Permalänk

Astro A50 Problem

Så, Sweclockers hade rabatt på astro a50 hos komplett.se så jag antar att det var en del som beställde där eftersom de sålde slut ganska snabbt. Nu när jag fått hem mina lurar så kan jag konstatera några problem jag stött på. (Har uppdaterat till senaste firmware på både mixamp + headset)

Det första som jag stör mig på är det tjutande ljudet i höger hörlur när man sitter i t.ex skype. Detta ljudet uppstår 50% utav tiden och är sjukt irriterande och leder lätt till huvudvärk. Efter att jag googlat runt lite så är det inte bara mitt headset det är fel på.http://forums.astrogaming.com/showthread.php?43354-Buzzing-so...
Deras "support" skriver "I'm still looking into this buzzing noise in the right ear although as far as I'm aware from speaking with other users, it shouldn't be noticeable when game audio is playing, it should be covered up with any white noise."
Detta var nog det fånigaste svaret jag någonsin sett en support skriva. Detta ljud uppstår tydligen när man har sin mic aktiv, och finns ingen fix för det just nu. Ändå har detta headsetet varit ute sedan förra sommaren.

Det andra som jag stör mig på är det konstant tjutande ljud när man har över 60% utav volymen på headsetet som tjuter hela tiden, detta gör att man måste höja till max på inställningarna på datorn, och sen justera neråt på själva headsetet. Om man vill uppnå ett ljud utan bakgrundstjut så är det ändå inte så högt som jag vill ha mitt ljud ur hörlurarna.

Lurarna är bekväma, det är det inget tvek om, men när jag gått från logitech g35 till dessa är det INTE någon stor skillnad på ljudet, lite utav en besvikelse.

Efter att ha kollat runt på många recensioner och alla gett tummen upp för detta headset så är jag besviken.
Okej, det trådlösa är riktigt bra och fungerar som man vill att det ska göra, men det väger inte upp priset/ljudet.
Förväntade mig lite mer utav 'MLG'-s sponsrade headsettillverkare till denna prislappen.

TL;DR - Stör ni er utav små konstanta ljud i erat headset så undvik a50.

Permalänk

EDIT: fick även ett svar idag från deras support "There will be a low level buzz due to the mic shielding. This, however, should be very slight and shouldn't cause an issue, especially with game sound playing."

Va? Nä det blir att lämna tillbaka dessa, borde inte få huvudvärk av ett NYTT headsett värt 3000:-

Permalänk
Medlem

Hallåj!
Är själv spekulant på ett par A50. Provade dom på DHW13 och tyckte att de var väldigt bekväma för att vara trådlösa.
Tipset jag fick av försäljaren/demonstratörern där var att köra allt ljud på max i datorn för att sedan låta mixern justera.

Verkade fungera bra när jag testade dock provade jag aldrig att ha micken igång.

Permalänk
Skrivet av Heracl:

Hallåj!
Är själv spekulant på ett par A50. Provade dom på DHW13 och tyckte att de var väldigt bekväma för att vara trådlösa.
Tipset jag fick av försäljaren/demonstratörern där var att köra allt ljud på max i datorn för att sedan låta mixern justera.

Verkade fungera bra när jag testade dock provade jag aldrig att ha micken igång.

Som sagt, finns flera stycken trådar på deras forum :
http://forums.astrogaming.com/showthread.php?43633-A50-For-th...
http://forums.astrogaming.com/showthread.php?41306-New-pair-o...
http://forums.astrogaming.com/showthread.php?32574-Ticking-So...
http://forums.astrogaming.com/showthread.php?31652-A50-slight...

där supporten bara svarar med massa rubberish skräp. Förväntade mig mera utav ett 300dollars headset som även är sponrat utav MLG. Och vad jag inte kan förstå är varför inte flera klagar, för det verkar vara såhär på alla a50s och astro verkar helt borta när det kommer till att fixa det. Antingen så är alla a50 ägare döva eller så orkar de inte med deras support.

Permalänk
Medlem

Låter inget kul alls, själv sitter jag på ett astro a40 med mixampen och är supernöjd.

Permalänk
Skrivet av golom:

Låter inget kul alls, själv sitter jag på ett astro a40 med mixampen och är supernöjd.

Jo, det tråkiga är dock att de inte är trådlösa...

Permalänk
Medlem

Jag har ett astro 40, sladd, fungerar klockrent. Köpte från inet för ett par månader sedan eller så.

Däremot så felade denna som finns med i vissa produktbundles: http://www.inet.se/produkt/6606828/astro-mix-amp
De testade när jag kom tillbaka till butiken sitt andra headsett och http://www.inet.se/produkt/6606828/astro-mix-amp
Den var också helt värdelös. Missljud, felbalans mellan höger och vänster på bägge.

Så jag köpte en version utan den där kassa amp'en.
Vill du ha externt ljudkort / dac/ amp så råder jag dig till att införskaffa något annat.

Lämna tillbaka amp'en du har eller hela produkten.

Edit: Hade jag haft de där problemen med ett A50 hade jag skickat tillbaka det. Löjeväckande dåligt med idiotbortförklaringar ser det ut som.

Kör de vidare med den där inställningen mot sina kunder lär inte överleva som företag och förtjänar det inte heller.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Blir ingen skillnad när jag höjer och sänker micken.

Hej,

Jag har ett litet problem. När jag höjer och sänker micken i windows blir det ingen skillnad i Tex. TS eller Skype. Har alla drivrutiner och allt till mitt moderkort. Jag har inget externt ljudkort. Någon som kan hjälpa?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag som nu i dagarna ska beställa ett par Astro A40 med Mixamp..

Är dom inte bra nu?? Nu blir ja ju lite tveksam.. Sitter idag på ett par Corsair Venegance 1500..

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
SpelClockers

Köpte mitt A50 i början på vintern. Upptäckte problemet med brummande ganska direkt efter jag kopplat in och installerat.
Orkade dock inga grövre felsökningar utan uppdaterade firmware, olika usb portar och frågade sedan några jag känner som köpt samma headset som inte upplevde problemet. Så jag misstänkte att problemet låg på min sida i övrig utrustning tog en pause i felsökandet och tänkte att jag kan leva med problemet iallafall ett tag.

Började kolla på det igen nu och statiskt ljud brukar ofta kunna kopplas till problem med jordning så jag börjar där med att byta strömkälla till Mixampen (mobilladdare+micro-mini usb adapter) vilket direkt löste problemet. Jag råkade nu också ha min laptop stående vid sidan så testade koppla över dit också, inget brummande första ca 10 sekunderna men så fort micken blev installerad och aktiv så kom problemet. Testade då att inaktivera micken i windows ljud/inspelning och det löste också problemet.

Tog en snabb googling på det för att bekräfta och skriver "Astro A50 n(som i noise)" goole föreslår direkt "astro a50 noise in right ear" vilket är just problemet jag har och där säger alla att det är pga micken. Astro har själva svarat i deras egna forum att dom är medvetna om problemet men att det är minimalt och vi får helt enkelt får dränka bruset med högre ljud. Deras gen2 som lanserades efter jag köpte mitt har också samma problem enligt deras egna forum.

Någon i deras egna forum har sagt att det löstes för dom med ny mixamp, specifikt gen2 headset med gen1 mixamp. Vad i den kombon som var lösningen vet jag dock inte.

Visa signatur
Permalänk

@Sir Hitman: Jag har också ett A50 och problemet med brus i högra luren går att fixa. Jag är inte helt säker på vilka 2 Firmwares du måste så rekommenderar att du testar själv. Ifall jag skulle chansa så skulle jag säga Astro-Update-A50-v4142 och Astro-Update-TXD-v4193.

Permalänk
Medlem

Har den äldre generationen A50 som jag använde till xbox och litegrand till datorn , hade inga problem med mitt headset men ett tips med astros trådlösa lurar är att alltid ha ljudkällan på så hög volym som möjligt och så lågt som möjligt på själva lurarna för då blir det minst brus.
Använde alltid optisk kabel till dator och då fungerade dem lika bra som till xbox, tror det går att använda 3,5 mm kontakt också, vet inte om det fungerar bättre, du kan ju pröva.
Säljes för 800 kr om någon är intresserad

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Surarn123:

@Sir Hitman: Jag har också ett A50 och problemet med brus i högra luren går att fixa. Jag är inte helt säker på vilka 2 Firmwares du måste så rekommenderar att du testar själv. Ifall jag skulle chansa så skulle jag säga Astro-Update-A50-v4142 och Astro-Update-TXD-v4193.

Testade med olika firmwares tidigare men skulle nog kunna testa lite till nu igen.

Skrivet av Marreboy:

Har den äldre generationen A50 som jag använde till xbox och litegrand till datorn , hade inga problem med mitt headset men ett tips med astros trådlösa lurar är att alltid ha ljudkällan på så hög volym som möjligt och så lågt som möjligt på själva lurarna för då blir det minst brus.
Använde alltid optisk kabel till dator och då fungerade dem lika bra som till xbox, tror det går att använda 3,5 mm kontakt också, vet inte om det fungerar bättre, du kan ju pröva.
Säljes för 800 kr om någon är intresserad

Körde med optiskt i början men ljudet där var sjukt mycket lägre än via USB, i början precis på gränsen vad lurarna kunde förstärka utan att brusa men blev svagare och svagare (kör jag samma optiska till förstärkaren så är ljudet normalt där). Så bruset från micken och extra från att förstärka ljudsignalen kändes inte riktigt värt det.

Tror faktiskt aldrig jag testade med micken via 3.5mm så det skulle kunna vara ett alternativ om firmware ändringarna inte hjälper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bruset försvinner om man drar ned micvolymen till 0 i Windows, du kommer fortfarande att höras lika bra! Men slipper bruset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

uselt ljud

Jag saknar bruset i höger lur MEN jag är djupt besviken på volymen i dessa lurar.
WTF är meningen med att ha 100% ljud när man lyssnar på musik å man tvingas koncentrera sig för att höra musiken.
8(
I spel är det ruggigt fint OCH högt om man så önskar.

VAD kan detta bero på?

Permalänk
SpelClockers

Testade en del tidigare idag:
v3156 och 3302 gav problem ett surrande under tiden micken plockade upp ljud.
v4142 gav ett högre surrande när micken plockar upp ljud med ett mer distinkt början och slut än tidigare versioner.
v5037 gav ett konstant surrande i samma nivå som tidigare.
För mig så hade inte mick volym någon effekt på surrandet i någon av versionerna, det enda den gjorde på 5037 var att sänka den inspelade volymen.

@colan33 jag har problem med ljudnivå när jag kör via optiskt och måste skruva upp på lurarna extremt mycket. Men ljudet via USB så går är det långt mycket högre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder ett par A50 (closed) och ett par Sennheiser pc360 (Open) till min PC,
Hade JÄTTE strul med ljudet (whitenoice/surr) i mina A50 tills jag kopplade dom till optisk ut på min pc efter det så har allt vart smooth sailing, mitt enda klagomål är egentligen bara att kvalitén på MICen suger och det är här som jag tycker att Astro kunde kostat på sig lite mer.

Jag gillar mina A50 men om jag vetat det jag vet idag så hade jag köpt ett par A40 och varit 100% nöjd.

Permalänk

@Sir Hitman: Det finns ju firmware till både headsetet och till Mixampen, jag behövde "rätt" firmware på båda för att brusandet skulle försvinna.

Idag har jag dock problemet att ifall jag rör micken upp/ner så så har jag konstant brus genom micken och ifall micken inte är längst ner (måste använda lite våld för att få ner den allt som går) så har jag också detta brus så alla på skype hör det konstant. Tror det är nånting fel på hårdvaran så måste skicka in den. JOBBIGT

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Surarn123:

@Sir Hitman: Det finns ju firmware till både headsetet och till Mixampen, jag behövde "rätt" firmware på båda för att brusandet skulle försvinna.

Idag har jag dock problemet att ifall jag rör micken upp/ner så så har jag konstant brus genom micken och ifall micken inte är längst ner (måste använda lite våld för att få ner den allt som går) så har jag också detta brus så alla på skype hör det konstant. Tror det är nånting fel på hårdvaran så måste skicka in den. JOBBIGT

Okej jag testade massa olika kombinationer med firmwares till både mixampen och själva lurarna men hittade ingen som var bra. Men med 5ish olika firmwares på båda sidor så blev det mer än jag orkade testa.
Har du möjlighet att kontrollera vilka du kör? Om du startar ett patch program så står det vilken du har nu (sålänge du inte trycker fortsätt så byter den inte firmware för dig).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Testade en del tidigare idag:
v3156 och 3302 gav problem ett surrande under tiden micken plockade upp ljud.
v4142 gav ett högre surrande när micken plockar upp ljud med ett mer distinkt början och slut än tidigare versioner.
v5037 gav ett konstant surrande i samma nivå som tidigare.
För mig så hade inte mick volym någon effekt på surrandet i någon av versionerna, det enda den gjorde på 5037 var att sänka den inspelade volymen.

@colan33 jag har problem med ljudnivå när jag kör via optiskt och måste skruva upp på lurarna extremt mycket. Men ljudet via USB så går är det långt mycket högre.

Använder det där.
Tycker f-n att detta är pinsamt.
Har ju HÖÖÖÖGRE ljud i ett par usla headset ifrån LIDL.
8)
Skall fan skicka ett mail om detta där jag antingen lämnar tillbaks skiten eller att de fixar detta.

Har använt Logitech i över 10 år innan dessa å aldrig haft problem.
8(

Permalänk
Medlem

Fan. Jag är verkligen en noob!

Om man trycker på höger hörlur.
Alltså ej ljud skjutreglaget utan på ytan utav hörluren så sänker å HÖJER man volymen.
Fan va jag SKÄMS just nu.
Har en kvinna som kastar saker på mig:

Typiskt gubbar som aldrig läser instruktioner!!!!

Permalänk
SpelClockers

Mjo den justrerar voice program relativt mot övriga program eller något, jag har resettat lurarna tidigare för det gick inte ställa in det riktigt sen vägrar jag röra dom knapparna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Njae,

Reglaget på utsidan av högerluren justerar balansen mellan "optiska" och "usb" ljudet in i headsetet.
Så som jag använder det är att jag kör Teamspeak via usb och spel ljud via det optiska, på så sätt kan man enkelt höja och sänka mellan dom två ljudkällorna.

Skönt att du kom på varför ljudet var så lågt

//Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bustah:

Njae,

Reglaget på utsidan av högerluren justerar balansen mellan "optiska" och "usb" ljudet in i headsetet.
Så som jag använder det är att jag kör Teamspeak via usb och spel ljud via det optiska, på så sätt kan man enkelt höja och sänka mellan dom två ljudkällorna.

Skönt att du kom på varför ljudet var så lågt

//Mattias

Tackar!

Mjooo,märker att ena sidan (uppe vänster) justerar kanaler men höger del höjer volymen

Permalänk
Medlem

Är det någon som har uppdatering hur de fått sina A50 gen2 att funka? Prövade nyligen att köpa ett soundblaster Z just för att få dolby digital live för bästa surround i spel då lurarna är anpassade för att få en 5.1 dolby signal och konvertera upp till 7.1 men fick aldrig till det. Ljudet var superlågt mot optiskt, lät mycket sämre och även fick små hack. Läst att många säger att just DDL ger en viss fördröjning också. Insåg rätt snabbt att det var för stor förlust så gick tillbaks till optisk från moderkortet och 2.0 och allt låter fantastiskt.

Har aldrig behövt uppdatera fw pga surr i höger öra men visst finns det ett lågt brus som många påpekat. Det jag läst är att de rekommenderar att inte gå högre än 80% på alla ljudinställningar, både windows och astro. Efter ha läst denna tråd så är jag lite frågande till optiskt ljud och usb ljud so styrs på höger kåpa. Trodde valet var optisk för bäst kvalité annars analoga kablarna man fick med som lär vara klart sämre. Eller är det bara micen som använder USB ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Jag är ett par Astro A50. Har aldrig upplevt något störande brummade ljud och framförallt inte i bara ena högtalaren. Må hända att jag är döv men för mig funkar det bra.

Däremot håller jag med om att de är överprisade och hållet generellt låt kvalitet. Både mina och min polares exemplar har börjat glappa i volymkontrollen och det har blivit riktigt svårt att få in en behaglig volym. Det är efter bara ett halvårs blygt användande (inte dagligen).

Blir sladd i samma prisklass för mig nästa gång

Visa signatur

En ny signatur