Backupföretag redovisar hårddiskars felfrekvens med märke och modell

Permalänk
Medlem

Slutade med Seagate diskar för massa år sen, hade strul med deras 500gig tror jag det var. Kört enbart på WD sen dess, nya NASen är full av 3TB WD Red. Köper nya av dem när det är dags att byta ut i gamla NASen.

Att köra med 4TBs nu känns osäkert, minns med skräck när IBM stackade för många plattor i deras 75gigare.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Känns skönt att veta att de filservrar man fyllt med WD inte bara var inbillning.

Mindre kul att det är Seagate ST4000DM000 som sitter i filservern hemma.
Förstår dock inte varför det är en rekommenderad disk när felfrekvensen är mycket lägre på Hitachis motsvarande disk.

Men ST4000DM000 var ju en av favoriterna, så knappast en av de diskar som drog ner Seagates statistik.

Har själf funderat på ny disk och det får nog bli en WD Red om det inte blir en extra SSD

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Chans och tur, visst - men att Seagate gör sämre diskar går inte att förneka, så varför då "chansa" och köpa en Seagate istället för t.ex. en WD?

Att jag har fått 2 dåliga (av 3) Seagatediskar bara under de senaste två åren kan handla om ren otur, men när det då kommer upp sådan här statistik så bevisar det att det inte enbart handlar om otur på min sida; diskarna är helt enkelt sämre.

Sen har vi såna som mig som har Seagate diskar som aldrig går sönder medans WD håller max ett år och måste bytas på RMA.
Personligen så är Seagate det enda jag litar på i HDD väg även det var en period där man hörde om Seagate diskar som gick sönder väldigt ofta.

Den äldsta disken jag har i nuvarande dator är t.ex en Seagate och har nästan 4 års 24/7 drift (34739), på samma tid har jag bytt ut 3 WD diskar och sedan gått över till enbart Seagate med undantag för min externa.
De 4 andra Seagate diskarna jag har i burken ligger f.ö på strax över 2½ år 24/7 drift.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebastian R:

Moln baserat lagring kanske är säkrare för där dör det inte?!

Det lagras inte i molnen, utan även molnbaserade tjänster använder hårddiskar

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Intressant, det här är statistik som säger en hel del!

Permalänk
Medlem

Okej... inge mer seagate för mig!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Rätt sugen på ett sånt chassi till min NAS. 45 diskar är lagom.

Permalänk
Medlem

Jag kör bara WD Black diskar, lite dyrare och snabbare och man får 5 års garanti.

Permalänk
Avstängd

Haha jag visste de. Seagate är ett jävla pissmärke på hårddiskar. Har haft 2 st där båda bara dött efter 2 år. Har en WD nu som hållt i 5 år. Aldrig mer Seagate.

Permalänk
Medlem

Skönt att se att ens bojkott av seagate genom alla dessa år har varit befogad. Plus att jag vet vilken tillverkare jag troligtvis aldrig kommer köpa en disk av.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jaha.. och jag som hade bytt över till Seagate då de kändes mer pålitligare än WDs diskar. Å ena sidan så körde jag mest med WD Green diskar innan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av kaya:

Det lagras inte i molnen, utan även molnbaserade tjänster använder hårddiskar

Visst gör dom det, men molntjänsterna har ju oftast också större redundans än vad gemena person har i sin dator. Så även om molnoperatören också såklart har hårddiskar som dör, är användarens data säker därför att den är kopierad på flera separata fysiska diskar.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt intressant artikel!

Tur att jag bestämde mig för aldrig mer en Seagate efter 7200.11-skandalen och enbart köpt WD efter det (med mycket god erfarenhet). Riktigt allvarligt att Seagate slits ut så snabbt, lagom till när de är välfyllda och man tror de ska hålla. Snabb död i början är betydligt mindre allvarligt, jag kör ändå alltid nya diskar i 2-4 veckor innan de går i skarp drift.

Kul att Hitachi klarar sig så bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kul att de publicerar denna statistik. Det är i princip det enda sättet att få pålitlig information om vilka diskar som håller bäst.

Jag kan inte annat än hålla med om deras rekommendation: ST4000DM000. Jag kör själv såna i min filserver, dock bara 5 st. Förstår inte varför man frivilligt skulle betala 200 kr mer för WD Red.

Permalänk
Medlem

Har inte vart med om Seagate diskar som packat ihop, däremot WD diskar som har.

Så tvärt om för mig

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är alltid lite av ett lotteri så... Men den här statistiken stämmer i alla fall med mina personliga erfarenheter.

Jag kör WD nu men skulle inte direkt vara nervös för att köpa hitachi.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat seagate, har bara kört WD de senaste åren och de äldsta IDE hårddiskarna lever än i gamla datorer!

Permalänk
Medlem

Hmm, så Hitachi hade lägst felfrekvens men ändå är de inte en rekommenderad disk? Då kan man dra slutsatsen att de inte plågas av några modeller med hög felfrekvens som drar upp deras statistik, medan Seagate har ett par modeller som lämpar sig bäst som brevpressar fast de även har modeller som är bland de bästa man kan få tag på.

Varför kastas det då så mycket skit på Seagate?

Permalänk
Inaktiv

Därför jag bojkottar Seagate. Alla hårddiskar av Seagate jag har haft har gått sönder inom 2.5 år medan inga av mina Samsung/WD-diskar någonsin har gått sönder. Dock kanske man ska pröva Hitachi ändå!

Permalänk
Inaktiv

Nu förstår jag varför Western Digitals diskar är dyra.

Permalänk
Medlem

minns med fasa "Deathstar" tiden. O de nya Hitachidiskarna kostar ju nära det dubbla(3tb) mot de andra, så de borde vara bättre

// LZ

Permalänk

Oh shit...

Men får väl hoppas att den håller sig i några år till iaf

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Inaktiv

"15 olika konsumentklassade hårddiskmodeller från Hitachi, Seagate och Western Digital."
Konsumenter köper inte diskar som skall ligga sammanfogade med minimalt utrymme i upplägg av 45 diskar per rack.
Diskar gör vibrationer. Diskar vill inte bli störda av andra vibrationer. Diskar i konsumentsegmentet är inte gjorda för 365 dagars 24/7.
Dessa diskar har inte byggts med mekanism och lager mellan skivorna för att klara en livslängd utöver normalbruk / garantitid i konsumentbruk.

Jag försöker bara försvara min grundtanke när jag valde att köpa Seagate.. dem låter mindre!

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig inte så säker längre med mina 6 stycken Seagate ST2000DM001 som jag har i filservern men man får väl hoppas de funkar ett tag till (just den modellen hade de inte använt, om det är bra eller dåligt vet jag inte). De kanske är ungefär som ST3000DM001 med en årlig felfrekvens på 10%. Beställde faktiskt Hitachi den gången men fick inga då de var slut i lager överallt så det blev Seagate istället. Jaja så länge alla inte går sönder samtidigt kan jag byta ut dem vartefter (kör ZFS raidz3 så känner mig ändå ganska säker).

Jag har också 5 stycken WD10EACS inköpta 2009 och de funkar fortfarande bra så det var ett bra köp. Intressant att Western Digitals kurva ser ut att ha många som fallerar när de är nya men sedan ligger den ganska plant. Det är ju ganska bra för då kan man byta de som går sönder tidigt på garantin. Värre då med Seagate som verkar vara tvärtom, håller bra i början och sedan går sönder när garantin gått ut. Lutar mot att det blir WD RED framöver även för mig då.

Mina gamla Samsung har hållit länge också. Har ganska många sådana. Men hårddiskparken börjar bli till åren så det blir spännande att se vilka som går sönder först. Rent statistiskt borde det vara dags att någon går sönder snart...

Permalänk
Medlem

En väsentlig parameter i sammanhanget är väl hur mycket diskarna fått jobba under den här tiden.

Permalänk
Medlem

Varför i hela fridens namn köper de sådana massor med seagate diskar om dom vet att dom går sönder 10x så ofta som hitachi ?

Permalänk
Medlem

Har en seagate disk i burken nu och min backup är en seagate oxå. I'm fucked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför i hela fridens namn köper de sådana massor med seagate diskar om dom vet att dom går sönder 10x så ofta som hitachi ?

Det var ju framförallt en modell av Seagate som drog ner statistiken dvs ST31500341AS (för övrigt just en sådan jag har med nästan 4 års 24/7 drift utan fel), de påpekar ju även att en Seagate ST4000DM000 är en av deras favoriter tillsammans med WD WD30EFRX.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Va gött att jag valde Western digital men killar tänk på att de serverdiskar som används 24/7 våra hårddiskar kommer hålla i minst 5 år .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Hm, det verkar stämma. Har nog dock haft ganska tur med vissa diskar.

Mina diskar som failat, ungefärlig tid:
2 st Hitachi Deskstar 500GB, levde i 5 och 7 år.
1 Samsung HD501LJ, 5 år
1 WD Raptor, första modellen, 2 år
1 Seagate Barracuda 2TB, 1,5 år max

Raptorn lämnade jag iaf in och fick en ny (nyare liilla modellen dessutom)
Seagaten orkade jag inte ens lämna in, för jag skulle bara få en annan Seagate-disk, och det vill jag fan inte ha. Så jag bytte ut den skiten mot WD RED istället, som jag sitter på nu, och som jag hoppas ska hålla lite längre.