Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Lowngcawts Fractal Design Define XL Watercooled

Hejsan alla glada datorbyggare!

Nu är det dags för mig att skapa en liten projektlogg där jag kommer visa upp lite lätt moddning av ett define XL för vattenkylning.
Detta är mitt första försök någonsin att modda ett chassi och de flesta verktygen har jag inte använt på närmare 10 år, det kommer inte bli ett perfekt bygge men jag ska göra mitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt.

Jag ska få in 1x360 & 2x240 radiatorer i detta chassi, planen är att få in 360 radden i toppen och de två 240 radiatorerna i den nedre kammaren, pumpen kommer även att monteras där nere tillsammans med 240 radiatorerna.

Komponenter som kommer användas:
Mobo: ASUS Crosshair v formula-z
CPU: AMD FX-8350 @ 4.8GHz
GPU: 2x Sapphire Radeon R9 290
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB
PSU: Corsair RM750
SSD: Kingston V300 120GB
Lagring: Samsung 1TB
Chassi: Fractal Design Define XL Titanium Grey

Som kommer kylas med:
CPU block: EK Supreme LTX AMD
GPU block: EK-FC R9-290X Original CSQ Nickel
Mobo block: EK-FB ASUS C5F-Z Acetal
Radiator1: Black Ice GTS 240
Radiator2: Black Ice GTS 240
Radiator3: Alphacool NexXxoS ST30 FC 360
Fläktar: Corsair SP120 Quiet Edition x7
Pump: EK DCP 4.0
Res: Phobya Balancer 250 nickel black
Vätska: EK Blood Red

För er som inte vet hur chassit ser ut så lånar jag lite produktbilder från Fractal.

Klart (X)
Påbörjat (/)
Kommer ( )

Ta bort HDD Burar (X)
Fönster på sidan (X)
Göra plats för 360 radiator i toppen (X)
Göra plats för 2x240 radiatorer i nedre kammaren (X)
Montera GPU Block (X)
Montera Mobo Block (X)
Montera Res (X)
Kapa ut sidopanelerna för radiatorerna ( )

Vill passa på att tacka Artur på Cooling Stuff för rabatt på vattenkylningen och för den otroligt grymma servicen!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Idag har det hänt lite!

Idag så började jag med fönstret och är rätt nöjd med det måste jag säga, även fast jag inte har använt en sticksåg på flera år!

Varning för bilder tagna med telefon! (Nexus 5 med en av världens sämsta forografer, jag)

Mäta och markera lite, kanske inte är så optimalt med tumstock men det duger!

Färdigt att börja såga! (ursäkta den otroligt suddiga bilden)

Resultatet av dagens jobb, det är inte perfekt men jag är rätt nöjd för att vara första gången någonsin jag gör detta!

En annan vinkel och bjuder på den dåliga fokusen igen!

Slänger in en bild på det otroligt snygga vattenblocket till mitt grafikkort!

Kommer nog bli riktigt snyggt, planerar att skaffa mig ett till senare

Dold text

Väntar just nu på min beställning från Cooling Stuff som innehåller bland annat min 360 rad, 250 res, radiatorgaller, mobo block samt lite anslutningar.
När jag fått hem det paketet så blir det fart på bygget och jag kan börja såga ut för radiatorerna!

Kom gärna med lite input och tips om ni har några!
Tack för titten

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Idag har det hänt lite!

Idag så började jag med fönstret och är rätt nöjd med det måste jag säga, även fast jag inte har använt en sticksåg på flera år!

Varning för bilder tagna med telefon! (Nexus 5 med en av världens sämsta forografer, jag)

http://fuskbugg.se/file/9aEUng/IMG_20140123_201502.jpg

Mäta och markera lite, kanske inte är så optimalt med tumstock men det duger!
http://fuskbugg.se/file/QQo3uV/IMG_20140123_203250.jpg

Färdigt att börja såga! (ursäkta den otroligt suddiga bilden)
http://fuskbugg.se/file/s9mCgZ/IMG_20140125_144024.jpg

Resultatet av dagens jobb, det är inte perfekt men jag är rätt nöjd för att vara första gången någonsin jag gör detta!
http://fuskbugg.se/file/PmoQP7/IMG_20140125_144042.jpg

En annan vinkel och bjuder på den dåliga fokusen igen!

Slänger in en bild på det otroligt snygga vattenblocket till mitt grafikkort!
http://fuskbugg.se/file/9eb3SU/IMG_20140113_180051.jpg

Kommer nog bli riktigt snyggt, planerar att skaffa mig ett till senare

Dold text

Väntar just nu på min beställning från Cooling Stuff som innehåller bland annat min 360 rad, 250 res, radiatorgaller, mobo block samt lite anslutningar.
När jag fått hem det paketet så blir det fart på bygget och jag kan börja såga ut för radiatorerna!

Kom gärna med lite input och tips om ni har några!
Tack för titten

Dold text

Blir trevligt!

Var Hittade du den där listen för fönstret? jag hittade ingen någonstans, så jag fick göra min egna av aluminium ist.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Blir trevligt!

Var Hittade du den där listen för fönstret? jag hittade ingen någonstans, så jag fick göra min egna av aluminium ist.

Biltema såklart!
Kantlist
Tror det kommer bli riktigt bra i slutändan när jag är klar

Snyggt jobbat med ditt projekt, riktigt vågat att dra på plastidip på moderkortet!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Biltema såklart!
Kantlist
Tror det kommer bli riktigt bra i slutändan när jag är klar

Snyggt jobbat med ditt projekt, riktigt vågat att dra på plastidip på moderkortet!

Tack!
Oj vad dum man känner sig, haha är ju självklart att det skulle finnas där!

Jag hade ett FDD XL innan min nuvarande och det är ett riktigt mysigt chassi.
Ett tips är att använda tjockare akryl/plexi för fönstret, det ljudisolerar med och på något sätt känns det när man tittar igenom det att det är en "riktig" ruta som sitter där, och inte bara nån tunn 3mm bit.

Hur tänkte du göra med ut och intag för 240mm i botten? Det är ju ganska mycket luft som ska gå där!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tack!
Oj vad dum man känner sig, haha är ju självklart att det skulle finnas där!

Jag hade ett FDD XL innan min nuvarande och det är ett riktigt mysigt chassi.
Ett tips är att använda tjockare akryl/plexi för fönstret, det ljudisolerar med och på något sätt känns det när man tittar igenom det att det är en "riktig" ruta som sitter där, och inte bara nån tunn 3mm bit.

Hur tänkte du göra med ut och intag för 240mm i botten? Det är ju ganska mycket luft som ska gå där!

Sitter ju med ett Define R4 just nu och är otroligt nöjd med det, men vill ha in mera radiatorer för att kunna köra så tyst som möjligt och vill inte montera något på utsidan, sen är det ju alltid trevligt att ha något annat å göra på fritiden förutom att spela!

Jag kommer såga hål i sidopanelerna för de två 240 radiatorerna som ska sitta där nere.
Det kommer bli en 4mm tjock akrylbit som får agera fönster, kanske hittar något tjockare senare

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Sitter ju med ett Define R4 just nu och är otroligt nöjd med det, men vill ha in mera radiatorer för att kunna köra så tyst som möjligt och vill inte montera något på utsidan, sen är det ju alltid trevligt att ha något annat å göra på fritiden förutom att spela!

Jag kommer såga hål i sidopanelerna för de två 240 radiatorerna som ska sitta där nere.
Det kommer bli en 4mm tjock akrylbit som får agera fönster, kanske hittar något tjockare senare

Hur kommer du fästa plexit på listen?

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590@ 5.092 GHz | Sapphire R9 290 | Corsair 750W | 8GB 1600Mhz | Samsung 120GB SSD |

Projekt: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1268511-pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemligarne:

Hur kommer du fästa plexit på listen?

Jag kommer fästa plexit på insidan av sidopanelen med dubbelhäftande tejp, det är planen iaf och jag hoppas att det kommer funka (?)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Lite mera är gjort!

Hallå
fick lite tid över till nöjen i helgen så jag jobbade med chassit!

mätte upp och markerade för 360 rad i toppen,

inte helt perfekt, lite finlir kvar.

Sådär, blir nog snyggt i slutändan

var även och köpte ett till r9 290 samt har beställt vattenblock till det med.
det som saknas just nu är lite 90 graders fittings, moderkortsblock samt grafikkorts block, sen måste jag få tummen ur och tömma loopen som den sitter nu samt göra plats för mina två 240 rads i botten, hade planerat att få plats med pumpen där nere också men det kan bli trångt, får se hur jag löser det.

Fridens liljor!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Lite mera är gjort!

Hallå
fick lite tid över till nöjen i helgen så jag jobbade med chassit!

mätte upp och markerade för 360 rad i toppen,
http://forumbilder.se/DBT2I/mod2.jpg

inte helt perfekt, lite finlir kvar.
http://forumbilder.se/DBT2I/mod.jpg

Sådär, blir nog snyggt i slutändan

var även och köpte ett till r9 290 samt har beställt vattenblock till det med.
det som saknas just nu är lite 90 graders fittings, moderkortsblock samt grafikkorts block, sen måste jag få tummen ur och tömma loopen som den sitter nu samt göra plats för mina två 240 rads i botten, hade planerat att få plats med pumpen där nere också men det kan bli trångt, får se hur jag löser det.

Fridens liljor!

Modda i pyjamas är livet

Väldigt bra jobbat med dremeln

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Lite mera är gjort!

Hallå
fick lite tid över till nöjen i helgen så jag jobbade med chassit!

mätte upp och markerade för 360 rad i toppen,
http://forumbilder.se/DBT2I/mod2.jpg

inte helt perfekt, lite finlir kvar.
http://forumbilder.se/DBT2I/mod.jpg

Sådär, blir nog snyggt i slutändan

var även och köpte ett till r9 290 samt har beställt vattenblock till det med.
det som saknas just nu är lite 90 graders fittings, moderkortsblock samt grafikkorts block, sen måste jag få tummen ur och tömma loopen som den sitter nu samt göra plats för mina två 240 rads i botten, hade planerat att få plats med pumpen där nere också men det kan bli trångt, får se hur jag löser det.

Fridens liljor!

Snygga dojjor där!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Modda i pyjamasbyxor och fejk corocs på balkongen är bra skit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jag kommer fästa plexit på insidan av sidopanelen med dubbelhäftande tejp, det är planen iaf och jag hoppas att det kommer funka (?)

Bör fungera fint! se till att få bort det ljuddämpande materialet på insidan bara... lite krångligt annars fungerar ju alltid pl400 xD

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hallå!

Tänkte uppdatera er lite om vad som händer här, står lite still nu då jag väntar på moderkortsblock och lite fler anslutningar!

Men moderkortsblocket ska komma hem innan helgen och hoppas jag får mina 90 graders adaptrar samtidigt så jag kan sätta igång med att flytta över allt!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

STOR UPDATE! :)

DAGS FÖR STOR UPDATE MED BILDER!

Fick hem resterande delar från Artur på coolingstuff i veckan så nu spenderade jag en dag (eller två) till att tömma min gamla rigg och få in allt i nya chassit med nya delarna

Eftersom alla gillar många bilder så blev det så, ta det lugnt med hatet på dålig bildkvalité

Nu tömmer vi gamla riggen på vatten och delar
(notera färgen på vattnet, är samma EK blood red i nya riggen)

EK blood red har blivit svart? (visade sig ha blivit väldigt mörk lila)
Tror det är från att en av slangarna låg emot grafikkortet och blev lite varm

Dammig fläkt på grafikkortet, blir lätt så när man har datorn körandes mining 24/7 utan sidopanel för att luften ska räcka till och två katter hemma ^^

Grafikkorten ute!

Diskar ute

Ut med allt!

Dold text

Dags att montera blocken!

Moderkort klart!

Den mest nervösa delen klar!

Dold text

Dags för montering och kabeldragning!

Blir nog bra!

Köpte Bitfenix sleevade förlängnings kablar, här är pci-e 6pin kablen, passade inte hur jag än vred och vände på den och inte så konstigt när kontakten nere i mitten är fyrkantig när den ska vara rundad... den andra kablen var precis likadan, blir att skicka ett irriterat mail till maxfps.

Påbörjad Slangdragning!

Slangar klara!

Det var tajt men blev ganska bra ändå, detta är sett från nätagget fram till fronten

Dags för påfyllning och läcktest!

Fylld och klar, lät den stå och köra under natten (klockan var ca 3 på natten när bilden blev tagen)

God morgon och inget läckage!

SP120 <3

Dold text

Jag är otroligt nöjd med resultatet, det ser bra ut och grafikkorten är tysta!
Kan knappt höra datorn längre förutom luften som flyttas.

Grafikkortens temp vid mining innan var mellan 80-90 grader med ca 90% fläkthastighet, nu toppar de 55 grader!

Nu vill jag få lite kommentarer, positiva eller negativa!

Det som återstår att göra nu är att kapa upp sidopanelerna för radiatorerna i nedre kammaren och sätta dit akrylskivan!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ser nice ut, bra jobbat! Jag är sugen på gå över till vattenkylning. Märker du mycket skillnad på ljudnivå?
Hur kommer man fram till hur mkt radiatorer man behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpa82:

Ser nice ut, bra jobbat! Jag är sugen på gå över till vattenkylning. Märker du mycket skillnad på ljudnivå?
Hur kommer man fram till hur mkt radiatorer man behöver?

Tack så mycket!

Ljudnivån är som natt och dag, när jag körde scrypt mining innan så lät datorn som ett helt serverrum ^^
Nu är den knäpptyst, det ända som hörs är luften som flyttas

En grundregel att gå efter är minst 120mm rad yta per del + 120mm som overhead, sen spelar ju tjockleken på rads in också,
jag har 240+240+360x30mm så det är ganska tunna rads jag har

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Snyggt bygge, vart hittade du ditt block till moderkortet? (inte cpu blocket )

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chilluminati:

Snyggt bygge, vart hittade du ditt block till moderkortet? (inte cpu blocket )
http://forumbilder.se/DC83Q/img-20140328-233433.jpg

Tack!
Blocket finns här på coolingstuff!
http://www.coolingstuff.se/p/985/ek-fb-asus-c5f-z-acetal

Artur på coolingstuff är riktigt trevlig att ha å göra med, rekommenderas starkt!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Glömde visst helt bort att lägga upp ett galleri för detta bygget, men nu är det här!
http://www.sweclockers.com/galleri/13245-lowngcawts-define-xl...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-