den maxa ut USB på några hundra mbit?

Att köpa en adapter för att få ut 100/100 är inget jag slänger pengarna på då det knappt gör någon skillnad jämfört med att ha en ful kabel liggandes.

Någon som har ett svar?

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett om du köper en USB 3.0 Ethernet-adapter kommer du inte få ut mer än USB 2.0 erbjuder via datorns port. USB 2.0 är en väldigt gammal standard och stödjer inte full duplex, så du kan maximalt får ut cirka 30 MB/s nerladdning ur en USB 2.0-port exempelvis.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Oavsett om du köper en USB 3.0 Ethernet-adapter kommer du inte få ut mer än USB 2.0 erbjuder via datorns port. USB 2.0 är en väldigt gammal standard och stödjer inte full duplex, så du kan maximalt får ut cirka 30 MB/s nerladdning ur en USB 2.0-port exempelvis.

30MB/s är fortfarande bättre än de maximala 10-11 MB/s jag får ut från mitt trådlösa... Så min fråga var ju som sagt om jag kan få ut mer än 100/100 trots USB 2.0 i en USB 3.0 Ethernet-adapter.

Skrivet av eddmaan:

Jag har en Thunderbolt-port som sagt, och det innebär att jag inte kan spela upp innehållet på tvn.

Målsättningen är att kunna koppla in min TV i thunderbolt-porten (som jag ibland kör nu) och använda snabbare internet via en adapter.

Anledningen till detta är att airplay inte alltid är perfekt när man skall t.ex. surfa eller annat, det blir inte en extern skärm utan bara dubblerat.

Ett alternativ hade varit om man hade haft en thunderbolt-hub. Då hade det fungerat, men jag har som sagt bara en TB, och behöver två, alternativt kör ethernet via USB.