Hur kan man få bort limmad 4-pin PWM-kabel?

Permalänk

Hur kan man få bort limmad 4-pin PWM-kabel?

Hej!

Jag har beställt en Protectli VP6630. Men fick av en annan användare reda på att fläkten är limmad, är det någon som har nått tips på hur man kan få bort fläktkabeln ändå? Jag som tänkte byta ut fläktarna mot tysta NOCTUA fläktar.

Så här ser det ut, är en vanlig 4-pin PWM socket med något gult klet.

Moderkortet som också är limmat ser ut så här:

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

IPA löser upp vanligt smältlim.
Annars så brukar värme hjälpa till.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

IPA löser upp vanligt smältlim.
Annars så brukar värme hjälpa till.

Tack!

Men vad är IPA?

Detta?
https://swemed.com/se/produkt/handdesinfektion-liv-ipa-62-100...

Permalänk

Tror han menar typ denna https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/kemi-spray-lim/spra...

Jag kan ha fel dock.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Skrivet av Lacusmons:

Aha, tack! Ja, det måste vara det!

Typ denna kanske är ännu bättre:
https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/kemi-spray-lim/spra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Javisst, Iso Propyl Alkohol.
Finns i väldigt ren form på apoteket, om man kan övertala dom att man inte skall dricka det...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Javisst, Iso Propyl Alkohol.
Finns i väldigt ren form på apoteket, om man kan övertala dom att man inte skall dricka det...

https://www.apotea.se/isopropylalkohol-unimedic-100-ml?utm_so...

Men är det inte bättre att bara köpa från kjell istället? Känns mer anpassat än något apotek lol ;D

Permalänk
Medlem

Eller klippa sladden och sätta en Hane på den?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

https://www.apotea.se/isopropylalkohol-unimedic-100-ml?utm_so...

Men är det inte bättre att bara köpa från kjell istället? Känns mer anpassat än något apotek lol ;D

Visst, om du nu tycker att du behöver 1L extremt brandfarlig och giftig vätska stående i åratal

Permalänk

Antar att du även insett att det inte är en vanlig fläktkontakt?

Så du kommer behöva en adapter eller splicea på den nuvarande kontakten istället för den normala fläktkontakten på noctua fläktarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Så du kommer behöva en adapter eller splicea på den nuvarande kontakten istället för den normala fläktkontakten på noctua fläktarna.

Jasså? Ne, det visste jag inte. Vet du vad det är för adapter?

Är det kanske bättre att bara kapa kabeln och sätta något sånt här, vet iofs inte om det finns för tunnare kablar:

Skrivet av Svensktiger:

Visst, om du nu tycker att du behöver 1L extremt brandfarlig och giftig vätska stående i åratal

Denna är ju bara på typ 165ml?
https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/kemi-spray-lim/spra...

Permalänk
Medlem

Jasså? Ne, det visste jag inte. Vet du vad det är för adapter?

Du kommer behöva mäta upp spänningen på respektive kabel och matcha dem med hur det ser ut på en "vanlig" fläkt, annars finns risk att du har sönder fläkten.

PS: Jag kan tänka mig att garantin ryker om du gör ett sånt ingrepp som att klippa kabeln och byta fläktarna.

Visa signatur

Permalänk

Står Four-pin PicoBlade-compatible header (1.25mm pitch) for
included PWM CPU fan located on chassis. The connected
fan is 60x60x10MM. 2x PWM Fan Headers (4 pin, 12v),
är detta en udda sladd? Åh, vad jobbigt.

EDIT:
Enligt ChatGPT behöver jag en 4-pin PicoBlade → 4-pin PWM-honkontakt, vet nån vart man hittar en sån kabel?

Permalänk
Medlem

Verkar vara direkt kompatibel med vanliga fläkt headers.
https://www.moddiy.com/products/4-Pin-PicoBlade-1.25mm-to-4-P...

Googla på "picoblade connector to pwm converter"

Men det kräver att du får loss kontakten från moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Verkar vara direkt kompatibel med vanliga fläkt headers.
https://www.moddiy.com/products/4-Pin-PicoBlade-1.25mm-to-4-P...

Googla på "picoblade connector to pwm converter"

Men det kräver att du får loss kontakten från moderkortet.

Coolt! Ja, jag ska få loss den på något sätt!

Behöver bara hitta någon som säljer den kabeln i Europa, hehe.

Kanske om jag hittar random 4-pin-picoblade 1.25mm kablar så kan jag ju bara klippa den andra sidan och koppla den till fläkten.

Permalänk

Fean vad sugigt det ska vara att bara byta en fläkt, så himla svårt

Permalänk
Medlem

Fean vad sugigt det ska vara att bara byta en fläkt, så himla svårt

Kanske är enklast att bara klippa kabeln och fästa en PWM kontakt i andra änden

Men skulle starkt rekommendera att du mäter upp så rätt sladd kommer rätt i vanliga fläktkontakten

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Kanske är enklast att bara klippa kabeln och fästa en PWM kontakt i andra änden

Men skulle starkt rekommendera att du mäter upp så rätt sladd kommer rätt i vanliga fläktkontakten

Hej bästa FX9, du är så jävla snäll!

Jag tänker mig att efter jag plockat bort ordinarie fläkten, så gör jag något sånt här:

1,25mm picoblade kabeln tillverkar jag själv och andra sidan trycker jag in i sockerbitar, sen klipper jag av fläktens kabel och trycker in dem i sockerbiten också.

1,25mm picoblade kabel amazon.se

Vad tror du om detta?

Hittar inget enklare sett för en amatör som mig. För köper jag en färdig kabel kanske den inte ens går att dra in genom maskinen, var någon annan ägare som sa att det var väldigt tajt att man måste skruva bort moderkortet om man vill få in kabeln.

Tack så hemskt mycket!!!!!

Permalänk
Medlem

Hej bästa FX9, du är så jävla snäll!

Jag tänker mig att efter jag plockat bort ordinarie fläkten, så gör jag något sånt här:
<Uppladdad bildlänk>

1,25mm picoblade kabeln tillverkar jag själv och andra sidan trycker jag in i sockerbitar, sen klipper jag av fläktens kabel och trycker in dem i sockerbiten också.

1,25mm picoblade kabel amazon.se

Vad tror du om detta?

Hittar inget enklare sett för en amatör som mig. För köper jag en färdig kabel kanske den inte ens går att dra in genom maskinen, var någon annan ägare som sa att det var väldigt tajt att man måste skruva bort moderkortet om man vill få in kabeln.

Tack så hemskt mycket!!!!!

Innan du gör något, kolla om du inte bara kan lägga enheten nånstans där du inte hör den, då behöver du inte byta fläkt
Men om du verkligen måste.

Börja med att kolla så du faktiskt har plats för nya fläkten samt att den nuvarande går att plocka loss.

Om vi antar att du inte kan dra kabeln genom innandömet så vore nog enklaste att:

1. kapa pico kabeln som sitter där idag utanför det trånga utrymmet (d.v.s. väldigt nära nuvarande fläkten gissar jag)
2. Sätt på en "normal" fläkt med sockerbit eller annan metod för skarvning. T.ex. det exempel du visar.

Du behöver då bara köpa valfri PWM kabel och offra den.

Men, väldigt noga med att mäta upp så du ansluter rätt kabel till rätt uttag, du vill inte sätta 12V på fel stift, då går saker sönder

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Innan du gör något, kolla om du inte bara kan lägga enheten nånstans där du inte hör den, då behöver du inte byta fläkt
Men om du verkligen måste.

Börja med att kolla så du faktiskt har plats för nya fläkten samt att den nuvarande går att plocka loss.

Om vi antar att du inte kan dra kabeln genom innandömet så vore nog enklaste att:

1. kapa pico kabeln som sitter där idag utanför det trånga utrymmet (d.v.s. väldigt nära nuvarande fläkten gissar jag)
2. Sätt på en "normal" fläkt med sockerbit eller annan metod för skarvning. T.ex. det exempel du visar.

Du behöver då bara köpa valfri PWM kabel och offra den.

Men, väldigt noga med att mäta upp så du ansluter rätt kabel till rätt uttag, du vill inte sätta 12V på fel stift, då går saker sönder

Hej!
Fläktarna är tydligen av så dålig kvalité så vill gärna byta dem, litar inte på dem.
Kanske klipper jag kabeln och skyller på att de var limmat.

Jag vet inte alls hur man mäter ;D Har iofs multimeter någonstans men är inte så bra på det. Så ska försöka matcha färgerna tänkte jag. Är det farligt? Kan det börja brinna?

Tack tack!!

Permalänk
Medlem

Hej!
Fläktarna är tydligen av så dålig kvalité så vill gärna byta dem, litar inte på dem.
Kanske klipper jag kabeln och skyller på att de var limmat.

Jag vet inte alls hur man mäter ;D Har iofs multimeter någonstans men är inte så bra på det. Så ska försöka matcha färgerna tänkte jag. Är det farligt? Kan det börja brinna?

Tack tack!!

Färger är inte så mycket att gå på, så dom kan du inte lita på. Brinna är nog inte så sannolikt, men dina nya fina fläktar kan gå sönder
Men kanske går att använda en bild av en riktig konverteringssladd och se hur sladdarna är dragna, men om du kan hitta en multimeter vore det säkraste metoden

EDIT: Men jag tycker gott du kan testa fläktarna ett tag innan du gör nått som inte går att ångra

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Färger är inte så mycket att gå på, så dom kan du inte lita på. Brinna är nog inte så sannolikt, men dina nya fina fläktar kan gå sönder
Men kanske går att använda en bild av en riktig konverteringssladd och se hur sladdarna är dragna, men om du kan hitta en multimeter vore det säkraste metoden

EDIT: Men jag tycker gott du kan testa fläktarna ett tag innan du gör nått som inte går att ångra

Du har helt rätt. Tack bästa FX9! Jättesnällt att du väcker mig.

Då testar jag fläktarna ett tag när jag får hem VP6630.

Men är fläktarna värdelösa så klipper jag kabeln och kopplar in en sockerbit, dock litar jag inte på färgerna. Får hitta min multimeter och lär mig mäta som du sa!

Tack så mycket och trevlig kväll.

Förresten fick jag svar från den andra killen som har en VP6630 som sa att jag kan glömma att få bort kabeln, den är stenhårt fastlimmad säger han. Så blir att klippa. Trots att protectli själva säger att den inte alls är hårt limmad.

Skrivet av Protectli:

They're just light adhesives. Near-zero effort is required to remove the connectors or screws, the glue is just there for additional integrity.

Han som redan har en VP6630 svarade:

Skrivet av VP6630:

I disagree, I pulled up on the wires and connector and the motherboard was physically lifting, I stop because I feared I would rip the socket (which appears to be surface mounted) off the PCB. Thinking there was a little clip that needed lifting that I couldn't see is why I took the picture to see it close up, which showed it was actually glued.

Dold text
Permalänk

Blev lite intresserad av VP6600 serien och tog mig en liten titt på den. Det verkar som att du inte bara kan slänga in en standardfläkt i dom, om jag förstod den här redit posten korrekt.

https://www.reddit.com/r/protectli/comments/1kz3eb3/what_is_t...

Men det verkar gå att få dit noctua fläktar om du är villig att hacka sönder dom samt ordna adapter/byta kontakt på dem.

Permalänk
Skrivet av bigletter:

Blev lite intresserad av VP6600 serien och tog mig en liten titt på den. Det verkar som att du inte bara kan slänga in en standardfläkt i dom, om jag förstod den här redit posten korrekt.

https://www.reddit.com/r/protectli/comments/1kz3eb3/what_is_t...

Men det verkar gå att få dit noctua fläktar om du är villig att hacka sönder dom samt ordna adapter/byta kontakt på dem.

Jag kommer inte hacka sönder noctuafläktarna, jag kommer försöka montera 2st 60mm fläktar ovanpå. Kommer nog krävas lite modifiering, kanske buntband eller endast 1 skruv per fläkt. Det vet jag inte ännu.

Läser du denna tråd lite högre upp så är det någon speciell 4-pins kontakt, så går inte koppla in noctua direkt utan att klippa eller omvandla.

Jag ska iallafall testa standarfläktarna först om de är något att ha.

Permalänk

Jag kommer inte hacka sönder noctuafläktarna, jag kommer försöka montera 2st 60mm fläktar ovanpå. Kommer nog krävas lite modifiering, kanske buntband eller endast 1 skruv per fläkt. Det vet jag inte ännu.

Läser du denna tråd lite högre upp så är det någon speciell 4-pins kontakt, så går inte koppla in noctua direkt utan att klippa eller omvandla.

Jag ska iallafall testa standarfläktarna först om de är något att ha.

tror kontakten heter 4 pin JST 1.25mm var iaf vad jag fick fram när jag googlade.

vet inte om det är samma kontakt som brukar sitta på grafikkort eller inte men grafikkort brukar generellth ha en mindre JST kontakt på kretskortet men om det är 1.25mm eller 2.5mm törs jag inte svara på men inte omöjligt att adapter för att kunna plugga in fläktar i grafikkort eventuellt skulle kunna vara rätt.

sen tror jag du kommer du till problemet att hitta fläktar som passar 60x60x10mm fläktar är inte vanligt utbud tror alla noctuas 60mm mäter iaf 20mm tjock vilket inte är garanterat att du kan klämma in.

Visa signatur

Permalänk

tror kontakten heter 4 pin JST 1.25mm var iaf vad jag fick fram när jag googlade.

vet inte om det är samma kontakt som brukar sitta på grafikkort eller inte men grafikkort brukar generellth ha en mindre JST kontakt på kretskortet men om det är 1.25mm eller 2.5mm törs jag inte svara på men inte omöjligt att adapter för att kunna plugga in fläktar i grafikkort eventuellt skulle kunna vara rätt.

sen tror jag du kommer du till problemet att hitta fläktar som passar 60x60x10mm fläktar är inte vanligt utbud tror alla noctuas 60mm mäter iaf 20mm tjock vilket inte är garanterat att du kan klämma in.

Nja, du har inte läst tråden som sagt. Läs högre upp.

Den heter 4-pin PicoBlade-compatible header (1.25mm pitch) for
fan is 60x60x10MM. 2x PWM Fan Headers (4 pin, 12v).

Detta står i manualen.

Permalänk

Nja, du har inte läst tråden som sagt. Läs högre upp.

Den heter 4-pin PicoBlade-compatible header (1.25mm pitch) for
fan is 60x60x10MM. 2x PWM Fan Headers (4 pin, 12v).

Detta står i manualen.

jo det har jag och det som dök upp när jag googlade Picoblade var just JST 1.25mm.

så picoblade är troligen bara något av datortillverkaren eget hittepånamn för kontakten medans JST 1.25mm är det officiella namnet på kontakten om man ska köpa den som en lös kontakt från generic elbyrå.

Visa signatur

Permalänk

jo det har jag och det som dök upp när jag googlade Picoblade var just JST 1.25mm.

så picoblade är troligen bara något av datortillverkaren eget hittepånamn för kontakten medans JST 1.25mm är det officiella namnet på kontakten om man ska köpa den som en lös kontakt från generic elbyrå.

Aha, det vet jag faktiskt inte, i protectlis pdf står det Picoblade men det kanske är så som du säger.

https://eu.protectli.com/wp-content/uploads/2025/01/VP6630-Da...

Permalänk

Nja, verkar inte vara något hittepånamn.
Den heter Molex PicoBlade 4-polig header, 1,25 mm pitch
https://www.molex.com/en-us/products/part-detail/532610471

A:I säger: Nej – även om båda har 1,25 mm delning är Molex PicoBlade och JST:s 1,25-mm-serier (t.ex. JST GH) två helt olika kontaktsystem som inte kan paras med varandra mekaniskt.

Permalänk

Nja, verkar inte vara något hittepånamn.
Den heter Molex PicoBlade 4-polig header, 1,25 mm pitch
https://www.molex.com/en-us/products/part-detail/532610471

A:I säger: Nej – även om båda har 1,25 mm delning är Molex PicoBlade och JST:s 1,25-mm-serier (t.ex. JST GH) två helt olika kontaktsystem som inte kan paras med varandra mekaniskt.

kanske kan vara så är inte bekant med picoblade.

du kan ju chansa lite på en sån här.
https://www.amazon.se/-/en/Gelid-Solutions-VGA-Adapter-Nvidia...

kontakten är iaf väldigt liknande den som brukar användas på gpuer.

om inte annat kan du ju spicea på kontakten från orginalfläkten på den och göra din egen adapter. så slipper du klippa kontakterna på fläktarna

Visa signatur