Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jobba mycket mer än sin anställning

Permalänk
Medlem

Jobba mycket mer än sin anställning

Jag är idag fast anställd på 80% i en butik som säljare, vilket gör att jag går under handelsavtalet. Det står i mitt avtal att jag dessa 80% betyder 32,25 timmar per vecka i snitt. Nu i december månad har jag blivit schemalagd mycket mer eftersom julhandeln börjar komma igång och det behövs mer folk till butiken. Så här ser mina veckor ut i december:

Vecka 49: 31,5 timmar
Vecka 50: 50,5 timmar
Vecka 51: 47:35 timmar
Vecka 52: 43:35 timmar

Det jag nu undrar om dom har rätt att öka mina timmar så här mycket på mitt nuvarande avtal? Det är nämligen så att en del av mina kollegor har fått skriva på nya avtal på t ex 100% för december månad pga dom jobbar mycket mer än deras nuvarande procentsats, men jag har inte fått ett nytt avtal. Som jag har förstått det så räknar dom på att det ska bli 80% på ett helt år (från vecka 40 2013 till vecka 39 2014) och att jag med mitt nuvarande schema kommer jobba 80% sett över hela året. Så att dom timmar jag jobbar extra nu kommer kompenseras med att jag får jobba mindre under resten av året.

Har försökt att läsa mig till detta men det är inte så lätt att förstå handelsavtalet och tänkte höra med er om det är någon som kan svara på detta. Mina frågor:

1. Har dom rätt att höja mig så här mycket under dessa veckor på mitt nuvarande avtal eller måste dom ge mig ett nytt tillfälligt avtal?
2. Om dom har rätt att göra så, hur kommer min lön då att se ut för december? Jag har ju en fast månadslön grundat på mina 80% och dom säger att det jag jobbar extra nu kommer kompenseras senare, gör detta att jag inte får mer lön för december månad?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ingen aning men är du medlem i facket kan dom säkert hjälpa dig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ingen aning men är du medlem i facket kan dom säkert hjälpa dig.

Är tyvärr inte det, men man borde kanske ringa och kolla med dom iaf. Tänkte bara chansa och höra här på forumet innan man hörde av sig till dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke89:

Är tyvärr inte det, men man borde kanske ringa och kolla med dom iaf. Tänkte bara chansa och höra här på forumet innan man hörde av sig till dom

dom kan inte ändra någonting på ditt ursprungliga avtal utan ditt godkännande.

"kompenseras sen" är väl med tanke på att du har månadslön och därmed är "förskottsbetald" så extratimmar etc kommer först på nästa lön.

ta kontakt med facket, dom ska svara på dina frågor fast du inte är medlem
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

dom kan inte ändra någonting på ditt ursprungliga avtal utan ditt godkännande.

"kompenseras sen" är väl med tanke på att du har månadslön och därmed är "förskottsbetald" så extratimmar etc kommer först på nästa lön.

ta kontakt med facket, dom ska svara på dina frågor fast du inte är medlem
Skickades från m.sweclockers.com

Jo men frågan är ju hur mycket jag kommer få betalt nu för alla extra timmar jag jobbar eftersom det ska kompenseras senare under året. Det tolkar jag som att jag inte får nått extra betalt nu för december, utan att jag istället får samma månadslön nu och sen kommer jobba mindre några månader framöver. Det borde ju bli samma mängd pengar i slutändan, men man skulle vilja få lite mer pengar just för december när man får jobba ärslet av sig. Ska ringa facket och höra vad dom säger

Permalänk
Medlem

Allt beror på vilken avstämningsperiod ni har, i mitt fall ligger den på tre månader, under dessa tre månader ska jag alltså göra i genomsnitt 40 timmar per vecka för att ha jobbat heltid, all tid utöver detta blir avstämningsövertid. Skulle det visa sig att dom schemalagt mig på mindre tid än 40timmar/vecka så var det ju synd för dom och bra för mig
Vissa har dock avstämningsperiod på en månad.

Läs ditt anställningsavtal / kollektivavtal där bör det stå.

Ta kontakt med facket kan du absolut göra, så kan du ju passa på att gå med där också

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"