Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

Gör så och testa runt med manuell överklockning så ska det nog gå fint att få en bra temperatur.

Nu tackar jag för mig denna kväll, lycka till!

Tack så mycket för din hjälp. Men är 60 grader för cpu normalt i Battlefield 4?

EDIT:
Föresten, är inte min vcore för hög enligt CPUID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Tack så mycket för din hjälp. Men är 60 grader för cpu normalt i Battlefield 4?

EDIT:
Föresten, är inte min vcore för hög enligt CPUID?

60 grader är fullt normalt vid spelbelastning.

Jag har inte koll på vad som är "normal" vcore för haswell. Det får du dessvärre ta reda på själv :/

Yet again, good luck!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Adaptive mode istället för manual mode på Volten gör att du i tester (100% load tester) går över din satta volt vilket gör att dina tempraturer blir högre. Jag t.ex. ökade från satta 1.225v till nästan 1.3v vilket resulterade i att temperaturerna blev löjligt höga. Rekommenderar även att inte använda Asus:s OC program då det är väldigt dåligt optimerat då den kör 1.225v på 4.1ghz

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Varmare i chassit eller rummet kanske. Du kanske haft datorn på lite längre osv.

När jag startar datorn direkt på morgonen så är cpu på 22 grader. Normalt så är det uppe vid 35-40 grader i idle.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

Adaptive mode istället för manual mode på Volten gör att du i tester (100% load tester) går över din satta volt vilket gör att dina tempraturer blir högre. Jag t.ex. ökade från satta 1.225v till nästan 1.3v vilket resulterade i att temperaturerna blev löjligt höga. Rekommenderar även att inte använda Asus:s OC program då det är väldigt dåligt optimerat då den kör 1.225v på 4.1ghz

Räcker det med att bara avinstallera Asus's program? För att jag har inte pillat på några inställningar där förutom att sätta den på Performance Mode.

Skrivet av deadich:

Varmare i chassit eller rummet kanske. Du kanske haft datorn på lite längre osv.

När jag startar datorn direkt på morgonen så är cpu på 22 grader. Normalt så är det uppe vid 35-40 grader i idle.

Men du har ju ändå klockat din processor till 4,5 GHz. Borde inte 35-40 grader vara normalt då? Men som sagt, det kan ju bero på att Asus's program sätter för hög volt av någon anledning fast jag inte ens har rört på något där.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för all hjälp. Tydligen så var det Asus's program som ställde till med det någonstans. Gick in i bios och återställde allt och nu överstiger inte temperaturen 70 grader på cpun efter 20 minuter i Prime95. Inte den bästa temperaturen men bättre än 90 grader som jag fick förr. Nu går cpun inte över 3,5 GHz heller som den gjorde förr. Ska testa överklocka sen och se hur det går. Vill göra en mild överklockning på typ 4,2 GHz.

Permalänk
Medlem

4770k är ju riktigt varma, har en sj och kör den i 4.5ghz tror jag det är nu får upp den i 60grader under bf4, och i prime nosar den över 70 sträcket efter någon kvart, jag funderar på vattenkylning! blir väl nåt monster man får köpa då ja just köpt ett 290x som ja ser du oxå har jag blev besviken på temperaturen på cpun, har en noctua d14 , men även oklockad får ja höga temps i p95, men är ju inte ofta man har en 100% cpu använding på alla 4+4 kärnorna med ht idle glider min omkring mellan 30grader vid vanlig webbsurf ..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Jag formulerade mig lite felaktigt: Använd inte Asus program för att överklocka men det skadar inte att ha det, fläkt programmet är ju riktigt bra. Dock som sagt tidigare är det inte optimalt för att överklocka med, använd Bios/Uefa istället.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

4770k är ju riktigt varma, har en sj och kör den i 4.5ghz tror jag det är nu får upp den i 60grader under bf4, och i prime nosar den över 70 sträcket efter någon kvart, jag funderar på vattenkylning! blir väl nåt monster man får köpa då ja just köpt ett 290x som ja ser du oxå har jag blev besviken på temperaturen på cpun, har en noctua d14 , men även oklockad får ja höga temps i p95, men är ju inte ofta man har en 100% cpu använding på alla 4+4 kärnorna med ht idle glider min omkring mellan 30grader vid vanlig webbsurf ..

Hehe oki, tack. Men jag ska byta kylpastan sen när jag får in Arctic Accelero Xtreme III, att investera i ett vattenkylt system lär vara rätt så dyrt

Skrivet av Emil.St:

Jag formulerade mig lite felaktigt: Använd inte Asus program för att överklocka men det skadar inte att ha det, fläkt programmet är ju riktigt bra. Dock som sagt tidigare är det inte optimalt för att överklocka med, använd Bios/Uefa istället.

Håller med om fläkt programmet, men programmet överklockade processorn utan någon varning eller liknande. Nu funkar programmet bra, och inget är överklockat.