Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dumt att köpa sRGB skärm ?

Jag ska köpa mig en ny skärm! Jag har vissa kriterier som jag vill att den ska uppfylla

27"
2560x1440
IPS
INTE en dell Ultrasharp

Jag har tittar länge och mycket, om jag vill ha en sådan skräm med AdobeRGB så är det minst 10 000:- som gäller. Kan jag tänka mig sRGB så finns det för runt 5500:- ( Eizo FlexScan EV2736W )
Men är jag dum som köper en sRGB skärm om jag ska jobba med fotoredigering ? ( Jag är fortfarande i amatörstadiet)
jag säljer inte bilder till kunder, jag redigerar endast lite vimmelbilder som läggs upp på facebook från krogevent. Annars är det bara för mig själv och ingen annan jag retuscerar.
Kan en amatör se skillnad på sRGB och Adobe RGB ?

Behöver hjälp!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Du kommer inte dra nytta av hela färgrymden för RGB på din skärm. Tror inte det vållar dig några problem då man använder sig av sRGB vid web-publikationer. Korrekt kalibrering vid redigering är a och o.
Ett alt är ju att ta en HP eller Dell skärm av mindre storlek?

Permalänk

Skaffa en skärm med vanlig sRGB färgrymd om du inte ska framkalla bilderna på papper, det blir mindre krångel. Skaffa sedan en 4k skärm när dom kommit ner i pris och dra nytta av den högre pixeltätheten.

Viktigt är också att du skaffar en lösning för hårdvarukalibrering eftersom det kommer göra mer skillnad för dina färger än den lite bättre men dyrare skärmen med fler färger.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Om bilderna är tänkta att läggas "på webben" så är det en fördel att köra sRGB eftersom det är så de kommer att visas i webbläsaren (så har jag i alla fall förstått det hela). Även när man redigerar video är sRGB bra eftersom det är samma färgrymd som HDTV använder. Men jag har för mig att detta kommer att ändras när man går över till UHDTV (alltså 4K-formaten). Men då köper man väl ändå en 4K-skärm när väl detta blir aktuellt.

När jag köpte skärm var ett av mina krav att den hade sRGB som färgrymd. Känns som AdobeRGB bara krånglar till det till ingen praktisk nytta (särskilt för mig som fokuserar på videofilmande).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”