Screen tearing i Linux mint 15 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Screen tearing i Linux mint 15 Cinnamon

Hej.
Får ständigt screen tearing när jag kollar på videos eller spelar.
Jag hittar ingen lösning på detta. Vsync verkar inte funka. Grafikkortet är ett Nvidia gts 450.
Har testat Compiz och Nvidias kontrollpanel.
Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Jag har screen tearing och har nvidia, det är ett problem som det säkert finns någon lösning till, men om det var en fin lösning hade den säkert redan skötts av de flesta distributioner.

Det är möjligt men jag törs inte säga om Nouveau drivrutinerna är bättre på det planet. Det är i alla fall så att linuxdistributioner har rätt många problem som vanliga desktopanvändare tvingas leva med.

Nvidia har inte implementerat adaptive vsync i sina linux drivare vilket suger, de är dåliga på att få optimus att funka med, även om det gör det genom bumblebee redan och oavsett om man kollar videos i vlc, mplayer, youtube flash, eller youtube html5 så lär man säkert lida av att vsync inte funkar. Se om du kan sätta en frame limiter i spelen istället.

Problem med linux som windows inte har:
* Enkelt sätt att göra bass redirection i 5.1 och 7.1 system.
* Drivare saknar många "features" som windows drivare ger. Exempelvis bass redirection för ljud, enkelt sätt att få gpu skalning som funkar, att Xorg inte kör på vilken idiotisk upplösning som ett program (spel) försöker köra på som helst.
* Att flashplayers hårdvaru accelerering och diverse DRM program som t ex Netflix fungerade på linux utan några större problem utan att tvinga användare att köra wine eller byta till windows.

ps:

Om reactos någonsin blir beta och inte är ett värre fail än windows kan jag tänka mig att köra det på heltid, vid sidan av GNU/linux

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

kör du med flera skärmar? har haft mycket problem med tearing och twinview. Ett tag var det helt bedrövligt men har blivit av med i princip allt nu, främst pga nyare drivrutiner.

Jag upplevde att problemet förvärrades markant med 3xx serien av drivrutiner men det har blivit bättre för varje version det senaste året.

Så det första jag tycker att du ska göra är att installera dom nyaste drivrutinerna (331.20).

edit: du måste antagligen ladda hem dom via en ppa eller direkt från nvidia. mint/ubuntu brukar inte tillhandahålla dom senaste i sina repos.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

en skärm.
men nu har jag installerat Ubuntu istället. och det funkar bra.
tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Av någon märklig anledning så verkar cinnamon funka mycket bättre på Fedora än andra distros. Fick en väldigt dålig syn på det tills jag installerade det i FC19 och nu är jag nöjd.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Du kan få bort all tearing om man har nvidia med enkla kommandot dock så förlorar man mycket prestanda också. Något som kan liknas vid AMD's tearfree.

{ ForceCompositionPipeline = On }

I metamodes på slutet

Dock igen, detta drar ner prestandan extremt i Wine och liknande, så ta en funderare eller testa innan du är helt säker på att använda den alltid. Går också leka med den via terminalen för att aktivera on the fly.

Ta en titt där för ännu en commando för att testa få bort tearing. Som ovan så är 331.20 nog den bästa för att få bort tearing en bit.

https://devtalk.nvidia.com/default/topic/618559/linux/xv-is-t...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vad är det för datorer ni sitter med?
Är det bärbara så kan ni inte använda era nvidia kort pga av att nvidia fullständigt struntar i drivrutin för det till Linux.
Så är det i mitt fall så jag har fått förlita mig till Intel drivrutiner för det inbyggda grafikkortet (Intel gma hd3000) vilken vars drivrutiner fick en rejäl uppdatering till Ubuntu 13.10 och Linux Mint 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Vad är det för datorer ni sitter med?
Är det bärbara så kan ni inte använda era nvidia kort pga av att nvidia fullständigt struntar i drivrutin för det till Linux.
Så är det i mitt fall så jag har fått förlita mig till Intel drivrutiner för det inbyggda grafikkortet (Intel gma hd3000) vilken vars drivrutiner fick en rejäl uppdatering till Ubuntu 13.10 och Linux Mint 16

kör det här på min laptop som använder nvidia optimus.

http://bumblebee-project.org/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

kör det här på min laptop som använder nvidia optimus.

http://bumblebee-project.org/

Jag har tyvärr inte fått Bumblebee att fungera på min laptop